بهترین نهال گردو در دنیا کدام است؟

بهترین نهال گردو در دنیا کدام است؟

اولین گام در احداث باغ یا نهالستان گردو، انتخاب نهال گردو است. بهترین نهال گردو با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه تعیین می‌شود.

نهال گردو انواع مختلفی دارد که در میزان آبیاری، آستانه تحمل دما، شیوه و میزان کود دهی، آفات و بیماری‌ها و حتی ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند.

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع مختلف نهال گردو در ایران و بهترین گردوی جهان آشنا کنیم و نکاتی را برای انتخاب بهترین نهال گردو در مناطق مختلف بیان کنیم.

محتوا پنهان

هر گردی گردو نیست!

شاید تابه‌حال نسبت به گردو آنقدر حساس نشده‌اید و همه انواع گردو را یک نوع می‌دیدید؛ اما اکنون قصد داریم شما را با انواع مختلف نهال گردو آشنا کنیم که هرکدام میوه‌ای منحصربه‌فرد دارند.

نهال‌های گردو مانند سایر انواع نهال‌ها، گونه‌ها و ویژگی‌های متفاوتی دارند. برای انتخاب نهال مناسبِ احداث باغ گردو باید به الزاماتی چون میزان سرمایه اولیه، تجهیزات لازم، اقلیم منطقه، نوع خاک و میزان دسترسی به آب توجه کرد تا به بهترین و مناسب‌ترین نهال گردو رسید. هر گردویی در هر منطقه‌ای رشد نمی‌کند!

انواع بهترین گردوی جهان

برای این‌که بهترین گردوی جهان را از میان انواع مختلف نهال انتخاب کنید، بهتر است در ابتدا هدف خود را مشخص کنید.

به عبارتی تعیین کنید که شما قصد دارید گردویی زود گل داشته باشید یا دیر گل؟ منطقه احداث باغ شما سردسیر است یا گرمسیر؟ می‌خواهید از گردوهای بذری استفاده نمایید یا پایه پیوندی؟

بعد از تعیین هدف و بررسی شرایط اقلیمی منطقه‌ای که قصد دارید در آن باغ گردو احداث کنید، می‌توانید یکی از انواع نهال‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم را انتخاب کنید.

بهترین گردوی جهان
برای انتخاب بهرین گردو برای کاشت ابتدا مشخص کنید که گردوی دیرگل می‌خواهید یا گردوی زودگل.

نهال گردو خوشه‌ای

یکی از بهترین نهال گردوی جهان، نهال گردو خوشه‌ای (گردو فرانسوی) است.

علت نام‌گذاری این نوع، شیوه ثمر دهی آن است؛ میوه دهی به‌صورت خوشه‌ای یا در اصطلاح به شکل اجتماعی است.

این نهال بومی آسیای غربی و هیمالیا است و به دلیل تحمل شرایط سردسیر و یخبندان، مناسب مناطق سردسیر می‌باشد و دارای شش گونه مختلف می‌باشد.
یکی از مزایای محصول این نوع نسبت به سایرین، قیمت نسبتاً ارزان آن است.

از دیگر مزایای این نوع گردو، می‌توان به پوسته نازک آن اشاره کرد (که به زمان بیشتری برای شکوفا شدن نیاز دارد و برای برداشت آن باید تا اوایل پاییز صبر کرد).

گردو خوشه ای
میوه‌دهی این نوع گرد به صورت خوشه‌ای می‌باشد.

نهال گردو کانادایی، نهال موردعلاقه باغداران

یکی از انواع بهترین گردوی جهان که در کارآفرینی تأثیر به سزایی دارد، نهال گردو کانادایی است که موردتوجه بسیاری از باغداران قرارگرفته است.

در این رقم، علاوه بر میوه، از چوب مقاومش هم استفاده می‌شود. البته مقدار باردهی آن نسبت به سایر ارقام کمتر است.

این نوع نهال در ظاهر کمی کوتاه‌تر از سایر ارقام مشابه خود است و برگ‌هایی کشیده به رنگ سبز پررنگ دارد.

میوه‌های این رقم بیضی‌شکل و درشت می‌باشند و درزمانی که می‌رسند، پوسته سبز آن دچار ترک‌خوردگی می‌شود. درصد مغز به پوست در گردوی کانادایی 50 درصد است.

نهال گردو فرنور، نهالی اقتصادی

نهال گردوی فرنور، یکی از بهترین گردوی جهان برای کاشت در مناطق سردسیر است. این نوع نهال، مقاومت بالایی دارد و بومی کشور فرانسه است.

این نهال برای سرمایه گذاری و احداث باغ گردو، بسیار مناسب می‌باشد، چراکه گردویی زود بازده است (تقریباً پس از 2 تا 3 سال بعد از کاشت) و هر هکتار از این نوع نهال، حدود 8 تن محصول خواهد داشت.

مغز گردوی فرنور در پوسته ای نازک قرار دارد و در عین سبک بودن، خوش طعم است.

گردوی فرنور
گردوی فرنور

نهال گردو ژنوتیپ، سازگارترین نوع گردو

این نهال بومی ایران و به‌عنوان یکی از بهترین گردوی جهان بوده است که طی اصلاحات ژنتیکی به نهال گردوی ژنوتیپ معروف شده است.

این رقم بهترین و سازگارترین نهال گردو برای مناطق نسبتاً گرمسیر تا معتدل می‌باشد.

کیفیت مغز این نهال بسیار بالاست و میزان باردهی آن هرساله روند افزایشی دارد، به‌طوری‌که از سال پنجم به بعد باردهی آن اقتصادی‌تر می‌شود.

پوست سخت این گردو به‌راحتی از مغز سفیدرنگ و خوش‌طعم آن جدا می‌شود و در صنعت شیرینی‌پزی موردتوجه قرار می‌گیرد.

اما توجه داشته باشید که لازم است پوست سبز گردو قبل از سیاه شدن از گردو جدا شود. چراکه سیاهی از پوست نازک گردو عبور کرده و بر رنگ مغز اثر می‌گذارد.

نهال گردو تو سرخ، گردویی خاص و منحصربه‌فرد

یکی از بهترین و کمیاب‌ترین نوع نهال گردو، نهال گردو توسرخ است. این نهال نیز به‌عنوان یکی از بهترین گردوی جهان با مغزی سرخ رنگ و کیفیتی مشابه سایر انواع مرغوب بسیار بازارپسند است و گزینه مناسبی برای کاشت در ایران می‌باشد.

نقطه تمایز این نهال علاوه بر رنگ جذاب مغزش، پایه کوتاه بودن آن است که برداشت را برای کشاورز ساده می‌کند. ناگفته نماند که رنگ تنه این درخت هم متمایل به سرخ است و زیبایی خاصی به باغ می‌بخشد.

باردهی هر درخت گردو توسرخ ده‌ساله، حدود 50 الی 60 کیلوگرم است که از سال دوم بعد از کاشت شروع می‌شود.

نکته قابل‌توجه این است که بهتر است به‌جای نهال سه‌ساله یا بیشتر از نهال‌های دوساله استفاده شود؛ چراکه قدرت تطبیق پذیری نهال‌های جوان‌تر بیشتر است.

گردو توسرخ
گردو توسرخ

نهال گردو بیلچک، بهترین نهال گردو برای مناطق معتدل

نهال گردوی بیلچک (Bilecik)، نهالی دیرگل است و به همین دلیل دچار سرمازدگی نمی‌شود. این نهال بومی ترکیه بوده است و آستانه تحمل آن تا دمای 40 درجه سانتی گراد است و در دمای بالاتر دچار سوختگی می‌شود.

ویژگی متمایز این نهال به‌عنوان یکی از بهترین گردوی جهان از سایر انواع نهال گردو، در باردهی آن در همان سال اول کاشت است. از طرفی عمر این نهال حدود 80 سال است و درختی با عمر طولانی به‌حساب می‌آید.

میوه این نهال دارای پوسته چوبی نازکی است که مغزی چرب را دربر گرفته است. حدود 60 تا 70 درصد وزن میوه را مغز آن تشکیل داده است.

گردو بیلچک
گردو بیلچک

نهال گردو شیلی نهالی مقاوم با ماندگاری بالا

این نهال در برابر سرما تحمل بالایی دارد و ازجمله نهال‌های پربار (برای هر درخت ده‌ساله، چیزی حدود 45 تا 50 کیلو میوه) محسوب می‌شود.

یکی از مزیت‌های این نهال نسبت به سایر انواع بهترین گردوی جهان، میوه آن است که پوستی کاغذی دارد و زینت دهنده انواع آجیل‌هاست.

بهترین گردوی جهان
گردو شیلی

نهال گردو چندلر، پرفروش‌ترین نوع خارجی نهال

یکی از پرفروش‌ترین ارقام گردو که بسیار پربار نیز می‌باشد، گردوی چندلر است. این گردو که از بهترین گردوی جهان به حساب می‌آید، در آزمایشگاهی در دانشگاه کالیفرنیا با اصلاحات ژنتیکی به کیفیت امروزی رسیده است.

مقدار آبیاری، هرس و کود دهی عواملی هستند که تأثیر زیادی بر میزان باردهی درخت گردوی چندلر دارند.

از مزایای این نوع نهال نسبت به سایر انواع نهال، می‌توان به مقاومت بالای آن، باردهی زیاد، شاخه‌های مولد و همچنین سرعت بالای تولید گردو در آن اشاره کرد.

مزایای پرورش نهال چندلر

  • بازدهی 48 تا 51 درصدی
  • دارای پوسته‌ای صاف، بیضی‌شکل و نازک
  • مغزی با طعم ملایم و دلپذیر و دارای رنگی روشن
  • دارای رشد عرضی
بهترین گردوی جهان
گردو چندلر

نهال گردوی پدرو، نهالی شبیه چندلر

نهال گردوی پدرو از بهترین گردوی جهان، بومی کشور آمریکا است و میوه آن در دسته میوه‌های تک‌دانه به شمار می‌رود. این نوع گردو با طبع گرمی که دارد برای درمان ضعف‌های استخوان و سلامت قلب بسیار مفید است.

نهال پدرو دارای شرایط نگهداری مشابه نهال چندلر است. بهترین فصل برای کاشت این نهال فصل پاییز است. این نهال با جثه‌ای نسبتاً کوچک، از ارقام دیرگل می‌باشد و به گرما حساس است.

این گردو یکی انواع اقتصادی است که عمری نزدیک به 100 سال دارد. برداشت میوه آن بنا به شرایط اقلیمی هر منطقه متفاوت است، اما غالباً شهریورماه، زمان مناسبی برای برداشت محصول آن است.

برخی از باغداران محصول را پس از برداشت، بلافاصله روانه بازار می‌کنند و برخی دیگر صبر می‌کنند تا گردوی خشک‌شده را به بازار عرضه نمایند.

بهترین گردوی جهان
گردو پدرو

نهال گردو پیوندی فرانکت

این نوع نهال نیز به‌عنوان یکی از بهترین گردوی جهان بومی فرانسه است و نسبت به گرما و سرمای بیش‌ازحد حساس است، به‌طوری‌که در زمستان دمای کمتر از 11- درجه سانتی را نمی‌تواند تحمل کند.

اما ویژگی ممتاز این درخت پهناور این است که این نهال در برابر نور آفتاب مقاومت خوبی دارد و در مقابل بیماری بلایت (بیماری رایج درختان گردو) مقاومت بالایی ندارد.

نکته‌ای که در هنگام کاشت این نوع نهال باید به آن توجه کرد، فاصله زیاد بین نهال‌هاست؛ چراکه این درخت شاخ و برگ گسترده‌ای دارد. برداشت میوه این درخت درزمانی است که پوسته آن دچار ترک شود.
برداشت زودهنگام یا دیرهنگام این میوه سبب بروز اثرات منفی بر مغز آن می‌شود.

نهال گردو پکان یا گردوی آمریکایی

گردوی پکان که گردوی انحصاری کشور آمریکا و به‌عنوان بهترین گردوی جهان است، مغزی چرب و خوش‌طعم دارد.

نهال این گردو نیاز سرمایی پایینی دارد و مناسب مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. به همین دلیل مورداستقبال کشاورزان و باغداران زیادی قرارگرفته است.

این نهال شاخ و برگی افراشته با برگ‌های پیچ‌خورده دارد و کاملاً متفاوت از انواع گردو است.

پوسته بیرونی میوه این نهال نسبت به انواع دیگر آن سبزتر است و اصلاً سفت نیست و دارای سطحی صاف می‌باشد.

این میوه قهوه‌ای‌رنگ، ظاهر کشیده‌ای دارد و از مغز چربی برخوردار است و به همین دلیل در گروه لذیذترین خشکبارها قرارگرفته است.

بهترین گردوی جهان
گردو پکان

نهال گردوی تویسرکان بهشت گردوهای ایران

شهر تویسرکان (در همدان) پایتخت گردوی ایران است و نهال این نوع گردو به عنوان بهترین گردو ایران و به لحاظ داشتن میوه‌ای با کیفیت از درختانی باارزش اقتصادی بالا می‌باشد.

کاشت نهال این گردو به‌عنوان بهترین گردوی جهان که از ارقام صادراتی و تجاری است، بسیار مورد استقبال کشاورزان و باغداران قرارگرفته است؛ چراکه معتقدند هیچ مغزی کیفیت مغز گردوی تویسرکان را ندارد.

این نهال رشد متوسطی دارد و میوه بیضی‌شکل آن به‌صورت جانبی در انتها هر شاخه رشد می‌کند. مقاومت این نهال به سرما و کم‌آبی بسیار بالاست و بهره‌وری کمی و کیفی آن هرساله افزایش پیدا می‌کند.

دلایل محبوبیت گردوی تویسرکان به‌عنوان بهترین گردوی جهان

  • درصد مغز نسبت به پوست مغز که 50 درصد است
  • بالا بودن کیفیت مغز
  • یکدست بودن گردوهای این نوع
  • روند افزایشی تولید محصول
  • پربار بودن درخت آن
بهترین گردوی جهان
گردوی تویسرکان

نهال گردو خوشه اسرائیلی

محصول نهال گردوی خوشه اسرائیلی به‌صورت گروهی و در تعداد 5 تا 25 گردو در هر شاخه رشد می‌کند و به همین دلیل موردتوجه کشاورزان و باغداران است.

ویژگی جذاب دیگر این نهال این است که دیرگل می‌باشد؛ به همین دلیل از سرمای بهاره در امان می‌ماند.

مغز این نوع گردو از بازارپسندی خوبی برخوردار است و به لحاظ کیفیت در گروه گردوهای صادراتی قرار می‌گیرد.

این نهال به‌عنوان بهترین گردوی جهان، پایه کوتاه، برگ‌های کشیده به رنگ سبز پررنگ دارد و میوه آن تقریباً بیضی‌شکل است.

عمر این نهال مانند سایر انواع گردو بالا است و علاوه بر مغز چرب و خوش‌طعم، دارای چوب باکیفیتی است.

نهال گردو هارتلی

گردوی هارتلی برای اولین بار توسط خانواده هارتلی در سال 1915 شناسایی شد. عملکرد باغاتی که با این نهال احداث می‌شوند، بسیار بالا است اما تنها نقطه‌ضعف این نوع، دیر بارده بودن آن است.

این نهال زمانی به باردهی خوبی می‌رسد که سرما به‌اندازه کافی به آن رسیده باشد. بهترین بازه دمایی برای این نوع گردو از 5 درجه سانتی گراد تا منفی 10 درجه سانتی گراد است.

گردو هارتلی
گردو هارتلی

نهال گردو یالووا با میوه‌ای یکدست

یکی از بهترین گردوی جهان، نهال یالووا است که از انواع نهال های پیوندی ترکیه است.

میوه این نهال زودرس است و درخت آن پربار است. در زمان خرید این نوع نهال باید به تنه نیمه بلند و نیمه گسترده آن توجه نمود.

قیمت این نهال کمیاب بالاتر از سایر انواع نهال گردو است، اما باید توجه کرد که این نهال در کمترین زمان حجم زیادی میوه با کیفیت تولید می‌کند.

نهال یالووا به سرما مقاوم است، به همین دلیل بهترین گردو برای کاشت در مناطق سردسیر است.

گردو یالووا
گردو یالووا

رابطه بین ارتفاع از سطح دریا و انتخاب بهترین نهال گردو

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که اقلیم یک منطقه را تعیین می‌کند و بر گیاهان آن منطقه تأثیر می‌گذارد، ارتفاع از سطح دریا است. جدول زیر به شما کمک می‌کند تا بهترین نهال گردو را براساس ارتفاع از سطح دریا انتخاب کنید.

ارتفاع از سطح دریانهال گردوی مناسب
0 تا 200 مترنهال گردوی پکان (آمریکایی)
600 تا 1000 مترژنوتیپ
1000 تا 1500 مترچندلر
1500 تا 2300 مترفرنور

هرچه ارتفاع از سطح دریا بیشتر باشد، منطقه سردتر است، درنتیجه باید ارقام مقاوم‌تری را انتخاب نمود.

نکاتی برای خرید بهترین نهال گردو

همان‌طور که گفته شد، بهتر است قبل از انتخاب و خرید بهترین گردوی جهان، اقلیم منطقه‌ای که در آن قصد احداث باغ گردو را دارید، به‌خوبی بررسی نمایید.

نکات خریداری نهال گردو با توجه به شرایط

از یک نهالستان معتبر که شما را پس از خرید پشتیبانی می‌کنند و ضمانت برگشت دارند، خرید نمایید.
زود بازده یا دیر بازده بودن نهال که در میزان سوددهی و بازگشت سرمایه بسیار تأثیرگذار است.

قبل از خرید تمامی شرایط را برای پرورش نهال مورد نظرتان فراهم نمایید. بهتر است تمام فوت و فن‌های احداث باغ گردو را یاد بگیرید تا در باغ خود اجرا کنید.

گردو درختی مقاوم است که در بیشتر خاک‌ها رشد می‌کند، اما اگر به دنبال بهترین محصول هستید خاک‌های شنی و لومی را انتخاب کنید. این نوع خاک به ریشه‌ها اجازه می‌دهد که با نفوذ بهتر از مواد مغذی و رطوبت بیشتری استفاده کنند.

دیر گل یا زود گل بودن نهال که بر اساس سردسیر یا گرمسیر بودن منطقه انتخاب می‌شود. معمولاً نهال‌های دیر گل، مناسب مناطق سردسیر هستند.
چراکه دیرتر از سایر انواع نهال شروع به گلدهی می‌کنند و کمتر احتمال دارد جوانه‌ها براثر سرمازدگی از بین بروند.

دلیل تفاوت قیمت انواع نهال گردو

اکنون‌که با انواع بهترین درخت گردوی جهان و ویژگی‌های هریک آشنا شدید، می‌دانید که هر نهال ویژگی‌های خاص خودش را دارد و به همین دلیل قیمت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت انواع نهال‌‌های گردو

  • میزان باردهی
  • زود بازده بودن
  • مقاومت نسبت به هوای گرم یا سرد
  • مقاومت در برابر انواع بیماری‌ها و آفات گردو
  • کیفیت میوه نهال‌ها

گام بعدی برای احداث باغ گردو رعایت نکاتی در کود دهی، آبیاری، هرس گردو و مراقبت‌های بیشتر از نهال کاشته شده در باغ است.

شما می‌توانید با انتخاب بهترین کود برای درخت گردو محصول خود را چند برابر کنید!

بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر کدام است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، انتخاب نهال مناسب برای مناطق سردسیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نهال‌های دیر گل که نسبت به دیگر نهال‌ها دیرتر شروع به گلدهی می‌کنند، ازاین‌جهت برای مناطقی با شرایط سردسیری مناسب‌تر هستند.

بهترین نهال‌ها برای مناطق سردسیر:
یالووا
گردوی فرنور
گردوی خوشه‌ای (فرانسوی)

پربارترین درخت گردو کدام است؟

گردو، با توجه به خواص غذایی و اقتصادی بی‌نظیرش، یکی از محصولات موردتوجه کشاورزان و باغداران در سراسر جهان است. از بین انواع مختلف بهترین گردوی جهان، برخی به خاطر میزان باردهی بالای خود به‌عنوان پربارترین درختان گردو شناخته شده‌اند.

1. گردوی شیلی
2. گردوی چندلر
3. گردوی تویسرکان
4. نهال یالووا

این درختان با میزان باردهی بی‌نظیر خود، جزو پربارترین گردوهای جهان محسوب می‌شوند.

بهترین نهال گردوی زودبازده کدام است؟

بهترین نهال گردوی زودبازده، نهال گردوی فرنور است که بومی کشور فرانسه می‌باشد و تنها پس از 2 تا 3 سال شروع به میوه‌دهی می‌کند.
این نهال با ویژگی‌های برجسته‌ی خود، یکی از بهترین گردوهای جهان شناخته شده است.

بهترین نژاد درخت گردو کدام است؟

بهترین نژاد درخت گردو، نژادی است که با ویژگی‌های برجسته‌ای چون مقاومت در برابر سرما، باروری بالا و تولید محصول باکیفیت برجسته شود.

این نژاد باید قادر به تولید محصولات باکیفیت برتر باشد، ضمن اینکه در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت نشان دهد.

انتخاب چنین نژادی می‌تواند به بهینه‌سازی عملکرد و افزایش درآمد کشاورزان کمک کند.

بهترین گردوی ایران کجاست؟

بهترین گردوی ایران در شهر تویسرکان واقع در همدان کشت می‌شود. این گردو باکیفیت بالای مغز خود و ویژگی‌های منحصربه‌فرد، ازجمله مقاومت به سرما و کم‌آبی، موردتوجه کشاورزان و باغداران قرارگرفته است.

با توجه به این ویژگی‌ها، می‌توان گفت که گردوی تویسرکان نه‌تنها بهترین گردوی ایران، بلکه یکی از بهترین گردوهای جهان است.

پایتخت گردوی جهان کجاست؟

تویسرکان در مسیر شناخته شدن، با داشتن گردویی باکیفیت برتر و ویژگی‌های منحصربه‌فرد، به‌عنوان پایتخت گردوی ایران شناخته‌شده است.

این شهرستان با تولید گردویی که به‌عنوان بهترین گردوی جهان مطرح است، در حال جلب‌توجه سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای ثبت جهانی است.

اگر این ثبت انجام شود، تویسرکان نه‌تنها به‌عنوان مرکز تولید گردوی باکیفیت در ایران، بلکه به‌عنوان پایتخت گردوی جهان نیز شناخته می‌شود.

این موفقیت نشان‌دهنده پیشرفت‌های چشمگیر ایران درزمینهٔ تولید محصولات کشاورزی باکیفیت است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منابع:

wikihow

starkbros

permaculturenews

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پریس
پریس
6 ماه قبل

واوووو

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x