با انتخاب بهترین کود برای درخت زردآلو محصول بیشتری برداشت کنید!

با انتخاب بهترین کود برای درخت زردآلو محصول بیشتری برداشت کنید!

 زردآلو میوه ای برای همه فصل ها

نمی‌دانیم که شما یک درخت زردآلو در حیاط خانه خود دارید و یا یک باغ پر از درخت‌های زردآلو، آنچه مشخص است این است که چه برای مصارف شخصی خود درختان زردآلو را پرورش می‌دهید و چه برای تولید و فروش، نیاز به یک برنامه مراقبت مناسب از آن‌ها دارید. پرورش میوه یک تجربه بسیار ارزشمند است و رشد زردآلو با مراقبت مناسب نسبتاً آسان است. تغذیه خوب خاک یکی از نکات کلیدی در رشد درختان سالم زردآلو است که انتخاب کود مناسب، در آن نقش به سزایی دارد. در ادامه به بررسی بهترین کود برای پرورش درخت زردآلو پرداخته‌ایم. در آخر نیز به فواید و خواص زردآلو اشاره کرده‌ایم تا شاید بتوانیم شما را در کاشت درخت آن ترغیب کنیم.

پرورش فوق‌العاده درخت زردآلو

آفتاب کامل، خاک مرطوب و با زهکشی مناسب عواملی هستند که باعث رشد بسیار عالی درختان زردآلو می‌شوند. درختان زرد آلو در دسته درختانی قرار دارند که مقاوم‌ترین میوه‌های هسته‌دار را نسبت به خشکی دارند. این درختان فقط در دوره‌های طولانی خشک‌سالی باید آبیاری شوند. درختان جوان نیز در سال‌های اول کاشت به آبیاری بیشتری نسبت به درختان بالغ نیاز دارند.

نور خورشید باید به همه شاخه‌های درخت برسد که برای تأمین آن نیاز است که درختان هرس و کوتاه شوند. برای تضمین سلامت خوب گیاه و همچنین برداشت فراوان باید رفع قارچ‌ها، حشرات و آفات را به‌محض ظاهر شدن، در اولویت کار خود قرار دهید. انتخاب بهترین کود برای درخت زردآلو و استفاده از آن در زمان مناسب به شما در این کار کمک خواهد کرد.

رطوبت موردنیاز درخت زردآلو

بیشتر درختان میوه مانند زردآلو که پوست لطیف دارند به یک رطوبت ثابت نیازمندند. برای انتقال مواد مغذی گیاه از خاک به ریشه، همیشه نیاز به یک رطوبت متوسط وجود دارد. این در صورتی است که درخت زرد آلو بالغ سیستم ریشه‌ای وسیعی دارد که به‌طور طبیعی مصرف آب را تعدیل می‌کند. البته خاک همیشه مرطوب نیز برای درخت زرد آلو مناسب نیست؛ زیرا در رطوبت زیاد و همیشگی ریشه‌های این درخت دچار پوسیدگی خواهند شد. این موضوع موجب ترشح صمغ از تنه و شاخه درخت زردآلو می‌شود.

مالچ پاشی درخت زردآلو

برای مرطوب نگه‌داشتن خاک زیر درخت زر آلو از یک ‌لایه 5 سانتی‌متری از مالچ ارگانیک کمک بگیرید. این کار همچنین از ریشه‌های حساس در برابر آفتاب‌سوختگی و باد خشک محافظت می‌کند. مالچ در هنگام تجزیه شدن خاک را به‌طور طبیعی غنی می‌سازد و مواد مغذی را برای سلامت گیاه اضافه می‌کند. برای جلوگیری از پوسیدگی، مالچ را چند سانتی‌متر از تنه دور کنید و بهترین کود را نیز برای درخت زردآلو انتخاب کنید.

تغذیه مناسب درخت زردآلو

کود دهی منظم به درختان زردآلو جوان کمک می‌کند تا رشد کنند و میوه دهند. از طرفی نیز درختان زردآلو بالغ نیازی به افزایش قد ندارند بنابراین نیازهای غذایی آن‌ها حداقل است. سیستم‌های ریشه‌ای گسترده درختان زرد آلو بالغ معمولاً می‌توانند مواد مغذی کافی را از منابع طبیعی مانند چمن، تجزیه برگ و مالچ، لاشه‌های کوچک جانوران خاک جمع‌آوری کنند.

درختانی که در چمن‌زارها و یا حاشیه‌های باغ کاشته می‌شوند از کودهای استفاده‌شده در آن مناطق بهره می‌برند. به همین علت اگر درخت زردآلو شما عملکرد خوبی دارد، نیازی به تغذیه آن نیست. اگر زردآلوی بالغ شما از سلامت عمومی خوبی برخوردار است اما قدرت تولید کمتر و تولید میوه ضعیفی دارد زمان کود دهی آن فرارسیده است.

خاک مناسب برای درخت زردآلو

برای بهبود زهکشی و تغذیه طبیعی لازم است که در هنگام کشت مقدار زیادی مواد آلی عمیقاً در چاله کشت مخلوط شوند. خاک مناسب برای درخت زرد آلو باید خنثی تا کمی اسیدی باشد؛ یعنی چیزی حدود PH=6.5. دلیل آن نیز جذب ضعیف مواد مغذی در خاک‌های قلیایی و بسیار اسیدی است که نتیجه آن کلروز و یا زردی برگ‌ها خواهد بود. درست است که نیازهای غذایی زرد آلو زیاد نیست اما باید به این نیازهای کم دقت فراوان داشته باشید. بهترین کود را برای درخت زرد آلو انتخاب کنید تا بتوانید به خاک در پرورش درختان کمک کنید.

چه نوع کودی برای درخت زردآلو مناسب است؟

کود دهی یک راه عالی برای دوباره پر کردن مواد مغذی در خاک شما به‌ویژه نیتروژن است. برای تشویق رشد رویشی سبز به نیتروژن نیاز است. رشد رویشی سبز همان چیزی است که قبل از رسیدن درخت زرد آلو به سال‌های میوه دهی باید ترویج دهید. به یاد داشته باشید همیشه قبل از استفاده از هر کود، خاک خود را آزمایش کنید. خاک‌های مختلف می‌توانند مقادیر متفاوتی از عناصر موردنیاز برای حمایت از رشد و نمو درخت زرد آلو داشته باشند.

اگر متوجه شدید که خاک شما فاقد هرگونه مواد مغذی لازم ازجمله نیتروژن، فسفات، پتاس و … است حتماً کودی را انتخاب کنید که کمبود مواد مغذی خاک را تکمیل کند. در کود دهی درختان زرد آلو باید از کودهای متعادل کمک بگیرید. منظورمان از کودهای متعادل کودهایی است که تقریباً مقادیر مشابهی از نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) دارند. نسبت NPK باید حدود 10_10_10 باشد. عنصر روی در درختان زرد آلو کاربرد سالانه دارد و می‌توان از آن به‌طور جداگانه در پاییز به‌عنوان گرانول یا محلول‌پاشی استفاده کرد.

 کود های ماکرو موردنیاز درخت زردآلو

به‌طورکلی درختان زرد آلو زمانی به‌خوبی رشد می‌کنند که درشت مغذی‌هایی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم به مقدار لازم در خاک آن‌ها وجود داشته باشد. آن‌ها در خاک سالم وجود دارند اما ممکن است در صورت کمبود به کمک بهترین کود برای درخت زرد آلو به خاک اضافه شوند. نیتروژن به رشد رویشی (برگ‌ها و شاخه‌ها) کمک می‌کند. در سرتاسر خاک حرکت می‌کند، با رشد طبیعی شسته می‌شود و باید با ترکیبات مصنوعی یا آلی جایگزین شود.

منبع اصلی نیتروژن مواد آلی در حال پوسیدگی است. فسفر، رشد ریشه و شکوفه را تشویق می‌کند. پتاسیم نیز مسئول اثربخشی مقاومت طبیعی درخت زرد آلو در برابر بیماری‌ها است. یک کود محلول در آب که به‌طور خاص برای استفاده درختان زرد آلوی جوان فرموله شده است، مواد مغذی این درختان را در طول سال‌های اولیه خود در زمین به‌محض استقرار، فراهم می‌کند. علائم کمبود درشت مغذی‌ها درختان زرد آلو شامل برگ‌های قرمز یا کم‌رنگ، برگ‌های باریک یا کوچک‌شده و لکه‌های مرده روی برگ‌ها است.

کود های میکرو (ریزمغذی‌) موردنیاز درخت زردآلو

درختان زرد آلو همچنین به ریزمغذی‌هایی در خاک نیاز دارند که به جذب سریع و در دسترس قرار گرفتن درشت مغذی‌ها برای درخت کمک می‌کنند. به‌عنوان‌مثال مولیبدن به تثبیت نیتروژن در خاک کمک می‌کند. مس و روی از لک شدن رنگ و بدشکل شدن برگ‌ها جلوگیری می‌کند. کلسیم یکی دیگر از ریزمغذی‌های ضروری است که درختان زرد آلو با آن رشد می‌کنند و کیفیت برگ و میوه را بهبود می‌بخشد. ساده‌ترین راه برای افزودن ریزمغذی‌ها، افزودن کمپوست قدیمی یا کود خوب و متعادل درختان میوه است که ریزمغذی‌ها بخشی از فرمول آن‌ها باشند.

گوگرد برای درخت زردآلو

افزایش باردهی و داشتن محصول خوب همیشه در کنار مراقبت و داشتن یک خاک حاصلخیز رخ می‌دهد. دفع آفات و اصلاح ساختار خاک یکی از مهم‌ترین موارد در مراقبت است؛ زیرا حتی اگر شما بهترین و مرغوب‌ترین کود برای درخت زرد آلو را نیز استفاده کنید، برخی املاح موجود در خاک جذب عناصر در این کود را مختل خواهد کرد. استفاده از گوگرد برای درخت زرد آلو باعث افزایش باردهی و رشد بیشتر خواهد شد. همچنین گوگرد می‌تواند تحریک آنزیم‌های درخت را برای تولید پروتئین افزایش دهد.

این افزایش در عملکرد بهتر درخت و فتوسنتز نقش مؤثری دارد. ساختار خاک‌های آهکی و شور و حتی قلیایی توسط گوگرد اصلاح می‌شود که این امر موجب افزایش جذب عناصر و بهبود تغذیه درخت خواهد شد. استفاده از گوگرد برای درخت زرد آلو می‌تواند نیاز به مصرف سموم دیگر را کاهش دهد؛ زیرا در مقابله با برخی آفات، دفع حشرات و شته‌ها و کنترل بیماری‌های قارچی بسیار کارآمد است. می‌توان گفت که افزایش مقاومت محصول درخت در برابر تنش‌های محیطی ازجمله کم‌آبی، خشکی و سرمازدگی توسط گوگرد به‌راحتی صورت می‌گیرد. علاوه بر آن مشاهده‌شده است که با بهره‌گیری از گوگرد، ماندگاری محصولات زرد آلو پس از برداشت نیز افزایش چشمگیری داشته است.

انتخاب بهترین کود برای درخت زردآلو

برای انتخاب بهترین کود برای درخت زرد آلو باید علائم کمبود مواد غذایی را موردبررسی قرار دهید. این علائم ممکن است شامل رشد کم، عدم گلدهی مناسب، ریزش میوه‌ها و … باشد. قبل از کاشت درختان زرد آلو می‌توان هر هکتار زمین را با 20 تن کود دامی پوسیده پوشاند و سپس شخم زد. همچنین کودهای دارای پتاسیم و کلسیم بهترین کودها برای تقویت درختان زرد آلو هستند.

در طول سال 2 بار می‌توانید از کودهای ازته نیز برای درختان کمک بگیرید. در فصل بهار و به روش چالکود اولین مرحله است و مرحله بعدی زمان فندقی شدن میوه‌های درخت است. این زمان کود را به‌صورت سطحی روی خاک می‌ریزند.

نقش آفات و بیماری‌ها در انتخاب بهترین کود برای درخت زردآلو

عوامل زیادی باعث خشک شدن درختان زرد آلو می‌شوند که برای مقابله با آن‌ها نیاز به مراقبت و کود دهی مناسب خواهید داشت. این عوامل شامل انواع بیماری‌ها و آفات، شرایط محیطی نامساعد، دمای پایین، آبیاری‌های غیرمنظم و زیاد و نبود نور کافی می‌شوند. آگاهی از آفات و بیماری‌هایی که درختان زرد آلو را در معرض خطر قرار می‌دهند می‌تواند به انتخاب بهترین کود برای درخت زرد آلو کمک کند. مهم‌ترین آفات عبارت‌اند از شپشک‌ها، شته‌ها، مگس میوه، زنبور مغز خوار میوه و سوسک‌ چوب‌خوار که در صورت مشاهده این آفات می‌توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید. بیماری‌های این درخت نیز شامل شانکر باکتریایی، سفید پودری، پوسیدگی قهوه‌ای در اثر فعالیت قارچ ورتیسلیوم است که رفع آن‌ها به کودها و سموم مخصوصی نیاز دارد.

برای آشنایی بیشتر با آفات و بیماریهای زردآلو و راههای کنترل آن پیشنهاد ما بررسی این مقاله است.

زمان مناسب برای کود دهی درخت زردآلو

همان‌طور که گفته شد نیاز درختان زردآلو به کود زیاد نیست. درنتیجه کافی است که کود دهی فقط در مواقعی که علائم سوءتغذیه وجود دارد انجام شود. این علائم عبارت‌اند از:  زرد شدن برگ‌ها، تولید ضعیف میوه و کاهش بنیه

اوایل بهار بهترین زمان برای کود دهی است. میزان انتخاب دوز بهترین کود برای درخت زرد آلو را باید بر اساس قطر تنه درخت تعیین کرد؛ البته دستورالعمل‌های برچسب کود را قبل از مصرف به‌دقت مطالعه نمایید. از سولفات روی می‌توانید در پاییز برای درختان زردآلو خود کمک بگیرید. همچنین به‌طور متناوب اسپری برگی روی را انجام دهید.

خواص بی نظیر زردآلو در سلامتی

زرد آلو ممکن است که میوه کوچکی به نظر برسد اما هم ازنظر طعم و هم ازنظر تغذیه یک میوه فوق‌العاده است. این میوه زرد_نارنجی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بسته به نوع آن طعمی شیرین و دل‌پذیر دارد. زرد آلو به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین، فلاونوئیدها و پتاسیم، فواید سلامتی قابل‌توجهی دارد. فلاونوئیدها برای محافظت و تقویت رگ‌های خونی کار می‌کنند و درعین‌حال علائم التهاب را کاهش می‌دهند. پتاسیم یک ماده معدنی مهم برای عملکرد اعصاب و عضلات، همچنین برای کمک به حرکت مواد مغذی در بدن ضروری است. به‌علاوه از فشارخون سالم و سلامت قلب پشتیبانی می‌کند. چند مورد از مزایای سلامتی زردآلو را در ادامه بخوانید:

  • محافظت از پوست
  • بینایی سالم
  • هضم بهتر و درمان یبوست
  • بسیار مغذی و کم‌کالری
  • سرشار از آنتی‌اکسیدان
  • بهبود سلامت روده
  • بسیار آب‌رسان
  • محافظت از کبد
  • آرام‌بخش و کاهش استرس
  • درمان درد مفاصل و رماتیسم
  • بهبود تب
  • مانع از پوسیدگی دندان
  • کمک به کم‌خونی
  • تضمین سلامت قلب

خواص بی نظیر زردآلو در سلامتی

مضرات مصرف زیاد زردآلو

در کنار خواص و فواید بی‌شمار زردآلو بهتر است مواردی که در آن‌ها باید از مصرف زردآلو پرهیز کنید را نیز بدانید. این موارد عبارت‌اند از:

  • افراد دیابتی
  • مبتلایان به زخم معده
  • افراد با مزاج سرد
  • افراد مبتلابه بیماری‌های کبدی
  • مصرف قبل از صبحانه و با معده خالی دل‌پیچه را به دنبال دارد.
  • استفاده زرد آلو نرسیده نفخ را به همراه دارد.
  • مصرف بیش‌ازحد باعث ایجاد لکه‌های سفید پوستی می‌شود.

سخن پایانی

مراقبت از درخت زردآلو آسان است. برای جلوگیری از بیماری‌ها و افزایش باردهی، کود دهی مناسب را در بهترین زمان انجام دهید. این درختان نیز مانند بیشتر درختان میوه در برابر بیماری‌ها و انگل‌های متعدد آسیب‌پذیر هستند و در صورت عدم مراقبت و درمان آن‌ها ممکن است به جایی برسند که کل محصول را خراب کنند. در صورت استفاده از بهترین کود برای درخت زرد آلو می‌توان به افزایش کمی و کیفی محصولات کمک کرد و از بیماری‌ها و قارچ‌های درخت زردآلو جلوگیری کرد.

نویسنده و مترجم: مهندس ابولی

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x