با هرس گیاهان آپارتمانی زیبایی آن ها را دو چندان کنید!

با هرس گیاهان آپارتمانی زیبایی آن ها را دو چندان کنید!

هرس گیاهان آپارتمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور کلی گیاهان آپارتمانی زیبایی خاصی به محیط خانه و اتاق می بخشند. نگهداری از گیاهان خانگی شامل اقدامات مختلفی می باشد که از جمله آن ها نمی توان به هرس نام برد. هرس در فرم دهی و زیبایی هر چه بیشتر گیاهان نقش دارد و از طرفی باعث رشد بیشتر و بهتر گیاهان آپارتمانی می شود.

مراحل هرس کردن گیاهان آپارتمانی

1.از بین بردن برگ ها و گل های پژمرده

اولین قدم برای هرس گیاهان آپارتمانی تهیه و آماده کردن یک قیچی تیز و برنده است. همچنین لازم است که قبل از استفاده از قیچی آن را به خوبی شستشو داده و ضد عفونی نمایید. زیرا این کار از انتقال بیماری و آفات جلوگیری می کند.

در ابتدا برگ های پژمرده گیاهان خود را که به رنگ زرد یا قهوه ای هستند با استفاده از قیچی برش دهید. مراقب باشید برگ هایی که هنوز شاداب و سبز هستند را بهتر است جدا نکنید. در صورتی که اکثر برگ های موجود بر روی یک شاخه فرعی پژمرده هستند می توانید کل شاخه را قطع نمایید. اما باید توجه داشته باشید که شاخه اصلی را دست نخورده باقی بگذارید.

2.برش شاخه ها و ساقه های بلند

شاخه ها و ساقه هایی که بیش از حد رشد کرده اند، باید با استفاده از قیچی بریده شوند. هرس کردن شاخه های خیلی بلند به گیاه کمک می کند تا رشد بهتر و کامل تری داشته باشد. این گونه شاخه ها را باید به اندازه یک سوم برش دهید.

همچنین ساقه هایی که پژمرده هستند نیز باید هرس شوند. این کار باعث تقویت گیاه و رشد ساقه های سالم می شود. باید توجه داشت که تنها 10 الی 20 شاخه ها باید هرس شوند. هرس تمامی شاخه های گیاه رشد عادی گیاه را مشکل خواهد کرد.

2.برش شاخه ها و ساقه های بلند

3.نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بعد از اتمام هرس باید گیاه را کوددهی کرد. برای این کار در ابتدا کود را در آب رقیق نموده، با این کار از سوختگی ریشه و برگ گیاه پیشگیری می شود. بهتر است با یک دستمال مرطوب یا اسفنج اقدام به غبارگیری برگ های گیاهان خود نمایید. با این کار گیاه شما همیشه تمیز و براق خواهد بود.

مهم ترین بخش نگهداری گیاهان بعد از هرس، آبیاری آن می باشد. بعضی از گیاهان بعد از هرس به آب زیاد احتیاج دارند و بعضی از آن ها به آب کمی احتیاج دارند. لذا باید قبل از آبیاری خاک گیاه را مورد بررسی قرار داده و بعد اقدام به آبیاری نمایید.

اصول هرس گیاهانی با ساقه نرم

برای هرس گیاهانی که ساقه شان چوبی نیست و یا رونده هستند، باید در ابتدا الگویی از شکل و فرم نهایی گیاه در ذهن خود تجسم کنید. در خانه و آپارتمان باید گیاهان رونده را در امتداد قیمشان تشویق و ترغیب به رشد کرد. برای هرس این گونه گیاهان باید شاخه های جانبی را بریده و جوانه های سرگردان را نیز برش دهید. این گیاهان اغلب در بهار و تابستان به هرس بیشتری نیاز دارند.

تقسیم بندی گیاهان آپارتمانی از نظر نحوه و زمان هرس

  1. گیاهانی همچون کالادیوم، سیکاس، سانسوریا، آنتوریوم و … که ساقه ندارند باید برگ ها و ساقه های خشک شده را هرس کرد.
  2. گیاهانی مانند فیلودندرون، حسن یوسف، گل آویز و… در همه فصول هرس می شوند، اما بهتر است که 3 ماه قبل از گل دادن اقدام به هرس آن ها نمود.
  3. گیاهانی مانند گل کاغذی، هورتانسیا، آزالیا و … که بعد از پایان گل تا 6 ماه می توان اقدام به هرس آن ها نمود.

چه نوع گیاهانی نباید هرس شوند؟

برخی از گیاهان نیاز به هرس نداشته و نباید هرس شوند. از جمله:

  • گیاهان ارکیده جزیره
  • ارکیده پروانه
  • کاج
  • نورفولک

این گیاهان اغلب دارای سلول های مریستم انتهایی بوده و سلول های دیگری برای رشد جانبی بر روی ساقه خود ندارند. از این رو اگر جوانه انتهایی گیاه را هرس کنید گیاه رشد نکرده و از بین خواهد رفت.

هرس، برای سلامت گیاهان آپارتمانی

اگر هدف از هرس کردن گیاهان آپارتمانی، حفظ سلامت و شادابی گیاه باشد، باید حتما قبل از شروع از دور به گیاه مورد نظرتان نگاه کنید. نقشه ای را که می خواهید گیاه بعد از هرس به خود بگیرد در ذهنتان تجسم نمایید و سپس اقدام به هرس کنید. با هر بار هرس باید این کار را تکرار کنید تا گیاهتان شکل و فرم مورد نظر را به خود بگیرد. بهتر است در هر بار هرس تنها 25 درصد از کل گیاهتان را هرس کنید. زیرا در غیر این صورت گیاهتان آسیب دیده و ممکن است از بین برود.

برای هرس مناسب گیاه باید در ابتدا گیاه خود را به خوبی بشناسید. اگر گیاه مورد نظر شما به گونه ای باشد که در اثر هرس شاخه های اصلی، شروع به جوانه زنی از سایر قسمت های شاخه خواهد کرد، باید دقت کنید که این نوع هرس منجر به پر پشت شدن بیشتر گیاهتان خواهد شد.

هرس، برای سلامت گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان برای هرس گیاهان آپارتمانی

به طور کلی بهترین زمان برای هرس گیاهان دآپارتمانی در اوایل فصل رشد و در اواخر زمستان می باشد. اما شما می توانید بعد از تمام شدم گل های گیاهتان آن را هرس کنید. البته این کار توصیه نمی شود، زیرا ممکن است منجر به از بین رفتن شکوفه های گیاه شده و گیاهتان آسیب خواهد دید. اما هرس در فصل خواب گیاه بهترین زمان برای هرس می باشد. در طول سال هم می توانید نسبت به هرس شاخه های خشکیده و برگ های خشک شده نیز اقدام نمایید.

بهترین زمان برای هرس گیاهان آپارتمانی

دلایل و فواید هرس گیاهان آپارتمانی

  1. هرس شاخه های خشک شده گیاه را زیباتر و آراسته تر می کند.
  2. تشویق گیاهان آپارتمانی به رشد بیشتر و بهتر
  3. محدود شدن و کند شدن رشد گیاهانی که به سرعت رشد می کنند.
  4. هرس گیاهان آپارتمانی باعث پر پشت شدن آن ها می شود.
  5. هرس باعث فرم دهی شده و گیاهتان شکل زیبا و دلخواه شما را به خود خواهد گرفت.
  6. هرس گیاهان آپارتمانی باعث می شود تا شاخه ها و برگ های آلوده و بیمار از گیاه جدا شده و در نتیجه از انتقال بیماری جلوگیری می شود.
  7. اگر گیاه آپارتمانی شما میوه می دهد، هرس آن باعث می شود تا بار بیشتری داده و کیفیت آن ها نیز بهتر شود.

نحوه هرس گیاه آپارتمانی حسن یوسف

هرس این گیاه آپارتمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با هرس جوانه های سر این گیاه می توان حسن یوسف را به شکل یک بوته بسیار زیبا و پر پشت در آورد. در صورت هرس فرم اصولی و مرتب نیز می توان این گیاه را به صورت بونسای نیز در آورد. هرس این گیاه آپارتمانی می تواند از سطح خاک یا 2 تا 5 سانتی متر بالای خاک نیز انجام پذیرد. اگر گیاه را هرس نکنید شاخه های آن بیش از حد خشک و ضعیف شده، بلند و علفی شگکل شده و در نهایت کیفیت و زیبایی خود را از دست می دهد.

در واقع هرس گیاه سبب زیبا نگه داشتن و افزایش قدرت رشد گیاه می شود. تعداد دفعات سالیانه هرس حسن یوسف به نوع آن، میزان رشد گیاه و محیط نگهداری از آن بستگی دارد. مثلا اگر گیاه در محیط معتدل و مرطوب نگهداری می شود باید هر ماه نسبت به هرس آن اقدام کرد. اما اگر گیاه در شرایط خشک و معمولی نگهداری می شود باید سالیانه 2 الی 4 بار هرس شود. بهترین زمان نیز برای هرس حسن یوسف، در اواخر زمستان و یا اوایل بهار است. در این فصول اصولا یک سوم گیاه را هرس کرده و گیاه برای شکوفایی و رشد در بهار و تابستان مهیا می شود.

نحوه هرس گیاه آپارتمانی حسن یوسف

نحوه هرس گیاه آپارتمانی کراسولا خرفه ای

برای هرس این گیاه آپارتمانی در ابتدا باید از دور به گیاهتان نگاه کرده و تصویری که دوست دارید از آن داشته باشید را در ذهن خود تجسم نمایید. زمانی که شکل و فرم نهایی گیاه را تجسم کردید، بررسی کنید که کدام شاخه ها باید قطع شده و کدامیک کوتاه شوند. بهتر است که عمل بریدن و قطع کردن را از بالای جوانه های جانبی انجام دهید. زیرا این کار سبب پر برگ تر شدن گیاه شما می شود.

زمانی که با هرس اجازه رشد طولی به گیاه خود ندهید، گیاه سعی می کند ساقه اصلی را قطور تر کرده و بعد از چند سال گیاه شکل بونسای به خود می گیرد.

بعد از هرس این گیاه آپارتمانی بهتر است آن را به مدت 24 ساعت در مکانی با نور غیر مستقیم و ملایم قرار دهید و سپس به جای قبلی خود بر گردانید.

نحوه هرس گیاه آپارتمانی کراسولا خرفه ای

نحوه هرس گیاه آپارتمانی گل یخ (ناز یخی)

این گیاه که هم در فضای باز و هم در داخل آپارتمان قابل نگهداری است نیاز به هرس مداوم ندارد. اگر مشاهده کردید که ساقه های آن بیش از حد بلند شده اند، بهتر است آن ها را کوتاه نمایید. در هر بار هرس بهتر است که تنها دو سوم شاخه را هرس کنید، زیرا در صورت هرس بیشتر گیاه دچار شوک شده و آسیب می بیند. همچنین برای تحریک جوانه های جانبی این گیاه می توانید قسمت های انتهایی ساقه اصلی را نیز هرس کنید. با این کار گیاه شما به رشد و گلدهی بیشتر تحریک می شود.

نحوه هرس گیاه آپارتمانی گل یخ (ناز یخی)

نحوه هرس گیاه آپارتمانی برگ بیدی

اگر گلدان برگ بیدی شما ظاهر زیبای خود را از دست داده است، برای این که به وضعیت اولیه خود بر گردد نیاز به هرس دارد. هر چه که ساقه های این گیاه را بیشتر هرس کنید، گل شما دارای زیبایی و جذابیت خیره کننده تری خواهد بود. این گیاه بعد از هرس به سرعت رشد کرده و زیبایی خود را به دست می آورد.

نحوه هرس گیاه آپارتمانی برگ بیدی

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x