شناخت آفات انباری پسته

شناخت آفات انباری پسته

شناخت آفات انباری پسته

مروز ساختن انبارهای با اسلوب فنی و با رعایت نکات مختلف ایمنی و بهداشتی و تهویه و غیره معمول است. به علاوه سردخانه های مدرن و با ظرفیت های انبوه در بسیاری از مناطق کشور تجهیز شده است. با این همه پسته ایران آن اقبال را نداشته است که از تاسیسات مزبور برخوردار باشد.

این محصول با همه در آمد سرشاری که نصیب این مملکت و باغداران و بازرگانان آن می کند، آن طور که شایسته ارزش و ارج و مقام جهانی پسته ایران است نسبت به آن از جمیع جهات توجه کافی نمی شود. به هر حال تجهیزات انباری در مناطق پسته خیز ناچیز است. در حالی که آفات و خسارات انباری این محصول زیاد است.

نگهداری پسته در انبارهای غیر فنی و خانه های روستایی یا گلی محصول را در معرض گزند انواع آفات و حشرات قرار می دهد. زیرا مغز پسته با بیش از 50 درصد چربی طعمه جالبی برای مورچه ها و سوسک ها و پروانه ها و موش های این گونه اماکن است.

یکی از حشراتی که به محصول پسته در خانه ها و انبارها خسارت وارد می کند، پروانه ها یا شب پره های کوچکی هستند که دراین اماکن گاهی در حال پرواز دیده می شوند و موجبات کرم زدگی خشکبار و حبوبات را در منازل و انبارها فراهم می کنند.

پیشگیری و مبارزه با آفات انباری پسته

انبار کردن صحیح پسته در اماکن انباری مستلزم رعایت نکات زیر است:

از انبار کردن پسته های خشک نشده جدا خودداری شود، زیرا در شرایط انبار این گونه پسته ها به سرعت فاسد و مورد هجوم انواع کپک ها یا قارچ ها قرار می گیرند و عفونت و آلودگی تمامی محصول انبار را ضایع می کند.

انبارهای پسته باید در مواضعی دور از رطوبت های جانبی و همچنین منابع آلوده و رطوبت از احداث شود. در ساختمان این انباره باید از جمیع جهات نکات ایمنی و بهداشتی و فنی رعایت شود. و از نظر رطوبت قابل تهویه باشد.

دستگا تهویه، مجهز به شبکه توری و پنجره ایمنی شود تا ورود هر گونه آفت و حشره ناممکن شود و در موقع ضد عفونی کردن بتوان پنجره های ایمنی را بست. درو دیوارها هیچ گونه منفذی نباید داشته باشند، با خالی شدن انبار از محصول پسته در هر نوبت عمل ضد عفونی کردن انبار تجدید شود. ضد عفونی کردن انبارها معمولا به وسیله بخورهای ضدعفونی کننده خاص انجام می گیرد.

روش های انبار کردن پسته 

بهتر است محصول پسته مستقیما در کف انبار ریخته نشود، بلکه توصیه می شود محصول پسته در درون کیسه یا گونی های ضد عفونی شده انبار شود. کیسه های پسته با دیوارهای انبار فاصله داشته باشد و زیر کیسه های تخته های عریض، وزیر تخته ها قطعات موزاییک قرار داده شود.

در صورتی که تعداد گونی ها زیاد است و قسمت عمده فضای انبار را می گیرد، کیسه ها بر روی هم در ردیف هایی چیده شود، بین ردیف ها فاصله ای باید در نظر گرفته شود، یا به اصطلاح غلام گردش داشته باشد تا عمل رفت و آمد برای بازبینی و معاینه کیسه ها به سهولت میسر باشد و همچنین عمل تهویه فضای انبار و نیز عمل بخور ضد عفونی به صورت مؤثری انجام پذیر گردد.

 

آفات انباری پسته

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

 

منابع

  • پسته ایران – محمد حسن ابریشمی – 1380
  • خبرنامه اتحادیه صادرات کنندگان خشکبار- هفت جلد. 1382. 1383.
  • سالنامه اتاق بارزگانی سال 1383.
  • مصاحبه با آقای کاظمی

منبع اصلی : پروژه بررسی مشکلات تولید و توزیع داخلی وخارجی پسته ایران وارائه راهکارهای توسعه صادرات

تهیه وتنظیم :محمد عسگری حسینی – بهار 84

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x