پوست پسته تازه چه خاصیتی دارد ؟

پوست پسته تازه چه خاصیتی دارد ؟

اگر از اشخاص مختلف در ارتباط با آجیل‌های محبوبشان سؤال کنید، بدون شک درصد زیادی از آن‌ها از پسته یاد می‌کنند. این آجیل پرطرفدار در تمام جهان شناخته شده است و تقریباً تمامی افراد با پسته و خواص بی‌نظیرش آشنا هستند. آیا پوست پسته تازه هم خاصیت دارد؟

مسئله‌ای که ممکن است کمتر کسی از آن آگاه باشد راجع به خواص فوق‌العاده این ماده است. برخلاف تصور بسیاری از مردم این ماده دورریختنی نیست و برعکس از فواید و کاربردهای بی‌شماری، حتی در زمینه تغذیه و سلامتی، برخوردار می‌باشد. از درمان بیماری‌ها گرفته تا اصلاح خاک و تغذیه گیاهان و تهیه مربا و ترشی همگی از خواص پوست پسته هستند که در این مقاله از سایت پسته رفسنجان به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

خواص پوست پسته

پسته از چند قسمت مختلف تشکیل شده است که شامل مغز و پوسته‌های مختلف می‌شوند.

به‌طورکلی اگر پوست نازک قرمزرنگ روی مغز را در نظر نگیریم، این آجیل دارای دو پوست اصلی است؛ یک پوست سفت استخوانی که برای رسیدن به مغز آن، لازم است آن را بشکنیم و یک پوست سبزرنگ که روی قسمت استخوانی پسته تازه قرار دارد. هر دو این‌ها کاربردها و خواص خاص خود را دارند.

به‌عنوان‌مثال پوست پسته تازه خواصی ازجمله رفع بوی بد دهان، التیام زخم‌های داخل دهان، استحکام لثه، رفع حالت تهوع و استفراغ، رفع سکسکه و اسهال و آرام‌بخش و تسکین‌دهنده معده و … دارد.

پوست سخت و استخوانی پسته نیز کاربردهایی مانند تولید کربن فعال، تولید قطران، بهبود خاک کشاورزی و … را به همراه خواهد داشت. تا پایان این مطلب با تعداد زیادی از این خواص به‌طور مفصل آشنا خواهیم شد.

قیمت پسته

رفع بوی بد دهان با پوست تازه پسته

بوی بد دهان یکی از مشکلاتی است که افراد از آن رنج می‌برند. این مشکل ممکن است برای همه به دلایل مختلف مانند بیماری‌ها، کمبود ویتامین‌ها و نشستن دهان ایجاد شود.

همیشه به دنبال راهی برای رفع بوی بد دهان هستیم و راه‌های مختلفی را ازجمله مصرف داروهای شیمیایی امتحان می‌کنیم. داروهای مختلفی مانند دئودورانت برای رفع این مشکل تولید شده‌اند اما همیشه کمک گرفتن از یک راه طبیعی می‌تواند بهتر و مفیدتر باشد.

در جواب کسانی که می‌پرسند آیا پوست پسته تازه هم خاصیت دارد باید گفت بله، جویدن آن می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد و شما را از شر روش‌های مختلف و داروهای شیمیایی راحت سازد.

بنابراین علاوه بر خواص پسته خام می‌توانید از پوست آن نیز بهره ببرید.

التیام زخم‌های داخل دهان و استحکام لثه‌ها

خواص پوست پسته تازه برای دهان بسیار زیاد هستند که یکی دیگر از آن‌ها التیام زخم‌های داخل دهان است. زخم‌های داخل دهان بسیار آزاردهنده هستند که می‌توانند سلامت دهان و دندان را به خطر بی اندازند.

جویدن این ماده قادر است علاوه بر رفع بوی بد دهان و التیام زخم‌ها، موجب استحکام لثه‌ها نیز شود. زخم شدن، حساس شدن و بد شدن وضعیت لثه‌ها اغلب به دلیل کمبود ویتامین C برای افراد اتفاق می‌افتد.

می‌توان با جویدن و مالیدن آن روی لثه‌ها به استحکام آن‌ها کمک کرد. این کار در بهبود وضعیت لثه‌ها بسیار مؤثر است.

رفع حالت تهوع و استفراغ و اسهال

دم‌کرده پوست پسته تازه برای رفع بسیاری از بیماری‌ها مفید است. این دم‌کرده می‌تواند حالت دل به هم خوردگی، دل‌پیچه‌های شدید، استفراغ و حالت تهوع را برطرف نماید.

زمانی که حالتان به‌شدت بد است و حتی بوی غذا نیز حال شما را به هم می‌زند این ماده را دم‌کرده و یک فنجان از آن را میل کنید. این یک راه طبیعی بسیار سریع برای از بین بردن حالت تهوع می‌باشد.

همچنین درنتیجه‌ی دل‌پیچه و دل‌درد، بیماری منفوری به نام اسهال سراغ افراد می‌آید. یکی دیگر از خواص آن از بین بردن و رفع این بیماری است که باید آن را به‌صورت دم‌کرده مصرف نمایید.

پوست پسته تازه
پوست پسته تازه

رفع سکسکه با دم‌کرده پوست تازه پسته

سکسکه یکی از مشکلاتی است که افراد به آن دچار می‌شوند و دلیل اصلی آن مشخص نیست. در برخی افراد این مشکل حتی به‌صورت یک بیماری مزمن اتفاق می‌افتد که به دنبال راهی برای درمان آن هستند.

برخی عقیده دارند در اثر خنده زیاد و یا ترسیدن یکهویی به وجود آمده که بسیار اعصاب خورد کن است. به‌احتمال‌زیاد با راه‌های زیادی برای رفع سکسکه آشنا هستید اما یک راه طبیعی درمان آن کمک گرفتن از پوست پسته تازه است.

این ماده را دم‌کرده و میل نمایید. این دم‌کرده در مواقعی که راه‌های دیگر رفع سکسکه برای شما مفید نیستند، به کمک شما خواهد آمد.

تقویت و افزایش رشد مو و درمان ریزش مو

خواص پوست پسته تازه حتی به درمان ریزش مو نیز رسیده است. آن را در آب بجوشانید تا عصاره آن گرفته شود. این عصاره را به مدت ۴۰ شب بر روی موها و کف سر خود ماساژ دهید و روز بعد با آب گرم بشویید.

یکی از عوامل اصلی ریزش مو کمبود بیوتین است که پسته حاوی مقدار قابل‌توجهی از آن می‌باشد. مصرف منظم عصاره این ماده به درمان ریزش موها کمک خواهد کرد.

بنابراین یکی از بهترین گیاهان دارویی برای رشد و درمان مو است.

استفاده از پوست پسته در رنگرزی

امروزه رنگ‌های طبیعی در سطح جهانی با توجه به این واقعیت که امن‌تر و سازگارتر با محیط‌زیست هستند، در حال ظهورند.

اگرچه رنگرزی را نمی‌توان یکی از خواص این ماده دانست اما یکی از کاربردهای اصلی و مهم آن است. استفاده از پوست پسته برای رنگرزی در صنایع مختلف مانند فرش به‌طورمعمول انجام می‌شود.

تهیه مربا و ترشی پوست تازه پسته

شاید برای شما هم جالب باشد که ترشی یا مربای پوست پسته داشته باشید. این ماده به‌ظاهر دورریختنی خواص بیشمار و طعم دلپذیری دارد که می‌تواند در تهیه انواع مربا و ترشی استفاده شود.

برای تهیه مربای خوشمزه، نیم کیلو از آن را ۲ تا ۳ بار جوشانده تا تلخی آن گرفته شود.

پس‌ازآن به مدت ۵ ساعت در آب سرد گذاشته و در این مدت چند بار آب آن را تعویض کنید.

شکر و آب را در قابلمه‌ای روی حرارت گذاشته و در زمان جوشیدن، پوست پسته تازه را اضافه نمایید تا جوش‌ خورده و به قوام برسد.

در آخر نیز آب‌لیمو، گلاب، خلال پسته، وانیل و هر طعم‌دهنده‌ای را که دوست دارید به آن اضافه کرده و با قاشق چوبی به هم بزنید و از روی حرارت بردارید.

مربای پوست پسته تازه

خواص پوست پسته تازه برای گیاهان

آیا این ماده برای گیاهان نیز خاصیت دارد؟ پوست سبز پسته علاوه بر خواصی که برای سلامتی بدن به همراه دارد می‌تواند یک کود بسیار عالی نیز برای گیاهان باشد.

هرساله شاهد مقدار زیادی از این ماده هستیم که دور ریخته می‌شود. از این ضایعات می‌توان طوری بهره برد که از ایجاد زباله و مخاطرات زیست‌محیطی جلوگیری نمود.

این ماده را به همراه بقیه کودهای حیوانی مخلوط و فرآوری می‌کنند و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند می‌شوند. استفاده از این کود می‌تواند از شسته شدن و تلفات کودهای شیمیایی جلوگیری نماید.

همچنین مقاومت گیاه را نسبت به آفات و بیماری‌ها افزایش خواهد داد.

کود پوست پسته، افزایش و بهبود تبادل بهتر عناصر غذایی محیط نزدیک ریشه را به همراه دارد و مقادیر نسبتاً مناسب از این عناصر به‌خصوص عناصر کم‌مصرف را فراهم می‌کند.

علاوه بر آن با مصرف کود این ماده می‌توانید تولید گازهای گلخانه‌ای را نیز کاهش دهید.

پوست پسته خوراکی کم‌هزینه برای دام و طیور

ازآنجایی‌که ۷۰ درصد هزینه‌های دامداری‌ها و مرغداری‌ها شامل هزینه‌های تأمین خوراک می‌شود، لازم است که به راهی برای کاهش این هزینه پرداخته شود.

پوست پسته تازه یکی از ضایعاتی است که با داشتن مواد مغذی و قیمت مناسب می‌تواند یکی از بهترین پیشنهادها برای جایگزینی بخشی از نهاده‌ها باشد.

با آنالیز معمول این ماده می‌توان دریافت که مواد مغذی موجود در پوست پسته شامل چربی، فیبر، خاکستر، ماده خشک و پروتئین می‌شود.

در این خوراک دام انرژی بسیار بالایی نهفته است که این موضوع در کنار قیمت مناسب، آن را به خوراکی برای دام و طیور تبدیل نموده است.

از این خوراک به‌صورت پودر شده و مخلوط با کنسانتره می‌توان بهره برد.

خواص پوست پسته تازه

خواص پوست پسته برای خاک

پوست پسته تازه خواص فوق‌العاده‌ای برای خاک به همراه دارد.

این ماده می‌تواند زهکشی خاک را افزایش داده و در مقابل فرسایش خاک را کاهش دهد.

همچنین قادر است به استحکام ساختمان خاک کمک کرده و تهویه خاک را بهبود بخشد.

برای گسترش ریشه در خاک‌های سنگین نیز می‌توان از این ماده استفاده نمود.

این ماده ارزشمند جمعیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک را افزایش خواهد داد.

زیان‌های ناشی از عدم مدیریت ضایعات پسته

پوست نرم و استخوانی پسته هر دو از ضایعات به‌دست‌آمده از فرآوری پسته هستند که می‌توان به آن‌ها به‌عنوان یک ثروت نگاه کرد.

در صورت عدم مدیریت این ضایعات زیان‌های زیادی را به همراه خواهند داشت، درصورتی‌که با مدیریت صحیح می‌توان از خواص بی‌نظیر پوست تازه پسته بهره برد.

ضایعات پسته از فسادپذیری بالایی برخوردار است به‌گونه‌ای که بعد از چند روز سیاه، گندیده و کپک‌زده می‌شود. درنتیجه حشرات مزاحم در اطراف این ضایعات متراکم شده و باعث آلودگی‌های زیست‌محیطی خواهند شد.

فاسد شده این ماده بستر مناسبی برای رشد قارچ آسپرژیلوس می‌باشد. این قارچ به‌راحتی می‌تواند از طریق باد منتشر شود. برخی کشاورزان از این پوست فاسد شده بدون تهیه کود مناسب از آن‌ها به‌عنوان کود سبز استفاده می‌کنند.

این بی‌توجهی باغداران موجب افزایش و گسترش آفلاتوکسین در باغات پسته می‌شود. وجود سم آفلاتوکسین در محصولات پسته یکی از عوامل کاهش صادرات در سال‌های اخیر بوده است.

سخن پایانی

آیا پوست پسته تازه خاصیت دارد؟ همان‌گونه که خواندید این ماده ثروتی ناشناخته است که هرساله مقدار قابل‌توجهی از آن بی‌استفاده تبدیل به ضایعات شده و از بین می‌رود. خواص پوست تازه پسته برای سلامتی عمومی بدن بسیار زیاد است که در این مقاله به بررسی هرکدام از آن‌ها پرداختیم. همچنین با تحقیقات انجام‌شده دریافتیم که پوست پسته می‌تواند یک کود گیاهی مرغوب و خوراکی کم‌هزینه برای دام و طور باشد.

علاوه بر آن پوست استخوانی پسته کاربردهای فراوانی دارد که به دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب در کشور، ارزآوری دو محصول ارزشمند قطران و کربن فعال نصیب کشورهای دیگری چون ترکیه می‌شود. در آخر بهترین راه برای استفاده از خواص پوست پسته، خشک‌کردن آن با استفاده از دستگاه‌ها و روش‌های علمی نوین است. با خشک‌کردن پوست پسته می‌توان فسادپذیری آن را کاهش داده و حتی این محصول را به سراسر کشور نیز ارسال نمود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x