پسته شامی چیست؟

پسته شامی چیست؟

تابه‌حال اسم پسته شامی به گوشتان خورده است؟ آیا میدانید پسته شامی چیست؟ حقیقتاً افراد زیادی هستند که جواب این سؤال را نمی‌دانند. این محصول دانه‌های بوته‌ای یک‌ساله است که در مناطق و کشورهای مختلف، با نام خاصی از آن یاد می‌شود. بله پسته شامی در ایران نیز وجود دارد و شما برخلاف تصور خود آن را دیده‌اید. پسته شامی همان بادام زمینی است که همه ما لذت خوردن آن را تجربه کرده‌ایم. با این مقاله از مجله کشاورزی سایت پسته رفسنجان همراه باشید تا این دانه به‌ظاهر ناآشنا را به شما معرفی کنیم و به بررسی خواص و مضرات آن بپردازیم.

پسته شامی همان بادام زمینی است که در مناطق مختلف ممکن است با نام‌های دیگر شناخته شود. نام علمی آن Arachis hypogaea است و در ایران با نام‌های پسته زمینی و بادام زمینی از آن یاد می‌شود. گفته شده که این آجیل خوشمزه‌ی بومی آمریکای جنوبی، توسط تجار هندی و چینی وارد ایران شده است. این نوع آجیل درختی نیست و بوته‌ای یک‌ساله، با ارتفاع حدود 30 تا 50 سانتی‌متر دارد. کشت پسته شامی نیازمند آب‌وهوای گرم می‌باشد و در کشور ما، باکیفیت‌ترین نوع آن در استان گیلان و شهرستان آستانه اشرفیه کاشته می‌شود.

قیمت پسته

ارزش غذایی بادام زمینی

پسته شامی یا همان بادام زمینی مانند تمام آجیل‌های دیگر سرشار از مواد مغذی و معدنی و ویتامین‌ها می‌باشد. قبل از اطلاع از خواص این دانه خوشمزه خوب است که ارزش غذایی آن را بدانید تا بهتر بتوانید به فواید آن پی ببرید.

جدول ارزش غذایی بادام زمینی

تشکیل‌دهنده اصلی مقدار در 100 گرم
کالری 567
کربوهیدرات 16.13 گرم
پروتئین 25.80 گرم
چربی 49.24 گرم
آب 6.50 گرم
فیبر 8.50 گرم
قند 3.97 گرم
کلسترول 0.00 میلی‌گرم

مواد معدنی بادام زمینی

نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 92.00 میلی‌گرم
آهن 4.58 میلی‌گرم
منیزیم 168.00 میلی‌گرم
فسفر 376.00 میلی‌گرم
پتاسیم 705.00 میلی‌گرم
سدیم 18.00 میلی‌گرم
روی 3.27 میلی‌گرم
مس 1.14 میلی‌گرم
منگنز 1.93 میلی‌گرم
سلنیم 7.20 میکروگرم

ویتامین‌های بادام زمینی

نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین E 8.33 میلی‌گرم
تیامین (B1) 0.64 میلی‌گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.14 میلی‌گرم
نیاسین (B3) 12.07 میلی‌گرم
کولین (B4) 52.50 میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 1.77 میلی‌گرم
ویتامین B6 0.35 میلی‌گرم
فولات (B9) 240.00 میکروگرم

کالری پسته شامی

یک لیوان بادام زمینی 828 کالری و 100 گرم از آن 567 کالری دارد. هر دانه مغز بادام زمینی نیز حاوی 6 کالری است.

پسته شامی چه خاصیتی دارد؟

حال که از ارزش غذایی پسته شامی مطلع شدید می‌توانید به‌خوبی خواص فوق‌العاده آن را درک کنید. از دیدگاه طب سنتی، این دانه مقوی طبیعتی گرم و تر دارد. به همین دلیل است که برای کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید و مؤثر است. در این بخش از مقاله به بررسی برخی از فواید مصرف بادام زمینی پرداخته‌ایم:

بادام زمینی ضد سرطان

بادام زمینی یکی از آجیل‌های ضد سرطان می‌باشد که دلیل آن وجود فلاونوئید، رزوراترول و فنولیک اسید در آن است. مصرف پسته شامی از سرطان سینه در طول یائسگی، سرطان مری و معده در افراد مسن، سرطان کبد و سرطان پروستات در مردان جلوگیری خواهد کرد.

سلامت قلب و عروق با پسته شامی

مس یکی از مواد معدنی کمیاب در مواد غذایی است که در بادام زمینی یافت می‌شود. کمبود این ماده معدنی اثرات مخربی بر سلامت قلب دارد. همچنین ویتامین‌های گروه B، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. وجود منیزیم، آنتی‌اکسیدان رزوراترول در پسته شامی و کاهش سطح کلسترول بد توسط آن، به محافظت از بیماری‌های عروق کرونر قلب کمک می‌کند.

استرس و افسردگی را از خود دور سازید

استرس و افسردگی ازجمله مشکلات خطرناکی هستند که روند زندگی انسان را مختل می‌سازند؛ بنابراین جلوگیری و رفع آن‌ها لازم و ضروری است. خوردن آجیل‌هایی مانند بادام زمینی که سرشار از ویتامین‌های گروه B هستند، از بروز بیماری‌های سختی مانند افسردگی جلوگیری می‌کند.

پسته شامی برای رفع استرس و افسردگی

تقویت سیستم گوارشی با خوردن پسته شامی

درصورتی‌که از دردهای متعدد معده رنج می‌برید، از پسته شامی استفاده کنید. یکی از خواص این آجیل، تقویت سیستم گوارشی بدن است. به‌عنوان‌مثال با خوردن آن می‌توان در عملکرد روده‌ها تأثیر مثبتی گذاشت و حتی یبوست را برطرف نمود.

بادام زمینی برای پوست و مو

با خوردن آجیل‌های مقوی مانند پسته و بادام زمینی می‌توانید پوست و مویی شاداب و سالم داشته باشید و جوان‌تر به نظر برسید. یکی از خواص پسته شامی برای پوست محافظت از آن در برابر آفتاب‌سوختگی و آسیب است. وجود ویتامین E، منیزیم، زینک، اسیدآمینه و پروتئین در این آجیل خوشمزه، آن را به یک مکمل قوی برای پوست و مو تبدیل کرده است.

سلامت استخوان‌ها با مصرف بادام زمینی

اگر می‌خواهید در دوران میان‌سالی و کهن‌سالی خود استخوان‌های محکم و سالمی داشته باشید، خوردن بادام زمینی را از دوران کودکی و نوجوانی فراموش نکنید. فراوانی آهن، کلسیم و ویتامین‌ها در این آجیل خوشمزه، بهبود سلامت استخوان‌ها را به همراه دارند.

پسته شامی برای پیشگیری از آلزایمر

یکی از ویتامین‌های موجود در بادام زمینی نیاسین است. مصرف این نوع ویتامین موجب کاهش اختلالات مربوط به حافظه ازجمله آلزایمر می‌شود. علاوه بر آن وجود آنتی‌اکسیدانی به نام رزوراترول در پسته شامی، اثرات محافظتی ایجاد می‌کند و باعث جلوگیری از بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون خواهد شد.

پسته شامی چاق کننده است؟

پیشگیری از ابتلا به سنگ صفرا

مشاهدات نشان داده است که مردان و زنانی که در هفته پنج واحد یا بیشتر آجیل مانند بادام زمینی مصرف می‌کنند، احتمال خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا در آن‌ها کمتر است.

پسته شامی چاق کننده است؟

با وجود تمام خواص و فوایدی که برای بادام زمینی نام بردیم، لازم است توجه داشته باشید که مصرف زیاد پسته شامی چاق‌کننده است. انواع چربی خوب و بد موجود در مواد غذایی ممکن است در تأثیری که بر بدن و سلامتی می‌گذارند، متفاوت باشند اما مصرف بیش‌ازاندازه همه آن‌ها موجب چاقی و اضافه‌وزن خواهد شد. مقدار مجاز مصرف چربی در افراد مختلف بستگی به عوامل متعددی دارد. ازجمله این عوامل می‌توان به وزن، جثه، سن، میزان سوخت‌وساز بدن و … اشاره نمود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که خوردن چه مقداری از بادام زمینی یا کره آن می‌تواند چاق‌کننده باشد.

قیمت پسته شامی

بادام زمینی ازجمله تنقلات سالم و خوشمزه است که در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود. قیمت پسته شامی بسیار کمتر از انواع تنقلات مضر می‌باشد؛ تنقلاتی که نه‌تنها فایده‌ای برای بدن ندارند بلکه سلامتی بدن را نیز به خطر می‌اندازند. این دانه خوشمزه در انواع مختلف و طعم‌های بی‌نظیر مانند پنیری، فلفلی، ساده و … موجود است که می‌توانید از آن به‌عنوان یک میان وعده سالم استفاده نمایید. نوع شور شده غلاف دار این آجیل خوشمزه را می‌توانید از سایت پسته رفسنجان خریداری نمایید.

بادام زمینی درخت دارد یا بوته؟

مضرات پسته شامی

همان‌طور که خواندید خوردن بادام زمینی خواص زیادی را به همراه دارد؛ اما آیا مصرف پسته شامی ضرری نیز دارد؟ برخی از افراد به خوردن این آجیل خوشمزه حساسیت دارند. این نوع آلرژی از دوران کودکی ظاهر می‌شود و علائمی مانند آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمت‌هایی از بدن را نشان می‌دهد. دیگر نشانه‌های حساسیت به این دانه عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • ناراحتی شکمی
  • سوزش زبان
  • سختی تنفس
  • گلودرد یا درد در نواحی دیگر بدن
  • افت ناگهانی فشارخون
  • سرگیجه
  • در موارد بسیار نادر بیهوشی و مرگ

درصورتی‌که بادام زمینی آلوده به مواد سمی مانند آفلاتوکسین شود، استفاده بیش‌ازحد آن منجر به بی‌اشتهایی و تغییر رنگ چشم خواهد شد.

پسته شامی درخت دارد یا بوته؟

پسته شامی ازجمله آجیل‌های درختی نیست. این دانه خوشمزه محصولی از یک بوته 30 الی 50 سانتی‌متری است. بادام‌زمینی‌ها داخل غلافی درون خاک رشد می‌کنند. کاشت این محصول در ایران نسبت به کشت‌های دیگر کمتر شناخته‌شده است. اخیراً به دلیل افزایش طرفداران کره‌های بادام زمینی، تمایل به کاشت آن در بین کشاورزان زیاد شده است. در ایران، شهرستان اشرفیه قطب اصلی تولید بادام زمینی می‌باشد.

روش بو دادن پسته شامی

بادام زمینی را به شکل‌های مختلف مانند برشته کردن پسته می‌توان بوداده و طعم دار نمود. یکی از روش‌های ساده که می‌توان در هر خانه‌ای آن را انجام داد، برشته کردن و بو دادن با ماهی‌تابه است. پسته شامی را درون تابه ریخته و با حرارت کم تفت می‌دهیم. هنگامی‌که رنگ دانه‌ها کمی تغییر کرد، زمان اضافه نمودن آب‌نمک به آن است. آب‌نمک آماده‌شده را که داخل آن نصف قاشق چای‌خوری آب‌لیمو ریخته‌ایم را به بادام زمینی در حال تفت اضافه می‌نماییم. دانه‌ها را هم زده تا آب آن خشک شود. در طول بو دادن پسته شامی می‌توانید از هر طعم‌دهنده‌ای که دوست دارید استفاده کنید.

ویدئو پسته شامی چیست را در یوتیوب پسته رفسنجان ببینید.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید پسته شامی همان بادام زمینی است که فواید و خواص زیادی را برای سلامتی به همراه دارد. ازجمله خواص این دانه خوشمزه می‌توان به شادابی و سلامت پوست و مو، جلوگیری از سرطان، آلزایمر، تقویت و سلامت قلب، رفع استرس و جلوگیری از افسردگی و … اشاره نمود. به خاطر داشته باشید که هنگامی‌که برای بار اول قصد دارید به کودک خود بادام زمینی بدهید، واکنش‌های او را زیر نظر بگیرید. درصورتی‌که کودک شما به این دانه خوشمزه حساسیت داشته باشد، نمی‌تواند آن را مصرف نماید؛ بنابراین لازم است از خوردن آن خودداری نماید. آجیل‌ها نقش مهمی در تغذیه مناسب و سلامتی بدن بر عهده دارند که لازم است آن‌ها را در برنامه غذایی خود و عزیزانتان جای دهید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x