قیم برای گیاه مانند ستون برای خانه

قیم برای گیاه مانند ستون برای خانه

قیم برای گیاه به منزله تکیه گاهی است که دست گیاه شما را می گیرد تا به جای حالت آویز، به صورت ایستاده رشد کند. امتیاز استفاده از قیم در این است تا گیاه به صورت طبیعی رشد کند، و در عین حال سبب تنگ شدن مسیر جریان شیره گیاهی نشود. البته قیم کاربردهای دیگری هم دارد، که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

قیم (تکیه گاه) گیاهی چیست؟

قیم به عنوان ابزاری برای کمک به رشد گیاه در جهت ایستاده، برای انواع گیاهان رونده به کار می رود. البته در گیاهان ضعیفی که شاخه و برگ هایشان بدون کمک می شکنند، نیز استفاده می شود. دو دسته عمده قیم وجود دارد که دسته اول برای نهال های باغ و باغچه مورد استفاده قرار می گیرند، و دسته دوم برای گیاهان رونده در آپارتمان؛ که در ادامه به آن ها می پردازیم.

قیم (تکیه گاه) گیاهی چیست؟

قیم گذاری برای نهال های باغ و باغچه

یکی از راه های محافظت از گیاهان، نصب قیم در کنار آن ها است. غالبا بهترین زمان برای نصب قیم، در زمان کاشت نهال است؛ در این هنگام نصب قیم آسیبی به سیستم ریشه نمی زند. البته در کنار گیاهان ضعیف، خمیده و یا شکسته نیز نصب قیم صورت می گیرد؛ به خصوص در فصل پاییز.

قیمی که برای نهال ها در باغ نصب می کنند عموما به اندازه دو سوم ارتفاع گیاه است و بهتر است در لابه لای شاخ و برگ گیاه پنهان گردد. هدف از نصب قیم در کنار گیاه این است که به رشد عمودی (حالت ایستاده) گیاه کمک کرده و از گیاه در مقابل ضرباتی چون وزش باد شدید، سنگین شدن شاخ و برگ در صورت رشد کم ساقه و … محافظت کند.

قیم گذاری برای نهال های باغ و باغچه

 

وسایلی که برای نصب قیم به کار می روند، باید حالت کشسانی و منعطف داشته باشند تا سابیدگی تنه درخت را به حداقل برسانند و سبب تنگ شدن مسیر جریان شیره گیاهی نشوند.

قیم گذاری برای گیاهان رونده در آپارتمان

از قیم برای گیاهان آپارتمانی، غالبا به هدف شکل بخشیدن به گیاهان رونده و زیبا سازی محیط استفاده می شود. بهترین زمان برای نصب قیم در گیاهان آپارتمانی، در زمان کاشت و تعویض گلدان آن ها می باشد.

تفاوت عمده ای که قیم های مخصوص گیاهان آپارتمانی با قیم های باغی دارند، در کاربردهای آن هاست. قیم برای گیاهان آپارتمانی، علاوه بر تکیه گاه بودن، نقش های دیگری مانند تامین رطوبت، نگهدارنده گلدان، طراحی محیط و … را نیز بر عهده دارد.

تفاوت دیگر این دو نوع قیم در ظاهر آن هاست. قیم هایی که برای گیاهان باغ به کار می روند، غالبا تکه های چوبی یا فلزی هستند که بدون طراحی خاصی در کنار گیاه کاشته می شوند، اما قیم های گیاهان آپارتمانی از تنوع بالاتری برخوردارند و در انواع اشکال و در جنس های مختلفی وجود دارند.

قیم گذاری برای گیاهان رونده در آپارتمان

قیم های معمولی و مخفی شونده برای باغ و باغچه

استفاده از انواع قیم در باغ و باغچه، بسته به نوع درخت، محل کاشت گیاه، و جهت وزش باد متفاوت است. نکته مثبت استفاده از قیم در درختان جوان این است که رشد درخت سریع تر و بهتر انجام می گیرد.

مراحل نصب قیم های معمولی

برای استحکام بیشتر نهال، از دو قیم که در دو طرف، با فاصله مشخص از گیاه نصب شده اند، استفاده می شود.این دو قیم، در خارج از توده ریشه گیاه، و همزمان با کاشت نهال در زمین نصب می شوند؛ که باید به اندازه دو سوم ارتفاع گیاه، باشند.

برای استفاده از این نوع قیم، بهتر است از سیم آهنی برای بستن گیاه به قیم استفاده نشود (می توان از نخ های کنفی یا پلاستیکی استفاده نمود).

در محل هایی که باید شدید است می توان مثلثی با اضلاع 30 تا 40 سانتی متر در دور گیاه نصب کرد و در هر گوشه از یک قیم استفاده نمود.

مراحل نصب قیم های معمولی

مراحل نصب قیم های مخفی شونده

این نوع قیم برای گیاهانی مناسب است که ریشه گسترده دارند؛ البته توصیه می شوند اینگونه گیاهان را به صورت چند تنه یا کوتاه خرید نمایید، تا قبل از رشد ریشه آن ها در خاک مستحکم شده باشند و تاج آن ها در تعادل به بخش پایین آنان قرار بگیرند.

اینگونه قیم ها را در خاک می کارند، مانند قیم های معمولی،بطوریکه قیم کاملا زیر خاک است. نخ های نگهدارنده که به چوب های کاشته شده متصل هستند، گیاه را به سمت خاک، از دو طرف می کشند و گیاه مستحکم می ماند.

مراحل نصب قیم های مخفی شونده

برای گیاهانی مانند کاج (سوزنی برگ ها)، که تاج آن ها نزدیک سطح زمین است، نیازی به نصب قیم نیست.

با انواع گوناگون قیم گیاهان آپارتمانی و کاربردهای آن ها آشنا شوید

قیم هایی که در باغ ها بکار می روند بیشتر یک تکه چوب هستند که در نزدیکی گیاهانی با ساقه های شکننده و یا شاخ و برگ سنگین نصب می شوند. البته در مواقعی نیز گیاه ضعیف را به یک گیاه قوی تر که در نزدیکی آن است، می بندند (این مدل قیم در صورت نصب با زاویه مناسب، به طوریکه باعث مسدود شدن مسیر جریان شیره گیاهی در ساقه نشود، قابل اجرا می باشد).

  • قیم های خزه ای: این نوع قیم، یکی از قدیمی ترین انواع قیم گیاه است،  که از خزه یا کنف ساخته می شود. یکی از مهم ترین عملکردهای این نوع، تامین رطوبت برای شاخه هایی است که از خاک فاصله دارند. این نوع قیم برای گیاهانی که ریشه هوایی دارند، بسیار مناسب است.

طریقه ساخت قیم خزه ای

برای ساخت قیم خزه ای به 60-70 سانتی متر لوله پلیکا، نخ کنفی و مقداری خزه یا کنف نیاز دارید.

خزه یا کنف را با نخ کنفی یا پلاستیکی به دور لوله پلیکا ببندید. سپس لوله را در وسط گلدان قرار دهید و کمی شن درشت دور آن بریزید، سپس مقداری خاک گلدان روی آن بریزید. گیاه را به آرامی روی خاک قرار دهید و ریشه آن را با خاک بپوشانید.

شاخه های گیاه را با نخ به آرامی به قیم ببندید.سعی کنید از پایین به بالا قیم را با برگ بپوشانید. سپس خزه را با آب به خوبی اسپری کنید تا نمدار شود و گلدان خود را تا حدی که آب از کف آن خارج شود، آبیاری نمایید.

 

برخی گیاهان پس از مدتی به خزه می چسبند و دیگر نیاز نیست آن ها را با نخ ببندید و می توانید نخ هایی را که در ابتدا بسته اید را باز نمایید.

  • قیم پلاستیکی: این نوع قیم، بسیار فانتزی است و به آسانی با فشردن آن در خاک، نصب می شوند. این نوع قیم از تنوع رنگی بالایی برخوردار است و به همین دلیل به گلدان شما نمای فانتزی و زیبایی می دهد.

با انواع گوناگون قیم گیاهان آپارتمانی و کاربردهای آن ها آشنا شوید

  • قیم چوبی: از انواع چوب خیزران یا بامبو برای ساخت قیم استفاده می شود. نصب این قیم نیز مانند نوع پلاستیکی آن ساده است و به دلیل داشتن رنگ طبیعی قهوه ای یا سبز، ظاهر زیبایی برای گلدان و گیاه می سازد.
  • قیم های ال ایی دی دار: این قیم ها که هم نگهدارنده هستند و هم تامین کننده نور مصنوعی برای گیاه، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. نکته ای که در استفاده از این نوع باید مد نظر داشت،این است که آبیاری گیاهی با این مدل قیم باید با احتیاط انجام شود تا به قیم آسیبی وارد نشود.

معرفی تعدادی از گیاهان که به قیم نیاز دارند

غالبا گیاهان رونده برای اینکه ظاهر مرتب تری داشته باشند، به قیم نیاز دارند. قیم مسیر رشد گیاه را مشخص می کند و برخی از انواع آن، مانند قیم خزه ای، برخی نیاز های آنان مثل رطوبت، را نیز تامین می کند.

در اینجا قصد داریم به معرفی برخی گیاهانی که نیاز به قیم دارند، بپردازیم.

پتوس، گیاه آپارتمانی همه پسند

پتوس گیاهی است که نگهداری آن به افراد مبتدی در باغبانی بسیار توصیه می شود. این گیاه دارای برگ های قلبی شکلی است، که می توان هم به صورت آویز و هم به صورت ایستاده در خانه یا محل کار نگهداری شود. رشد پتوس به 180 تا 300 سانتی متر هم می رسد.

برای ساخت قیم مناسبِ گیاه پتوس، می توانید از شیوه ساخت قیم خزه ای استفاده کنید. بهتر است برای نصب قیم، ابتدا گلدان بزرگتر را انتخاب کرده و گیاه را در حین تعویض گلدان به قیم وصل کرد.

قیم خزه ای، مناسب ترین نوع قیم برای پتوس است، چرا که گیاه در محل اتصال به خزه ریشه می زند و قوی تر می شود.

ارکیده، یک گل جذاب و فانتزی

گل ارکیده، گیاهی است که به دلیل ظاهر زیبا و ماندگاری طولانی مدت، بسیار مورد توجه است. این گل زیبا ساقه نازکی دارد و به همین دلیل نیاز به قیم دارد.

قیم مناسب این گیاه، قیم پلاستیکی است. همانطور که گفته شد این نوع قیم حالت زینتی گیاه را بیشتر کرده و به دلیل رنگ بندی متنوع اش، هارمونی خاصی را می توان بین گیاه، گلدان و قیم برقرار کرد.

برگ انجیری گیاهی برای طراحی داخلی

برگ انجیری گیاهی مقاوم و زیبا است که این روزها طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. برای اینکه از رشد برگ انجیری به طور نامنظم به هر سمت جلوگیری شود، برای این گیاه از قیم استفاده می کنند.

قیم های خزه ای یا کنفی به دلیل اینکه به تامین رطوبت گیاه کمک می کنند، گزینه مناسبی برای این گیاه هستند. برای متصل کردن شاخه های این گیاه به قیم بهتر است هر شاخه طوری به آن متصل شود که برگ جلوی نمای قیم را بگیرد و قیم توسط گیاه پنهان شود.

برگ انجیری گیاهی برای طراحی داخلی

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x