چگونه شته درخت انار را از بین ببریم؟

چگونه شته درخت انار را از بین ببریم؟

آیا با هجوم شته ها به درختان انار خود دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟ شما تنها نیستید. بسیاری از صاحبان درختان انار در سراسر جهان این چالش مشترک را تجربه می‌کنند. این حشرات کوچک می‌توانند سلامت درخت شما را به خطر بیاندازند و منجر به توقف رشد، زرد شدن برگ‌ها و کاهش تولید میوه شوند چگونه شته درخت انار را از بین ببریم؟ نترسید، این راهنمای جامع شما را با نحوه خلاص شدن از شر شته‌های درخت انار با استفاده از روش‌های مختلف، ازجمله استفاده از سم شته درخت انار آشنا می‌کند.

آشنایی با شته‌های درخت انار

قبل از اینکه بدانیم چگونه شته درخت انار را از بین ببریم، مهم است که بفهمیم با چه چیزی سروکار داریم. شته ها حشرات کوچک و نرمی هستند که از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند. آن‌ها معمولاً در سطح زیرین برگ‌ها یا روی شاخه‌های جدید یافت می‌شوند. شته ها به‌سرعت تکثیر می‌شوند که می‌تواند در مدت کوتاهی منجر به هجوم‌های بزرگ شود.

شناسایی آلودگی به شته

اولین قدم در مدیریت و استفاده از سم شته درخت انار شناسایی حضور آن‌هاست. در درخت انار خود به دنبال خوشه‌های حشرات کوچک گلابی‌شکل باشید. آن‌ها ممکن است سبز، زرد، سیاه و یا حتی صورتی باشند. سایر علائم آلودگی به شته عبارت‌اند از: پیچ‌خوردگی یا زرد شدن برگ‌ها، یک ماده چسبنده روی برگ‌ها یا زمین (معروف به عسلک) و وجود کپک دوده‌ای که روی عسلک رشد می‌کند.

شته سبز انار چه شکلی است؟

شته سبز انار زمستان را به‌صورت تخم در روی سرشاخه‌ها انار به سر می‌برد. در روی درختان در ماه‌های بهار بالاترین جمعیت را دارد و گاهی تمامی سرشاخه‌های جوان، گل و میوه‌های تازه تشکیل‌شده را می‌پوشاند. به‌علاوه باعث پیچیدگی برگ‌ها، ریزش گل و میوه‌های جوان و ترشح عسلک می‌گردد. ترشح عسلک موجب جلب گردوخاک و رویش قارچ مولد دوده می‌شود.

در تابستان به دلیل گرم شدن هوا از تراکم و شدت خسارت آن کاسته می‌شود. در این رابطه دشمنان طبیعی اهمیت به سزایی دارند. در ماه‌های پاییز که درجه حرارت پایین می‌آید دوباره برای انبوهی شته ها افزوده می‌گردد ولی شدت آن به‌مراتب از بهار کمتر است. شته انار حشره‌ای است که یک میزبان دارد.

شته‌ی ماده، بی‌بال و زرد مایل به سبز می‌باشد و روی شکم و سینه آن لکه‌های سبز تیره‌ای وجود دارد. پاها و همچنین کورنیکول‌ها سبز روشن‌تر می‌باشد. طول شته‌ سبز انار کامل ۲.۵ – ۳ میلی‌متر است. دم انگشتی شکل و دارای فرورفتگی در قاعده و به رنگ سبز است.

چگونه شته درخت انار را از بین ببریم؟
شکل شناسی شته انار

روش‌های از بین بردن شته درخت انار

در اکثر موارد این آفت به‌وسیله عوامل طبیعی تحت کنترل درمی‌آید و احتیاج به مبارزه شیمیایی و استفاده از سم شته درخت انار ندارد. در صورتیکه مبارزه شیمیایی لازم باشد بهتر است این اقدام علیه تخم‌ها در زمستان صورت گیرد و سمپاشی با ترکیبات روغنی و یا ترکیبات فسفره روغنی انجام گیرد. سمپاشی بهاره بهتر است قبل از گل انار و با یکی از ترکیبات سیستمیک انجام شود. برای نتیجه گیری بهتر لازم است بهترین زمان برای سمپاشی شته را انتخاب نمایید.

شکارچیان طبیعی

یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل شته ها که از محیط‌زیست نیز حمایت می‌کند، تشویق شکارچیان طبیعی آن‌ها به باغ شماست. کفشدوزک‌ها و انواع خاصی از زنبورها به‌عنوان تغذیه‌کننده از شته ها شناخته‌شده‌اند. کاشت گل‌هایی که این حشرات مفید را جذب می‌کنند نیز می‌تواند به کنترل جمعیت شته ها کمک کند.

اسپری‌های خانگی

مخلوطی ساده از آب و مایع ظرفشویی ملایم می‌تواند به جای سم شته درخت انار یک بازدارنده مؤثر شته باشد. این مخلوط را روی نواحی آسیب‌دیده درخت انار خود اسپری کنید. مایع صابون پوشش مومی محافظ شته ها را حل می‌کند و باعث کم‌آبی و مرگ آن‌ها می‌شود.

استفاده از روغن ها

روغن چریش یک حشره‌کش طبیعی است که می‌تواند در برابر شته ها بسیار مؤثر باشد. چند قطره روغن چریش را با آب مخلوط کرده و روی نواحی آلوده اسپری کنید. این عمل را هر چند روز یک‌بار تکرار کنید تا جمعیت شته تحت کنترل باشد. علاوه بر آن می‌توانید از روغن ولک نیز که به آسانی در دسترس است کمک بگیرید.

سم شته درخت انار

در نهایت اگر تمامی راه های دیگر پاسخگو نبود چگونه شته درخت انار را از بین ببریم؟ سموم شیمیایی شته‌هایی که به‌عنوان حشره‌کش نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند بسیار مؤثر باشند اما باید به‌عنوان آخرین راه‌حل استفاده شوند زیرا می‌توانند به حشرات مفید و محیط‌زیست آسیب برسانند. همیشه دستورالعمل‌های ایمنی محصول را دنبال کنید.

حشره‌کش‌های متعددی مانند حشره‌کش‌های حاوی مالاتیون، دیازینون و ایمیداکلوپرید به‌عنوان مؤثر در برابر شته ها شناخته‌شده‌اند. بااین‌حال، استفاده از حشره‌کش‌های متفاوت برای جلوگیری از ایجاد مقاومت شته ها ضروری است.

همچنین می توان برای جلوگیری از حضور شته بر روی درختان از دور کننده آفات استفاده نمود. در این جهت، پودر کائولین یکی از بهترین دور کنندگان آفات به شمار می رود.

کود استرانگ بیواگری نیز یکی از بهترین کودها به منظور جلوگیری از حمله آفات است که در آن از مواد سمی و کشنده وجود ندارد. مواد تشکیل دهنده این کود، پتاسیم، سیلیسیم و مواد آلی می‌باشند.

سم شته درخت انار باید مستقیماً روی شته ها اعمال شود. به یاد داشته باشید که بیشتر شته ها در قسمت زیرین برگ‌ها یافت می‌شوند. همیشه دستورالعمل‌های سازنده را برای بهترین نتایج دنبال کنید.

سمپاشی با سم شته درخت انار
سمپاشی با سم شته درخت انار

اقدامات پیشگیرانه در برابر هجوم شته ها

جلوگیری بدون شک بهتر از تلاش برای مبارزه با آن و استفاده از سم شته درخت انار است. یک رویکرد پیشگیرانه خوب شامل چندین اقدامات فرهنگی و شیمیایی برای دور نگه داشتن شته‌ها است.

انتخاب و قرار دادن گیاه

گونه‌های گیاهی خاصی می‌توانند شته ها را جذب کنند، درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند آن‌ها را دفع کنند. به‌عنوان‌مثال، گل‌های همیشه‌بهار برای جلوگیری از شته ها شناخته‌شده‌اند. کاشت آن‌ها در اطراف درختان انار می‌تواند به دور نگه داشتن شته ها کمک کند. برعکس، از کاشت گیاهان جذب‌کننده شته مانند گل رز و زینیا در نزدیکی درختان انار خودداری کنید.

حفظ سلامت درختان

درخت انار سالم کمتر از درختان بیمار یا ضعیف دچار هجوم شدید شته می‌شود. سلامت درختان خود را با تأمین مقادیر مناسب آب، کود دهی در صورت نیاز و اطمینان از دریافت نور خورشید کافی حفظ کنید. همچنین، هرس را به‌طور منظم انجام دهید تا شاخه‌های بیمار یا آسیب‌دیده را که می‌توانند شته ها را جذب کنند، از بین ببرید. در این صورت می توانید استفاده از سم شته درخت انار را نیز کاهش دهید.

بازرسی منظم و اقدام اولیه

به‌خصوص در فصل رشد درختان انار خود را به‌طور منظم بررسی کنید. به علائم اولیه هجوم شته ها، مانند برگ‌های پیچ‌خورده، زرد شده یا باقی‌مانده‌های چسبنده روی برگ‌ها توجه کنید. تشخیص زودهنگام مدیریت و کنترل شته‌ها را قبل از تکثیر و ایجاد خسارت قابل‌توجه آسان‌تر می‌کند.

اقدامات پیشگیرانه در برابر هجوم شته انار
درختان انار سالم

تشویق حشرات مفید

حشرات مفید مانند کفشدوزک‌ها، بال توری ها و زنبورهای شکارگر طبیعی شته ها هستند. می‌توانید با کاشت گل‌هایی مانند شوید، بومادران و رازیانه، این حشرات را تشویق کنید تا در باغتان زندگی کنند. این حشرات مفید می‌توانند به کنترل طبیعی جمعیت شته ها کمک کنند. به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد و غیر اصولی سم شته درخت انار می‌تواند حشرات مفید را از بین ببرد.

استفاده از صابون‌ها و روغن‌های حشره‌کش

به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه، می‌توانید گاهی اوقات درختان انار خود را با صابون‌ها یا روغن‌های حشره‌کش مانند روغن چریش اسپری کنید. این درمان‌ها معمولاً برای انسان و حیوانات خانگی غیر سمی هستند و برای اکثر حشرات مفید بی‌خطر هستند و آن‌ها را به انتخاب خوبی برای مراقبت‌های پیشگیرانه تبدیل می‌کند.

استفاده عاقلانه از آفت‌کش‌ها

درحالی‌که آفت‌کش‌ها و سم شته درخت انار می‌توانند به‌طور مؤثری از هجوم شته ها جلوگیری کنند، باید از آن‌ها به مقدار کم استفاده کرد. استفاده بیش‌ازحد از آفت‌کش‌ها می‌تواند منجر به مقاومت شته ها شود و به حشرات مفید آسیب برساند. استفاده از آفت‌کش‌ها را به‌عنوان آخرین راه‌حل در نظر بگیرید و مواد طبیعی را که دوستدار محیط‌زیست هستند برای ازبین بردن شته ها، انتخاب کنید.

چگونه شته درخت انار را از بین ببریم؟ به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. با ادغام این اقدامات پیشگیرانه در روال باغبانی خود، می‌توانید درختان انار خود را بدون شته نگه دارید و از برداشتی سالم و پربار اطمینان حاصل کنید.

کلام آخر

چگونه شته درخت انار را از بین ببریم یک سوال پر تکرار است. خلاص شدن از شر شته‌های درخت انار می‌تواند یک کار چالش‌برانگیز باشد، اما با صبر و حوصله و رویکرد صحیح، می‌توانید از درخت خود محافظت کنید و از میوه‌های فراوان آن لذت ببرید. به یاد داشته باشید، نکته کلیدی این است که در اولین نشانه آلودگی سریع عمل کنید. خواه از شکارچیان طبیعی، اسپری‌های خانگی، روغن چریش یا سم شته درخت انار استفاده کنید، سلامتی و سرزندگی درخت انار شما ارزش تلاش را دارد.

به یاد داشته باشید که همیشه دستورالعمل‌های مربوط به هر سم شته درخت انار که استفاده می‌کنید دنبال کنید و اگر در مورد بهترین اقدام مطمئن نیستید، با یک مرکز محلی یا متخصص کنترل آفات مشورت کنید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

17 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پوران محمدی
پوران محمدی
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر..اموزنده بود اطلاعات خوبی بود..خسته نباشید

مجیدن
مجیدن
10 ماه قبل

سولفید پتاسیم محلول پاشی کنید هم یه تغزیه خوب واسه درختانه هم بخاطر گوگردی که داره حشرات رو دور میکنه

arsalan
arsalan
10 ماه قبل

برای روش خانگی برای از بین بردن شته درخت انار می تونید از سرکه هم همراه با صابون استفاده کنید

علی محمدی
علی محمدی
10 ماه قبل

مقالتون عالی بود استفاده از سم دیازینون هم شنیدم خوبه
مقاله ای در رابطه با سم دیازینون هم دارید؟

mostafa
mostafa
10 ماه قبل

بهترین زمان سمپاشی درخت انار وقتیه که شته ها فعالیت بیشتری دارن

رضا قلی زاده
رضا قلی زاده
10 ماه قبل

کشتن شته با ریکا هم جواب میده
من روی درخت انار خونمون پاشیدم بد نبود.

مهندس ابولی
مهندس ابولی
10 ماه قبل

اول فصل اگر با صابون محلولپاشی و یا حتی ریکای مخلوط با آب، روی درخت بپاشید قابل کنترل است من هر سال همین روش رو امتحان می کنم . در محله آخر اگر کنترل نشد سم میزنم

یوسفعلی
یوسفعلی
10 ماه قبل

چه مقاله ی خوبی بود مرسی
مخصوصا معرفی سم کائولین که یکی از بهترین هاست.

قربانی
قربانی
10 ماه قبل

مقاله ی خوبی بود
کائولین از بهترین سم برای کشته شدن شته هست
من استفاده کردم همه شته ها از بین رفتن.

امیری
امیری
10 ماه قبل

از بین بردن شته با سرکه خیلی جواب نمیده
بنظرم سم ها قوی ترن.

شکیبا
شکیبا
9 ماه قبل

بهترین زمان سمپاشی شته کی هست؟

نریمان
نریمان
9 ماه قبل

سلام ممنون از مقاله جامع و کاملتون. درمورد بقیه درخت های میوه هم مطلب بذارید

مرتضی عسکری
پاسخ به  نریمان
7 ماه قبل

سلام دوست گرامی
در دسته بندی آفات و بیماری‌های گیاهان از وبلاگ پسته رفسنجان شما می‌توانید تمامی آفات و بیماری‌هایی که میوه‌ها رو تهدید می‌کنند بشناسید و راه‌حل مقابله با آن‌ها را بیاموزید.

17
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x