دلایل و اهمیت استفاده از رنگ محافظ تنه درختان چیست؟

دلایل و اهمیت استفاده از رنگ محافظ تنه درختان چیست؟

چه درختانی به رنگ محافظ تنه نیاز دارند

شاید تا به حال در هنگام مسافرت و یا عبور از خیابان ها رنگ سفید تنه درختان نظر شما را به خود جلب کرده باشد که در این مقاله قصد داریم دلیل استفاده از رنگ محافظ تنه را با هم بررسی کنیم.

چه درختانی به رنگ محافظ تنه نیاز دارند

با نزدیک شدن به فصل سرما فعالیت آوند های درختان کاهش می یابد یا به عبارت دیگر به خواب زمستانی می روند. در این شرایط به دلیل وجود اختلافات دمایی شب و روز که ممکن است باعث ایجاد ترک و ورود حشرات و قارچ ها به تنه درخت شوند از چند سپر دفاعی استفاده می شود که یکی از موثرترین و کارآمدترین آنها استفاده از رنگ محافظ برای تنه درختان است.

متخصصان بر اساس مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که لایه ضخیم رنگ، به عنوان یک محافظ از تنه درخت عمل می کند ولی به این نکته هم توجه داشته باشید که استفاده از رنگ های روغنی گزینه مناسبی نیست زیرا روغن موجود در این نوع رنگ ها با بستن روزنه ها مانع از تنفس درختان می شوند.

شما حتی می توانید با مشورت کارشناسان مربوطه همراه با رنگ محافظ تنه از سموم دفع جوندگان استفاده کنید تا تنه درختان خود را در برابر حمله جونده ها و حیوانات کوچکی که از پوسته درختان تغذیه می کنند محافظت کنید.

در ادامه ویدیویی در این زمینه برای شما آماده کرده ایم که می توانید آن را مشاهده نمایید.

چرا از رنگ سفید برای محافظ تنه درختان استفاده می شود؟

استفاده از رنگ های تیره به دلیل جذب نور خورشید باعث سوختگی بیشتر تنه درختان می شود و در صورت استفاده از رنگ سفید که منعکس کننده نور خورشید است خطر آفتاب سوختگی تنه از بین می رود.

دلایل رنگ کردن تنه درختان

  • مقاوم سازی درختان در برابر سرما
  •  انعکاس نور خورشید در ساعاتی از روز که هوا، گرم می شود و در نتیجه جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه درختان

مانع از پوسته شدن تنه درختان می شود

پوشش رنگی اطراف تنه درختان مانند یک کرم ضد آفتاب از تنه درختان در مقابل نور خورشید محافظت می کند تا از خشک شدن و ترک خوردن تنه جلوگیری شود.

پوسته شدن تنه درخت

محافظت در برابر تنش گرمایی

وجود این پوشش سفید رنگ باعث می شود در فصل بهار اطراف پایه درختان جوان خنک بماند و همچنین رنگ سفید گرما را منعکس کرده و روزنه ها با تبادل گاز ها، مدت زمان بیشتری باز می مانند و دی اکسید کربن بیشتری را جذب کرده و انرژی زیادتری را برای تعرق و رشد میوه ایجاد می کنند.

محافظت در برابر تنش گرمایی

جلوگیری از آفات و عوامل بیماری زا

در فصل گرما به دلیل اختلاف دمایی شب و روز و انبساط و انقباض تنه درختان و در نهایت با ترک خوردن تنه و پارگی در پوست تنه مواجه می شویم. و این ترک ها بهترین محل برای نفوذ حشرات، قارچ ها و باکتری ها است که آفات وارد آن شده و از درخت تغذیه می کنند.

شما می توانید با رنگ کردن تنه درختان یک سپر دفاعی در برابر آفات و جوندگان چوبخوار همانند خرگوش ها، موش ها و…  ایجاد کنید. رنگ کردن تنه درخت در این حالت یک راه ساده و بدون ضرر برای ایمن کردن درختان به شمار می رود.

جویده شدن تنه درخت توسط حیوانات جونده

کاربرد قارچ کش بردوفیکس

حال که با ضرورت رنگ کردن تنه درختان آشنا شدید به شما پیشنهاد می کنیم همراه با رنگ تنه درخت از قارچ کش بردوفیکس استفاده کنید. بردوفیکس یک قارچ کش و باکتری کش حفاظتی تماسی است که برای پیشگیری و درمان انواع بیماری های درختان میوۀ دانه دار، هسته دار، نیمه گرمسیری خزان دار، خشکباری، همیشه سبز، دانه ریز، سبزی، صیفی، زینتی و غیر مثمر قابل استفاده است. البته فراموش نکنید که حتما با کارشناس مربوطه مشورت کنید.

در ادامه پیشنهاد می کنیم ویدیویی که در مورد بردوفیکس برای شما اماده کرده ایم را مشاهده نمایید.

رنگ محافظ تنه درخت باید با چه میزان قارچ کش مخلوط شود؟

در صورتی که رنگ محافظ فاقد قارچکش باشد آن را با محلول 5 در هزار بردوفیکس به اندازه ای مخلوط کنید که رنگ قوام آورد.

روش مصرف رنگ محافظ تنه درخت

1. قبل از استفاده،رنگ را به خوبی هم زده و در صورت نیاز برای رقیق سازی به آن آب اضافه کنید.

2. بهتر است از قلمو به جای سمپاش استفاده کنید (به دلیل چسبیدن بهتر رنگ به تنه درخت). 

3. به این نکته توجه داشته باشید که برای رنگ کردن تنه درختان باید از فاصله 2 سانتی متری زیر خاک شروع کرده و تا فاصله 60 سانتی متری ارتفاع از تنه درخت را رنگ کنید. 

 4. توصیه می شود برای درختانی که بالای دو سال سن دارند و یا بعد از پیوند زدن درخت، از رنگ محافظ استفاده شود.

5. برخی از سازندگان، به رنگ محافظ تنه درخت موادی از قبیل مواد ضد قارچی و دفع حشرات مثل محلول بردوفیکس اضافه می کنند که کاربرد زیادی در مناطق مرطوب برای مقابله با حملات حشرات دارد. 

6. در صورت خرید و نگهداری رنگ محافظ تنه درخت آن را دور از تابش مستقیم خورشید و همچنین دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.                       

روش مصرف رنگ محافظ تنه درخت    

ترکیبات رنگ محافظ تنه درختان

  • یکی از ترکیبات اصلی رنگ محافظ تنه درختان ماده نانو پلیمری است که دارای خاصیت ضد قارچی بوده و گیاه را در برابر پوسیدگی و بیماری های قارچی ایمن می سازد.
  • یکی دیگر از ترکیبات موثره آن ترکیب ضد اشعه است که از گیاهان در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند.

زمان مناسب برای استفاده از رنگ محافظ تنه درخت

در تمام فصل های سال برای جلوگیری از سرمازدگی، آفتاب سوختگی و ترک درختان می توان از رنگ محافظ تنه درخت استفاده نمود. اما بهترین زمان استفاده از آن فصل پاییز و زمستان است.

اهمیت وجود درختان در محیط زیست

درختان به همان اندازه که برای حیات و بقای کره زمین ضروری هستند برای ادامه حیات انسان ها نیز حائز اهمیت اند.

حدود یک سوم از پوشش کره زمین را جنگل ها تشکیل داده اند و همان گونه که می دانید جنگل ها فقط زیستگاه درختان نیستند بلکه حشرات، پرندگان و کرم های بسیار زیادی در جنگل ها زندگی می کنند که همه آن ها در چرخه حیات محیط زیست موثر هستند.

بد نیست بدانید حدود 300 میلیون انسان در جنگل ها زندگی می کنند که ادامه حیات و سلامتیشان به وجود درختان وابسته است؛ وجود همین درختان است که باعث تنظیم وضعیت آب و هوا و کاهش ماکزیمم و افزایش مینیمم دما می شود. بنابراین درختان و فضای سبز در هر کشور جزء ثروت و سرمایه های ملی آن کشور محسوب می شوند.

زمان مناسب برای استفاده از رنگ محافظ تنه درخت

منبع:

www.gardeningknowhow.com

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x