انتخاب بهترین زمان سمپاشی مرکبات برای مقابله موثر با آفات

انتخاب بهترین زمان سمپاشی مرکبات برای مقابله موثر با آفات

یکی از بهترین انواع درختان برای باغ، مرکبات هستند. مرکبات در اکثر مناطق به‌خوبی در زمین رشد می‌کنند اما واضح است که مانند هر گیاه و درخت دیگر نیاز به مراقبت صحیح دارند.

مرکبات با آبیاری عمیق منظم و کود دهی به‌خوبی رشد می‌کنند. این درختان ممکن است مستعد ابتلا به بیماری یا حمله حشرات باشند؛ بنابراین چگونه می‌توانید از درختان مرکبات خود محافظت کنید و از آن‌ها مراقبت کنید تا بهترین شانس را برای داشتن میوه‌های خوشمزه به آن‌ها بدهید؟

درست متوجه شدید سمپاشی بهترین راه است. در این مقاله در ارتباط با بهترین زمان سمپاشی مرکبات و نکات کاربردی آن صحبت کرده‌ایم تا راهنمای باغداران قرار گیرد. تا پایان این مطلب از شرکت پسته رفسنجان با ما همراه باشید.

چرا مرکبات باید سمپاشی شوند؟

وقتی برای اولین بار نهال درختان میوه خود را انتخاب می‌کنید نوید یک نتیجه خوشمزه را پس از چند سال به خود می‌دهید. متأسفانه مرکبات گیاهانی نیستند که شما امیدوار باشید با مراقبت اندک به نتیجه برسید.

آفات و بیماری‌ها درختان میوه را در هر بخش از کشور تحت تأثیر قرار می‌دهند. سمپاشی درختان میوه بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است و هنگامی‌که در زمان مناسب از سال سمپاشی مرکبات انجام شود تأثیر آن را به‌وضوح خواهید دید.

بهترین زمان سمپاشی مرکبات
بهترین زمان سمپاشی مرکبات

اهمیت سمپاشی مرکبات

سمپاشی مرکبات چقدر اهمیت دارد؟ آیا زمان سمپاشی مرکبات مهم است؟ همه کشاورزان این تجربه را داشته‌اند که وقتی درختان میوه خود مانند پرتقال را پرورش می‌دهند، کیفیت و کمیت محصولات نهایی دور از انتظارشان است.

حشرات، باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هایی که به مرکبات حمله می‌کنند می‌توانند پرورش مرکبات را دچار مشکل کنند؛ بنابراین اگر به این موارد دقت نشود و به رفع آفات مرکبات پرداخته نشود، مرکبات به‌خوبی رشد نکرده و یا شاهد عدم کیفیت محصولات نهایی خواهیم بود. سمپاشی مرکبات در زمان مناسب درواقع از ریشه، ساقه، گیاه و میوه محافظت می‌کند.

بهترین زمان سمپاشی مرکبات

انتخاب بهترین زمان برای سمپاشی مرکبات بسیار بستگی به نوع آفت یا بیماری موردنظر دارد. عواملی مانند چرخه زندگی آفت، موقعیت جغرافیایی، اقلیم و شرایط جوی همچنین در تعیین بهترین زمان برای انجام این کار نقش دارند. بهترین زمان سمپاشی درخت پرتقال و دیگر مرکبات نیز می تواند با هم تفاوت داشته باشد.

از طرفی، بررسی میزان حضور آفت و بیماری در باغ نیز می‌تواند کمک کند تا بهترین زمان برای سمپاشی را مشخص کنیم. در جدول زیر، قصد داریم تا زمان مناسب سمپاشی مرکبات برای رایج‌ترین آفت‌ها و بیماری‌ها را به همراه بهترین سم برای مرکبات بررسی کنیم.

بهترین زمان سمپاشی مرکبات برای آفات

نام آفت یا بیمارینام سمبهترین زمان سمپاشی مرکبات
پسیلایمیدا کلو پرایدطبق نظر کارشناس
کلرفلوآزرون
پیر پروکسی فن
روغن ولک
شپشک هاپری پروکسی فنبا ظهور 60% پوره ها به همراه روغن ولک 1 میلی لیتر در لیتر
کلرپیروفوس
مالاتیون
بوپروفزین
اسپیروتترامات
اتیون
استامی پراید
شته هامالاتیونپیچیدگی 25% از برگ های انتهای روی جوانه ها
پریمیکارب
مگس میوه مدیترانه ایمالاتیوندر تراکم 2-3 مگس در تله در روز(بهار، تابستان و اوایل پاییز)
حلزون ها و راب هامتالدهید بهار و پاییز، به صورت کپه ای هنگام غروب
متیوکارببهار و پاییز، به صورت طعمه 4% هنگام غروب
نوار مسیبهار و پاییز دور تنه درخت
کنه های گیاهی

(کنه زنگار، کنه قرمز، کنه شرقی و کنه نقره ی)

آبامکتین با نظر کارشناس بر طبق بیولوژی آفت
آزوسیکلوتین
بروموپروپیلات
بنزوکسی میت
پیریدابن
هگزی تیازوکس
زینب
مانکوزب
کنه های گیاهی

(کنه زنگار، کنه قرمز، کنه شرقی و کنه نقره ی)

فن پیروکسی میتسمپاشی زمستانه با روغن ولک 10-15 میلی لیتر در لیتر
کلوفنتزین
تترادیفون
روغن امولسیون شونده
کنه های گیاهی

(کنه قرمز)

اسپیرودیکلوفنسمپاشی زمستانه با روغن ولک 15 میلی لیتر در لیتر
پروانه مینوز برگایمیدا کلو پرایدبه محض مشاهده علائم خسارت دو نوبت سمپاشی به فاصله 10-12 روز
هگزافلومورون
دیفلوبنزرون

بهترین زمان سمپاشی مرکبات برای از بین بردن بیماری ها

نام بیمارینام سمبهترین زمان سمپاشی مرکبات
پوسیدگی طوقه(کموز یا انگومک مرکبات)اکسی کلرور مسدر بهار قبل بارندگی
سولفات مس و هیدروکسید کلسیم
مانکوزب+کلروتالونیل+سیموکسانیل
فوزتیل آلومینیوم
پوسیدگی میوه مرکباتایمازالیل+تیابندازول(واکس)آغشته کردن میوه 
تیابندازول
سرخشکیدگی مرکباتاکسی کلرور مسزیر نظر کارشناس
شانکر باکتریایی لیموترشاکسی کلرور مسدر صورت آلودگی بالای 5%، قبل از گلدهی
سولفات مس و هیدروکسید کلسیم
نماتد مرکباتدی کلروپروپن + متیل ایزوتیوسیاناتقبل از کشت در دمای 20-25 درجه سلسیوس

بهترین زمان سمپاشی مرکبات در طول روز

در ارتباط با بهترین زمان سمپاشی مرکبات در طول روز باید بگوییم که بستگی به مرحله سمپاشی و فصل دارد. به‌عنوان‌مثال در فصل تابستان باید سمپاشی را در زمان صبح یا عصر انجام دهید. سم‌ها بهترین کارایی را در دمای ۱۵ الی ۲۸ درجه دارند؛ بنابراین زمانی از روز را انتخاب کنید که دمای هوا در این محدوده باشد.

نوع سم نیز می‌تواند در انتخاب بهترین زمان سمپاشی برای مرکبات در طول روز دخیل باشد. توجه داشته باشید که اگر زمان اشتباهی را برای سمپاشی انتخاب کنید نه‌تنها به درختان خود کمک نکرده‌اید بلکه مانع از رشد جوانه نیز خواهید شد.

زمان سمپاشی مرکبات بسته به نوع سم

زمانی که هوا هنوز گرم نشده و نور کم است بهترین فرصت برای سمپاشی است اما این زمان بستگی به نوع سم نیز دارد. به‌عنوان‌مثال برای سمپاشی با سموم بیولوژیک بهترین زمان هنگام غروب آفتاب است. علت آن نیز این است که باکتری در طول شب و خنکی هوا زمان کافی برای آغاز فعالیت داشته باشد.

صبح‌های زود می‌توانید سمپاشی با سموم سیستمیک را انجام دهید تا تابش نور خورشید باعث حرکت سموم با شیره گیاهی در گیاه شود. بهترین زمان سمپاشی با سموم تماسی نیز شب است زیرا روزنه‌ها بسته‌شده و سموم قادر نیستند وارد گیاه شوند. درنتیجه گیاه به تنش حاصل از سموم دچار نخواهد شد.

زمان سمپاشی مرکبات
زمان سمپاشی مرکبات

نکات کاربردی سمپاشی مرکبات

  • به یاد داشته باشید از مصرف هم‌زمان روغن سمپاشی و قارچ‌کش‌ها خودداری کنید. استفاده از این دو مورد را حداقل با دو هفته فاصله انجام دهید.
  • از حشره‌کش‌های فسفره مثل کلرپیریفوس در فصل بهار استفاده نکنید؛ زیرا قادر است که گیاه را به‌کل از بین ببرد.
  • فقط در زمانی که دمای کمتر از ۳۵ درجه است می‌توانید روغن ولک را مصرف کنید. در غیر این صورت ممکن است موجب سوختن گیاه شود.
  • درست است که سمپاشی یکی از مهم‌ترین پروسه‌های حفاظت از درختان است اما باید بدانید که سمپاشی بی‌رویه نیز باعث آسیب به درختان و حتی به انسان می‌شود.
  • درصورتی‌که قصد دارید روغن پاشی انجام دهید نباید غنچه‌ها بازشده باشند و توصیه می‌شود که پیش از سمپاشی درختان را آبیاری کنید.
  • سموم حشره‌کش را می‌توانید در زمانی که دمای هوا بین ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد است مورداستفاده قرار دهید. بهترین زمان مناسب سمپاشی مرکبات را باید به دقت بدانید.
  • اگردرختان مرکبات نیاز به هرس دارند، باید قبل از سمپاشی هرس شوند. این موضوع علاوه بر ایجاد تهویه مناسب، تراکم آفت در قسمت‌های داخلی درخت را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود که سم مصرفی کم شده و ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد.
  • همیشه به غلظت توصیه‌شده سم دقت کافی داشته باشید و هنگام ساخت آن محلول را به‌خوبی یکنواخت کنید.

نحوه صحیح سمپاشی مرکبات

سمپاشی مرکبات را باید به نحوی انجام دهید که بهره‌وری کامل را از آن ببرید. به‌عنوان‌مثال استفاده بیش‌ازحد از سموم موجب می‌شود که سموم روی برگ درختان باقی بمانند و اصطلاحاً سم از درخت چکه کند.

از طرف دیگر این سموم اضافی بافت ساقه‌ها را هدف قرار داده و باعث شود که جوانه‌زنی در سال‌های آینده دچار مشکل شود.

حتی وجود ذرات سموم روی بافت درختان می‌تواند در طعم میوه‌ها نیز تأثیر داشته باشد؛ بنابراین علاوه بر دانستن بهترین زمان برای سمپاشی مرکبات باید نحوه درست سمپاشی را نیز بدانید.

برای سمپاشی باید شاخه‌های داخلی درختان را هرس کنید. غلظت مواد شما باید به‌گونه‌ای باشد که به‌صورت یکنواخت پخش شود.

سمپاشی را به‌گونه‌ای انجام دهید که ابتدا قسمت‌های داخلی تنه درختان از بالا به پایین به‌طور کامل با سم آغشته شده و بعدازآن قسمت‌های بیرونی اعم از تاج را سمپاشی کنید.

سخن پایانی

سمپاشی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ سلامت گیاهان، ازجمله مرکبات، است. با توجه به اینکه آفت‌ها و بیماری‌ها می‌توانند بر کیفیت و کمیت محصولات تأثیر مستقیم داشته باشند، درک دقیق از زمان مناسب برای سمپاشی بسیار حیاتی است.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید و با استفاده از این اطلاعات، بتوانید از مرکبات خود در برابر بیماری‌ها و آفت‌ها حفاظت کنید. برای مراقبت بهتر و افزایش بازدهی مرکبات، همیشه از روش‌های سمپاشی مؤثر و زمان‌بندی مناسب آن استفاده کنید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
2.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمدی
احمدی
1 سال قبل

بسیار عالی و تکمیل برای سم پاشی استفاده کردم ممنونم ا از راهنمایی کامل شما

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  احمدی
1 سال قبل

سپاس از همراهی شما

محسن
محسن
11 ماه قبل

سلام ممنون از مطالب خوبتون
من اواخر بهمن یکبار مرکبات رو سمپاشی کردم با این ترکیب: روغن والک 92 شرکت زرپاش + حشره کش ایمیداریا. ایمیداکلوپراید 35% + بردوتکس
هر سه نوع رو به نسبت مخلوط کردم و کلا سیاهی های برگها از بین رفت
الان بعنوان سم‌پاشی بهاره دوباره میتونم از این ترکیب استفاده کنم؟ چون فقط چند اصله نهال مرکبات توی باغچه دارم نمیخوام زیاد هزینه کنم و سم جدید بخرم
اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  محسن
10 ماه قبل

سلام
سپاس از شما
استفاده از روغن ولک در زمستان مشکلی ندارد ولی در این فصل نباید استفاده کنید و سم پاشی را در اول صبح یا غروب آفتاب که هوا خنک است انجام دهید.
با توجه به نوع آفت یا بیماری از سم مربوطه با دز توصیه شده استفاده کنید.

سلمانی
سلمانی
10 ماه قبل

سلام سم ایمیداکلرپراید چندگرم درهزارلیتربایداستفاده کردبرای پسیل پسته؟

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  سلمانی
10 ماه قبل

سلام
از 0/4 تا 0/5 لیتر در 1000 لیتر آب استفاده کنید.

6
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x