خواص روغن پسته و قیمت آن

خواص روغن پسته و قیمت آن

تابه‌حال از روغن پسته استفاده کرده‌اید؟ قیمت روغن پسته را می‌دانید؟ به نظر شما این محصول چه کاربردهایی دارد؟ خوب است که از خواص روغن پسته برای پوست ، مو ، طب سنتی و … آگاه باشید تا با خیالی راحت این محصول را تهیه و از فواید فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید. در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان به بررسی این خواص پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید تا با یک محصول بی‌نظیر آشنا شوید.

خواص روغن پسته برای پوست

روغن پسته یک روغن فوق‌العاده برای پوست و مو است. این روغن یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد که برای زیبایی بسیار کاربرد دارد.

پسته خام یک منبع طبیعی سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب لینولئیک و اولئیک و همچنین امگا 3، 6 و 9 می‌باشد که برای حفظ ظاهر و سلامت پوست بسیار مهم هستند.

ممکن است قیمت روغن پسته کمی گران باشد اما خواص آن برای پوست به قیمت آن ‌می‌ارزد. در ادامه برخی از این فواید را بررسی نموده‌ایم.

قیمت پسته

روغن پسته یک منبع عالی ویتامین E 

اگر به دنبال راه‌های طبیعی برای مراقبت از پوست و سلامتی آن هستید، ویتامین‌ها برای حفظ ظاهر و سلامت پوست بسیار مهم و مفید هستند. بهترین منبع ویتامین‌ها، مواد غذایی سرشار از مواد مغذی هستند، اما مکمل‌های ویتامین و محصولات امروزی حاوی ویتامین نیز می‌توانند برای این  کار بسیار مفید باشند.

روغن پسته سرشار از ویتامین‌هایی مانند E است. از خواص ویتامین E موجود در روغن پسته برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرطوب‌کننده پوست خشک
  •  جلوگیری از پیری زودرس
  •  درمان آفتاب‌سوختگی
  •  روشن‌کننده پوست صورت
  •  درمان تاول و التهاب

کشیدن پوست با روغن پسته

خاصیت کشسانی پوست همان قابلیت کشیده شدن و برگشتن به حالت قبلی خود می‌باشد. از بین رفتن خاصیت کشسانی پوست بخش طبیعی روند پیری است. با افزایش سن، پوست ما رطوبت و خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد که به‌نوبه خود باعث ایجاد چین‌وچروک، خشکی و خطوط نازک می‌شود.

روغن پسته که یک روغن عالی برای پوست است و قابلیت مرطوب کردن و روشن‌کنندگی را دارد، برای جوان نگه‌داشتن پوست نیز بسیار مفید می‌باشد.

آنتی‌اکسیدان‌های قوی روغن پسته برای جوان‌سازی پوست

سال‌ها است که شرکت‌های تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست، به دنبال راه‌حل‌هایی برای جوان ماندن پوست هستند. ناگفته نماند که برخی از محصولات ارائه‌شده قیمتی بسیار بیشتر از قیمت روغن پسته دارند.

به نظر می‌رسد که آنتی‌اکسیدان‌ها یک ‌راه‌حل مناسب برای جوان نگه‌داشتن پوست باشند. خواص آنتی‌اکسیدان‌های روغن پسته برای پوست شامل موارد زیر می‌باشد:

  • جلوگیری از آسیب‌های محیطی به پوست
  • کند کردن روند پیری پوست و تازه و جوان نگه‌داشتن پوست
  • آنتی‌اکسیدان‌ها به اصلاح علائم پیری کمک می‌کنند.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها به جلوگیری از آفتاب‌سوختگی کمک می‌کنند.

خواص روغن پسته برای پوست

خواص روغن پسته به‌عنوان یک مرطوب‌کننده پوست صورت

استفاده از یک مرطوب‌کننده باکیفیت برای زیبایی و سلامت پوست ضروری است. استفاده از یک مرطوب‌کننده هرروز می‌تواند باعث درخشش پوست شما شده و نشاط خاصی به پوست ببخشد. پرتوهای اشعه ماوراءبنفش خورشید به همراه تغییرات فصلی اقلیمی می‌توانند آسیب زیادی به پوست وارد کرده و آن را بسیار خشک کنند.

این خشکی بیشتر منجر به خارش، لکه‌ها و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر می‌شود. اگر می‌خواهید پوست شما از این مشکلات خلاص شود، باید روزانه آن را مرطوب کنید. روغن پسته به‌واسطه ساختار و موادی که دارد یکی از بهترین مرطوب کننده‌های پوست به شمار می‌رود.

روغن پسته یکی از بهترین روغن های ضد-پیری و ضد چروک شدن صورت و کاهش علائم پیری می باشد.

با روغن پسته پوستی درخشان داشته باشید!

یکی از شاخص‌های مهم پوست سالم، درخشش طبیعی آن است؛ اما عواملی مانند سبک زندگی پر دغدغه، برنامه‌های کاری فشرده، خواب ناکافی، عدم داشتن رژیم غذایی، آلودگی هوا، اشعه‌های مضر خورشید و … می‌تواند پوست شما را خشک کند.

همه این‌ها بخشی از زندگی شما هستند و شما نمی‌توانید از آن‌ها فرار کنید. بااین‌حال، مطمئناً می‌توانید از آن‌ها جلوگیری کنید و کاهش دهید. اگرچه نمی‌توانید گذر سن خود را نگهدارید اما مطمئناً می‌توانید از پیری پوست خود جلوگیری نمایید.

شاید قیمت روغن پسته زیاد باشد اما قطعاً فواید زیادی برای درخشندگی پوست شما به همراه دارد.

استفاده از روغن پسته به‌عنوان یک پاک‌کننده آرایش

همه یک شروع تازه را دوست دارند. اگر می‌خواهید با پوست تمیز و روشن از خواب بیدار شوید، باید در شب قبل کاملاً آرایش خود را از بین برده باشید.

خوابیدن با آرایش صورت شما می‌تواند منجر به خشکی پوست، آکنه و حتی چین‌وچروک ناشی از شکستگی کلاژن شود. درصورتی‌که از خواص روغن پسته برای پوست آگاه باشید، انتخاب دیگری غیرازآن برای پاک کردن آرایش خود نخواهید داشت.

نکته: روغن پسته یکی از بهترین روغن های طبیعی برای تهیه محصولات ارگانیک و ضد پیری پوست است.

راه‌حلی برای درمان جوش صورت و آکنه

اگر صورت شما زیاد جوش می‌زند و به دنبال درمانی به‌غیراز داروهای شیمیایی هستید، شما می می‌توانید استفاده از روغن‌های اساسی را در نظر بگیرید.

روغن‌های اساسی از قسمت‌های مختلف گیاهان مانند دانه‌ها استخراج می‌شوند. روغن پسته، جز روغن‌های اساسی می‌باشد. به‌طورکلی این مواد بی‌خطر هستند اما با توجه به حساسیت برخی از پوست‌ها، قبل از بهره بردن از خواص روغن پسته برای درمان آکنه، حتماً با یک پزشک پوست مشورت کنید.

درمان جای زخم صورت با روغن پسته

روغن‌های اساسی می‌توانند به کاهش پیدایش جای زخم‌ها کمک کنند. این مواد با بازسازی سلول‌های پوستی آسیب‌دیده کار می‌کنند.

روغن‌های حاوی ویتامین E مانند روغن پسته می‌توانند با کمک به پوست شما در حفظ رطوبت ضمن افزایش تولید کلاژن، از ایجاد جای زخم جلوگیری کنند. همچنین به محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

تحقیقات انجام‌شده، اثربخشی روغن‌های حاوی ویتامین E را در درمان جای زخم‌ها ثابت کرده است. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که این روغن‌ها باعث بهبود چشمگیر جای زخم‌ها می‌شود.

نتایج حاصل از استفاده روغن پسته که حاوی ویتامین E می‌باشد ممکن است بعد از چند ماه احساس شود. توجه داشته باشید روغن‌های حاوی ویتامین E برای هر پوستی مناسب نیست و قبل از استفاده باید با پزشک مشورت شود تا باعث بروز آلرژی نشود.

خواص روغن پسته برای دور چشم

درست است که قیمت روغن پسته کمی گران است اما اگر به آن به‌عنوان یک دارو و درمان برای سلامتی و زیبایی پوست نگاه کنید، توجهی به قیمت آن نخواهید داشت. به‌عنوان‌مثال افراد زیادی از التهابات، سیاهی و پف دور چشم رنج می‌برند و حاضرند هر هزینه‌ای را برای رفع آن بپردازند.

روغن پسته یکی از محصولاتی است که برای جلوگیری و درمان این مشکل به کمک شما خواهد آمد. دلیل آن نیز وجود ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی دیگر در این روغن می‌باشد.

دیگر خواص روغن پسته برای پوست 

مصرف روغن پسته به پوست‌های آسیب‌دیده مانند، سوختگی، زخم شده، جراحت‌دیده، جای زخم یا سوختگی، خارش‌دار، ناهموار، شرایط سوزش پوست مانند اگزما و پسوریازیس (بیماری صدف) کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید از آن در ناحیه‌هایی استفاده کنید که نیاز به توجه بیشتر مانند آرنج و زانوها دارند.

خواص روغن پسته برای مو

روغن پسته علاوه بر داشتن ویتامین  E، یک منبع بسیار عالی از بیوتین (ویتامین B7) است که برای حفظ شادابی مو ضروری می‌باشد.

تا این قسمت از این مقاله از دسته تغذیه و سلامتی، در ارتباط با برخی از خواص روغن پسته برای پوست صحبت کردیم. از فواید این محصول برای مو نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

خواص روغن پسته برای مو

روغن پسته برای ترمیم موهای آسیب‌دیده و پوست خشک سر

آسیب مو تنها به بیماری‌هایی مانند موخوره محدود نمی‌شود. موهایی که آسیب شدید می‌بینند باعث ایجاد شکاف‌هایی در لایه بیرونی (کوتیکول) می‌شوند. هنگامی‌که کوتیکول بلند می‌شود (باز می‌شود)، موهای شما در معرض خطر آسیب بیشتر و شکستگی قرار می‌گیرد.

همچنین ممکن است موها به‌هم‌ریخته یا فرفری به نظر برسد و مرتب کردن آن دشوار باشد. برای رفع این مشکلات لازم است که از یک روغن مفید برای تقویت موهای خود بهره ببرید.

افراد می‌توانند با مطلع شدن از قیمت روغن پسته، از فواید فوق‌العاده آن برای موهای خود استفاده نمایند.

نرم و براق کردن مو ها

مو دارای سه لایه مجزا است. بیرونی‌ترین لایه روغن‌های طبیعی تولید می‌کند که باعث می‌شود موها سالم و براق به نظر برسد و از شکستن آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

عملکرد این لایه می‌تواند درنتیجه شنا کردن در آب کلردار، زندگی در اقلیم خشک، استفاده از مواد شیمیایی مختل شود. زمانی که این فرایند مختل شود، موها خشک و نامنظم به نظر می‌رسند.

درمان موها با استفاده از خواص روغن پسته، به آب‌رسانی لایه‌ها و پوست سر کمک کند. به خاطر داشته باشید ازآنجاکه روغن آب را دفع می‌کند، استفاده از روغن‌ها برای موهای خشک معمولاً مؤثرتر است.

خواص روغن پسته موخوره را رفع می‌کنند!

موخوره زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای موهای شما خشک و شکننده شود. قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی شدید و تکنیک‌های مراقبت از مو مانند صاف کردن و یا فر کردن، می‌تواند باعث موخوره شود. این مشکل همچنین ناشی از استفاده از محصولات شیمیایی مو نیز به وجود می‌آید.

موخوره در بین افرادی که روزانه از محصولات مراقبت از مو استفاده می‌کنند، رایج است. تقریباً همه افراد به‌خصوص زنان در یک زمان از عمر با موخوره مواجه خواهند شد.

روغن پسته که از مغز پسته استخراج شده، به‌عنوان یک هیدراته (آب‌رسانی پوست) عمل می‌کند و این کار باعث کاهش بروز و بهبود موخوره می‌شود؛ بنابراین خواص روغن پسته نه‌تنها برای پوست بلکه برای مو نیز مفید هستند.

کاهش شوره سر

پوست‌پوست شدن و خارش پوست سر از علائم اصلی شوره سر هستند. پوسته‌های سفید و چرب به‌طورمعمول در مو شما جمع شده و اغلب در ماه‌های پاییز و زمستان، هنگامی‌که هوا خشک است، بدتر می‌شوند. شوره سر در مردان بیشتر از زن ها اتفاق می‌افتد.

بازگرداندن رطوبت به پوست سر می‌تواند به شوره سر کمک کند. روغن پسته یک مرطوب‌کننده عالی برای این کار می‌باشد. همچنین روغن پسته با تقویت پوست سر، باعث افزایش سلامتی موهای شما نیز می‌شود.

تأثیر روغن پسته بر رشد موها

بسیاری از افراد موهای سالم را نشانه سلامتی یا زیبایی می‌دانند؛ مانند هر قسمت دیگر از بدن، مو برای سالم بودن و رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارد. در حقیقت، بسیاری از کمبودهای تغذیه‌ای با ریزش مو مرتبط هستند. همان‌طور که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون‌ها روی رشد مو تأثیر می‌گذارند، مصرف بهینه مواد مغذی نیز مهم است.

یکی از ویتامین‌های شناخته‌شده برای رشد مو، ویتامین‌های گروه B هستند که بیوتین نام دارد. بیوتین همچنین به نام ویتامین H نیز شناخته می‌شود. مطالعات کمبود بیوتین را با ریزش مو در انسان پیوند می‌دهند.

دیگر ویتامین‌های  گروه B به ایجاد گلبول‌های قرمز کمک کرده که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول‌های مو منتقل می‌کنند. این فرایندها برای رشد مو اهمیت دارند.  مشابه ویتامین C، ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند.

در یک مطالعه، افراد مبتلابه ریزش مو پس از مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه، 34.5 درصد رشد مو را تجربه کردند. پسته یکی منبع عالی از بیوتین و ویتامین E می‌باشد و روغن خالصی که از مغز خام و تازه آن تهیه می‌شود، برای رشد مو بسیار مفید است.

خواص روغن پسته برای ناخن 

ناخن‌ها به‌عنوان تکیه‌گاهی مهم برای ماهیچه‌های نوک انگشتان، نقش مهمی در انجام وظایف به‌ظاهر ساده و روزمره ما دارند. آن‌ها از نوک انگشتان و ماهیچه‌های نرم آن‌ها محافظت می‌کنند.

محافظت از این بخش بدن مانند تمامی بخش‌های دیگر اهمیت دارد. در این بخش از مقاله به بررسی فواید روغن پسته برای ناخن پرداخته‌ایم.

خواص روغن پسته برای ناخن

تقویت ناخن‌های ضعیف و پوسته‌پوسته شدن اطراف ناخن

ناخن‌های قوی و سالم می‌توانند نشانگر سلامتی شما باشند. بیوتین به تقویت مو و ناخن‌ها و همچنین به عملکرد صحیح سیستم عصبی بدن کمک می‌کند. بیوتین (که به‌عنوان ویتامین H و ویتامین B-7 نیز شناخته می‌شود) یکی از ویتامین‌های گروه B است. ازآنجاکه این ماده محلول در آب است پس توسط بدن ذخیره نمی‌شود؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که روزانه آن را مصرف می‌کنید.

پسته یک منبع عالی از بیوتین است. ناخن‌های شکسته یا پوسته‌پوسته‌شده ممکن است باعث شود تا باکتری‌ها به ناخن‌های شما واردشده و باعث عفونت شوند؛ بنابراین به‌محض مشاهده خشکی باید از آن‌ها مراقبت کنید. استفاده از خواص روغن پسته نه‌تنها برای پوست بلکه برای مرطوب کردن این نوع ناخن‌ها و درمان آن‌ها بسیار مؤثر است.

تسریع در رشد ناخن‌ها

برای افزایش رشد ناخن‌ها لازم است که به افزایش و بهبود جریان خون اهمیت دهید. سلول‌های تشکیل‌دهنده ناخن در اصل سلول‌های مرده هستند. این‌ها در اثر فعالیت و رشد و تقسیم سلول‌های زنده روی یکدیگر انباشته شده‌اند. ویتامین ‌E موجود در روغن پسته می‌تواند به بهبود جریان خون کمک کرده و به‌سرعت شاهد رشد ناخن‌ها باشید.

خواص روغن پسته در طب سنتی

روغن پسته به دلیل ساختار شگفت‌انگیزی که دارد از فواید و خواص ویژه‌ای برخوردار است. در طب سنتی نیز از این خواص فوق‌العاده یادشده است. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • منظم کردن ضربان قلب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش خطر حمله قلبی
  • تقویت پوست
  • شفاف کننده مو
  • ترمیم و بهبود زخم‌ها
  • درمان دیابت
  • جلوگیری از چین‌وچروک دور چشم
  • تقویت حافظه

طریقه مصرف روغن پسته

حال که با خواص روغن پسته برای پوست ، مو ، ناخن و در طب سنتی آشنا شدید، لازم است بدانید که چگونه از آن استفاده نمایید. روغن پسته یک روغن سرشار از مواد طبیعی است که می‌توان از آن به‌عنوان مصرف خوراکی استفاده کرد.

همچنین برای بهره بردن از فواید آن می‌توان به‌صورت موضعی نیز آن را به کار برد. با کسب اطلاع از قیمت روغن پسته و تهیه آن، می‌توانید در تهیه غذاها، سالادها و سوپ‌ها از آن استفاده کنید.

برای کاهش درد و درمان‌های پوستی نیز شب‌ها قبل از خواب چند قطره از روغن را روی موضع ریخته و ماساژ دهید.

عوارض روغن پسته

روغن پسته یکی از طبیعی‌ترین روغن‌ها است که سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌باشد. این روغن مصرف خوراکی دارد و هیچ‌گونه عوارضی را به دنبال نخواهد داشت.

البته به یاد داشته باشید که در صورت استفاده موضعی ممکن است که سبب ایجاد حساسیت‌های آلرژیک در برخی از افراد شود.

عوارض روغن پسته

 قیمت روغن پسته

روغن پسته یکی از بهترین انواع روغن طبیعی است که ممکن است برخی دلالان به دلیل قیمت آن، نوع تقلبی آن را به فروش برسانند.

نوع اصل این روغن رنگ زرد طبیعی و مایل به سبز دارد. قیمت روغن پسته ممکن است برای برخی افراد کمی گران باشد اما خواص آن بسیار زیاد است.

درصورتی‌که قصد مصرف خوراکی این روغن را دارید لازم است به اصل بودن آن توجه بیشتری داشته باشید.

سخن پایانی

اگر قصد خرید روغن پسته را دارید قطعاً اولین اقدام، کسب آگاهی از کاربردهای این محصول فوق‌العاده است. خواص روغن پسته برای پوست ، مو ، سیستم ایمنی بدن و … فوق‌العاده می‌باشند. از این روغن به‌طور گسترده در تولید لوازم‌آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود؛ اما مصرف خوراکی آن را نیز نباید نادیده گرفت. در این مقاله به بررسی فواید این محصول شگفت‌انگیز پرداختیم. برای اطمینان از اصل بودن این روغن می‌توانید با خرید پسته خام، خود در خانه آن را تهیه نمایید. سایت پسته رفسنجان مرغوب‌ترین و تازه‌ترین انواع پسته را برای تهیه روغن در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: روغن پسته؛ یک روغن خوراکی بسیار کاربردی و فوق العاده

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منابع: NCBI، Botanical Beauty، Healthline

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x