اثر محلولپاشی سیلیکات پتاسیم بر روی درختان پسته

اثر محلولپاشی سیلیکات پتاسیم بر روی درختان پسته
محتوا پنهان

سیلیکات پتاسیم در باغات پسته

سیلیکات پتاسیم یک ترکیب معدنی است که شیمیدانان با ذوب کردن دو ماده آن را تشکیل می‌دهند. اما ما اینجا نیستیم که با شرح شیمی شما را خسته کنیم. این مقاله از وب‌سایت شرکت پسته رفسنجان کاربرد سیلیکات پتاسیم را در باغات پسته بررسی می‌کند. گیاهان برای رشد به پتاسیم و سیلیکون نیاز دارند. این ترکیب افزایش ضخامت، سفتی و ایستادگی برگ‌های گیاه را به همراه دارد و درنهایت منجر به افزایش عملکرد گیاه خواهد شد. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی اثر سیلیکات پتاسیم در باغات پسته بپردازیم.

معرفی سیلیکات پتاسیم

سیلیکات پتاسیم نامی است که به گروهی از ترکیبات معدنی داده می‌شود. شیمیدانان کربنات پتاسیم و ماسه سیلیس خالص را باهم ذوب می‌کنند. سپس آن را خنک کرده تا سیلیکات پتاسیم تشکیل شود. سیلیکات پتاسیم که در قرن 19 میلادی موردتوجه قرار گرفت کاربردهای زیادی در مواد شوینده، رنگ‌های چسبنده و مواد نسوز دارد. علاوه بر آن این ترکیب معدنی در تولید کود نیز نقش داشته است؛ زیرا منبعی حل نشدنی از سیلیکون و پتاسیم می‌باشد. سیلیکات پتاسیم در باغات پسته به‌عنوان یک کود می‌تواند بهبود فتوسنتز گیاهان را به ارمغان بیاورد. علاوه بر آن مزایای بی‌نظیر و فراوان دیگری دارد که در ادامه بیشتر در ارتباط با آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

معرفی سیلیکات پتاسیم

نقش سیلیسیم در درختان پسته

یکی از عناصر مفید برای گیاهان سیلیسیم است. سیلیسیم می‌تواند نقش مؤثری در استحکام بخشیدن به آوندهای چوبی داشته باشد و از فروریختن آوندها هنگامی‌که تعرق زیاد است جلوگیری می‌کند. می‌توان گفت در صورت غیاب این عنصر، رشد رویشی و تولید دانه به‌شدت کاهش خواهد یافت. از علائم کمبود آن نیز می‌توان به لکه مردگی و پژمردگی گیاه اشاره کرد.

از دیگر مزایای سیلیسوم و تأثیر آن را بر درختان پسته میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش ضخامت کوتیکول
  • کاهش تعرق
  • کاهش خروج آب
  • کاهش سمیت ناشی از شوری
  • افزایش رشد رویشی
  • افزایش استحکام ساقه
  • افزایش حاصلخیزی خاک
  • بهبود کیفیت و عملکرد دانه
  • افزایش شاخص‌های رشدی
  • افزایش ماندگاری و انبارداری محصولات
  • افزایش مقاومت گیاه به تنش‌های محیطی

تأثیر سیلیسیم بر فتوسنتز

عمل فتوسنتز در گیاهان را در شرایط خاصی می‌توان افزایش داد. جذب نور که در این فرایند اهمیت زیادی دارد، توسط سیلیسیم در گیاهان افزایش می‌یابد. به این صورت که زاویه استقرار برگ‌ها بر روی ساقه در کشت‌های متراکم گیاهان نقش مهمی در جذب نور دارد. این زاویه استقرار برگ‌ها با بهره‌گیری از عنصر سیلیسیم به 45 درجه تغییر می‌یابد. درنتیجه برگ‌ها به روی یکدیگر سایه نمی‌اندازند؛ بنابراین عمل فتوسنتز را می‌توان با کمک سیلیسیم افزایش داد.

تأثیر سیلیسیم بر فتوسنتز

بهبود مقاومت گیاه به آفات و بیماری‌ها

سیلیسم برای مقابله با آفات و بیماری‌ها می‌تواند یک دیواره سلولی محکم در سطح رویی و زیرین برگ ایجاد کند. در این صورت مقاومت گیاه در برابر آلودگی به قارچ، بلاست برگ و خوشه، لکه قهوه‌ای، شیت بلایت و آفاتی مانند ساقه خوار، زنجرک و پسیل می‌گردد.

افزایش تعادل بین مواد غذایی

یکی از مشکلات درختان پسته سال آوری است که با تنظیم جذب عناصر می‌توان آن را کاهش داد. سیلیسیم از انباشتگی فسفر در سلول‌های گیاهی جلوگیری کرده و باعث آزادسازی فسفات می‌شود. همچنین جذب عناصر آهن و روی را توسط گیاه تنظیم خواهد کرد. کودهای سیلیکات پتاسیم در باغات پسته آبشویی کودهای نیتروژنه را کاهش داده و در مقابل کارایی استفاده از آن‌ها به‌وسیله گیاه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این عنصر سیلیسیم می‌تواند اثر عنصر سمی آلومینیوم را برای گیاه حذف کند. به این صورت که در ترکیب با آلومینیوم، هیدروکسی آلومینوسیلیکات تولید می‌کند و این ترکیب توسط گیاه قابل‌جذب نیست. همچنین رسوب سیلیسم در آندودرم، کاهش انتقال کادمیم از راه آپوپلاستی با فضای آزاد بین سلولی را به همراه دارد.

افزایش تعادل بین مواد غذایی

نقش پتاسیم در درخت پسته

یکی دیگر از عناصر تشکیل‌دهنده سیلیکات پتاسیم، پتاسیم است که نقش مهمی در بازدهی، افزایش عملکرد، افزایش رشد درخت و همچنین کیفیت پسته دارد. عنصر پتاسیم بعد از نیتروژن دومین عنصری است که بیشترین مقدار برداشت سالانه از خاک را دارد. توصیه اکید می‌شود که در سال‌های آور از کودهای پتاسیمی در باغات پسته استفاده شود.سیلیکات پتاسیم بیو اگری می‌تواند مقاومت درختان پسته را در برابر تنش‌های محیطی مانند شوری، کم‌آبی و سرمازدگی افزایش دهد. پتاسیم کافی می‌تواند تعداد خوشه‌ها و دانه‌ها و همچنین درصد خندانی و وزن خشک دانه در پسته را تضمین کند. از علائمی مانند سوختگی حاشیه برگ درختان، حساسیت به آفتاب‌سوختگی، کاهش درجه خندانی میوه‌های رسیده می‌توان به کمبود این عنصر در درختان پسته پی برد. بسیاری از کشاورزان ممکن است کمبود پتاسیم را با تنش شوری اشتباه بگیرند. سیاه‌شدگی (نکروز) حاشیه برگ‌ها یکی از علائم کمبود پتاسیم است که در تنش شوری وجود ندارد.

نتایج حاصله از محلولپاشی در خردادماه نشان داد که استفاده از محلول سیلیس سبب کاهش 40 % پوکی ، 12 % سقط جنین و 58 % عارضه سوختگی شد.

مزایای پتاسیم برای درخت پسته

  • افزایش چشمگیر وزن دانه‌های پسته
  • افزایش درصد خندانی
  • بالا بردن مقاومت درخت در برابر تنش‌های محیطی
  • بالا بردن مقاومت درخت در برابر آفات و بیماری‌ها
  • افزایش روغن در مغز پسته
  • افزایش کیفیت محصولات
  • افزایش وزن محصولات

نقش پتاسیم در درخت پسته

فواید محلولپاشی سیلیکات پتاسیم 

شدت تابش نور خورشید و افزایش دما بیشتر از حد تحمل گیاه سبب ایجاد عارضه آفتاب سوختگی روی میوه پسته می گردد. در قسمتی از میوه که در معرض تابش شدید نور خورشید قرار گرفته است سلولهای بافت پوست سبز و گاهاً پوست استخوانی میوه و از بین رفته و حالت نکروزه و سیاه رنگ دیده می شود .

سیلیس یکی از عناصر ضروری برای رشد گیاهان محسوب می شود. نقش سیلیس در تامین پتاسیم و جلو گیری از تنش خشکی و همچنین افزایش سبرینگی و افزایش کیفیت محصول اثبات شده است.

در تحقیقی که به منظور بررسی اثر سیلیسیوم (سیلیکات پتاسیم) بر روی پسته رقم شاه پسند در شهرستان دامغان انجام شده است تاثیر آن بر روی صفات پوکی و سقط جنین و عارضه آفتاب سوختگی بررسی شد.

نقش سیلیکات پتاسیم در باغات پسته

تا این قسمت مقاله به‌طور جداگانه دو عنصر سیلیسیوم و پتاسیم موجود در ترکیب سیلیکات پتاسیم پرداختیم. حال وقت آن رسیده که نقش کلی سیلیکات پتاسیم را در باغات پسته بدانیم. برای کاهش اثرات ناشی از آفتاب‌سوختگی می‌توانید از محلول‌پاشی این ترکیب بر روی درختان پسته در روزهای گرم تابستان کمک بگیرید. همچنین استفاده از آن کاهش سقط‌جنین در پسته را به همراه دارد. به‌طور عامیانه‌تر می‌توان گفت که سیلیکات پتاسیم از پوکی و نیمه مغزی جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن سیلیکات پتاسیم به مبارزه با پسیل پسته که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آفات از آن یاد می‌شود، می‌پردازد. این آفت مکنده از شیره گیاهی تغذیه کرده و موجب ضعیف شدن درختان می‌شود. برخی از مزایای دیگر ترکیب سیلیکات پتاسیم را در باغات پسته در ادامه ببینید:

  • کاهش عارضه آفتاب‌سوختگی در تابستان
  • افزایش ضخامت، سفتی و ایستادگی برگ‌ها
  • کاهش درصد سقط‌جنین دانه‌های پسته
  • افزایش نفوذ نور
  • از بین رفتن بیماری
  • ممانعت از پلاسیدگی
  • افزایش کلسیم
  • افزایش تعداد گلچه
  • افزایش کلروفیل برگ
  • افزایش جذب عناصر دیگر
  • افزایش محصول سالم
  • افزایش پر کردن مغز

 استفاده از محلول سیلیس در درختان رقم شاه پسند با برگ کمتر از استاندارد ( 10 برگ برای هر خوشه پسته ) سبب افرایش 44 % محصول سالم و کاهش 80 % پوکی و 26 % سقط جنین و 56 % عارضه سوختگی نسبت به درختان شاهد گردیده است .

نقش سیلیکات پتاسیم در باغات پسته

نحوه و زمان استفاده از سیلیکات پتاسیم در باغات پسته

از ترکیب سیلیکات پتاسیم می‌توان هم به‌صورت کودآبیاری و هم به‌صورت محلول‌پاشی بهره برد. بهترین زمان استفاده از آن نیز هنگام 8 برگی شدن گیاه تا زمان برداشت به فاصله هر 20 روز است. مقدار دقیق مصرف را نمی‌توان به‌طور قطعی بیان کرد؛ اما به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود که در باغات پسته اگر از سیلیکات پتاسیم به‌صورت کودآبیاری استفاده می‌کنید، در هر مرتبه 8 تا 10 لیتر از این ترکیب در هر هکتار کافی است و در حالت محلول‌پاشی در هر بار 3 تا 4 لیتر در هزار لیتر آب لازم است.

اشتباه نکنید!

به یاد داشته باشید که نمی‌توان کودهای سیلیکات پتاسیم را با سایر سموم و کودها مخلوط‌ کنید؛ بنابراین از اختلاط آن‌ها جلوگیری کنید. همچنین توصیه می‌شود که در زمان ارزنی شدن تا عدسی شدن پسته‌ها که گیاه نیاز به کلسیم دارد از مصرف سیلیکات پتاسیم خودداری کنید؛ زیرا این ترکیب با کلسیم حالت رقابتی دارد. برای رسیدن به یک محلول یکنواخت برای محلول‌پاشی می‌توانید سیلیکات پتاسیم را در ظرف کوچکی با آب رقیق کرده و به‌خوبی ترکیب کنید. سپس این محلول را به تانکر سم‌پاش اضافه کنید.

نکات استفاده از سیلیکات پتاسیم در باغات پسته

  • حتماً سیلیکات پتاسیم را بعد از کامل شدن میوه و در اوایل صبح محلول‌پاشی کنید.
  • به‌طورکلی محلول‌پاشی باید بعد از آبیاری انجام شود و درخت تشنه نباشد.
  • درختانی که کائولین و گوگرد روی آن‌ها پاشیده شده است قابلیت محلول‌پاشی سیلیکات را ندارند.
  • قبل از محلول‌پاشی سیلیکات توجه کنید که درخت عاری از هرگونه آفت باشد.
  • سیلیکات پتاسیم فقط با صابون‌های غیر یونی قابل‌ترکیب است و از ترکیب آن با موارد دیگر خودداری کنید.
  • استفاده از سیلیکات پتاسیم قبل از کامل شدن میوه باعث عدم جذب کلسیم و بدشکلی میوه می‌شود.

نکات استفاده از سیلیکات پتاسیم در باغات پسته

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در ارتباط با ترکیب سیلیکات پتاسیم و نقش آن در باغات پسته صحبت کنیم. این ترکیب که از کودهای تقویتی به شمار می‌رود، برای حفظ عملکرد اقتصادی گیاهان ضروری است؛ زیرا با تأثیراتی که بر درختان پسته دارد، درنهایت موجب افزایش کمیت و کیفیت محصولات می‌شود. سیلیکات پتاسیم می‌تواند افزایش 44 درصدی محصول سالم را در پی داشته و 80 درصد از میزان پوکی را نیز کاهش دهد. اگر تجربه خاصی از مصرف سیلیکات پتاسیم در باغات پسته دارید با ما در نظرات این پست به اشتراک بگذارید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
9 ماه قبل

سلام من 4روز پیش سیلیکات پتاسیم محلول پاشی کردم امروز بارون اومده شسته شدن میخواستم ببینم هیچ جذبی اتفاق افتاده یا هزینه اضافی کردم؟

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  سعید
9 ماه قبل

سلام
حداکثر جذب در اکثر محلول پاشی ها طی 48 تا 72 ساعت بعد از محلول پاشی انجام می شود.
ولی از لحاظ جلوگیری از آفتاب سوختگی، چون در اثر باران شسته شده کارایی بالایی ندارد.

داود کریمی
داود کریمی
پاسخ به  مهندس حدیثه حاج جعفری
7 ماه قبل

اطلاعی داری تلمبه سم پاش کدوم بهتره.

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  داود کریمی
7 ماه قبل

سلام
برای راهنمایی های بیشتر می تونید با این شماره تماس بگیرید.
آقای مهندس پاریزی
09139937585

4
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x