آفات و بیماری‌های گل رز چیست؟درمان آن‌ها چگونه است؟

آفات و بیماری‌های گل رز چیست؟درمان آن‌ها چگونه است؟

گل رز به عنوان نمادی از زیبایی، عشق و شکوه شناخته می‌شود و رنگ‌ها و انواع مختلفی دارد. این گل همچون گیاهان دیگر در طبیعت، نیز با چالش‌هایی روبرو است که می‌تواند جذابیت آن را تحت تأثیر قرار دهد. آفات و بیماری‌های گل رز، از دیرباز تاکنون، تهدیدی جدی برای سلامت و زیبایی گل‌های رز بوده‌اند.

در این مقاله، ما به اکتشاف عمیقی در دنیای پیچیده و چالش‌برانگیز آفات و بیماری‌هایی که گل‌های رز را تهدید می‌کنند، می‌پردازیم. از بیماری‌های مختلف تا آفاتی که به سرعت سلامت گیاهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در کنار شناخت این چالش‌ها، راهکارهایی برای مبارزه و مدیریت این مسائل نیز ارائه می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود که گل‌های رز همچنان در برابر این آفات و بیماری‌ها، قوی و زیبا باقی می‌مانند.

محتوا پنهان

خسارت آفات و بیماری‌‌های گل رز چه اهمیتی دارد؟

اهمیت شناخت و مدیریت این آفات و بیماری‌ها به دلایل متعددی حائز اهمیت است. از یک سو، برای باغبانانی که به کشت و پرورش گل رز به عنوان بخشی از کسب و کار یا به عنوان زیبایی در فضای زندگی خود اهمیت می‌دهند، حفظ سلامت گل‌ها اولویت بالایی دارد.

از سوی دیگر، در سطح تجاری، خسارات ناشی از آفات و بیماری‌ها می‌تواند تأثیر معناداری بر بازار گل و صادرات آن داشته باشد، زیرا آفات و بیماری‌های گل رز نه تنها موجب افت کیفیت ظاهری و کاهش عمر گل‌ها می‌شوند بلکه در موارد شدید، می‌توانند منجر به مرگ گیاه نیز بشوند.

برای شناخت آفات و بیماری‌های گل رز که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است با ما همراه باشید.

آفات گل رز

آفات مختلفی به گل رز خسارت وارد می‌کنند که می‌توانند شامل آفات مکنده (تغذیه از شیره گیاهی)، آفات برگ‌خوار (تغذیه از برگ و جوانه‌ها)، آفات گل‌خوار (تغذیه از قسمت‌های مختلف گل) و آفات چوب‌خوار (تغذیه از ساقه، ریشه و شاخه‌های گل رز) باشند.

برای مطالعه آفات گل رز و نحوه خسارت و روش مبارزه هر کدام، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

شته گل رز

شته گل رز از اوایل بهار تا اوایل تابستان روی گل رز وجود دارد و در خلال تابستان جمعیت این شته بسیار پایین است. در اوایل پاییز این آفت مجدداً کلونی‌های جدید و انبوهی را روی بوته‌های رز ایجاد می‌نماید.

نحوه خسارت شته

شته گل رز بر روی سرشاخه‌ها، جوانه‌های برگ و غنچه‌ها مستقر شده و با خرطوم خود از شیره نباتی گیاه تغذیه می‌کند. شته موجب عدم رشد شاخه و باز نشدن جوانه‌ها و غنچه‌ها خواهد شد و در نهایت گیاه ضعیف و پژمرده می‌شود.

روش مبارزه با شته

  • در صورتی که آفت در سطح کمی قرار داشته باشد می‌توانید از آفت‌کش‌های خانگی که در ادامه مقاله در مورد آن‌ها توضیح داده شده است استفاده کنید.
  • کنترل شیمیایی با استفاده از سموم سیستمیک نظیر ایمیداکلوپراید (کنفیدور) و اکسی دیمتون متیل (متاسیستوکس)
  • استفاده از دشمنان طبیعی مانند کفشدوزک‌های شکاری Coccinellidae، مگس‌های شکارگر Chamaemyidae، لارو مگس‌های Syrphidae، سن‌های شکارگر Miridae و به خصوص زنبورهای پارازیتوئید Braconidae و Anthocoridae

شپشک سپردار سفید گل رز

شپشک سپردار سفید زمستان را به صورت تخم‌های سفید رنگ شکری به تعدادی در حدود 100 عدد در زیر سپر ماده می‌گذراند. پوره‌ها روی تنه درختان میزبان حرکت می‌کنند و به سهولت توسط باد جابه‌جا می‌شوند.

این شپشک پس از تغییر جلد پاها و شاخک‌ها را از دست داده و ثابت می‌شوند. در این موقع در اطراف بدن حشره رشته‌های مجعد مومی شبیه به پنبه مشاهده می‌شود که به مرور متراکم شده و به صورت هاله‌ای اطراف بدن حشره را فرا می‌گیرد.

شپشک سپردار سفید
شپشک سپردار سفید

نحوه خسارت شپشک سپردار سفید

این حشره به شکل پولک‌های خیلی ریز و گرد به رنگ سفید مایل به خاکستری روی ساقه‌های گل محمدی و رز دیده می‌شوند و از ساقه‌های آن تغذیه می‌کنند.

روش مبارزه با شپشک سپردار سفید

مبارزه شیمیایی باید موقعی انجام شود که 75 درصد پوره‌ها از زیر سپر خارج شده باشند.

  • استفاده از سموم اتیون 1.5 در هزار، اتریمفوس (اکامت) 1 در هزار، کلرپیریفوس (دورسبان) 1-1.5 در هزار
  • سمپاشی در اواخر زمستان به صورت روغن‌پاشی با روغن ولک 0.5 در هزار پس از سپری شدن اوج سرمای زمستان و قبل از بیداری درختان انجام می‌شود.

سفیدبالک گل رز

مگس سفید یا سفیدبالک، حشرات کامل آن‌ها فعال بوده و می‌توانند آزادانه به اطراف پرواز کنند و عموماً در زیر برگ‌ گیاهان و در حال تغذیه از شیره گیاهان مشاهده می‌شوند.

نحوه خسارت سفیدبالک

سفید بالک رز مانند شته‌ها در اثر تغذیه از برگ‌ها، مقادیر زیادی عسلک تولید می‌کنند که در گیاهان باعث جذب گرد و خاک و مخصوصاً رشد قارچ می‌گردد. این عامل سبب کاهش مشتری محصولات گیاهان زینتی و گیاهان گلخانه‌ای در بازار می‌شود.

سفیدبالک‌ها همانند شته‌ها از توانایی بسیار بالایی در تولیدمثل برخوردارند و جمعیت خود را در مدت زمان کوتاهی بسیار افزایش می‌دهند. چنانچه این آفت روی محصولات کشاورزی یا گیاهان زینتی بنشیند نوعی بیماری تولید می‌کند که باعث خشکیدگی گیاه می‌شود.

روش مبارزه با سفیدبالک

  • استفاده از آب‌شویی‌های مستمر با استفاده از صابون حشره‌کش به نام تجاری پالیزین که قابل حل در آب است، بهترین روش برای از بین بردن حشرات است.
  • استفاده از بندپایان شکارگر مگس سفید، مانند بالتوری‌ سبز، کفشدوزک هفت نقطه‌ای، مگس شکارگر و سن‌های شکارگر

زنبور برگ‌بُر گل رز

زنبور برگ‌‌بُر رز به دلیل داشتن نرخ بالای باروری در مدت بسیار کوتاه، خسارت جبران‌ناپذیری به گل رز وارد می‌کند. یکی از نشانه‌های آلودگی مشاهده توده قهوه‌ای تا سیاه رنگ تخم‌ها در شکاف ساقه می‌باشد.

نحوه خسارت زنبور برگ‌بُر

لاروهای زنبور برگ‌بُر با تغذیه از برگ‌های جوان، درخت را لخت می‌کنند. لارو زنبور از کنار برگ‌ها تغذیه نموده و حشره کامل با تخم‌ریزی داخل شاخه‌های جوان به آن‌ها صدمه می‌رساند. حشره ماده تخم‌های خود را به صورت ردیفی می‌گذارد که این قسمت کج و معوج می‌گردد.

روش مبارزه با زنبور برگ‌بُر

  • روش مکانیکی جمع‌آوری لاروهای روی شاخه‌ها و برگ‌ها
  • روش بیولوژیکی با استفاده از نماتدهای بیماری‌زای حشرات، متعلق به خانواده Steinernematidae و Heterorhabditidae در محیط کشت
  • استفاده از سم ایمیداکلوپراید همراه با نماتد اثربخشی بسیار بیشتری در مرگ و میر آفات دارد.
  • کاربرد سم دیپترکس 1.5 در هزار و یا سموم فسفره مناسب دیگر

سوسک ژاپنی گل رز

یکی از مخرب‌ترین آفات حشره‌ای، سوسک ژاپنی است. این سوسک علاقه خاصی به گیاهان گلخانه‌ای و باغچه‌ای دارد. این سوسک‌ها معمولاً به صورت دسته‌ای حمله می‌کنند و در فصل‌های گرم و روزهای آفتابی بیشترین فعالیت را دارند.

سوسک ژاپنی گل رز
سوسک ژاپنی گل رز

نحوه خسارت سوسک ژاپنی

خسارت سوسک ژاپنی به صورت اشکال تورمانند یا اسکلتی بر روی برگ‌های گیاه دیده می‌شود. لارو‌های این آفت گل رز از ریشه علف‌ها و جوانه‌های بذری تغذیه می‌کنند و باعث نابودی آن‌ها می‌شوند.

روش مبارزه با سوسک ژاپنی

بهترین راه مبارزه با این آفت پیشگیری از هجوم آن‌ها و شناسایی فوری حمله این حشره مضر به گیاهان است.

  • حفظ سلامت گیاهان نیز یکی از روش‌های جلوگیری از حمله سوسک ژاپنی است، زیرا این حشرات به بوی میوه خراب یا بیمار جذب می‌شوند.
  • مواد طبیعی دافع سوسک ژاپنی عبارتند از سیر، پیازچه، کاسنی بری و سنبل بری
  • استفاده از صابون حشره‌کش خانگی یا صابون روغن کرچک
  • از بین بردن لاروهای حشرات با استفاده از روش‌های بیولوژیک مانند کاربرد باکتری باسیلوس تورینجینسیس (BT) و یا هاگ شیری در خاک

کرم سفید ریشه گل رز

حشرات کامل معمولاً در ماه‌های آخر بهار و اوایل تابستان ظاهر شده و همگی شب‌پروازند و اکثراً در اطراف چراغ جمع می‌شوند. خسارت اصلی این آفت به وسیله لاروهای آن‌ها ایجاد می‌شود.

نحوه خسارت کرم سفید ریشه

حشرات کامل مختصری از برگ درختان را می‌خورند و لکه‌های خورده شده در روی پهنک برگ ایجاد می‌کنند. درختان و گیاهان مورد حمله، زرد می‌شوند و رشد شاخه‌ها شدیداً در آن‌ها متوقف می‌شود.

میوه‌ها می‌ریزند و یا کوچک می‌مانند. این درختان به دلیل قطع ریشه و آسیب رسیدن به طوقه، در خاک استحکام چندانی ندارند و به سهولت کنده می‌شوند در نتیجه به زودی خشک می‌گردند.

روش مبارزه با کرم سفید ریشه

  • جمع‌آوری و از بین بردن حشرات کامل با کمک نور چراغ (تله نوری)
  • بیل زدن و برگرداندن خاک باغ در فصل بهار و پاییز برای از بین بردن لاروها
  • از بین بردن علف‌های هرز یکساله و چندساله سطح باغ و مزرعه
  • شخم زمستانه و جمع‌آوری لاروها در اسفند ماه و یخ‌آب زمستانه
  • استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک نظیر باکتری Bacillus popilliae که موجب بیماری شیری در لاروها می‌شود و قارچ Metarrhizium anisopliae باعث به وجود آمدن بیماری در لاروها می‌شود.
  • روش شیمیایی استفاده از سم دیازینون به نسبت 1 تا 1.5 لیتر در هزار

سوسک شاخک بلند رزاسه

سوسک شاخک بلند رزاسه به عنوان اصلی‌ترین و جدی‌ترین قاتل خاموش برای درختان می‌باشد. این حشره یک نسل در سال تولید می‌کند و زمستان‌ها را به صورت لارو کامل درون شاخه‌های درختان مخصوصاً زردآلو سپری می‌کند.

نحوه خسارت سوسک شاخک بلند رزاسه

حشره کامل روی شاخه‌ها و سرشاخه‌ها مستقر می‌شوند و اندکی از شیره برگ‌ها تغذیه می‌کنند. لاروها پس از خروج از تخم وارد شاخه‌ها شده و شروع به تغذیه از چوب شاخه‌ها می‌کنند و پس از مدتی درختان ضعیف شده در نهایت منجر به شکسته شدن شاخه‌ها و سرشاخه‌ها و نابودی کل درخت می‌شود.

روش مبارزه با سوسک شاخک بلند رزاسه

  • کوددهی و آبیاری به موقع باعث تقویت و شادابی درختان می‌شود، زیرا این آفت به درختان ضعیف و دچار تنش تغذیه‌ای و آبیاری بیشتر خسارت می‌زند.
  • هرس شاخه‌های آلوده پس از مشاهده لاروهای آفت و سوزاندن و منهدم ساختن آن‌ها
  • قراردادن پنبه آغشته به پارادی‌کلروبنزن در سوراخ‌های لاروهای آفت
  • فروبردن میله‌های مفتولی درون سوراخ‌های لاروی و استفاده از خمیرسم مانند خمیر زئوزران در سوراخ‌های لاروی
  • کاشت گیاهان دارای گل‌های سفید به عنوان گیاه تله در اطراف درختان
  • رهاسازی زنبور پارازیتوئید لارو به نام Xorides coroyrensis
  • مبارزه شیمیایی علیه این حشره اثر چندانی ندارد، ولی در صورت نیاز باید در زمان ظهور کامل حشرات و قبل از تخم‌ریزی سمپاشی انجام شود.

کنه تارعنکبوتی یا کنه دو نقطه‌ای گل رز

گونه اصلی کنه که رزها را مورد حمله قرار داده Tetranychus urticae است. تعداد بسیاری از آن‌ها بر روی برگ تخم‌گذاری کرده و با مکیدن آب برگ باعث خشک شدن برگ می‌گردند. سطح برگ‌ها کاملاً از تار عنکبوت مانندی پوشیده می‌شود.

نحوه خسارت کنه تارعنکبوتی

خسارت مستقیم از طریق تغذیه کنه‌ها از برگ‌ها است. برگ‌ها ابتدا لکه‌دار شده و سپس خشک می‌شوند. کنه تارعنکبوتی ماده می‌تواند روزانه 10 عدد تخم و بیش از 100 عدد تخم در طی دوران زندگی خود تولید کند که از سلول‌های کلروپلاست و معمولاً از سطح زیرین برگ تغذیه می‌کند.

خسارت کنه تارعنکبوتی گل رز
خسارت کنه تارعنکبوتی گل رز

روش مبارزه کنه تارعنکبوتی

آبیاری متعادل تأثیر زیادی در جلوگیری از خسارت کنه دارد، بیشترین خسارت این آفت گل رز روی درختانی است که دچار تنش آبی هستند.

  • در مراحل اولیه آلودگی استفاده از مخلوط آب و مایع ظرفشویی یا صابون پتاسیم به نسبت 0.5 تا 3 لیتر هزار که در گونه‌های حساس تکرار در هر 15 روز یکبار
  • استفاده از سموم کنه‌کش اختصاصی نظیر آبامکتین (ورتیمک)، هگزی‌تیازوکس (نیسورون)، آمیتراز (مایتاک)، فنازاکوئین (پراید)، فن‌پیروکسی‌میت (ارتوس)، پروپارژیت (امایت)، پروموپروپیلات (نئورون)، تترادیفون (تدیون) و غیره هر 10 روز یکبار

از کاربرد گوگرد و ترکیبات آن جهت کنترل بیماری‌هایی مانند سفیدک خودداری کنید، زیرا دشمنان طبیعی این کنه به آن حساس بوده و به راحتی از بین می‌روند.

درمان خانگی آفات گل رز چگونه است؟

از درمان‌های خانگی که برای انسان بی‌خطر هستند، برای کنترل آفات استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاک کردن یا شستشو با آب کف‌دار که از چند قطره مایع شوینده در یک لگن آب، تهیه می‌شود و درمان خانگی مفیدی برای کاهش جمعیت کنه و شته‌ها است. با اسفنج و محلول رقیق می‌توان آفات را پاک کرد و برای اجتناب از ماندن لایه نازک صابون، آبکشی گیاه توصیه می‌شود.
  • 3 عدد سیر با 1 عدد فلفل قرمز تند و 1 لیوان آب در مخلوط‌کن خورد کرده و از صافی عبور داده شود و به حجم یک لیتر برسانید و یک قاشق شامپو بدن بچه به آن بیفزایید و بر روی آفات (کنه و شته‌ها) اسپری کنید.
  • جمع‌آوری حشرات و آفات بزرگ‌تر مانند شپشک‌ها به صورت مکانیکی
  • استفاده از خلال دندان یا گوش‌پاک‌کن آغشته به الکل و مالیدن بر روی آفات
  • یک قاشق غذاخوری مایع با یک قاشق غذاخوری شامپو بچه در یک لیتر آب جهت کنترل شپشک‌ها (چون روغن ممکن است باعث گیاه‌سوزی شود، این محلول روی یک برگ تست شود و در صورت عدم بروز عوارض تا 2 روز اقدام به محلول‌پاشی گردد.)

این محلول‌ها دوام زیادی ندارند و پس از تهیه بلافاصله باید استفاده شوند.

علاوه بر آفات مختلف، بیماری‌های متعددی نیز به گل رز خسارت وارد می‌کنند که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

بیماری‌های گل رز

هر گونه فرآیند غیرعادی در گیاه در اثر تحریک مداوم یک عامل را بیماری می‌گویند. عامل بیماری‌های گل رز که زنده هستند شامل قارچ، باکتری، ویروس و نماتدها هستند. تعدادی از بیماری‌های مهم گل رز را در ادامه مطالعه کنید.

بیماری قارچی سفیدک پودری یا حقیقی گل رز

سفیدک پودری رز یکی از گسترده‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های رزهای گلخانه‌ای و فضای باز است. این بیماری اکنون در همه کشورهایی که در آن رز کاشته می‌شود شناخته شده است.

علائم بیماری سفیدک پودری

  • علائم سفیدک پودری رز در ابتدا به صورت نواحی قرمز شبیه تاول در سطح بالایی برگ
  • ظاهر شدن پوشش سفید قارچ به صورت لکه‌های مشخص روی سطح برگ‌های جوان
  • در حالات شدید بیماری، برگ‌ها پیچ خورده و بدشکل شده و در نهایت به طور کامل با پوشش سفید قارچ پوشانده می‌شوند.
  • حمله قارچ عامل بیماری به ساقه‌ها به ویژه قاعده خارها و گل‌ها
علائم بیماری سفیدک پودری گل رز
علائم بیماری سفیدک پودری گل رز

عامل بیماری سفیدک پودری

عامل بیماری قارچی به نام Sphaerotheca pannosa. var. rosae است که به ندرت روی رز تشکیل می‌شود و بیشتر فرم غیرجنسی آن روی گیاه دیده می‌شود. در رطوبت بالا بهترین درجه حرارت برای توسعه بیماری 18-25 درجه سانتی‌گراد است.

کنترل بیماری سفیدک پودری

  • هرس شاخه‌های آلوده در انتهای فصل و از بین بردن آن‌ها
  • جمع‌آوری و نابود کردن برگ‌های ریخته شده
  • استفاده از قارچ‌کش‌هایی مانند دینوکاپ، بنومیل، کاپتان، مانب، مانکوزب و سولفور
  • استفاده از برخی ترکیبات مانند بی‌کربنات سدیم، فسفات هیدروژن پتاسیم (KH2PO4)، کربنات هیدروژن سدیم (NaHCO3) به میزان 0.5 درصد و شیر به میزان 0.05 در مقایسه با سموم شیمیایی کارآیی بهتری دارند.

بیماری قارچی سفیدک داخلی یا دروغین گل رز

سفیدک دروغی یکی از بیماری‌های شایع رز است و عمدتاً در فصل پاییز بروز می‌کند. این قارچ به تمام گونه‌های رز حمله می‌کند اما شدت خسارت در همه گونه‌ها یکسان نخواهد بود.

علائم بیماری سفیدک دروغین

  • ظاهرشدن لکه‌های قرمز-ارغوانی و سیاه-خاکستری به طور نامنظم روی برگ‌های آلوده و سپس زرد شدن برگ‌ها
  • گسترش پوشش سفید میسلیومی در سطح زیرین برگ و سپس ریزش برگ‌ها
  • لکه‌های ارغوانی روی ساقه و سپس خشک شدن بعضی سرشاخه‌ها

عامل بیماری سفیدک دروغین

عامل بیماری قارچ Pseudoperonospora sparsa می‌باشد که به صورت سیستمیک گیاه را آلوده می‌کند. رطوبت نسبی بالای 85 درصد و هوای خنک مناسب رشد قارچ است.

کنترل بیماری سفیدک دروغین

  • بریدن شاخه‌ها و بخش‌های آلوده گیاه
  • جمع‌آوری بقایای گیاهی ناشی از ریزش برگ‌ها و گل‌های خشکیده و سپس سوزاندن آن‌ها
  • استفاده از ارقام مقاوم
  • سم کاراتان به نسبت یک در هزار مخلوط با مویان یک در هزار
  • ترکیبات گوگردی اگر در برگ‌های گیاه سوختگی پدید نیاورد مناسب است.

بیماری قارچی زنگ گل رز

بیماری قارچی هوازی با نام Rose Rust است. رزهای دورگه و بالارونده بیشتر مستعد این بیماری گل رز هستند.

علائم بیماری زنگ

  • ایجاد لکه‌های زرد روشن در سطح رویی برگ
  • جوش‌هایی به رنگ قهوه‌ای متمایل به سیاه در سطح زیرین برگ

عامل بیماری زنگ

عامل بیماری قارچ Phragmidium mucronatum است. دانه‌های برآمده و متورم قرمز و نارنجی رنگی هستند که در پشت برگ‌ها ظاهر می‌شوند سپس به مرور زمان به سیاه تغییر رنگ می‌دهند.

کنترل بیماری زنگ

  • جدا نمودن قسمت‌های مبتلا و سوزاندن آن‌ها
  • گیاهان طوری کاشته شوند که از تهویه هوای خوبی برخوردار باشند.
  • اواخر فروردین ماه یا در تابستان به فاصله زمانی هر 10 تا 14 روز یکبار کاربرد سمومی مانند مانب، تیرام، اکسی‌کاربوکسین و قارچ‌کش تری‌فورین

بیماری باکتریایی گال طوقه یا سرطان طوقه گل رز

مهم‌ترین بیماری باکتریایی رز سرطان طوقه است. این بیماری به عنوان خسارت‌زاترین بیماری باکتریایی قرن بیستم شناخته شده است.

علائم بیماری گال طوقه

  • ایجاد زخم‌های گرد یا باد کرده روی ساقه‌ها
  • زخم‌های جوان در حال رشد صاف و سفید تا سبز روشن، اما به مرور سایه‌تر و سخت‌تر شده
  • برگ‌ها زرد و کوچک و شکوفه‌های کمی تولید می‌کنند، درنهایت رزها از رشد باز می‌مانند.
  • کوتولگی گیاه، رشد رویشی کم و کاهش تعداد جوانه‌های گل
علائم بیماری گال طوقه گل رز
علائم بیماری گال طوقه گل رز

عامل بیماری گال طوقه

عامل بیماری گال طوقه باکتری Agrobacterium tumefaciens است که در میان باکتری‌ها بیشترین تعداد میزبان‌های گیاهی را به خود اختصاص داده است. میزبان اصلی این باکتری گیاهان دولپه‌ای هستند.

کنترل بیماری گال طوقه

  • استفاده از گیاهان عاری از آلودگی و ضدعفونی خاک‌ها با استفاده از مواد تدخینی
  • شستشوی وسایل برش و هرس با آب و صابون و مواد گندزدا مانند الکل مصنوعی و هیپوکلرید سدیم 0.5 درصد
  • کاشت متناوب محصول با استفاده از محصول تک لپه
  • مبارزه بیولوژیک با استفاده از باکتری Agrobacterium raduibacter استرین K84

بیماری ویروس موزائیک گل رز

ویروس موزاییک رز زمانی که جوانه‌ها و قلمه و ریشه آلوده به بیماری، به گیاهان سالم پیوند زده شوند، منتقل می‌شوند. برخلاف اکثر ویروس‌های گیاهی این ویروس به وسیله حشرات منتقل نمی‌شود.

علائم بیماری موزائیک

  • الگوهای خطی (کلروز)، لکه یا نقاط مدور زرد و خطوط رنگارنگ سبز و زرد به صورت شبکه و موزاییک زردی روی شاخ و برگ
  • طرح برگ بلوطی، مشخص شدن رگبرگ و زردشدن معمول برگ‌ها و نابودی برگ
  • کاهش جوانه‌های گل و بلندشدن نهال در برخی واریته‌های خاص رز

عامل بیماری موزائیک

عامل بیماری ویروس موزاییک رز Rose mosaic virus است، که با ویروس لکه حلقوی نکروتیک مرکبات ارتباط نزدیکی داشته و باعث کندی رشد و بیماری در رزها می‌شود.

کنترل بیماری موزائیک

هیچ درمان عملی برای این بیماری گل رز شناخته نشده است. اما زمان کشت جدید رز به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • استفاده از گیاهان سالم و عاری از علائم آلودگی ویروسی
  • از بین بردن رزهای آلوده به ویروس
  • انجام عملیات گرمایی برای تکثیر گل‌های جدید جهت تولید جوانه‌های بدون ویروس

نماتد زخم ریشه یا گره ریشه گل رز

نماتد گره ریشه نماتدهای داخلی هستند که به راحتی می‌توانند از طریق قلمه‌ها جابه‌جا شوند.

علائم بیماری نماتد زخم ریشه

  • کاهش قدرت رشد گیاه، کوتولگی برگ‌ها و قسمت‌های ‌هوایی
  • کلروز، پژمردگی، ریزش برگ، کاهش کیفیت گل (طول ساقه و اندازه گل) و افزایش حساسیت به عوامل بیماری‌زای پوسیدگی ریشه
  • روی ریشه علائم مختلفی بسته به گونه نماتد و تعداد نماتدهای تغذیه کننده از ریشه گال ایجاد می‌کنند.
علائم بیماری نماتد زخم ریشه گل رز
علائم بیماری نماتد زخم ریشه گل رز

عامل بیماری نماتد زخم ریشه

نماتدهایی که در روی ریشه یافت می‌شوند از جنس‌های متعددی هستند که شامل Meloidogyne، Helycotylenchus، Xiphinema و Pratylenchus هستند.

کنترل بیماری نماتد زخم ریشه

  • ضدعفونی بسترهای مزرعه و بسترهای گلخانه قبل از کاشت
  • بررسی ریشه‌های رز قبل از کشت برای علائم صدمه نماتد
  • کاربرد واپام یا متیل بروماید روی بستر جدید یا تازه تعمیر شده، از نماتد برای یک یا دو سال جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله، به بررسی آفات و بیماری‌های گل رز و روش‌های پیشگیری و درمان آن‌ها پرداختیم. تنوع آفات و بیماری‌های گل رز بسیار زیاد است و هر کدام علائم و روش‌های درمان خاص خود را دارند. در صورت مشاهده علائم آفات و بیماری‌ها ابتدا باید آن‌ها را شناسایی و سپس نسبت به درمان آن‌ها اقدام کنید.

استفاده از روش‌های خانگی برای آفات گل رز بهترین روش درمان برای آن‌ها است. در صورت نتیجه نگرفتن از روش‌های خانگی و فیزیکی می‌توانید از سموم مناسب برای آفات و بیماری‌های گل رز با نظر کارشناسان پسته رفسنجان، استفاده کنید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x