نخل شامادورا؛ گیاهی محبوب با شرایط نگهداری آسان

نخل شامادورا؛ گیاهی محبوب با شرایط نگهداری آسان

با نگهداری نخل شامادورا بهشت گرمسیری را به خانه بیاورید!

نخل شامادورا یک گیاه خانگی بسیار محبوب با ظاهری زیبا، جذاب و ظریف دارای برگهای پر و زیاد به رنگ سبز روشن است. معمولاً با افزایش سن برجستگی هایی شبیه بامبو در امتداد ساقه ایجاد می شود. بنابراین اگر به دنبال گیاهی شبیه بامبو هستید، یک نخل شامادورا گزینه مناسبی برای شماست. این گیاه کوچک زیبا ابتدا در آمریکای مرکزی کشف شد و به دلیل خصوصیات منحصر به فردی که دارد مورد علاقه طراحان داخلی قرار گرفت. علاوه بر این نخل شامادورا در بهبود کیفیت هوا نیز موثر است و در لیست 50 گیاه آپارتمانی ناسا که هوا را تمیز می کنند قرار دارد. گیاهان نخل شامادورا اغلب از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند زیرا بسیار کند رشد می کنند و زندگی طولانی دارند.

سایز کوچک این گیاه آنها را به یک گیاه ایده آل برای تزئینات رومیزی، تراریوم ها و سایر فضاهای کوچک داخل خانه تبدیل می کند. علاوه بر این می توانید این گیاه را در یک مکان  سایه دار و کم نور مانند پاسیو یا حیاط خلوت قرار دهید. مراقبت از نخل شامادورا نسبتاً آسان است و می تواند با بسیاری از شرایط نامناسب کنار بیاید. اگر دوست دارید در طول سال از یک بهشت ​​گرمسیری بازدید کنید، با نگهداری یک نخل شامادورا در داخل خانه این خواسته خود را برآورده کنید.

نکات نگهداری نخل شامادورا در خانه

با فراهم کردن نور مناسب،به رشد بهتر شامادورا کمک کنید

یکی از ویژگی های بسیار خوب نخل شامادورا توانایی رشد آن در شرایط کم نور و نور مصنوعی است. ولی با این حال، برای اینکه گیاه بهتر رشد کند بهتر است آن را در مکانی قرار دهید که نور روشن و غیرمستقیم دریافت کند. نور شدید ممکن است باعث خشک شدن گیاه شود، که بعداً منجر به مشکلات آفات و عوامل بیماری زا و یا رشد ضعیف نخل می شود.

نور تصفیه شده روشن نیز قابل قبول است، اما در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید. آفتاب شدید می تواند باعث سوزاندن برگها شود، بنابراین مکان مناسب برای نخل شما باید روشن و ایده آل با کمی آفتاب در اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر باشد. اگر می خواهید به گیاه خود کمی تنوع بدهید می توانید پس از گرم شدن هوا در بهار، آن را در فضای باز قرار دهید. فقط اطمینان حاصل کنید که آن را در مکانی که نور مستقیم آفتاب دریافت می کند قرار ندهید. البته، یادتان باشد که قبل از رسیدن باد سرد پاییز و زمستان، گیاه را به داخل خانه برگردانید.

نخل شامادورا به چه میزان آب احتیاج دارد؟

این گیاه، بومی مناطق جنگل های بارانی است. کم آبی را بهتر از آبیاری زیاد تحمل می کند. آبیاری بیش از حد غالباً باعث می شود خاک برای مدت طولانی خیس و مرطوب بماند، که این امر باعث ایجاد مشکلات پوسیدگی می شود. اگر پوسیدگی ایجاد شود، ممکن است نخل خود را از دست بدهید. برای جلوگیری از این اتفاق، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به یاد داشته باشید که پس از آبیاری، آبی که در  سینی یا ظرفی که زیر گلدان جمع شده است را بیرون بریزید.

خاک اطراف نخل شامادورا باید به طور یکسان مرطوب باشد. در فصل های بهار و تابستان شما معمولا باید هفته ای دو بار و در زمستان  هفته ای یک بار به گیاه آب بدهید. با این حال قبل از آبیاری، خاک گیاه را بررسی کنید و اگر خشک بود آب بدهید.

آب مناسب برای نخل شامادورا:

  • از آب سرد استفاده نکنید و در عوض، از آب هم دمای اتاق استفاده کنید.
  • اگر آب شما حاوی مواد شیمیایی است، اجازه دهید قبل از استفاده یک شب بماند.
  • استفاده از آب باران یا آب مقطر خوب است.

چه موقع باید به گیاه خود کود دهید؟

اگر گیاه شما در یک گلدان حاوی خاک مرغوب قرار دارد، پس تا حدود سه ماه دیگر نگران تغذیه و کود اضافی نباشید. بعد از این مدت می توانید برای رشد و نمو گیاه نخل، تقریباً هر سه تا چهار هفته یک بار با ترکیب کود مناسب و آب یک محلول مرغوب برای گیاه خود درست کنید ( بهتر است از کود مایع متعادل 20-20-20 بصورت  ماهانه استفاده کنید). فقط در فصل رشد ( بهار و تابستان)  گیاه خود را بارور کنید، زیرا نخل در این دوره از سال به طور فعال در حال رشد است. در طول زمستان به دلیل اینکه  شامادورا خواب است کوددهی لازم نیست.

با ایجاد رطوبت کافی شامادورای خود را خوشحال کنید

این گیاهان مناطق با رطوبت بالا را ترجیح می دهند. بنابراین، اگر می خواهید شامادورای  شما عملکرد خود را به خوبی انجام دهد و به بهترین شکل ممکن به نظر برسد باید محیطی با رطوبت مناسب برایش فراهم کنید. اگر رطوبت خیلی کم باشد می تواند باعث شود نوک برگ ها قهوه ای شود.

انجام هر یک از موارد زیر میزان رطوبت کافی برای نخل شامادورا  را ایجاد می کند:

  • برای حفظ رطوبت گیاه می توانید از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.
  • اگر حمام شما از نور کافی برخوردار باشد و به اندازه کافی بزرگ باشد، (بستگی به سایز نخل شما دارد) می توانید گیاه را در آنجا قرار دهید تا رشد کند.
  • می توانید بدون نگرانی برگ های نخل شامادورا را هر روز آبپاشی کنید. با اسپری کردن آب به صورت منظم به حفظ برگ های سبز براق و سالم گیاه کمک می کنید.

شامادورا برای عملکرد بهتر به چه نوع خاکی نیاز دارد؟

برای داشتن بهترین رشد و عملکرد، نخل خود را در یک گلدان با خاک غنی قرار دهید. مخلوط  خاک با ذغال سنگ نارس می تواند گزینه مناسبی برای نخل شما باشد. معمولا نخلی که از بیرون خریداری می کنید دارای خاک مرغوب است، بنابراین شما مجبور نیستید که شامادورای خود را به طور مکرر تغذیه کنید، زیرا تقریبا به مدت سه ماه از همان خاک تغذیه می شود.

 شما می توانید برای گلدان خود خاک مرغوب درست کنید:

  • یک قسمت خاک گلدان  با یک قسمت ماسه درشت را با هم مخلوط کنید.
  • یک قسمت پیت، یک قسمت ماسه درشت، یک قسمت خاک گلدان را با هم مخلوط کنید.
  • یک قسمت کمپوست، یک قسمت ذغال سنگ نارس، یک قسمت پرلیت را با هم مخلوط کنید.

مهم ترین عاملی که باید در مورد خاک مناسب باید به خاطر بسپارید این است که مطمئن شوید هنگام آبیاری آب آن تخلیه می شود. اگر آب در بالای خاک باقی بماند، احتمالاً مخلوط آن خیلی سنگین است و باید سبک شود، در غیر این صورت ممکن است با مشکلات پوسیدگی مواجه شوید و حتی گیاه خود را از دست بدهید.

دمای مناسب برای حفظ طراوت نخل شامادورا

از آنجا که نخل شامادورا  بومی مناطقی است که به طور مداوم گرم هستند، در صورت حفظ دمای داخلی  بین 20 درجه سانتیگراد (68 درجه فارنهایت) تا 27 درجه سانتیگراد (80 درجه فارنهایت) رشد بهتری خواهد داشت. به طور کلی، اگر شما در خانه راحت باشید، نخل شما نیز راحت خواهد بود. نخل شامادورا در دمای پایین نیز می تواند دوام بیاورد به شرطی که زیر 10 درجه سانتی گراد نشود. فقط توجه داشته باشید که رشد کند یا عدم رشد  گیاه ممکن است از علائم بیش از حد دما باشد. در فصل زمستان گیاه خود را کنار پنجره قرار ندهید.

زمان تعویض گلدان نخل شامادورا

به طور کلی نخل ها انتقال ریشه را دوست ندارند و از آنجا که سیستم ریشه ضعیفی دارند، تعویض مکرر گلدان آنها در طولانی مدت به گیاه آسیب می رساند. ولی با این حال، گیاهان جوان معمولاً یک بار در سال نیاز به تعویض مجدد گلدان دارند. تا زمانی که به اندازه بالغ برسند زیرا برای رشد به فضای بیشتری احتیاج دارند.

گلدان گیاهان بالغ را فقط در صورت خراب شدن تعویض کنید، که از طریق آبیاری نشان داده می شود، یعنی آب به طور مداوم تخلیه می شود و خاک را خشک می کند و یا مانند اسفنج می شود. که این مشکل معمولا هر دو یا سه سال یکبار خواهد بود.

 سرعت رشد در نخل شامادورا

حتی اگر این گیاه در یک مکان روشن و نورگیر، با درجه حرارت مناسب باشد و به خوبی نیز آبیاری شود، رشد این گیاه باز هم کند است. و پس از چند سال به بلوغ می رسد. یک نخل شامادورا  وقتی در فضای باز و در محیط دلخواه خود پرورش یابد، می تواند تا 8 فوت (2 متر) قد بکشد. با این حال، هنگامی که در محیط داخلی به عنوان یک گیاه خانگی رشد می کند، به طور معمول در بهترین حالت تا یک رشد بالغ حدود 4 فوت (1 متر) رشد می کند. نخل شامادورا در مقایسه با گونه های مختلف نخل، با ارتفاع و رشد نهایی باز هم تمایل به کوتاه بودن دارد.

چرا نخل شامادورا به هرس نیاز ندارد؟

بعضی از گیاهان آپارتمانی به بعضی از هرس های سبک واکنش خوبی نشان می دهند و وقتی  چند شاخه را قطع می کنید. در جای خود چندین شاخه دیگر رشد می کند. اما هرگز نباید نخل های سبز سالم را روی قلمه ها هرس کنید و قطع کنید زیرا آنها فقط یک نقطه رشد دارند که اگر برداشته شوند رشد آن قسمت متوقف می شود. ورقه های پایین تر به مرور زمان از بین می روند و قهوه ای می شوند می توانید برای حفظ ظاهر زیبای گیاه، کلا آنها را جدا کنید.

بیماری های نخل شامادورا و پیشگیری از آنها!

وجود آفات در نخل شامادورا

نخل های شامادورا مستعد ابتلا به چندین مشکل آفت و پاتوژن هستند. این گیاهان ممکن است با حشرات مقیاس دار، حشره های نرم و کنه های عنکبوتی مشکل داشته باشند.
پاتوژن معمولی (قارچی و باکتریایی) ممکن است نخل شامادورا را آلوده کند که علائم این بیماری  لکه های برگ قارچی، پوسیدگی ریشه و ساقه های گیاه است. لکه های برگ قارچی و پوسیدگی ریشه معمولاً نشان دهنده آبیاری بیش از حد و سایر مشکلات رطوبت است.

مراقبت از گیاه به بهترین شکل ممکن، می تواند از ابتلا گیاه به آفات پیشگیری کند. همچنین بهترین درمان برای مشکلات پاتوژن است. اگر رطوبت هوا بسیار کم باشد یا هوای خشک زیادی در اطراف گیاه وجود داشته باشد، به عنوان مثال اگر در نزدیکی رادیاتور یا بخاری  قرار داشته باشد، عنکبوت قرمز می تواند مشکل ساز شود و به مرور زمان گیاه شما را تسخیر و ضعیف کند. در ابتدا دیدن آنها دشوار است، اما به مرور حضور آنها کاملاً واضح است که تارهای چسبناک آنها برگردانده شده اند. میزان رطوبت خوب در وهله اول از بروز آنها جلوگیری می کند.

برگ ها قهوه ای شدن و  در حال خشک شدن هستند

بر خلاف گیاهان خانگی دیگر، ریزش برگ در نخل شامادورا اتفاق نمی افتد. در عوض  قسمت های زیادی از گیاه ممکن است قهوه ای شده و از بین برود. این یک امر طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی کند. فقط ممکن است گاهی اتفاق بیفتد، بنابراین می توانید برگ های گیاه را جدا کنید. اما اگر روی توده های برگ این اتفاق بیفتد، شما با مشکلی روبرو هستید.

رنگ برگ ها روشن و شفاف شده است 

برگهای قدیمی تر در نهایت خشک می شوند، قبل از اینکه کاملاً قهوه ای شوند. گیاه تمام قسمتهای مفید برگ را از بین می برد و آن را به قسمتهای دیگر منتقل می کند. یا از آن برای تأمین رشد جدید استفاده می کند. این روند در برخی از گیاهان بسیار سریع است، اما در نخل شامادورا ممکن است چندین هفته یا حتی ماه ها طول بکشد. تفاوت رنگی بین برگ های آسیب دیده با برگ های جوانتر می تواند بسیار چشمگیر باشد. اما این اتفاق اساساً طبیعی است و جای نگرانی نیست.

برگها با نوک قهوه ای نشانه چیست؟

به طور معمول، این نشانه هوای بسیار خشک است. بنابراین باید سعی کنید رطوبت را افزایش دهید تا از این امر جلوگیری کنید. در صورتی که رطوبت هوای خانه شما مناسب است ممکن است علت این اتفاق نزدیک بودن گیاه به رادیاتور باشد. بنابراین بهتر است گیاه خود را به جای دیگری انتقال دهید و نوک قهوه ای برگ ها را با قیچی جدا کنید، زیرا اگر آنها را به حال خود رها کنید باعث قهوه ای شدن کل برگ های گیاه می شود.

علت بوجود آمدن لکه های قهوه ای در برگ ها

در بیشتر موارد، این امر از طریق آبیاری بیش از حد یا پایین بودن دمای هوای  اطراف گیاه ایجاد شده است.

چرا برگ های نخل شامادورا  زرد می شوند؟

علت این امر خشک شدن ریشه است (به طور مکرر آبیاری کنید). یا مواد مغذی موجود در خاک تخلیه شده و گیاه در تلاش برای حفظ عملکردهای اساسی است. به دلیل اینکه گیاه شما مدت زمان زیادی است که تغذیه یا بارگیری نشده است. راه حل این است که در حالت ایده آل آن را بارگیری کنید یا به طور مکرر تغذیه کنید.

تکثیر نخل شامادورا از طریق بذر

1.ابتدا بذرها را کاملا بشویید، سپس بذرهای شسته شده را به مدت یک تا هفت روز در آب بخیسانید. آب را روزانه عوض کنید.

2.بلافاصله پس از خیس خوردن بذرها را در یک گلدان حاوی مخلوط پیت ماس و پرلیت بکارید. (قبل از کاشت یک برش کوچک روی پوست بیرونی بذر ایجاد کنید).

3. گلدان را در یک مکان گرم قرار دهید، زیرا بذر نخل بین 29 تا 32 درجه سانتی گراد بهتر جوانه می زند.

4. گلدان را در سایه یا نور جزئی خورشید قرار دهید، اما از آن در برابر نور شدید محافظت کنید. 

5. خاک گلدان را کمی مرطوب کنید و با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید، چند سوراخ روی پلاستیک ایجاد کنید تا گیاه قارچ نزند.

6. بعد از چندین ماه می توانید رشد جوانه ها را ببینید.

7. نهال را پس از رشد یک یا دو برگ، به گلدان بزرگتری انتقال دهید.

تکثیر نخل شامادورا از طریق تقسیم بوته

 1. گلدانی را انتخاب کنید که اندازه مناسبی داشته باشد تا یک ساقه از گیاه مادر را نگه دارد. گلدان را با ترکیب پیت ماس و پرلیت پر کنید.

2. گیاه مادر را به آرامی از ظرف آن خارج کنید. خاک اطراف گلدان ریشه را آزاد کنید تا ریشه های برهنه آن نمایان شوند. 

3. به دنبال یک ساقه سالم  با ریشه خوب باشید. ریشه های اتصال دهنده آن به گیاه اصلی را با تیغه ای تمیز و تیز با احتیاط برش دهید.

4. ساقه جدید خود را در گلدان بکارید. اطمینان حاصل کنید که ریشه ها و ساقه  توسط خاک پوشانده شده اند. گیاه مادر را دوباره در ظرف اصلی خود قرار دهید و آن را با خاک تازه پر کنید. آبیاری کنید تا خاک مرطوب باشد. گیاه مادر و گیاه جدید را هر دو در یک مکان گرم و سایه دار نگه دارید تا بهبود یابند، سپس طبق معمول از آنها مراقبت کنید.

product_category category = “158” products limit=”12″ columns=”6″ orderby = “date” order = “ASC operator” = “IN”]

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x