حشرات مفید در کنترل آفات کشاورزی

حشرات مفید در کنترل آفات کشاورزی

نقش حشرات مفید در کشاورزی 

این حشرات که تحت عنوان حشرات مفید نامیده میشوند، در عرصه طبیعت نقش مهمی را در جلوگیری از تکثیر آفات و برقراری تعادل حیاتی دارا می باشند. در این مقاله از مهم ترین حشرات مفید نام می بریم.

1.شکارچی خوش اشتها بنام کفشدوزک (Lady beetles)

این حشرات درمراحل رشدی خود، لارو و حشره کامل، شکارچی بوده و با اشتهای فراوان از آفات مخصوصا شته‌ها و شپشکهای نباتی تغذیه میکنند.
حشرات فوق در اکثر مواقع، بر روی گیاهان مختلف در طبیعت و مزارع و باغات که مورد هجوم آفات مکنده قرار گرفته‌اند، به چشم می خورند.
نکته مهم در این ارتباط اینست که چنانچه مقدار غذای کافی از میزبانان متفاوت در محل زندگی این حشرات مفید موجود نباشد، جهت بقاء نسل و بطور طبیعی به سایر مناطق مهاجرت مینماید.
در حال حاضر در قسمتهای شمالی کشور از کفشدوزک‌ها جهت مبارزه با آفاتی چون: شپشکهای استرالیائی و آردآلود بر روی چای و مرکبات استفاده مینمایند.

2.شکارچی بی حرکت و نازک بنام شیخک (Praying mantids)

حشرات فوق در مراحل پورگی و حشره کامل، بطور مداوم سایر حشرات را شکار و از آنها تغذیه مینماید. شیخک‌ها بطور دسته جمعی، تخمهای خود را درکیسه‌های مخصوص و روی شاخه‌ی گیاهان مختلف قرار داده ،که در اکثر باغات و درختان به چشم میخورد.
نکته مهم در ارتباط با این حشره اینست که گاهی در صورت عدم دسترسی به غذا ، اقدام به همنوع خوراکی می نمایند (Cannibalism)
همچنین نکته منفی این حشرات نیز اینست که شیخک ها خود بدنبال طعمه نرفته و منتظر طعمه می مانند. میزبان های این شکارگر شامل: ملخ ها، سیرسیرک‌ها، زنبورها ، پروانه‌ها ، مگس‌ها و….

3-شکارچی هایی در حال پرواز بنام آسیابک ها

حشرات فوق نیز جزء حشرات مفید بوده و شبیه به سنجاقک ها می باشند، با این تفاوت که معمولا جثه آنها بزرگتر ودارای دو جفت بال می باشند، حال آن که سنجاقک ها، کوچک و یک جفت بال دارند.
این حشرات نیز شکارچی بوده و معمولا در نزدیکی و روی آب استخرها، جویبارها با پروازهای بلند و سریع خود قابل تشخیص هستند. درطبیعت به رنگهای متنوعی دیده میشوند.
شکارچی فوق، طعمه خود را درحال پرواز شکار نموده وغذای اصلی آن شامل پشه ها و مگس ها میباشد.

4-بالتوری سبز، لاروی که شکارچی است

لارو های بالتوری بعنوان شکارچی محسوب شده و با تغذیه از آفاتی چون: شته، شپشک های نباتی و سایرحشرات مکنده و تخم شب پره ها، باعث کاهش جمعیت آفات میشوند.
تخم بالتوری ها، دارای ساقه ابریشمی نسبتا بلندی است که بوسیله آن روی برگ و ساقه و یا شاخه درختان چسبانده میشود، که به وفور در طبیعت میتوان یافت.
حشرات کامل بالتوری، از دانه های گرده، شهد های نباتی و عسلک دفعی توسط شته ها ،تغذیه می نماید.

5-زنبوران شکارچی و انگل مفید 

زنبورتریکوگراما، ازکوچکترین زنبورهای پارازیت بوده که با قراردادن تخم خود در داخل بدن میزبان یا تخم آفت، درطول مراحل تکاملی زندگی خود، با استفاده ازمحتویات بدن میزبان، سبب مرگ آن میشوند. درگروه دوم نیز، با شکار طعمه خود بطور مستقیم از آن تغذیه میکنند.

6.سن های شکارچی حشره خوار

این حشرات با فعالیت حشره خواری خود، بصورت شکارچی به روی تعداد کثیری از آفات نباتی دیده میشود مخصوصا: شته،شپشک های نباتی و بال ریشکداران، سخت بالپوشان، پروانه ها، کنه ها و… این حشره مفید در مبارزات بیولوژیکی از اهمیت زیادی برخوردار است،به مراحل مختلف رشدی آفت صدمه زده و با تزریق آنزیم هایی محتویات بدن میزبان را ابتدا تخریب و سپس سونداژ میکند.
ارزش این حشرات مفید در تقلیل جمعیت آفات نباتی بعلت تغذیه توام پوره و حشره کامل از یک میزبان، غالبا زیاد و درمقایسه با سایر حشرات بیولوژیک قابل توجه میباشد.

7.شیرمورچه (Antlions) شکارچی مخوف رودخانه ها

درواقع جزء بالتوری های خانواده Myrmeleonidae بوده و بعنوان شکارچی مخوف خاکهای نرم رودخانه و مزارع و جاده های خاکی مشهور است.
این حشرات مفید تخمهای خود را در خاکهای نرم قرار داده و لارو آن در ته این گودال تعبیه شده و قیف مانند کمین نموده و منتظر طعمه خود میماند.
شیر مورچه بیشتر در نواحی جنوب وجنوب غربی آمریکا یافت شده و از حشراتی مثل مورچه، سوسک ها و سایر حشرات رونده تغذیه مینماید.

8.مگس های شکارچی (Flies predators) انگل داخلی آفات

در راسته دو بالان فعالیت حشره خواری، غالبا منحصر به یکی از مراحل رشدی (لارو یا حشره کامل) میباشد. در این حشرات تعداد گونه های شکارچی بیشتر از گونه های انگلی میباشد.
حشرات کامل معمولا از شیره گیاهان و عسلک دفعی حشرات مکنده تغذیه نموده و لارو ها شکارچی محسوب میشوند، مانند لاروهای مگس سیرفید(خانواده Syrphidae).
میزبانهای این لاروهای شکارچی شامل: انواعی از شته، موریانه، زنبورها و… درخانواده مگس‌های تاکینیده (خانواده  Tachinidae)
در مرحله لارو، بصورت انگل داخلی آفات عمل مینماید.

[product_category category = “18158” products limit=”12″ columns=”6″ orderby = “date” order = “ASC operator” = “IN”

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلمانی
سلمانی
1 سال قبل

خیلی عالی

سلمانی
سلمانی
1 سال قبل

ممنون ازمهندسین گرامی که مارا راهنمایی میکنندتشکرفراوان

مهدی
مهدی
26 روز قبل

مهمترین حیوان رو نام نکردید خرخاکی

مرتضی عسکری
پاسخ به  مهدی
25 روز قبل

سلام دوست گرامی
ممنون از شما

4
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x