12 گیاه چربی سوز برای رسیدن به تناسب اندام

12 گیاه چربی سوز برای رسیدن به تناسب اندام
محتوا پنهان

پیش درآمدی در مورد این 12 گیاه چربی سوز

این فقط انسان ها و حیوان ها نیستند که به استفاده از چربی ها علاقه نشان می دهند بلکه گیاهانی نیز وجود دارند که با ولع هرچه تمام تر از چربی ها تغذیه می کنند. بله درست است! برای پیدا کردن این 12 گیاه چربی سوز نیازی نیست که راهی کوه و بیابان شوید. فقط کافی است در کابینت آشپزخانه خود را باز کنید. احتمالا چندین مورد از گیاهان چربی سوز را در آن خواهید یافت.

این موضوع ثابت شده است که تعداد بسیاری از گیاهان و ادویه ها خاصیت چربی سوزی دارند و می توانند گزینه های خوبی برای کاهش وزن باشند.

تمام این ها خبرهای خوبی هستند برای کسانی که دچار اضافه وزن بوده و به دنبال راهی می گردند که به راحتی وزن خود را کاهش دهند. بسیاری از افرادی که تصمیم به کاهش وزن دارند به طور کلی غذاها را دشمن کاهش وزن خود می دانند.

مزیت گیاه خواری

گیاهخواران نسبت به گوشتخواران یک مزیت بسیار مهم دارند و آن هم این است غذاهای مصرفی آنان سرشار از فیبر است، در حالی که مقدار فیبر غذاهای حیوانی صفر است.

جالب است بدانید کسانی که از رژیم غذایی وگان پیروی می‌کنند حتی یک مرحله از گیاهخواران جلوتر هستند؛ زیرا محصولات لبنی و تخم مرغ نیز فیبر ندارند.

 عوارض چاقی در انسان

چربی نه تنها باعث به هم خوردن تناسب اندامتان می شود بلکه برای سلامتی تان هم بسیار خطرناک است. به عنوان مثال چربی شکم یک چربی احشایی است که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است. این نوع چربی امکان ابتلا به بیماری هایی چون بیماری های قلبی و دیابتی نوع 2 را در انسان افزایش می دهد. پس بهتر است برای سلامتی خودتان هم که شده از شر این چربی های مزاحم خلاص شوید که در ادامه ما به شما در این راه کمک می کنیم.

لاغر شدن یکی از دشوارترین کارهایی است که ما در طول زندگی ممکن است با آن درگیر شویم، پس چه بهتر که با خوردن این 12 گیاه چربی سوز کمی این راه دشوار را آسان تر کنیم.

شاید برایتان عجیب باشد که چگونه با خوردن می توانید لاغر شوید. نگران نباشید، ما اینجا هستیم که به شما برای رسیدن این رویای دست یافتنی کمک کنیم. شما می توانید با خوردن گیاهان چربی سوز، دمنوش ها و میان وعده هایی خوشمزه به خواسته خود برسید.

چگونه خرما، آبنبات طبیعی باعث کاهش وزن شما می شود؟

آیا واقعا خرما می تواند به لاغر شدن انسان کمک کند ؟ بله ولی چگونه؟

کاهش وزن با خرما، این گیاه چربی سوز

خرما به دلیل داشتن فیبر و ویتامین باعث سیری در انسان می شود. خرما این گیاه چربی سوز دارای خاصیت ملینی (درمان یبوست) است که با افزایش سوخت و ساز بدن و بهتر کار کردن سیستم گوارشی باعث چربی سوزی در بدن می شود.

این میوه خوشمزه به دلیل دارا بودن نیکوتین باعث تحریک سیستم هضم و باعث برطرف شدن مشکلات گوارشی شده و باکتری های مفید در داخل بدن را افزایش می دهد، که این کار باعث چربی سوزی می شود. خرما که یکی از مهم ترین گیاهان چربی سوز است به دلیل داشتن کالری کم و قند های طبیعی مانند فروکتوز و گلوکز انرژی لازم بدن را تامین می کند.

دو عاملی که باعث افزایش وزن می شود وجود چربی های ترانس و کلسترول در مواد غذایی است که این عوامل در خرما وجود ندارند. خرما به دلیل داشتن مواد مغذی و ویتامین ها باعث برطرف شدن خواب آلودگی می شود، بنابراین باعث ایجاد انرژی و فعالیت در انسان می شود که خود این کار منجر به چربی سوزی در بدن می شود.

خرما دگیاه چربی سوز

چای ترش، نوشیدنی چربی سوز خوش رنگ

چای ترش در دسته این 12 گیاه چربی سوز قرار می گیرد که کم کالری بوده و به رنگ قرمز یاقوتی است و مزه ای ترش دارد. این گیاه چربی سوز را از گیاه جامائیکا تهیه می کنند. این نوشیدنی خوش رنگ و لعاب را هم می توان به صورت گرم و هم به صورت سرد مصرف کرد. برخی از افراد به این گیاه چربی سوز، چای مکی هم می گویند.

چای ترش به دلیل داشتن آنتی اکسیدان باعث چربی زدایی و از بین بردن بافت های مرده در بدن انسان می شود. چای ترش به هضم سریع غذا نیز کمک می کند. این کار باعث می شود چربی هایی که در غذا هستند جذب بدن نشوند.

چه کسانی نمی توانند از این گیاه چربی سوز (چای ترش) استفاده کنند؟

  • مادران شیرده و مادران باردار.
  • افرادی که دارای فشار خون پایین هستند.
  • زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند (به دلیل تاثیر این چای روی هورمون های تسترون آنها).

  چگونه از این گیاه چربی سوز ترش مزه استفاده کنیم؟

در مرحله‌ی اول به خوبی گلبرگ های چای ترش را بشویید و در ظرف دیگری مقداری آب را به جوش بیاورید.

زمانی که آب جوش آمد چای ترش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید چایتان به مدت 5 دقیقه دم بکشد. حالا می توانید این چای خوشمزه را در داخل یک فنجان ریخته و اگر تمایل داشتید با یک شاخه نبات و یا کمی عسل نوش جان کنید.

چای ترش گیاه چربی سوز

این گیاه چربی سوز دارای طبعی سرد و خشک است و باعث کاهش فشار خون می شود، پس در خوردن آن زیاده روی نکنید.

هل یکی از معطرترین گیاهان چربی سوز

این گیاه از خانواده زنجبیتیان، که دارای انواع مختلفی به نام های هل سیاه، هل سفید و هل سبز است.

هل به دلیل دارا بودن مقدار زیاد فیبر باعث کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن شده در نتیجه این گیاه چربی سوز باعث چربی سوزی می شود.

هل دانه ی چربی سوز

طرز تهیه دمنوش لاغری هل

برای تهیه این دمنوش اول باید چند عدد هل را آسیاب کنید و داخل یک لیوان آب جوش بریزید  و به مدت 10 دقیقه منتظر بمانید که دم بکشد و همراه با یک قاشق آبلیموی طبیعی و مقداری شکر میل کنید.

شما می توانید با مخلوط هل و زنجبیل یک دمنوش چربی سوز و همچنین سم زدا تهیه کنید. به این صورت که یک دانه هل به همراه یک قاشق چای خوری زنجبیل و نصف قاشق چای خوری رازیانه را با هم مخلوط کنید و به آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دم بکشد و سپس نوش جان کنید.

این دمنوش باعث چربی زدایی و هم سم زدایی در بدن شما می شود.

پودر هل

زنجبیل یک ادویه ی تند مزه

زنجبیل نیز به عنوان یکی دیگر از گیاه چربی سوز حاوی ترکیباتی مثل ترموژنی است، که باعث از بین بردن چربی های شکم می شود.

 روش تهیه دمنوش زنجبیل، این گیاه چربی سوز فوق العاده

یک لیوان آب را در ظرفی ریخته و صبر می کنیم که به جوش بیاید . زنجبیل رنده شده را به مقدار یک قاشق کوچک به آب جوش اضافه کنید و بعد از 5 دقیقه که دم کشید به همراه عسل بنوشید.

زنجبیل گیاه چربی سوز

کرفس این سبزی دوست داشتنی

برای لاغری بهتر است از غذاهایی که که دارای کالری بالایی هستند کمتر استفاده شود. اگر در غذایتان از کرفس، که یکی از گیاهان چربی سوز کم کالری است استفاده کنید خیالتان از بابت کالری آن راحت خواهد بود.

کرفس به دلیل داشتن خواص زیر در گروه این 12 گیاه چربی سوز قرار گرفته است:

1-فیبر موجود در این گیاه چربی سوز (کرفس)

فیبر یک نوع کربوهیدرات است، که به کاهش اشتها کمک می کند. حواستان به این نکته باشد که غذاهایی که دارای فیبر هستند باید بیشتر جویده شوند.

2-میزان کالری موجود در این گیاه چربی سوز (کرفس)

کرفس دارای کالری کمی است پس با خیال راحت هر چقدر که دوست دارید می توانید از آن میل کنید.

3-دارا بودن مواد معدنی و ویتامین ها در کرفس

کرفس دارای ویتامین هایی از جمله ویتامین K و مواد معدنی مثل پتاسیم و نوعی آنتی اکسیدان به نام فلاونوئید است. پتاسیم بر روی سلامتی قلب و عروق تاثیر گذار است که با خوردن یک فنجان آب کرفس خام حدود 8 درصد از از نیاز روزانه ما به پتاسیم تامین می شود.

ویتامین K موجود در این گیاه چربی سوز (کرفس)

ویتامین K در سلامتی استخوان ها تاثیر گذار است. مصرف روزانه یک فنجان آب کرفس خام چیزی حدود 37 درصد ویتامین K مورد نیاز بدن را تامین می کند.

راهی برای خوش مزه کردن کرفس

شما می توانید کمی بر روی کرفس های خود روغن زیتون زده و به صورت کبابی مصرف کنید. حالا شما یک گیاه چربی سوز کبابی خوش طعم دارید. همچنین می توانید از طعم دهنده هایی مثل رزماری و نمک دریا استفاده کنید و یا این که آن را به مخلوط سالاد تن ماهی خود اضافه کنید.

پس با مصرف کرفس این گیاه چربی سوز با خیال راحت به تناسب اندام مورد نیاز خود برسید.

گرفس گیاه چربی سوز

زیره این گیاه چربی سوز خوش عطر

این گیاه چربی سوز حاوی ترکیبی به نام فیتواسترول است که باعث کاهش کلسترول بدن می شود.

زیره این دانه ی سبز رنگ، با افزایش فعالیت متابولیکی در بدن باعث لاغری می شود.

زیره سبز این گیاه دارویی دارای کالری کمی است به طوری که 2 قاشق چایخوری آن فقط دارای 16 کالری است. پس می‌توانید بدون نگرانی از افزایش کالری روزانه خود این طعم دهنده خوشمزه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

زیره همچنین حاوی تیموکینون، یک نوع آنتی اکسیدان است که به پاک سازی و کاهش وزن بدن کمک می کند.

زیره گیاه چربی سوز

اشکال مختلف استفاده از زیره سبز

جالب است بدانید که هم زیره سبز و هم زیره سیاه دو گیاه چربی سوز هستند با این تفاوت زیره‌ی سبز در دمنوش ها بیشتر استفاده می شود و زیره‌ سیاه بیشتر در غذا ها کاربرد دارد.

  • پودر زیره سیاه به همراه ماست

پودر زیره را به مقدار یک قاشق چای خوری و مقدار کمی ماست مخلوط کرده و بعد از غذا میل کنید.

  • دانه زیره سبز

دانه های زیره را به مقدار دو قاشق غذا خوری به مدت 5 الی 6 ساعت در آب بخیسانید و سپس آن ها را بجوشانید و بعد آن ها را از یک صافی رد کنید و همراه با کمی آبلیمو نوش جان کنید.

  • دمنوش زیره سبز

برای تهیه دمنوش زیره مقداری پودر زیره را با یک فنجان چای مخلوط کنید. همچنین برای خوش طعم شدن آن نیز می توانید کمی نمک به آن اضافه کنید و بعد از هر وعده  غذایی نوش جان کنید.

چای سبز این گیاه چربی سوز پر خاصیت

چای سبز نیز یکی دیگر از گیاهان چربی سوز مشهور است. گیاهی که بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که افراد در طول شبانه روز آن را مصرف کنند.

آیا واقعا چای سبز یک گیاه چربی سوز است؟

این گیاه به دلیل داشتن خاصیت های زیر باعث چربی سوزی می شود

  • طبق تحقیقات انجام شده بر روی چای، به ویژه چای سبز اثرات ورزش را بر روی چربی های بدن افزایش می دهد.
  • مصرف چای سبز به مرور زمان و به صورت طبیعی باعث کاهش اشتها شده که خود این عامل کاهش وزن در افراد می شود.
  • بدن ما در طول شبانه روز در حال سوزاندن کالری است. ما با نوشیدن چای سبز سوزاندن کالری را حدود 70 تا 80 برابر می کنیم.
  • یک ویژگی فوق العاده ای که در چای سبز وجود دارد تاثیرگذاری آن روی چربی های مضر بدن است، که باعث ایجاد بیماری هایی مثل دیابت نوع دو و بیماری های قلبی می شوند.
  • چای سبز به دلیل داشتن کافئین و اپی گالوکاتشین گالات (EGCG) ، این دو ماده زیستی فعال به طور مستقیم روی سوخت و ساز تاثیر گذاشته و باعث چربی سوزی در بدن انسان می شود.
  • چای سبز از موادی تشکیل شده است که باعث افزایش هورمون نوراپی نفرین می شود. این هورمون باعث تجزیه و شکستن سلول های چربی می شود و آن ها را به انرژی قابل استفاده تبدیل می کند.

 تاثیرات چای سبز بر روند چربی سوزی، آهسته و به مرور زمان اتفاق می افتد پس در مصرف آن با حوصله باشید.

چای سبز برای لاغری

 هشدار: کسانی که به مصرف چای سبز این گیاه چربی سوز عادت دارند و روزانه آن را مصرف می کنند ممکن است در صورت عدم مصرف این گیاه چربی سوز دچار سردرد و عصبانیت می شوند. پس بهتر است آن را به صورت هدفمند با مشورت پزشک خود مصرف کنید.

دارچین یکی دیگر از گیاهان چربی سوز 

دارچین یک گیاه چربی سوزی است به دلیل داشتن طعم فوق العاده ای نقش پررنگی در طعم دهندگی غذا ها ایجاد می کند. این گیاه چربی سوز به دلیل داشتن فیبر بالا باعث می شود ما مدت زمان بیشتری احساس سیری کنیم.

اگر دارچین را وارد برنامه غذایی روزان خود کنید ممکن است سرعت چربی سوزی در بدن را افزایش دهید. شاید خوردن دارچین به تنهایی برای شما خوشایند نباشد که شما می توانید با اضافه کردن آن به خوراکی های دیگر آن را مصرف کنید.

چای دارچین برای چربی سوزی

چربی سوزی با مصرف انواع مختلف دارچین

دارچین را می توانند به سه روش دمنوش، پودر و چوب دارچین مصرف کرد.

  • دمنوش چای دارچین برای لاغری

برای داشتن یک چای دارچین خوشمزه و خوش عطر موارد زیر را انجام دهید.

  • یک لیوان آب را در ظرفی گرم کرده.
  • چوب دارچین را به آب در حال جوشیدن اضافه کنید.
  • زمانی که رنگ چایتان به قهوه ای مایل به قرمز تغییر رنگ داد چای شما آماده  نوشیدن است.
  • پودر دارچین برای تناسب اندام

پودر دارچین را می توانید روی میوه ها ریخته و آن را میل کنید که یک طعم فوق العاده ای به میوه های شما می دهد.

 میوه های چربی سوز

سیب و انار این دو میوه خوشمزه به دلیل داشتن فیبر در گروه میوه های چربی سوز قرار می گیرند.

سیب برای تناسب اندام

 دانه‌ی کتان برای لاغری

دانه کتان نوعی از گیاه چربی سوز هست که با مصرف دانه هایش می توانید به روند لاغریتان کمک کنید.

دانه کتان این گیاه چربی سوز به 3 دلیل زیر باعث چربی سوزی می شود.

  •  دارا بودن موادی مثل فیبر، اسید های چرب ضروری و پلی فنول که باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.
  • ژله های طبیعی ایجاد شده در اطراف دانه کتان باعث دفع آسان تر مواد زاید بدن شده و اشتها را هم تا حد کمی کاهش می دهد.
  •  دانه کتان دارای مقداری امگا 3 است. مصرف کم امگا 3 باعث ایجاد سلامتی قلب و عروق و همچنین افزایش شادابی در فرد می شود و کلسترول را هم کاهش می دهد.   

دانه ی کتان چربی سوز

دانه‌ کنجد، دانه ای پر کاربرد

 این دانه علاوه بر لاغری در مواردی مانند شیرینی جات، سالاد ها و … کاربرد دارد.

این دانه از خانواده ی Pedaliaceae  است که در سراسر دنیا به  عنوان دانه کاربردی برای رژیم های غذایی و دارویی شناخته شده است.

دانه کتان این گیاه چربی سوز به دلایل زیر باعث لاغری می شود.

1-وجود فیبر در آن که به کنترل کلسترول و هضم بهتر غذا کمک می کند.

2-دانه کنجد داری مقداری نیاسین است که سهم کمی در کاهش اشتها دارند.

3-آمینواسید های موجود در این دانه به تشکیل ماهیچه در هنگام فعالیت های فیزیکی کمک می کنند.

دانه ی کنجد برای لاغری

 و حرف آخر این که در این مقاله با انواع مختلف گیاهان چربی سوز آشنا شدیم ولی همان طور که میدانید برای داشتن اندامی ایده آل باید از یک رژیم صحیح پیروی کنید و با ورزش و صبر و حوصله به خواسته خود برسیم.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x