گیاهان مقاوم (ضد گلوله) مناسب برای آپارتمان و سرویس بهداشتی

گیاهان مقاوم (ضد گلوله) مناسب برای آپارتمان و سرویس بهداشتی

گیاهانی که نگهداری از آن ها مانند آب خوردن است

در زندگی ماشینی امروزه، وجود عناصر زنده ای مانند گیاهان در محیط های بسته بسیار ضروری و حائز اهمیت است. وجود این گیاهان سبب حس تازگی و شادابی در محیط می شود و علاوه بر مزیت هایی چون تصفیه کنندگی هوا، دارای آثار روحی و روانی زیادی نیز می باشد. اما به دلیل شرایط نگهداری خاص برخی گیاهان، افراد از نگهداری آن ها در محیط های بسته مانند محل کار شانه خالی می کنند. بی شک این افراد با گیاهان ضد گلوله یا به طور واضح گیاهان مقاوم آشنا نیستند!

گیاهان ضد گلوله یا گیاهان مقاوم آپارتمانی، گیاهانی هستند که به سختی نابود می شوند و نگهداری از آن ها بسیار ساده است. این دسته از گیاهان به افراد مبتدی در باغبانی، افراد پر مشغله و افرادی که در زمان سفر نگران گیاهان خود هستند، توصیه می شود.

گیاهانی که نگهداری از آن ها مانند آب خوردن است

ویژگی گیاهان ضد گلوله

گیاهان ضد گلوله یا گیاهان مقاوم به گیاهانی گفته می شود که شرایط زیر را داشته باشند:

 مقاوم به نوسانات دمایی (سرد و گرم شدن ناگهانی هوا)

غالبا گیاهان به تغییرات ناگهانی هوا واکنش نشان می دهند و در بازه دمایی خاصی قابل نگهداری هستند. این گیاهان را نمی توان در انواع محیط ها نگهداری کرد و برای تعیین مکان نگهداری آن ها باید به نکاتی چون دور بودن از پنجره ها و ورودی ها توجه کرد.

اما گیاهان مقاوم یا ضد گلوله این گونه نیستند. این گیاهان در طیف گسترده ای از دما رشد می کنند و آسیب نمی بینند.

کم توقع نسبت به آبیاری

یکی از مهم ترین دغدغه ها برای نگهداری گیاهان آپارتمانی، آبیاری آن هاست. برای آبیاری نیاز است خاک گلدان چک شود و و سپس به آبیاری به میزان لازم اقدام شود. به همین دلیل برای افراد پرمشغله که آبیاری گیاه را فراموش می کنند، و یا به هنگام سفر که آبیاری به طور مرتب انجام نمی شود، وجود گیاهی که به آبیاری حساس نباشد، می تواند یک امتیاز مثبت باشد.

گیاهان ضد گلوله یا گیاهان مقاوم گیاهانی هستند که نگرانی شما را نسبت به آبیاری کم می کنند و با خیال راحت می توانید آن ها را در منزل و یا در محیط کار نگهداری نمایید. این دسته از گیاهان برگ ها، ساقه و یا ریشه ای گوشتی دارند که توانایی ذخیره سازی آب را در خود دارند.

مقاوم به نور کم (سایه دوست) 

گیاهان از نظر نیاز به نور به دو دسته تقسیم می شوند: گیاهان سایه دوست (گیاهانی که نسبت به نور کم مقاوم هستند) و گیاهان آفتاب دوست (گیاهانی که باید در نور غیر مستقیم به مدت 7 ساعت نگهداری شوند).

برای گیاهان آپارتمانی که در محیط های بسته قرار می گیرند، فراهم کردن نور یکی از اصلی ترین دغدغه ها است. چرا که در معماری معاصر بخشی به نام پنجره که بتوان گلدان را در آن، با رعایت فاصله از شیشه ها، نگهداری کرد کم رنگ شده است.

یکی از بارزترین ویژگی گیاهان ضد گلوله، سایه دوست بودن آن هاست. این ویژگی به افراد این اجازه را می دهد که مناسب با چیدمان محیط گلدان را در مکانی مناسب قرار دهند.

به صرفه از نظر اقتصادی (ارزان در نگهداری)

گیاهان از نظر قیمتی در بازه گسترده ای قرار می گیرند. گیاهان ارزان قیمت غالبا نگهداری کم هزینه ای دارند، اما گیاهان نسبتا گران قیمتی وجود دارند که به دلیل شرایط ساده نگهداری هزینه زیادی را نباید برایشان پرداخت. گیاهان مقاوم از نظر اقتصادی نیز برای خریدار مقرون به صرفه اند و خرید آن ها جیب شما را خالی نخواهد کرد.

آشنایی با گیاهان ضد گلوله آپارتمانی

با برخی از ویژگی های گیاهان ضد گلوله و مقاوم آشنا شدید، اما سوال اینجاست که این ویژگی ها در کدام گیاهان وجود دارند؟ کدام گیاه است که با این شرایط رشد می کند و نابود نمی شود؟

در زیر نام تعدادی از این گیاهان همراه با نکاتی برای نگهداری از آن ها آورده شده است، که به شما کمک می کند تا اتاقتان را به زیبایی و بدون نگرانی پر از گل و گیاه نمایید.

گیاه ضد گلوله اول: سیکاس (Cycad)

نخل زینتی سیکاس، یک گیاه مقاوم است که می توان آن را در محیط باز و محیط بسته نگهداری کرد. این گیاه بومی ژاپن و مناطق استوایی است. برگ های سبز و کشیده این گیاه در اردیبهشت رشد می کنند و در صورت وجود شرایط مناسب در شهریور برگ های جوان به آن اضافه می شوند.

این گیاه از نظر شدت تابش نور مقاوم محسوب می شود. یعنی تابش نور زیاد را به راحتی تحمل می کند. نکته قابل توجه این است که گیاه را باید هر هفته به صورت 90 درجه چرخاند تا کج نشود (چرا که رشد گیاه به سمت نور است). در مورد آبیاری این گیاه اصلا نگران نباشید، چرا که به آب کم نیز مقاوم است. اما در آبیاری آن دقت نمایید که آب روی ساقه و برگ گیاه نریزد تا باعث بروز پوسیدگی در گیاه نشود.

شرایط نگهداری گیاه سیکاس یا نخل زینتی
نور و مکان مناسب نگهداری 2 تا 3 ساعت نور مستقیم
دما و رطوبت بازه قابل تحمل از 1- تا 24 درجه سانتی گراد

بهترین بازه دمایی از 10 تا 18 درجه سانتی گراد

رطوبت دوست

آبیاری فاصله بین آبیاری خاک خشک شده باشد
خاک و تغذیه بهترین خاک، خاک کاکتوس است

زمان کوددهی :اوایل بهار تا اواخر تابستان

 

آفات و بیماری ها آفت کنه (لکه های قهوه ای روی برگ ها)

شپشک آردآلود

حشرات سپردار

سمیت گیاه (سمی بودن) سمی برای انسان و حیوان

گیاه ضد گلوله اول: سیکاس (Cycad)

گیاه ضد گلوله دوم: پاندانوس (Pandanus veitchii)

این گیاه که برگ های کشیده و تیزی دارد، به برگ خنجری نیز مشهور است. این گیاه شگفت انگیر، با کم و زیاد شدن میزان نور، تغییر رنگ می دهد؛ در محیط هایی با نور زیاد برگ های سبز به کرم و طلایی تغییر رنگ می دهد و در صورت کمبود نور برگ ها سبز می مانند.

این گیاه مقاوم با شرایط نگهداری در آپارتمان کاملا سازگار است و به خوبی رشد می کند و دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره با لبه های خاکستری است.

شرایط نگهداری گیاه (گل) پاندانوس یا برگ خنجری
نور و مکان مناسب نگهداری  نور غیر مستقیم تقریبا زیاد
دما و رطوبت 20 – 22 درجه سانتی گراد
آبیاری آبیاری طوری باشد که خاک همیشه مرطوب باشد.

رطوبت بالا (50 تا 70 درصد)

خاک و تغذیه  در هر نوع خاکی رشد می کند، اما بهترین مخلوط برای رشد آن ماسه و خاکبرگ (که قبلا در آن چمن کاشته شده باشد) می باشد.

کود شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی

آفات و بیماری ها کنه ریز میکروسکوپی قرمز
سمیت گیاه (سمی بودن)

گیاه ضد گلوله دوم: پاندانوس (Pandanus veitchii)گیاه ضد گلوله سوم: برگ عبایی (Aspidistra elatior)

گیاه برگ عبایی، گیاهی زینتی و بومی کشور چین است. این گیاه با ریشه های منشعب زرد رنگ، ساقه ندارد و برگ های آن روزی ریزوم های کوتاهی سوارند. برگ های پهن این گیاه چرمی و دارای دم برگ طویل هستند.

این گیاه ضد گلوله را الگوی مقاومت در گیاهان می دانند، چرا که با بی توجهی و عدم رسیدگی، می تواند مدت ها به خوبی زندگی کند. اما بهتر است همیشه هوای گیاهتان را داشته باشید تا از شادابی آن لذت ببرید. برگ عبایی همیشه سبز، گزینه مناسبی برای قرار دادن در پله ها است.

سرما و گرما چندان تاثیری بر رشد این گیاه سایه دوست ندارند و حشرات هم تمایلی به آسیب زدن به این گیاه را ندارند.

شرایط نگهداری گیاه برگ عبایی
نور و مکان مناسب نگهداری نیمه سایه

نزدیک پنجره شمالی

دما و رطوبت بازه دمایی 7 تا 30 درجه سانتی گراد ( در دمای معمولی اتاق نیز به خوبی رشد می کند).
آبیاری  فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود.( به آب کمی نیاز دارد)
خاک و تغذیه در هر خاکی رشد می کند، اما بهترین خاک برای آن مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و کمپوست به طور مساوی است.

در بهار و تابستان هر دو هفته یک بار

آفات و بیماری ها شپشک آردی

شپشک معمولی

تخم عنکبوت

سمیت گیاه (سمی بودن) بی خطر

گیاه ضد گلوله سوم: برگ عبایی (Aspidistra elatior)

گیاه ضد گلوله چهارم: استرلیتزیا یا گل پرنده بهشتی (Sterlitzia spp)

استرلیتزیا گیاهی همیشه سبز است که نماد لس آنجلس می باشد. شکل ظاهری این گیاه با گلبرگ های خوش رنگ نارنجی بنفش خود، شبیه یک پرنده در حال پرواز است. فصل گل دهی این گیاه در زمستان تا اواخر بهار است.

این گیاه که مخصوص آب و هوای مرطوب است، امروزه در اقصی نقاط کشور تولید می شود و می توان آن را در آپارتمان نگهداری کرد. دو عامل دما و نور مهم ترین نقش را در نگهداری این گیاه دارند، چرا که این گیاه به دریافت حداقل 6 ساعت نور غیر مستقیم در روز نیاز دارد.

شرایط نگهداری گیاه استرلیتزیا یا گل پرنده بهشتی
نور و مکان مناسب نگهداری نور دوست

مجاورت پنجره های جنوبی

دما و رطوبت بازه دمایی 3- تا 30 درجه سانتی گراد

مناسب ترین دما:

-شب 10 الی 13 درجه سانتی گراد

-روز 20 الی 22 درجه سانتی گراد

آبیاری هفته ای دو بار (اواسط تیر تا اواخر مردادماه، آبیاری به صورت خیلی کم)
خاک و تغذیه خاک باغچه+ شن یا پرلیت+کوکوپیت یا هوموس

کوددهی در بهار و تابستان

آفات و بیماری ها پژمردگی باکتریایی

فساد ریشه

شپشک آردآلود، مگس سفید، شته

سمیت گیاه (سمی بودن)  مسمومیت ضعیف (خوردن آن باعث اسهال و استفراغ می شود)

گیاه ضد گلوله چهارم: استرلیتزیا یا گل پرنده بهشتی (Sterlitzia spp)

گیاه ضد گلوله پنجم: لیندا یا نخل دم اسبی (Ponytail palm)

گیاه لیندا یا نخل دم اسبی بومی جنوب غرب آمریکا و مکزیک است، که به زندگی بیابانی عادت دارد. برگ های این گیاه باریک و کشیده اند و حالت آویزان دارند. زیبایی این گیاه در ساقه کلفت آن است که به شکل ورم کرده می باشد.

این گیاه که نگهداری ساده ای دارد، از گیاهان مقاومی است که به سختی خراب و نابود می شود. تنها موردی که می تواند این گیاه را آزار دهد، سایه افتادن بر روی این گیاه نور دوست است.

شرایط نگهداری گیاه لیندا یا پافیلی
نور و مکان مناسب نور زیاد غیر مستقیم (البته در شرایط نیم سایه هم به خوبی رشد می کند)
دما و رطوبت بازه دمایی 5 تا 30 درجه سانتی گراد (بهترین بازه دمایی 18 تا 25 درجه سانتی گراد)

هفته ای یک بار غبار پاشی

آبیاری آبیاری بسیار کم (خشک شدن کامل خاک و آبیاری مجدد)
خاک و تغذیه خاک لیمونی

دو بار کوددهی در بهار و تابستان کافیست

آفات و بیماری ها کنه، شپشک سپردار، شپشک آردی
سمیت گیاه(سمی بودن)  سمی نیست

گیاه ضد گلوله پنجم: لیندا یا نخل دم اسبی (Ponytail palm)گیاه ضد گلوله ششم: گیاه گندمی یا عنکبوتی (spider plant)

گیاه گندمی از ارزان ترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه تصفیه کننده هوا، هم در محیط های بسته و هم در محیط های باز رشد می کند. این گیاه بسیار سریع رشد می کند و دارای برگ های کشیده ای با ریشه ای غده ای و به رنگ کرم است.

این گیاه که از گیاهان سایه دوست است، به علت داشتن برگ هایی آویزان غالبا به صورت آویز نگهداری می شود و ارتفاع آن در حالت معمولی به 25 تا 30 سانتی متر می رسد. در ایران، سه گونه از این گیاه ساده در نگهداری، پرورش داده می شوند که هرکدام دارای برگی خاص هستند: دارای برگ های کاملا سبز، دارای میان برگ سفید و حاشیه سبز، و دارای حاشیه برگ های سفید و میان سبز.

شرایط نگهداری گیاه گندمی یا عنکبوتی
نور و مکان مناسب نور غیر مستقیم و زیاد
دما و رطوبت بهترین بازه دمایی 15 تا 24 درجه سانتی گراد
آبیاری فاصله بین دو آبیاری خاک خشک شود
خاک و تغذیه انواع خاک با زهکشی مناسب
آفات و بیماری ها کنه تار عنکبوتی، شپشک آردآلود، تریپس
سمیت گیاه (سمی بودن)  سمی نیست.

گیاه ضد گلوله ششم: گیاه گندمی یا عنکبوتی (spider plant)

گیاه ضد گلوله هفتم: پاپیتال یا عشقه همیشه سبز (Common ivy)

گیاه همیشه سبز پاپیتال، گیاهی رونده است که در محیط های باز برای پوشاندن دیوارها و سردر ها استفاده می شود. این گیاه زیبا رشد سریعی دارد و در تمام طول سال زیبایی بخش محیط است. ناگفته نماند که این گیاه علاوه بر زیبایی خاصیت دارویی نیز دارد، مانند کاربرد آن در شربت پروسپان که دارویی ضد سرفه و گلو درد است.

گیاه پاپیتال از نظر تحقیقات ناسا، به عنوان یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوای خانه و محیط کار معرفی شده است، که سمومی مانند فرمالدئید و بنزن را از محیط جذب می کند. از طرفی یکی از گیاهان ارزان قیمت به شمار می رود.

شرایط نگهداری گیاه پاپیتال
نور و مکان مناسب نور غیر مستقیم و زیاد
دما و رطوبت در بازه دمایی گسترده ای رشد میکند.

بهترین دما 18 تا 25 درجه سانتی گراد

آبیاری در محیط باز نسبت به خشکی مقاوم است.

در محیط بسته خاک مرطوب را ترجیح می دهد.

خاک و تغذیه مخلوط خاک گلدان

کود 10-10-10 به صورت هر دو هفته یکبار

آفات و بیماری ها کنه تار عنکبوتی

حشره سپردار

سمیت گیاه (سمی بودن) سمی برای انسان و حیوان

گیاه ضد گلوله هفتم: پاپیتال یا عشقه همیشه سبز (Common ivy)

آشنایی با گیاهان ضد گلوله مناسب برای سرویس های بهداشتی

سرویس بهداشتی و حمام بخشی از خانه اند که به دلیل رطوبت بالا، دمای زیاد و نور کم، غالبا مکان مناسبی برای نگهداری انواع گیاه نیستند. اما افزودن گیاه به این قسمت ها، باعث دو چندان شدن زیبایی خانه می شود. برای نگهداری گیاه در این قسمت ها نیاز است تا شرایطی فراهم شود.

آشنایی با گیاهان ضد گلوله مناسب برای سرویس های بهداشتی

شرایط نگهداری گیاه در محیط هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی

  • نور: اینگونه محیط ها حتی برای نگهداری گیاهان مقاوم به نور کم یا سایه دوست مناسب نیستند. برای تامین نور مورد نیاز در این محیط ها بهتر است از نور مصنوعی (لامپ های فلوئورسنت) استفاده نمایید.
  • رطوبت و دما: آب داغ در حمام، باعث ایجاد رطوبت و افزایش دما می شود، که قابل کنترل نیست. به همین دلیل بهتر است برای قرار دادن گیاه در این قسمت ها از انواع گیاهان مناسب مناطق استوایی استفاده شود.
  • مکان مناسب: غالبا سرویس بهداشتی و حمام جز کوچک ترین بخش های خانه محسوب می شوند. به همین دلیل نمی توان آن ها را با گل ها و گیاهانی که بزرگ هستند پر نمود. بهترین انتخاب برای این بخش ها، گیاهانی هستند که بتوان آن ها را به صورت آویز نگهداری کرد.

معرفی انواع گیاهان مقاوم مناسب حمام و سرویس بهداشتی

گیاهانی مانند بامبو، می توانند در آب رشد کنند. نگهداری این گیاه در گلدان های شیشه ای در حمام یا گوشه سرویس بهداشتی منظره ای زیبا و مدرن می سازد. این گیاه سریع رشد می کند، و برای جلوگیری از رشد آن، بهتر است مانعی فیزیکی بر سر راه آن قرار دهید و یا اینکه به طور منظم آن را هرس نمایید.

ارکیده و اسپاتی فیلوم نیز از جمله گیاهانی هستند که در رطوبت به خوبی رشد می کنند و گل می دهند. وجود گل در این محیط ها سبب لوکس به نظر رسیدن آن ها می شود و لطافت خاصی به محیط می بخشد.

سایر انواع گیاهانی که می توان در حمام و سرویس بهداشتی نگهداری کرد، در زیر نام برده شده اند (با کلیک بر روی برخی از آن ها می توانید اطلاعات بیشتری کسب نمایید):

آلوئه ورا  بگونیا عروس سرخس بوستون
دیفن باخیا  دراسنا پاپیتال
سانسوریا  گندمی زاموفیلیا
برگ عبایی  برگ انجیری  آگلونما

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x