بهترین کود برای آب استارت پسته

بهترین کود برای آب استارت پسته

در کشاورزی  پسته، کمتر چیزی به اندازه انتخاب “بهترین کود برای آب استارت پسته” اهمیت دارد. این تصمیم نه تنها تاثیر مستقیمی بر سلامت و باروری درختان پسته در سال‌های آینده دارد؛ بلکه می‌تواند معیاری برای موفقیت یا شکست یک مزرعه باشد. همانطور که یک نقاش با دقت رنگ‌های خود را انتخاب می‌کند، یک کشاورز هوشمند نیز با دقت کود مورد نیاز برای آغاز رشد پسته‌های خود را انتخاب می‌کند.

اما چگونه می‌توان از میان انبوه گزینه‌ها، بهترین کود را برای این مرحله حیاتی را انتخاب کرد؟ چه عواملی باید در نظر گرفته شوند تا اطمینان حاصل شود که درختان پسته به بهترین شکل ممکن رشد می‌کنند؟ این مقاله به شما کمک می‌کند تا با درک عمیق‌تری از نیازهای تغذیه‌ای پسته و چگونگی تأثیر کود بر این نیازها، گام‌های محکمی به سمت تولید پسته‌ای باکیفیت و پربار بردارید.

به دلیل اهمیت زیاد این موضوع این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان را به بهترین کود برای زمان آب استارت درخت پسته اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

زمان آب استارت پسته

در اصطلاح عامه باغداران، به اولین آبیاری درختان پسته پس از بیدار شدن، زمان آب استارت درخت پسته می‌گویند کاربرد کودهای مناسب، تغذیه صحیح و مصرف درست آب و کود در زمان آب استارت درختان میوه، مهم‌ترین بخش تغذیه درختان پسته در زمان آب استارت هستند.

بهتر است بدانید که معمولاً اسفندماه تا اوایل فروردین‌ماه زمان آب استارت درختان پسته می‌باشد. انتخاب بهترین کود برای آب استارت پسته نیز یکی از پراهمیت‌ترین مراحل تغذیه‌ای درختان پسته است.

قیمت پسته
قیمت پسته

اهمیت انتخاب کود مناسب برای آب استارت درخت پسته

آغاز کشت پسته، یکی از حساس‌ترین مراحل در چرخه زندگی این درخت ارزشمند است. در این مرحله، تصمیمات کشاورز می‌تواند تأثیر عمیقی بر سلامت، رشد و بهره‌وری درختان در آینده داشته باشد. یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که باید گرفته شود، انتخاب کود مناسب برای آب استارت این گیاه است.

کودها نقش حیاتی در تأمین مواد مغذی ضروری برای رشد اولیه درختان پسته دارند. این مرحله که در آن ریشه‌های جوان شروع به جذب مواد مغذی از خاک می‌کنند، برای تضمین رشد سالم و پایدار درخت حیاتی است. بنابراین، انتخاب کودی که به خوبی با نیازهای تغذیه‌ای این گیاه در مراحل اولیه‌اش همخوانی داشته باشد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بهتر است بدانید که ممکن است علت رشد نکردن درخت پسته، انتخاب نامناسب کود در زمان آب استارت باشد. این مرحله که نقش حیاتی در تعیین مسیر رشد و سلامت درختان دارد، می‌تواند تحت تأثیر شدید نوع و کیفیت کود قرار گیرد.

یک کود مناسب برای آب استارت پسته باید دارای ترکیبی از مواد مغذی اصلی مانند نیتروژن، فسفر، و پتاسیم باشد. همچنین، توجه به عناصر کمیاب مانند آهن، منگنز، روی، و مس که در سلامت کلی درخت نقش دارند، ضروری است.

علاوه بر تأمین مواد مغذی، بهترین کود برای آب استارت پسته می‌تواند به بهبود ساختار خاک و افزایش قابلیت نگهداری آب و هوادهی آن کمک کند که این خود به بهینه‌سازی رشد ریشه‌ها و جلوگیری از بیماری‌های ریشه‌ای کمک می‌کند.

چه کودهایی مناسب آب استارت پسته می‌باشند؟

نوع کودهایی که در زمان آب استارت پسته مصرف می‌شوند، بسیار مهم است. لازم به ذکر است که با استفاده از بهترین کود برای رشد سریع نهال پسته و با قرار دادن مقدار کافی عناصر غذایی در ابتدای فصل، درختان با قدرت بیشتری فصل رویش را آغاز می‌کنند و به دنبال آن رشد و عملکرد بهتری خواهند داشت.

کودهای مصرفی لازم است حتماً قابلیت حل شدن در آب را داشته باشند. کیفیت آب هم در این حلالیت نقش حیاتی را ایفا می‌کند. در این روش از کود دهی میزان کود، غلظت کود، زمان مصرف کود و میزان شوری آب برای پسته را می‌توان تحت کنترل داشت.

بهترین کود برای آب استارت پسته
بهترین کود در زمان آب استارت پسته

نکات لازم برای کود دهی با آب استارت پسته

کیفیت آب مصرفی، روش‌ها و دورهای آبیاری در باغات، نوع بافت و ساختمان خاک و تجهیزاتی که برای این هدف در نظر گرفته‌شده است، همه این موارد در باغات پسته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

بهتر است بدانید که خاک‌هایی که دارای بافت سبک هستند، کارایی بیشتری نسبت به سایر خاک‌ها دارند. همچنین در روش آبیاری قطره‌ای پسته اثرات کود دهی همراه آب آبیاری بیشتر بوده است. پس مجموعه این عوامل در کنار هم در تولید محصولی باکیفیت و سالم ما را یاری خواهند کرد.

بهترین کود برای آب استارت پسته

بهترین کود برای آب استارت پسته به عنوان توصیه‌های کودی عمومی (بدون آزمون برگ و خاک) که می‌توان در زمان آب استارت پسته بیان کرد استفاده از سه کود مهم و ضروری به همراه آب آبیاری می‌باشد. این کودها عبارت‌اند از:

در صورتی هم که آزمون برگ انجام‌شده است و کمبود فسفر را نشان داده است باید به همراه آب استارت به موارد بالا، فسفر به‌صورت اوره فسفات یا اسید فسفریک و یا آمونیوم فسفات را هم اضافه کرد (البته باید به این نکته اشاره کرد که از مصرف کودهای اوره فسفات به همراه کود های کلسیمی خودداری شود!).

کود ازت به صورت سولفات آمونیوم

همه باغداران ازت یا عنصر نیتروژن را به‌خوبی می‌شناسند و در صحبت‌های خود از کود اوره به‌عنوان کود ازت دار نام می‌برند؛ اما آیا به‌درستی می‌دانند مصرف چه شکلی از این کود مناسب است؟ آیا می‌دانند در چه زمانی باید از کودهای ازته استفاده کرد که بهترین عملکرد را به دنبال داشته باشد؟

اولین قسط از مصرف کودهای ازته در اولین آبیاری درختان پسته در بازه زمانی اواخر اسفندماه تا اواخر فروردین‌ماه، تقریباً قبل از سبز شدن درختان برای زیادشدن دانه‌ها در خوشه استفاده می‌شود.

بهترین کود برای آب استار درخت پسته در این بازه زمانی ترجیحاً سولفات آمونیوم است. در سال‌های اخیر بر طبق نظرات مرکز تحقیقات پسته کارایی کود اوره پایین آمده است و بهتر است از صورت‌های دیگر کودهای ازته استفاده کرد.

مقدار کود ازته سولفات آمونیوم برای آب استارت در روش آبیاری غرقابی به میزان ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار، در روش آبیاری قطره‌ای روی سطحی ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار و در روش آبیاری قطره‌ای زیرسطحی ۷۵ کیلوگرم در هکتار می‌باشد. علاوه بر آن می‌توان از کودهای اوره، کود مایع مرغی و کود مایع ماهی نیز به عنوان بهترین کودها برای پسته به منظور افزایش رشد کمک گرفت.

باغدارانی که از کود مرغ استفاده کرده‌اند حتماً میزان ازت را کاهش دهند؛ زیرا سبب شلاقی شدن شاخه‌ها می‌شود.

کود ازت در زمان آب استارت پسته
کود ازت در زمان آب استارت پسته استفاده می‌شود

مزایای استفاده از کود ازته سولفات آمونیوم

  • بهترین کود برای آب استارت درخت پسته، دارای گوگرد به همراه ازت آمونیاکی است.
  • به‌راحتی توسط درختان جذب می‌شود؛ پس مصرف آن برای گیاهان بسیار آسان است.
  • کمترین تمایل برای جذب آب را دارد، پس سبب کلوخه‌ای شدن خاک‌ها نمی‌شود.
  • تنظیم‌کننده پی اچ خاک می‌باشد.
  • جذب عناصر میکرو مانند آهن، مس، روی، منگنز را آسان‌تر می‌کند.
  • نسبت به سایر کودهای شیمیایی اثر تخریبی کمی بر محیط‌زیست دارد.

نشانه‌های کمبود ازت در درختان پسته

حد بحرانی ازت در خاک بین ۲/۰-۱/۰ درصد و در برگ ۲/۲-۲ درصد ماده خشک می‌باشد. علائم کمبود ازت در اول فصل رشد به این صورت است که برگ‌های پائینی درخت کم‌رنگ، ریز و همراه با کاهش سطح برگ‌ها می‌باشد.

همچنین رشد شاخه‌ها و توسعه تاج درخت به‌شدت کاهش می‌یابد. در اواخر فصل کمبود ازت به‌صورت کم شدن مغز دانه‌های پسته و درنتیجه سبکی دانه‌ها خود را نشان خواهد داد.

مصرف کود نیترات کلسیم در آب استارت پسته

کود نیترات کلسیم از دو ترکیب غیر آلی نیترات و کلسیم تشکیل شده است. بهتر است بدانید که عناصر نیتروژن و کلسیم ضروری‌ترین عناصر غذایی هستند که باید به مصرف گیاه برسند.

این کود محلول در آب بوده و دارای ۱۹ درصد کلسیم می‌باشد. کمبود نیتروژن و کلسیم درختان پسته با مصرف این کود جبران می‌شود.

بیشترین میزان نیاز درختان پسته به کلسیم در مرحله تشکیل پوست استخوانی در بهار می‌باشد. مصرف این کود سبب افزایش محصول، رشد رویشی، جوانه‌زنی و گلدهی می‌شود. مقدار مصرف کود نیترات کلسیم در آب استارت ۵۰-۲۵ کیلوگرم در هکتار می‌باشد.

کود نیترات کلسیم در زمان آب استارت پسته
کود نیترات کلسیم در زمان آب استارت پسته محبوب است

 چرا کلسیم را به همراه آب آبیاری بدهیم؟

کلسیم فقط در مرحله ریشه‌زایی و تشکیل تارهای کشنده گیاهان جذب خواهد شد.

در درختان پسته این مرحله در ابتدای فصل یعنی نیمه دوم فروردین بعد از مرحله گرده‌افشانی و در آخر فصل یعنی بعد از برداشت می‌باشد؛ بنابراین استفاده از نیترات کلسیم به همراه آب استارت در اول فصل الزامی است.

در زمان استفاده از کود نیترات کلسیم و سایر کودهای زمان استارت پسته باید نیترات کلسیم را به یک طرف درخت بدهیم و سایر کودها را به طرف دیگر درختان، تا مشکل اختلاط پیش نیاید.

همچنین بهتر است در آب اسفند اوره فسفات و در آب بعدی یعنی اردیبهشت‌ماه نیترات کلسیم استفاده شود.

مصرف کود سولفات روی در آب استارت

کود سولفات روی را زمانی به عنوان بهترین کود برای آب استارت پسته اضافه می‌کنند که آزمون برگ انجام‌شده باشد و حد بحرانی عنصر روی در برگ پسته ۱۵-۱۰ میکروگرم بر گرم ماده خشک گیاهی باشد. همچنین حد بحرانی این عنصر در خاک ۲ میلی‌گرم بر کیلوگرم می‌باشد.

با توجه به فواید کود سولفات روی برای درختان پسته، روی (Zn) از عناصر ریز مغزی بوده و نقش حیاتی در درختان پسته ایفا می‌کند. عنصر روی در فعالیت آنزیم‌ها، تولید هورمون‌های رشد، باروری و تشکیل میوه نقش مهم و ضروری دارد.

زمانی که از کود سولفات روی در آب استارت استفاده شود به مرور زمان افزایش گلدهی، افزایش تشکیل میوه در درختان پسته را مشاهده خواهید کرد.

 علائم کمبود روی در درخت پسته

کمبود عنصر روی در اوایل فصل رشد ظاهر خواهد شد. اولین تأثیر را در تأخیر در باز شدن جوانه‌های رویشی و زایشی درختان خواهید دید.

زمانی که جوانه‌های رویشی باز شوند برگ‌های انتهایی شاخه‌های درختان، کوچک شده و به‌صورت کلاف‌های ریز برگ و منگوله‌وار خواهند شد.

درصورتی‌که کمبود روی تشخیص داده نشود، کمبود خیلی شدید اتفاق می‌افتد و سرشاخه‌ها خشک خواهند شد و دانه‌های پسته بر روی شاخه‌ها کوچک و قرمزتر از دانه‌های سالم مشاهده می‌شوند. بهتر است بدانید که علائم کمبود روی در درخت پسته کمبود روی در بافت های جوان بیشتر دیده می‌شود.

کود سولفات روی در زمان آب استارت پسته
یکی از کودهای کاربردی در زمینه آب استارت پسته

مصرف کود اوره فسفات در آب استارت

پس از بررسی نتایج آزمون برگ و پی بردن به کمبود عنصر مهم فسفر باید علاوه بر مصرف بهترین کود برای آب استارت پسته، عنصر فسفر را نیز به‌صورت اوره فسفات یا اسید فسفریک یا آمونیوم فسفات به آب استارت پسته اضافه کرد. مصرف صحیح کود های فسفره در باغات پسته با توجه به آنالیز خاک و برگ، نوع و سن درختان متفاوت می باشد.

حد بحرانی فسفر در خاک 15 میلی‌گرم در کیلوگرم یا ppm و در برگ 14/0-1/0 درصد ماده خشک می‌باشد.

علائم کمبود فسفر در درخت پسته

درصورتی‌که کمبود فسفر در درختان وجود  داشته باشد برگ در سرشاخه‌ها ارغوانی شده و درنهایت ریزش می‌کند. در این نوع کمبود، ساقه‌ها باریک شده و فاصله میان گره‌ها زیاد می‌گردد. حالت برهنگی درختان و محدود شدن رشد ریشه از دیگر علائم کمبود عنصر فسفر است.

دیر باز شدن جوانه‌ها و برگ‌های سبزرنگ پریده نیز ناشی از کمبود فسفر است. می‌توانید از کود فسفات به همراه آب استارت درختان پسته استفاده کنید. اوره فسفات، کود فسفر بالا ۱۰-۵۲-۱۰ و اسید فسفریک ازجمله این کودها هستند که به‌منظور تحریک ریشه‌زایی و تأمین نیاز فسفر گیاه مصرف می‌شوند.

بارزترین نشانه کمبود عنصر فسفر این است که برگ‌های پیر به رنگ سبز تیره درمی‌آیند.

کلام آخر

استفاده از کودهای شیمیایی هرچند که امروزه در کوتاه‌مدت کارایی بالایی دارد؛ اما ثابت‌شده است که در طولانی‌مدت اثرات منفی بر اکوسیستم بر جای می‌گذارد. پس از استفاده بی‌رویه و غیراصولی از کودهای شیمیایی جدا خودداری کنید.

استفاده از بهترین کود برای آب استارت پسته که در این مقاله معرفی شدند، باید تحت نظارت و مشاوره کارشناسان بخش کشاورزی و بر طبق آزمون خاک و نیازهای درختان در باغات پسته انجام شود.

پیشنهاد می‌کنیم در این رابطه کلیپ بهترین کودها برای استفاده در آب استارت را مشاهده نمایید!

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناصری
ناصری
1 ماه قبل

سلام حتما باید تو آب استارت از کودهای مخصوص استفاده کنیم

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x