چه چیزی بکاریم تا پولدار شویم؟

چه چیزی بکاریم تا پولدار شویم؟

قطعاً به سراغ هر شغلی و هر حرفه‌ای که می‌رویم، چه از نوع خدماتی باشد یا مغازه‌داری یا تولیدی، به منفعت و کسب درآمد آن شغل نگاه می‌کنیم. مهم‌ترین موضوع برای انتخاب یک حرفه میزان درآمد آن است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نابسامانی‌ها و تورم امروزه کمتر کسی به فکر دنبال کردن شغلی به جهت علاقه است. درعین‌حال بهترین حالت این است که شما در شغلی که به آن علاقه دارید به دنبال پرسودترین روش و بهترین راهکار برای کسب درآمد حداکثری باشید. در ادامه این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان به معرفی سودآورترین محصول کشاورزی و پاسخ این سؤال که چی بکاریم سود کنیم خواهیم پرداخت.

 چی بکاریم سود کنیم؟

برای پاسخ به این سؤال و یافتن پولسازترین محصول کشاورزی، باید قادر باشید پرسش‌های زیر را پاسخ دهید:

  1. در چه اقلیمی زندگی می‌کنید؟
  2. چه مقدار زمین دارید؟
  3. با بازار فروش محصولات کشاورزی چقدر آشنایی دارید؟
  4. قصد دارید زود به سوددهی برسید یا به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید؟
  5. قصد دارید این کار را ادامه دهید یا می‌خواهید مدتی کسب درآمد کنید و شغل دیگری انتخاب کنید؟
  6. کیفیت آب شما، مناسب چه کشتهایی هست؟
  7. در اطراف شما چه محصولاتی بیشتر کاشته شده است؟

قاعدتاً ما نمی‌توانیم به این سؤالات پاسخ دهیم چون هر کس که خواننده این مطلب است، شرایط خاص خود را دارد. به دو سؤال به‌صورت کلی پاسخ می‌دهیم، سپس چندین محصول مختلف سودآور را معرفی می‌کنیم.

قیمت پسته

برای سودآوری نگاه کوتاه‌مدت دارید یا بلندمدت؟

قطعاً کسی که می‌خواهد مدت کوتاهی کشاورزی کند، زود به سوددهی برسد و بعد شغل دیگری انتخاب کند، دو گزینه بیشتر پیش روی ندارد.

  1. اجاره یک گلخانه آماده و کاشت محصولات گلخانه‌ای
  2. انتخاب زراعت‌های کوتاه‌مدتی چون گندم، ذرت، جو، سیب‌زمینی، هندوانه، خیار و …

اما کسی که قصد دارد بلندمدت در این بازار باشد باید آب و زمین خود را بخرد و عاقلانه‌ترین کار این هست که به دنبال کاشت درخت باشد.

چون درخت یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای حداقل دو نسل می‌تواند باشد. به‌علاوه زمانی که درخت‌ها کوچک هستند می‌توانید بین ردیف‌ها گیاهان زراعی بکارید و از این طریق کسب درآمد کنید تا درخت به بازده اقتصادی برسد.

پیشاپیش باید بدانید که کاشت هر محصولی به‌شرط توانایی فروش آن می‌تواند سودآور باشد. قبل از کاشت ابتدا مطمئن باشید که می‌توانید محصول خود را به فروش برسانید.

معمولاً پولسازترین محصول کشاورزی زود خراب می‌شود و باید قدرت فروش و ارائه آن به بازار مصرف را داشته باشید. ما پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع به کاشت یک محصول مدتی به خریدوفروش این محصول روی بیاورید تا بازار آن را کاملاً بشناسید.

پولسازترین محصول کشاورزی در ایران

ایران دارای طیف وسیعی از اقلیم‌ها و مناظر متنوع است که آن را به کشوری با پتانسیل‌های فراوان برای توسعه کشاورزی تبدیل کرده است. خاک حاصلخیز، منابع آبی فراوان و شرایط آب‌وهوایی مساعد آن را به مکانی ایده آل برای کشت انواع محصولات تبدیل کرده است.

محصولات سودآور شامل پسته، گندم، زعفران، نیشکر، چای، برنج و … می‌شوند. در ادامه به برخی از محصولاتی می‌پردازیم که سود اقتصادی خوبی دارند.

در ایران چی بکاریم سود کنیم؟

آلوئه ورا پولسازترین محصول کشاورزی

چند سالی است که نام آلوئه ورا دیگر ناآشنا نیست. معرفی این گیاه از حدود 10 سال پیش در ایران شروع شد و امروزه دیگر همه این گیاه را می‌شناسند.

آلوئه ورا می‌تواند پاسخ سوال چی بکاریم سود کنیم باشد. این گیاه نیاز آبی کمی دارد. در زمین‌های غیر حاصلخیز هم به‌خوبی رشد می‌کند. در برابر شوری مقاومت خوبی دارد. هرسال تعداد زیادی پاجوش به شما می‌دهد که فروش آن نیز سودآور است. در شرایط خوب شما می‌توانید مثل یک درخت روی آن حساب کنید و تا 20 سال از آن برگ برداشت کنید.

نسبت به آفات و بیماری‌ها بسیار مقاوم است اما یک عیب دارد و آن این است که در برابر سرما و یخ‌زدگی مقاومت بسیار ناچیزی دارد. پس اگر در یک منطقه گرمسیر جنوبی هستید کشت آلوئه ورا برای شما بسیار سودآور می‌تواند باشد.

یکی از خصوصیات مهم آلوئه ورا این هست که شما الزامی به برداشت برگ در زمان خاص ندارید. هر زمان که بازار مناسب بود می‌توانید اقدام به برداشت کنید.

اگر برگ‌های گیاه آلوئه ورا مدت‌زمان بیشتری سر بوته باشد، نه‌تنها کاهش ارزش تجاری نخواهند داشت، بلکه برگ‌ها دارای ضخامت بیشتر و عصاره  بیشتر می‌شوند و این موضوع درآمد شما را نیز افزایش می‌دهد.

اگر مدتی آلوئه ورا کاشتید و خسته شدید و تصمیم گرفتید یک سال به مرخصی بروید این گیاه این امکان را به شما می‌دهد! گیاه آلوئه ورا تا یک سال بدون آبیاری و با همان باران اندک می‌تواند زنده بماند.

هرچند دیگر برگ و پاجوشی برای شما نخواهد داشت اما زنده است و با آبیاری مجدد و منظم در سال بعد می‌توانید به برداشت محصول بپردازید. پس اگر بازار این محصول هم یک سال خراب شد می‌توانید مدتی آن را رها کنید تا بازار خوب شود.

دقت داشته باشید که گیاه وقتی دوساله شد به شما هر 4 ماه یک‌بار محصول می‌دهد.

اگر زرنگ باشید و بازاریابی خوبی داشته باشید می‌توانید برگ‌ها را مستقیماً به عطاری‌ها و میوه‌فروشی‌ها بفروشید یا ژل‌ها را استخراج کرده و به شرکت‌های دارویی عرضه کنید.

کاشت آلوئه ورا

محصولی سود ده به نام به‌لیمو (Lippia citriodora)

چی بکاریم سود کنیم؟ چند سالی است بحث کشت و فروش گیاهان دارویی در سطح کشور رونق خاصی گرفته است و روزبه‌روز طرفداران طب سنتی و اسلامی زیاد می‌شوند. ازاین‌رو کاشت گیاهان دارویی چون به‌لیمو می‌تواند بسیار سود ده باشد.

این گیاه تا منهای 5 درجه سرما را به‌خوبی تحمل می‌کند و در برخی مناطق سردسیری گزارش‌هایی مبنی بر تحمل سرمای بالای 16 درجه زیر صفر هم گزارش‌شده است، اما در کل این گیاه به آب‌وهوای ملایم و آفتابی به‌ دور از بادهای شدید نیاز دارد.
از لحاظ خاک گیاه سازگاری است و در خاک‌های فقیر نیز رشد خوبی دارد. تنها مورد مهم این است که خاک زه کشی مناسبی داشته باشد تا ریشه بتواند به‌خوبی تنفس کند. حدوداً بین مرداد تا شهریور گل‌دهی می‌کند و در نقاط مختلف کشور از شمال تا جنوب قابل‌کشت می‌باشد.

یکی از عیب‌های مهم این گیاه عدم تحمل کم‌آبی است بنابراین اگر در منطقه‌ای هستید که آب کمی دارید به‌لیمو گزینه خیلی مناسبی نیست.

ظاهراً کاشت این گیاه به‌وسیله بذر میسر نیست و بذرها جوانه‌زنی ندارند اما با روش قلمه گیری و خوابانیدن می‌تواند این گیاه را تکثیر کرد. شما دو انتخاب دارید یا خودتان قلمه گیری کنید یا به‌صورت آماده تهیه کنید.

درهرصورت برای سال اول شما حتماً باید قلمه بخرید. می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها مقداری نشاء آماده بخرید و سال بعد از همان نشاءها قلمه گیری کنید و مزرعه خود را بزرگ‌تر کنید.

ازآنجاکه قسمت قابل‌فروش این گیاه برگ‌های آن است، می‌توانید در طول سال 2 و گاهی 3 بار برداشت کنید. بهترین زمان برداشت زمانی است که گیاه گل دارد.

برای برداشت هوای آفتابی را انتخاب کنید. برگ‌ها را با دقت برداشت کنید تا پاره نشوند زیرا پاره شدن برگ‌ها باعث از دست دادن اسانس آن‌ها می‌شود. بلافاصله بعد از برداشت برای خشک‌کردن آن‌ها در سایه اقدام کنید.

اگر مواظب این گیاه باشید تا 9 سال می‌توانید از آن برداشت سود ده داشته باشید.

یکی از حسن‌های این پولسازترین محصول کشاورزی این است که برگ‌های آن را می‌توانید به‌راحتی خشک کرده و انبار کنید و زمانی که قیمت به حداکثر خود رسیده است آن‌ها را بفروشید؛ بنابراین نگرانی از بابت خراب شدن محصول ندارید.

کاشت به لیمو

گل محمدی بکاریم سود کنیم

چی بکاریم سود کنیم؟ ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی مناسب و خاک حاصلخیز، یکی از کشورهای برتر در کاشت گل محمدی است.

مردم ایران از دیرباز از عرقیجات و گیاهان دارویی بهره می‌بردند که دراین‌بین گلاب جایگاه خاصی داشته است. علاوه بر آن اسانس گل محمدی که به نام طلای مایع یا معطر نیز شناخته می‌شود، شهرت جهانی داشته و در اقتصاد جهانی کشاورزی رتبه خوبی دارد.

درست است که این گل دوره گلدهی کوتاهی دارد و معمولاً سالی یک‌بار گل می‌دهد اما یک محصول بسیار سودآور است. این گیاه برخلاف سایر محصولات کشاورزی نه‌تنها روی دست کشاورز باقی نمی‌ماند بلکه از قبل پیش خریداری می‌شود.

اگر به فکر کاشت اقتصادی گل محمدی باشید لازم است از طریق قلمه ریشه‌دار و پاجوش اقدام نمایید. مناطق کوهپایه‌ای و اقلیم خشک و نیمه‌خشک با تابستان‌های معتدل و خشک و زمستان‌های سرد، بهترین مکان‌ها برای کاشت گل محمدی هستند.

گل محمدی می‌تواند پولسازترین محصول کشاورزی برای شما باشد. بهترین خاک برای رشد این گیاه پرسود، خاک‌های زهکش دار با PH بین 6.5 تا 7.5 است. این گیاه در خاک‌های اسیدی رشد کمی دارد و نمی‌توان به‌صورت اقتصادی به پرورش آن پرداخت.

از شاخص‌ترین نکاتی که کاشت و پرورش گل محمدی را به فرصت مناسبی برای درآمدزایی تبدیل کرده است، بقا و سازگاری این گیاه به خشکی است.

کاشت گل محمدی

گیاه سود ده خار مریم

یکی از بهترین گیاهان دارویی که دانه بسیار ارزشمندی دارد خار مریم است. درامد خار مریم به اندازه‌ای است که این گیاه را پاسخی برای سوال چی بکاریم سود کنیم بدانید.
خار مریم نام‌های دیگری چون: ماریتیغال، خار علیص، خارسه و خارشیری نیز دارد. این گیاه از خانواده کاسنی است و حداکثر به ارتفاع ۱.۵ متری رشد می‌کند. رشد این گیاه در بسیاری از نقاط کشور به‌صورت خودرو مشاهده‌شده است.

خار مریم گیاهی مدیترانه‌ای است که به هوای گرم و آفتاب فراوان نیاز دارد. این گیاه را در هر نوع خاکی می‌توان کاشت. عمر گیاه دوساله است اما اگر خاکی کمتر از ۵% رس داشته باشد این گیاه عملکرد خوبی نمی‌تواند داشته باشد.

نسبت به خشکی بسیار مقاوم است و می‌توان با فاصله آبیاری هر دو هفته یک‌بار برداشت اقتصادی خیلی خوبی داشت و اگر فاصله آبیاری به ۳۰ روز هم برسد بازهم برداشت اقتصادی خواهد بود.

به‌علاوه این گیاه نسبت به شوری کم نیز مقاوم است و طبق تحقیقات مشخص‌شده که اگر مقدار کمی شوری در آب باشد میزان ماده مؤثره این گیاه در دانه نیز افزایش می‌یابد.

از زمان کاشت تا برداشت حداکثر ۹۰ روز خواهد گذشت؛ بنابراین کاشت این گیاه یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت پرسود با ریسک بسیار کم است.بهترین و ساده‌ترین روش برای کاشت این گیاه استفاده از بذر است.

اگر بهار اقدام به کشت پولسازترین محصول کشاورزی یعنی خار مریم کرده باشید اواسط مردادماه محصول قابل‌برداشت است. نشانه آماده بودن برداشت این است که گلچه‌ها خشک‌شده و تارهای سفیدرنگی روی بوته ظاهر می‌شوند.

این گیاه در بسیاری از نقاط کشور به‌صورت خود رو یافت می‌شود که عملکرد آن را حدود نیم تن در هکتار برآورد می‌کنند (به‌صورت دیم)؛ اما درصورتی‌که شما به‌صورت اصولی و حرفه‌ای اقدام به کاشت کنید تا ۲ تن در هکتار می‌توانید دانه برداشت کنید.

البته بد نیست بدانید که علاوه بر بذر این گیاه برگ‌ها و کاه و کلش این گیاه نیز برای خوراک دام استفاده می‌شود که می‌تواند درآمد شما را افزایش دهد.

خار مریم یکی از گیاهان مهم دانه گرده برای زنبورعسل است و حدوداً یک ماه دارای گل است؛ بنابراین شما می‌توانید با قرار دادن یکی دو کندو در طول دوره گل این گیاه در مزرعه خود مقداری عسل داروئی بسیار درجه‌یک نیز تولید کنید.

باید به‌دقت گل‌ها را زیر نظر داشته باشید تا بهترین زمان اقدام به برداشت کنید درصورتی‌که برداشت دیر شود دانه‌ها توسط باد پراکنده‌شده و سود خود را از دست خواهید داد.

کاشت خار مریم

در گلخانه چی بکاریم سود کنیم؟

کشت گلخانه‌ای که به‌عنوان کشاورزی حفاظت‌شده نیز شناخته می‌شود، به دلیل توجیه اقتصادی آن به‌طور فزاینده‌ای رواج یافته است. استفاده از گلخانه‌ها به کشاورزان اجازه می‌دهد تا عوامل محیطی مانند دما، رطوبت و نور را کنترل کنند که می‌تواند منجر به عملکرد بالاتر و محصولات با کیفیت بهتر شود.

این امر به‌ویژه در مناطقی با آب‌وهوای غیرقابل‌پیش‌بینی بسیار مهم است. علاوه بر این، کشت گلخانه‌ای می‌تواند فصل رشد را افزایش دهد و امکان برداشت چندگانه در یک سال را فراهم کند که می‌تواند درآمد کشاورزان را افزایش دهد.

گلخانه‌ها همچنین محافظت در برابر آفات و بیماری‌ها را ارائه می‌دهند و نیاز به درمان‌های شیمیایی گران‌قیمت را کاهش می‌دهند. درنهایت، محیط کنترل‌شده گلخانه می‌تواند منجر به کاهش مصرف آب و رواناب کمتر کود شود و آن را به گزینه‌ای پایدارتر ازنظر زیست‌محیطی تبدیل کند.

پولسازترین محصول کشاورزی می‌تواند جزو محصولات گلخانه‌ای باشد.

کاشت قارچ در گلخانه

پرورش قارچ در گلخانه به دلیل محیط کنترل‌شده‌ای که فراهم می‌کند مزایای اقتصادی دارد. قارچ برای رشد به شرایط محیطی خاصی مانند رطوبت بالا و دمای خنک نیاز دارد. یک گلخانه می‌تواند این شرایط را به‌طور مداوم حفظ کند و منجر به عملکرد بالاتر و کیفیت بهتر قارچ شود.

علاوه بر این، قارچ‌های گلخانه‌ای ماندگاری بیشتری دارند و می‌توانند با قیمت بالاتری نسبت به قارچ‌هایی که به روش‌های سنتی در فضای باز پرورش می‌یابند، فروخته شوند. این به این دلیل است که آن‌ها کمتر در معرض آسیب‌های ناشی از آب‌وهوا، آفات و بیماری‌ها هستند.

علاوه بر این، کشت گلخانه‌ای قارچ، برخلاف کشت سنتی در فضای باز که معمولاً به فصول خاصی محدود می‌شود، فعالیتی در تمام طول سال است.

در گلخانه، چی بکاریم سود کنیم؛ پس با کاشت قارچ در آن می‌توانیم به سوددهی بهینه دست یابیم.

پرورش قارچ در گلخانه

کاشت زعفران در گلخانه

معمولا وقتی پرسید که چی بکاریم سود کنیم، کمتر کسی است که به زعفران فکر نکند. کشت زعفران در گلخانه به دلایل مختلفی می‌تواند ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد. اولاً، زعفران محصولی با ارزش است که قیمت آن در بازار بسیار زیاد است. کشت گلخانه‌ای می‌تواند عرضه مداوم زعفران با کیفیت بالا را فراهم کند که می‌تواند منجر به قیمت ممتاز در بازار شود.

ثانیاً، کشت گلخانه‌ای امکان کنترل دقیق شرایط رشد ازجمله دما، رطوبت، نور و در دسترس بودن مواد مغذی را فراهم می‌کند. این امر می‌تواند منجر به عملکرد و کیفیت بالاتر زعفران در مقایسه با کشت سنتی در فضای باز شود.

علاوه بر این، کشت گلخانه‌ای می‌تواند به محافظت از زعفران در برابر آفات، بیماری‌ها و نوسانات آب‌وهوایی کمک کند و منجر به کاهش تلفات تولید و هزینه‌های مرتبط با تیمارهای شیمیایی شود. درنهایت زعفران یک محصول کار فشرده است. نیاز به برداشت دستی کلاله‌ها دارد.

کشت گلخانه‌ای می‌تواند محیط کارآمدتر و راحت‌تری را برای کارگران برای تولید پولسازترین محصول کشاورزی فراهم کند و منجر به کیفیت بهتر زعفران و افزایش بهره‌وری شود. درمجموع، کشت گلخانه‌ای زعفران به دلیل قیمت‌های بالاتر بازار، کیفیت بهتر، افزایش عملکرد، کاهش تلفات تولید و بهبود بازده نیروی کار، می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.

کاشت زعفران در گلخانه

کاشت توت‌فرنگی در گلخانه

اگر می پرسید که چی بکاریم سود کنیم، توت‌فرنگی یکی از میوه‌هایی است که کشت گلخانه‌ای آن حاشیه سود بالایی دارد. این میوه خوشمزه در بازار با قیمت بالایی فروخته می‌شود و تقاضای زیادی دارد. در گلخانه‌ها می‌توان به‌صورت 1.5 برابر زمین‌های کشاورزی توت‌فرنگی برداشت کرد.

در یک گلخانه با متراژ 1000 مترمربع، می‌توان حدود 10 تن توت‌فرنگی در سال برداشت کرد. البته باید ذکر کرد که کشت توت‌فرنگی گلخانه‌ای در متراژهای کمتر، اقتصادی تلقی نمی‌شود، اما در یک گلخانه با متراژ 5000 مترمربع، می‌توان بازدهی 35 درصدی در این شغل را به‌ دست آورد.

کاشت توت فرنگی در گلخانه

کاشت سبزیجات و گیاهان دارویی در گلخانه

پولسازترین محصول کشاورزی که در گلخانه قابل‌کشت است، سبزیجات هستند. این محصولات می‌توانند با سود بسیار زیادی همراه شوند. تقریباً تمامی سبزی‌های برگ‌دار به یک‌شکل رشد می‌کنند؛ بنابراین، قبل از شروع کار، نیاز است که اطلاعات کافی درباره سبزی‌های برگ‌دار جمع‌آوری شود.

انواع سبزیجاتی مانند ریحان، پیازچه، گشنیز، پونه کوهی، نخودفرنگی، تربچه، چغندر و سایر سبزی‌های کوچک، نمونه‌هایی از سبزیجاتی هستند که می‌توانید به‌منظور کسب سود بیشتر، در گلخانه کشت کنید. بنابراین سبزیجات را نیز می‌توانید پاسخ سوال چی بکاریم سود کنیم، بدانید.

این سبزیجات مورداستفاده در انواع سالادها، مشتریان زیادی دارند. همچنین، سبزیجات را می‌توان با گیاهان زینتی کشت کرد تا در یک شرایط رشد کنند.

علاوه بر سبزیجات، با کشت گیاهان دارویی نیز می‌توانید سود قابل‌توجهی را کسب کنید. گیاهانی مانند گل‌گاوزبان، به‌لیمو، رزماری، اسطوخودوس، بابونه، آویشن، نعناع، آلوئه ورا و سایر گیاهان دارویی، ازجمله گیاهانی هستند که می‌توانند با کشت در گلخانه، سود قابل‌توجهی را به همراه داشته باشند. درنهایت، برای کشت هر یک از این محصولات، نیاز است که روش‌های مراقبت و نگهداری آن‌ها را به‌خوبی بدانید.

کاشت سبزیجات و گیاهان دارویی در گلخانه

سخن پایانی

در انتها باید بگوییم در پاسخ به سؤال چی بکاریم سود کنیم، باید بدانید که راه‌های زیادی برای افزایش چند برابری درآمد کشاورزی وجود دارد که باید طبق شرایط هر کشاورز انتخاب شود. توجه به شرایط خاک، آب‌وهوای منطقه کشت، کیفیت و میزان آب آبیاری، مساحت زمین در دسترس و سرمایه اولیه برای انتخاب محصول اقتصادی برای کاشت بسیار مهم است. بعد از تولید محصول باکیفیت نیز باید بتوانید در بحث فروش و بازاریابی آن خوب عمل کنید. تنها در این صورت می‌توانید به کسب درآمد و سوددهی بالا از پولسازترین محصول کشاورزی فکر کنید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیاوش
سیاوش
2 سال قبل

سلام
یونجه در مناطق گرمسیر بایک بار کشت ۱۸ درو میدهد درواول بعداز ۶۰روز البته باتناژ۱۵۰۰ کیلوگرم وامادر دروهای ۲تا۴تناژ۲۵۰۰ تا۳۰۰۰کیلوگرم وازچین۵ تا۱۸ بازدهیتا۴تن است که در مجموع۶۳۵۰کیلوگرم تولیدیونجه دارید که باقیمت روز۵۲۰۰ شمافروشی درحد۳۳۰ میلیون دارید که هزینهکشت وداشت وبرداشت ان درطول یک سال بالغ بر۷۰ میلیون میباشد البته ۳ سال دیگر شما کشت نداریدچراکه با کشت اولیه۴ سال وبیش از ۷۰ درودارید که جمعا میانگین سود ان۱میلیارددر۴ سال میباشد ایا شما محصولی بهترسراغ دارید حالا بیائیم درحدوسیع انجام دهیم مثلا۲۰ هکتار به طور متوسط سودی بالغ بر۲۰ میلیارد دارد علاوه براینکه حداقل۶ خانوار از کشت حاصله ان سود میبرند.البته باید این راهم اضافه کردکه همین کشت در سرحد بااین میزان ودرطی همین مدت ۳.۵میلیاردسوداوری بیشتر ندارد لذا هرکشتی اب وهوای خاص خودرامیخواهد تا به تولیدنهایی خودرسد.وسلام

امید
امید
پاسخ به  سیاوش
2 سال قبل

سلام. تشکر از اشتراک مطلبتون. ۶۳۵۰که فرمودید مال یک هکتاره؟

امیر
امیر
پاسخ به  سیاوش
1 سال قبل

یونجه محصولی پر آب است باید یه چاه عمیق برای کاری که شما میگید داشته باشیم در عین حال محصولات داروگیاهی بهتری نسبت به یونجه هست ما خودمون کشاورزیم

3
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x