چگونه از گیاه برگ انجیری نگهداری کنیم تا سالم و شاداب بماند؟

چگونه از گیاه برگ انجیری نگهداری کنیم تا سالم و شاداب بماند؟

گیاه برگ انجیری (مونسترا) در یک نگاه

گیاه مونسترا که در ایران به نام گیاه برگ انجیری شناخته می شود، بومی غرب آفریقا است و به طور طبیعی در محیط جنگل های بارانی رشد می کند. ارتفاع این گیاه در آب و هوای گرمسیری می تواند به 15 تا 30 متر برسد. نام رایج این گیاه، انجیر برگ کمانچه از این واقعیت است که برگ ها به اندازه و شکل کمانچه هستند. این گیاه یک انجیر مویی است، به این معنی که زندگی خود را از بالای شاخه های درخت دیگر آغاز می کند، سپس ریشه های خود را به پایین به زمین می فرستد تا جایی که زمین پر از ریشه های گیاه می شود. گیاه برگ انجیری به هر خانه ای معماری و زیبایی خاصی می بخشد. اما در حالی که این گیاه سرسبز، با برگ های براق و ویولونی شکل، خیره کننده است، شاداب نگه داشتن گیاه برگ انجیری کمی سخت است. اما نگران نباشید ما نکاتی را در اختیار شما قرار داده ایم که به شما کمک می کند تا بتوانید گیاه برگ انجیری را در فضای خود زنده و پررونق نگهداری کنید.

5 نکته مهم برای نگهداری گیاه برگ انجیری 

گیاه برگ انجیری به دلیل داشتن دستورالعمل های نگهداری خاص شناخته شده است. با وجود این، مراقبت از این گیاه  آنقدرها هم  که تصور می کنید سخت نیست! به نکات مربوط به نگهداری از گیاه برگ انجیری نگاهی بیندازید تا بتوانید در این کار موفق شوید:

1. مکان و نور مناسب برای برگ انجیری

گیاه برگ انجیری نور روشن و فیلتر شده را ترجیح می دهد. گیاه خود را نزدیک یک پنجره آفتابی و رو به شرق قرار دهید تا بتواند در طول روز آفتاب زیادی دریافت کند. برای نگهداری بهینه از گیاه برگ انجیری، هفته ای یکبار، موقع آبیاری کمی گیاه خود را بچرخانید تا  همه جای گیاه به طور یکسان از نور خورشید بهره مند شود و فقط به یک سمت رشد نکند. برگ انجیری را در جایی دور از منافذ هوا ( در معرض باد نباشد) و همچنین دور از رادیاتور یا بخاری نگهداری کنید.

پس از انتخاب مکان مناسب، آن را جابجا نکنید! برگ انجیری گیاهی است که خیلی سریع به محیط خود عادت می کند و پس از یافتن خانه ای آفتابی و شاد شکوفا می شود. برگ های گیاه برگ انجیری خود را هر هفته یک بار پاک کنید تا از گرد و غبار در امان بماند و به گیاه کمک کند تا نور خورشید را به طور موثر جذب کند. این امر به ویژه برای این گیاه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا برگ های بزرگ آن مستعد گرد و غبار هستند.

2. تامین مقدار آب مصرفی گیاه برگ انجیری

اولین چیزی که باید در مورد برگ انجیری بخاطر بسپارید این است که آن را بیش از حد آبیاری نکنید. گیاه برگ انجیری معمولا هر 8 تا 10 روز یکبار به آب احتیاج دارد. بین هر آبیاری گیاه برگ انجیری صبر کنید تا خاک گیاه شما خشک شود.  اگر مطمئن نیستید که خاک خشک شده می توانید انگشت خود را در خاک گلدان فرو ببرید. اگر خاک به دستتان چسبید مرطوب است و احتیاج به آبیاری ندارد.

همچنین  با دیدن برگ های آن می توانید تشخیص دهید که برگ انجیری تشنه است اگر آویزان یا شل شده باشد، این معمولاً نشانه آن است که به مقداری آبرسانی نیاز دارد. اما برگ های قهوه ای، معمولاً آبیاری بیش از حد را نشان می دهند. اگر چنین اتفاقی افتاد، قبل از اینکه دوباره گیاه خود را آبیاری کنید، به آن خود فرصت دهید کمی خشک شود. آب ولرم یا هم دمای اتاق بهترین عملکرد را دارد زیرا آب سرد می تواند به گیاه شوک وارد کند. گیاه برگ انجیری آبیاری کامل را دوست دارد، اما دوست ندارد در آب غوطه ور باشد. برای جلوگیری از این امر، بگذارید آب از ته گلدان کاملاً تخلیه شود سپس آب جمع شده در ظرف زیر گلدان را بیرون بریزید.

3. دما و رطوبت مورد نیاز برگ انجیری 

این گیاهان آب و هوای گرم و مرطوب، شبیه آب و هوای جنگل های بارانی بومی را ترجیح می دهند. گیاه برگ انجیری خود را در اتاق هایی با دمای 65 تا 75 درجه فارنهایت قرار دهید. آنها را در دمای زیر 50 درجه فارنهایت نگه ندارید زیرا لکه های قهوه ای ایجاد می کنند. برگ انجیری به حرارت رادیاتور حساس است. آنها را دور از دستگاه های تهویه هوا و سایر وسایل گرمایشی قرار دهید. برای ایجاد رطوبت بیشتر هفته ای یکبار گیاه خود را غبارپاشی کنید. همچنین می توانید با قرار دادن برگ انجیری در کنار سایر گیاهان یا افزودن یک مرطوب کننده هوا به فضای خود، رطوبت کافی را برایش ایجاد کنید و به او یک عشق اضافی بدهید.

4. خاک مناسب گیاه برگ انجیری 

برگ انجیری یک خاک مرطوب، غنی از هوموس اما زهکشی شده را ترجیح می دهد. برای رشد سالم، PH خاک باید در محدوده 6 تا 7 باشد، که به راحتی با کیت pH قابل کنترل است.

5. زمان تغذیه و کوددهی برگ انجیری

از بهار تا اواخر تابستان هر ماه از کود رهش کنترل یا از کودهای محلول در آب استفاده کنید. در زمستان به دلیل خواب بودن گیاه احتیاج به کوددهی نیست.

مشکلات و بیماری های رایج در گیاه برگ انجیری

آفات: برگ انجیری مستعد حشرات ریز، شته، کنه و فلس است. برگ های آنها را از نظر رشد یا سوراخ های عجیب و غریب و قسمت زیرین آن را از نظر وجود آفات کوچک بررسی کنید. اگر هر یک از این آفات ناخوشایند را مشاهده کردید، برگ ها را با یک پارچه که به صابون و آب گرم  آغشته شده است، یا با حشره کش خفیف پاک کنید.

زرد شدن و ریزش برگ ها : آبیاری بیش از حد، نور و دمای نامناسب معمولاً به صورت زردی یا ریزش برگ، خود را نشان می دهد. برای رفع این مشکل، گیاه را در یک نقطه روشن با دمای مناسب قرار دهید و مقدار آبیاری را کاهش دهید تا دوباره گیاه سلامتی خود را به دست آورد.

برگ ها با نوک قهوه ای: هوای خشک یا افرادی که از کنار گیاه عبور می کنند ممکن است باعث ایجاد نوک قهوه ای در لبه های برگ شود. برای افزایش رطوبت، برگها را مرتباً تمیز کنید و گیاه را درجایی قرار دهید که زیاد از آنجا عبور نمی کنید.

لکه های قهوه ای روی برگ ها: اگر شاهد لکه های قهوه ای روی برگ ها  هستید، احتمالا با یک مشکل قارچی یا پوسیدگی ریشه مواجه هستید. بررسی کنید شاید گیاه بیش از حد آبیاری شده است و  آب اضافی به درستی تخلیه نمی شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که گیاه در مکانی است که نور کافی دریافت می کند.

خشک شدن برگ ها: گیاه آب کافی دریافت نمی کند، باید دفعات آبیاری خود را افزایش دهید.

چرا و چه زمان برگ انجیری را هرس کنیم؟

هرس، برای درست نگه داشتن و زیبایی ظاهری گیاه بسیار ضروری است. هرس، برگ انجیری شما  را سالم نگه می دارد و رشد ناخواسته را کاهش می دهد.

برای هرس کردن دو دلیل وجود دارد، از بین بردن برگ های مرده و تشویق گیاه به رشد جدید. هنگامی که برگ ها به طور قابل توجهی قهوه ای می شوند (به دلیل استرس یا پوسیدگی ریشه)، بهتر است آنها را از بین ببرید تا انرژی گیاه را نگیرد. علاوه بر این می تواند باعث گسترش عفونت شود. هر برگ با لکه ها یا سوراخ های قهوه ای بزرگ را می توان با خیال راحت از بین برد تا سلامت کلی گیاه شما بهبود یابد.

 با استفاده از دستکش و قیچی های هرس تیز و تمیز ساقه برگ را در زاویه ای، حدود نیم اینچ از تنه ببرید. توصیه می شود  که هر بار بیش از 5 تا 10 برگ جدا نکنید تا گیاه دچار شوک نشود.

چگونه می توان برگ های گیاه را تمیز کرد؟

گیاهان تمایل به جمع آوری گرد و غبار دارند اما این گرد و غبار می تواند مانع جذب نور خورشید شود، بنابراین با تمیز کردن برگ های گیاه می توان برگ انجیری را سالم و شاد نگه داشت. برای پاک کردن صحیح برگ ها باید چند مورد را بخاطر داشته باشید:

  • با استفاده از یک پارچه نرم گرد و غبار را پاک کنید. بهتر است از یک اسفنج استفاده کنید.
  • پس از  تمیز کردن برگ ها آنها را با آب غوطه ور کنید تا رطوبت ایجاد شود.
  • همه برگ ها را تمیز کنید به خصوص اطراف رگ های برگ زیرا تجمع گرد و غبار و خاک در این قسمت برگ بیشتر است.
  • از هیچ روغنی برای تمیز کردن برگ ها استفاده نکنید زیرا در دراز مدت باعث خفه شدن و آسیب دیدن گیاه می شود.
  • برگ ها را  هر ماه  گردگیری کنید تا کنه های عنکبوت و سایر آفات را از بین ببرد و برگ انجیری شما برگ های براقی داشته باشد.
  • پیشنهاد می شود هر سه ماه یکبار برگ انجیری خود را زیر دوش بشویید، که نه تنها برگ ها را تمیز می کند بلکه باعث آبرسانی کامل خاک نیز می شود.

تعویض گلدان برگ انجیری

گیاه برگ انجیری شما به یک گلدان استاندارد احتیاج دارد. بنابراین از یک گلدان بزرگ و محکم استفاده کنید، زیرا گیاه بسیار بزرگ و سنگین می شود. برای حفظ سلامتی و نشاط هر دو سال یکبار گلدان را عوض کنید.

1. گلدانی بزرگتر با زهکشی مناسب انتخاب کنید، زیرا برگ انجیری به پوسیدگی ریشه حساس است.

2. گیاه را از گلدان قدیمی خود خارج کنید، مواظب باشید که به ریشه آسیب نرسانید.

3.گیاه را در ظرف جدید قرار داده و کناره ها را با خاک  پر کنید.

4. گیاه خود را آبیاری کرده و اجازه دهید آب آن خارج شود.

نحوه تکثیر گیاه برگ انجیری

این گیاه را می توان توسط قلمه زدن تکثیر کرد:

1.  یک ساقه با حداقل دو برگ به طول 10 تا 12 سانتی متر انتخاب کنید.

2. با استفاده از یک چاقوی تیز ساقه را از زیر گره برش دهید.

3. آنها را در گلدان 130 میلی متری که با مخلوط  ذغال سنگ نارس و شن و ماسه یا پرلیت درشت پر شده است قرار دهید. 

4. یا می توانید پایین ساقه را به هورمون ریشه زا  آغشته کرده و در یک گلدان یا بطری آب 2 لیتری قرار داده و آن را در سایه جزئی بگذارید.

5. حدود 6 تا 8 هفته طول می کشد تا قلمه ها ریشه کنند.

 علت وجود شکاف روی برگ های گیاه برگ انجیری چیست؟

احتمالاً متوجه شده اید  که بسیاری از گیاهان روی برگ های خود شکاف دارند، از جمله برگ انجیری. چالش های زیادی در مورد این شکاف ها وجود دارد. برخی ادعا می کنند که این شکاف ها محافظ طبیعی گیاه در برابر طوفان های رشته ای است. برگ انجیری ​​را به عنوان مثال در نظر بگیرید، باد برگ ها را می شکافد تا از آنها عبور کند.

برخی دیگر ادعا می کنند که سوراخ ها نوعی کانال ارتباطی با ریشه هستند. در هر حال نظریه ای که بیشتر منطقی به نظر می رسد این است که علت اصلی وجود شکاف ها در واقع شرایط نوری برگ انجیری است. این گیاهان وقتی که در طبیعت هستند، در جنگل های انبوه رشد می کنند. برای اینکه قسمت های پایین گیاه بتواند مقداری از نور خورشید را بگیرد، این سوراخ ها ظاهر می شوند. با توجه به اینکه برگ انجیری می تواند خیلی رشد کند، بنابراین هرچه گیاه بالغ تر باشد تعداد شکاف ها نیز بیشتر می شود. 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x