آیا پسته برای سگ خوب است ؟

آیا پسته برای سگ خوب است ؟

معمولاً افرادی که سگ دارند و از آن‌ها مراقبت می‌کنند، سؤالات زیادی در ارتباط با تغذیه آن‌ها برایشان پیش می‌آید. تابه‌حال شده است که از خود پرسیده باشید آیا سگ و گربه هم می‌توانند پسته بخورند؟ آیا این آجیل خوشمزه برای این حیوانات فایده دارد یا ضرر؟ نتایج این بحث در بین افراد ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان را به این موضوع اختصاص داده‌ایم. وقت این است که این راز را باز کنیم و یک‌بار برای همیشه به این پرسش پاسخ دهیم که آیا پسته برای سگ و گربه خوب است؟

اهمیت دانستن فواید و یا مضرات پسته برای سگ و گربه

پسته یک آجیل خوشمزه خوراکی است که خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی بدن انسان دارد. به علت ارزش و قیمتی که این آجیل پرطرفدار دارد، ممکن است بپرسید چرا اصلاً باید بدانم که پسته برای سگ و گربه خوب است یا نه؟

ابتدا به یاد داشته باشید که تغذیه حیواناتی که پیش خود نگهداری می‌کنیم و مسئولیت سلامت آن‌ها بر عهده ما می‌باشد.

علاوه بر این فکر کنید که مقداری پسته را در دست دارید و دقیقاً در کنار حیوان خانگی خود همه آن‌ها را روی زمین می‌ریزید. حال به نظر شما باید به‌سرعت این دانه‌ها را از روی زمین جمع کنید و مانع از خوردن آن‌ها توسط سگ یا گربه خود شوید؟ یا حتی بهتر است که اجازه دهید چند دانه از آن‌ها را بخورد؟

با ما همراه باشید تا به‌تمامی پرسش‌های شما دراین‌باره پاسخ دهیم.

آیا پسته برای سگ و گربه سمی و خطرناک است؟

ابتدا به این سؤال پاسخ می‌دهیم که پسته برای سگ و گربه واقعاً سمی است؟ خیر. خوردن پسته برای این دو حیوان خانگی شما سمی و خطرناک نیست.

این جمله به این معنی است که اگر چند دانه پسته از دست شما بر روی زمین بیافتد و سگ یا گربه شما آن‌ها را بخورد، اتفاقی برایش نخواهد افتاد. البته لازم است بدانید که این آجیل را نباید در برنامه غذایی روزانه آن‌ها قرار دهید.

در ادامه دلیل این موضوع را توضیح داده‌ایم.

قیمت پسته

آیا مغز پسته برای سگ مضر است؟

پسته آجیلی با محتوای چربی بسیار بالا است. از طرفی نیز رژیم غذایی مناسب برای سگ‌ها باید حاوی پروتئین بالا، کربوهیدرات و چربی کم باشد؛ بنابراین حتی چند دانه پسته نیز می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر مشکلات وزنی قرار دهد.

این مشکلات وزنی شامل چاقی و پانکراتیت (التهاب لوز‌المعده) می‌شوند. ازجمله علائم پانکراتیت می‌توان به درد شکم، بی‌اشتهایی، ناراحتی معده، استفراغ، اسهال، کم‌آبی بدن و بی‌حالی اشاره نمود.

علاوه بر این درصورتی‌که پسته شور شده و با نمک برشته‌شده باشد، برای فشارخون و یا کلیه‌های سگ خوب نیستند. اگر این حیوان خانگی شما مقدار زیادی سدیم را از پسته یا دیگر آجیل‌های نمکی دریافت کند، ممکن است به مسمومیت با یون سدیم که بسیار خطرناک است دچار شود.

همچنین پسته حاوی مقدار زیادی فسفر است که می‌تواند احتمال تشکیل سنگ مثانه را در سگ‌ها افزایش دهد.

آیا پسته برای گربه مفید است؟

خیر. پسته می‌تواند خطرات زیادی را برای سلامتی گربه شما ایجاد کند؛ بنابراین با دور نگه‌داشتن پسته از دسترس آن‌ها به‌راحتی می‌توانید از این خطرات جلوگیری نمایید.

خوردن چند دانه کم توسط آن‌ها سمی و خطرناک نیست اما ممکن است باعث ایجاد خفگی در آن‌ها شود. علاوه بر این قرار دادن پسته در برنامه غذایی گربه‌ها می‌تواند عوارض زیر را در پی داشته باشد:

  • انسداد روده
  • مشکلات گوارشی
  • پانکراتیت
  • افزایش وزن و چاقی
  • قرار گرفتن در معرض مواد طعم‌دهنده و افزودنی مضر
  • احتمال مسمومیت با سم آفلاتوکسین

پسته برای سگ و گربه

عوارض احتمالی خوردن پسته برای سگ

هرچند که مصرف این آجیل به مقدار کم می‌تواند فوایدی را برای حیوان خانگی شما به همراه داشته باشد اما قرار دادن پسته در رژیم غذایی سگ، خطرات بیشتری نسبت به فواید آن دارد.

علائمی که بعد از خوردن زیاد پسته توسط این حیوان باید منتظر آن‌ها باشید عبارت‌اند از:

  • اسهال
  • استفراغ
  • لرز
  • پریشان‌حالی
  • کم آب شدن بدن
  • مدفوع چرب
  • بی‌اشتهایی
  • ضعف و رخوت

فواید پسته برای سگ

پسته یک دانه بسیار مقوی است که سرشار از مواد معدنی، مغذی و ویتامین‌ها می‌باشد. سگ‌ها نیز به این مواد نیاز دارند. به‌طور مثال پسته منبع عالی از ویتامین B6 است که برای رشد و نمو، بهبود عملکرد مغز و سلامت قلب در سگ‌ها مفید است.

همچنین حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که برای عملکرد مناسب سلول‌های بدن سگ شما مهم است. فیبر موجود در پسته نیز برای هضم مناسب و حرکات منظم روده ضروری است. درست است که تمامی این موارد وجود دارد اما همچنان باید گفت که عوارض خوردن پسته برای سگ بیشتر از فواید آن است؛

بنابراین به‌هیچ‌وجه این آجیل را در برنامه غذایی روزانه آن‌ها قرار ندهید. خوردن چند دانه کم، البته نه هرروز، مشکلی را برای سلامتی حیوان خانگی شما ایجاد نخواهد کرد.

پوست پسته برای سگ و گربه

خوردن پوست پسته برای سگ و گربه

همان‌طور که ما انسان‌ها به هنگام خوردن پسته، به جداسازی پوست سخت آن می‌پردازیم، سگ‌ها و گربه‌ها نیز نمی‌توانند آن را بخورند. این پوسته‌ها حتی امکان خفگی در آن‌ها را نیز به همراه دارند.

پوست سخت پسته در سیستم گوارشی این حیوانات خانگی تجزیه نمی‌شود و می‌تواند موجب انسداد روده و یا ناراحتی گوارشی آن‌ها گردد؛ بنابراین تا جایی که می‌توانید پسته‌ها را از سگ و گربه خود دور نگه دارید.

مسمومیت سگ با پسته

علت دیگری که می‌توان برای مناسب نبودن پسته برای سگ نام برد، کپک آسپرژیلوس است که آجیل‌ها را درگیر می‌سازد. این کپک معمولاً بر روی سبزیجات و باقی‌مانده آن‌ها و همچنین روی بسیاری از انواع آجیل به دلیل نحوه برداشت آن‌ها رشد می‌کند.

اگرچه برای انسان خطرناک نیست اما می‌تواند برای سگ‌ها سمی و حتی کشنده باشد. اگر سگ‌ها دچار مسمومیت با سم آفلاتوکسین پسته شوند، ممکن است علائم زیر را از خود نشان دهند:

  • بی‌اشتهایی
  • استفراغ
  • زردی
  • ادرار نارنجی‌رنگ
  • بی‌حالی
  • نارسایی کبد

چند دانه پسته برای سگ خوب است؟

آجیل برای سگ

خوردن آجیل‌های پرچرب مانند پسته، گردو، ماکادمیا و فندق برای سگ و گربه خوب نیست و ممکن است موجب بروز برخی عوارض و علائم در آن‌ها شود.

به‌طور مثال تحقیقات نشان داده‌اند که خوردن آجیل ماکادمیا توسط سگ و گربه موجب بی‌حالی شدید، افزایش دمای بدن، استفراغ، لرزش ماهیچه‌ها، سفتی مفاصل، ناتوانی در راه رفتن، آسیب عصبی و عضلانی خواهد شد.

آجیل‌های ایمن‌تر برای این حیوانات خانگی وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به بادام‌زمینی، بادام و بادام‌هندی اشاره کرد.

به یاد داشته باشید درصورتی‌که هر یک از این آجیل‌ها را به سگ خود می‌دهید، باید بدون نمک و بدون مزه غیرطبیعی باشند. نمک زیاد خطرناک است و می‌تواند منجر به استفراغ، اسهال، بی‌حالی، لرزش و تشنگی بیش‌ازحد شود. همچنین مصرف بیش‌ازحد نمک بر احتباس آب در بدن سگ‌ها تأثیر می‌گذارد و این موضوع احتمال نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد.

سگ‌ها چند دانه پسته می‌توانند بخورند؟

اگر سگ شما پسته را در مقادیر کم و ناخواسته مصرف کرده است دلیلی برای نگرانی وجود ندارد؛ اما به یاد داشته باشید که نباید عمداً آن را در اختیار حیوان خانگی خود قرار دهید.

سگ شما مانند انسان آجیل را هضم نمی‌کند. قرار دادن این دانه خوشمزه در برنامه غذایی سگ‌ها می‌تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش، چاقی و پانکراتیت گردد.

ویدئو مضرات پسته برای سگ را در یوتیوب پسته رفسنجان ببینید.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید مصرف پسته برای سگ و گربه خوب نیست. اگرچه این آجیل سمی نیست اما نباید در رژیم غذایی آن‌ها قرار گیرد. درصورتی‌که سگ یا گربه شما به هر نحو توانسته است مقدار زیادی پسته را بخورد، لازم است که با دامپزشک تماس بگیرید. آن‌ها احتمالاً از شما می‌خواهند که رفتار حیوان خانگی خود را زیر نظر بگیرید و درصورتی‌که علائم ناراحتی گوارشی از خود نشان دادند، به او مراجعه کنید. اگر سگ یا گربه شما تنها چند دانه کم پسته خورده است، نگران نباشید، مشکلی پیش نخواهد آمد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منابع

www.felineliving.net

www.madpaws.com.au

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x