از صفر تا صد هرس درخت پسته

از  صفر تا صد هرس درخت پسته

نه‌تنها درخت پسته بلکه اکثر درخت‌ها و حتی بوته‌ها به هرس نیاز دارند. در طبیعت هرس صحیح و اصولی وجود ندارد. معمولاً باد باعث شکسته شدن شاخه‌ها شده و یا برخی حیوانات و حشرات باعث حذف شاخه‌ها می‌شوند که این پدیده را نمی‌توان با هرس هوشمندانه توسط انسان مقایسه نمود. شما اگر در حیاط خانه خود درخت دارید حتماً گاهی پیش‌آمده است که شاخ و برگ‌های اضافی آن را بریده باشید. به این باور که درخت جای نفس کشیدن ندارد. بله این ساده‌ترین شکل تعریف مفهوم هرس، سر برداری و تربیت در درختان است. در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان به صفر تا صد هرس درخت پسته و ارائه تصاویر آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

محتوا پنهان

چرا درخت پسته به هرس نیاز دارد؟

هنر هرس از زیباترین هنرهای علم باغبانی است. هرس درختان درواقع همان تربیت درختان است که به‌صورت های مختلفی انجام می‌شود. هرس درختان پسته در استان کرمان به ۱۰۰۰ هکتار هم نمی‌رسد ولی در استان‌های دیگر ازجمله خراسان به‌وفور دیده می‌شود.

۹۰% هرس‌ها هرس باردهی در درختان بالغ مثمر انجام می‌شود و حدوداً ۱۰% به‌منظور جوان‌سازی درختان مسن است. هرس کردن به دلایل مختلفی انجام می‌شود:

  • فرم دهی به درخت
  • تربیت درخت نوجوان به‌نحوی‌که برداشت محصول را آسان کند
  • افزایش شاخه‌های جانبی و درنتیجه افزایش بار درخت
  • تقویت اسکلت درخت
  • جوان‌سازی درختان مسن

قیمت پسته

عادت رشدی درختان پسته که سبب هرس می‌شود!

درختان پسته در هنگام رشد رویشی خود دارای چیرگی انتهائی قوی هستند. به‌این‌ترتیب که در فصل جاری، شاخه‌های قوی و کلفتی از جوانه‌های انتهائی شاخه رشد می‌کنند.

اگر شما در این زمان سر برداری آن‌ها را انجام دهید شاخه‌های فرعی زیادی تولید خواهید کرد که به درخت شما شکل و فرم مناسبی را خواهد داد. اگر هم در باغ خود درختان مسن دارید با سر برداری تاج درختان تا چوب‌های ۳ تا ۴ ساله می‌توانید بر این چیرگی انتهائی غلبه کنید.

چرا چیرگی انتهائی برای درختان پسته مضر است؟

درختان به‌طور طبیعی تمایل دارند به سمت نور خورشید حرکت کنند. درختان پسته هم از این قضیه مستثنا نیستند! اگر در این زمان درختان به حال خود رها شوند درختانی با باردهی به‌شدت پایین دارید. می‌دانید چرا؟

جوانه‌های گل در درختان پسته، به‌صورت جانبی بر روی شاخه‌های یک‌ساله تشکیل می‌شوند. این جوانه‌ها شامل جوانه گل پسته (که نهایت تولید خوشه می‌کند) و جوانه برگ و یا شاخه پسته می‌باشد. درصورتی‌که جوانه، به شاخه تبدیل شود، تولید شاخه‌های کوتاه و یا شلاقی می‌کند.

اگر شاخه‌های شلاقی را سر برداری و هرس نکنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بر روی این شاخه‌ها جوانه گلی تشکیل نخواهد شد؛ بنابراین با هرس شاخه‌های شلاقی ایجادشده سبب کوتاه کردن شاخه می‌شوید. درنهایت روی آن جوانه گل تشکیل خواهد شد و تولید محصول رضایت بخشی خواهید داشت.

هرس پسته و تصویر آن

هرس فرم درخت پسته

درخت پسته رشد کندی دارد. هرس فرم به‌منظور افزایش رشد شاخه‌ها صورت می‌گیرد. زمانی که شاخه هرس می‌شود رشد آن سریع‌تر از شاخه‌ای است که هرس نشده است.

سر برداری درخت پسته نیز باعث تقویت اسکلت درخت شده که هم آن را در برابر باد مقاوم کرده و هم درزمانی که بار درخت زیاد است، می‌تواند محصول زیاد را تحمل کرده و شکسته نشود. با انجام هرس فرم می‌توانیم درخت را به شکل دلخواه رشد داده تا بتوانیم در فصل برداشت با سهولت بیشتری محصول را برداشت کنیم و البته ورود و خروج تراکتور و ماشین‌آلات مشابه به باغ راحت‌تر صورت گیرد.

یکی دیگر از دلایل هرس فرم درخت پسته ورود یکنواخت نور خورشید به داخل درخت است که باعث بهبود فتوسنتز و درنتیجه تولید حداکثری خواهد شد. ایجاد شکل مناسب در درختان پسته از یک سال بعد از پیوند توصیه می‌شود و مراحل اجرای آن ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد.

هدف از هرس فرم در درختان پسته

  • ایجاد اسکلت قوی و محکم
  • دستیابی به شکل مناسب و موردنظر
  • تحریک رشد شاخه‌های مناسب برای ایجاد تاج متراکم و متوازن
  • افزایش میزان رشد شاخه‌های نگهداری شده

اهمیت هرس فرم در درختان پسته

در سال‌های ابتدای باردهی درختان مشکلی وجود ندارد. مشکل از زمانی آغاز خواهد شد که درخت به سال‌های اوج باردهی خود برسد. به دلیل اینکه شاخه‌ها با زاویه و فاصله مناسبی روی پایه و تنه قرار نگرفته‌اند، به هر دلیلی ازجمله بار زیاد، بارش برف سنگین و هر فشار مکانیکی وارده به آن‌ها به سمت پایین کشیده می‌شوند.

کشیده شدن شاخه‌ها به سمت زمین سبب تماس میوه‌های پسته با زمین، شکستن شاخه‌ها و … خواهد شد. در این زمان باغدار مجبور است برای نجات باغ خود هزینه زیادی را صرف کرده تا هرس فرم را در درختان بالغ اجرا کند.

هرس فرم جامی مرکز باز ( پسته آمریکا )

هرس جامی همان‌طور که از اسمش پیداست یعنی هرس کردن درخت به شکلی که شبیه به یک جام بشود؛ یعنی پایین نازک و بالا بزرگ.

معمولاً این نوع هرس در باغات پسته آمریکا و کالیفرنیا انجام می‌شود؛ زیرا نژاد مورداستفاده در آمریکا یعنی یو بی سی وان (UBC1) به شکلی تربیت می‌شود که برداشت کاملاً مکانیزه صورت گیرد رشد و ارتفاع درختان ucb1 تقریباً 3 برابر پسته‌های بومی ایران است. به همین دلیل بهترین هرس برای این درخت‌ها هرس فرم جامی است، اما این نوع تربیت برای نژادهای بومی ایران توصیه نمی‌شود.

هرس زمستانه پسته و تصویر آن

اولین هرس فرم در فصل زمستان

اولین هرس زمستانه بایستی برای حذف پاجوش‌ها باشد. سپس شاخه‌هایی که رشد نداشته‌اند را حذف کنید (روی درختانی که پیوند نخورده‌اند). برای تقویت اسکلت درخت را از ارتفاع 90 تا 100 سانتی‌متری سر برداری کنید.

بدین ترتیب شاخه‌های جانبی پسته بیشتر خواهند شد. تمامی تنه‌جوش‌ها و پاجوش‌های بالا و پایین پیوندک را نیز باید حذف کنید. بهترین کار در این فصل حذف پاجوش‌ها و شاخه‌هایی است که رشدی نداشته‌اند.

درصورتی‌که رشد پیوندک کم است درخت را از بالای پیوندک از ارتفاع حدودی 10 سانتی‌متری سر برداری کنید.

درخت‌هایی که پیوند نخورده‌اند و رشد کمی دارند بین یک‌سوم تا یک‌دوم شاخه‌ها را سر برداری کنید. اگر بازهم نهال اصلاح نشد بایستی نهال را حذف کنید یا خاک زیر نهال و سایر عوامل که ممکن است باعث کند شدن رشد نهال شده است را بررسی نمایید. برای انجام هر چه بهتر و راحت‌تر هرس از وسایل استاندارد هرس استفاده کنید.

دومین هرس در فصل رشد

وقتی‌که در فصل خواب سر برداری کردید، شاخه‌های جانبی که نزدیک محل هرس بوده‌اند تحریک‌شده و به رشد بیشتر وادار می‌شوند. همین شاخه‌ها اسکلت اولیه درخت را تشکیل خواهند داد.

پس بهترین زمان برای هرس این شاخه‌ها و تربیت درخت به شکل جامی خردادماه است. اگر آن‌ها را هرس نکنیم مستقیم رشد کرده و شکل درخت را خراب می‌کنند.

از شاخه‌های جانبی به وجود آمده 3 تا 5 شاخه که پراکندگی خوبی دارند و حجم درخت را افزایش می‌دهند حفظ کرده و بقیه را حذف کنید. دقت داشته باشید که این شاخه‌ها بعداً اسکلت اصلی درخت شما خواهند بود.

دومین هرس زمستانه

گاهی ممکن است شما بخواهید درخت فرم و شکل جامی به خود بگیرد، برای این منظور بهتر است در اواخر زمستان قبل از بیدار شدن درختان، شاخه‌هایی که اسکلت اصلی درخت را تشکیل می‌دهند را از ارتفاع ۲۵ سانتی‌متری سر برداری کنید و سپس آن‌ها را به هم ببندید. شما با این کار درختی به شکل جامی مرکز باز خواهید داشت.

سومین و چهارمین و پنجمین فصل رشد

عملیات هرس فرم در طول سال‌های سوم تا پنجم دقیقاً مشابه سال‌های قبل می‌باشد. شاخه‌های پر رشد برای رشد مستقیم و ادامه استقرار اسکلت جامی سر برداری می‌شوند. از این زمان هدف اصلی افزایش مجموع و اندازه تاج و قطر شاخه‌ها می‌باشد.

هرس سوم تا پنجم فصل خواب

روی شاخه‌های ثانویه 2 تا 3 شاخه ثالثیه انتخاب کنید و باقی را حذف کنید. شاخه‌هایی که انتخاب کرده‌اید نیز از ارتفاع 60 سانتی‌متری سر برداری کنید. بایستی برای تربیت بهتر درخت بستن شاخه‌ها را نیز انجام دهید.

اگر یک شاخه رشد رویشی خیلی زیاد داشته باشد بایستی آن را از وسط ببرید. تمامی شاخه‌های کوچک و نازک جانبی را حذف کنید.

هرس درخت بارور پسته و تصویر آن

هرس درخت بارور

یک هرس صحیح و اصولی می‌تواند محصول باغ شما را چند برابر کند؛ بنابراین هرس درخت پسته را جدی بگیرید و از کنار آن به‌سادگی عبور نکنید.

هدف از انجام هرس درخت بارور پسته

  • تولید و حفظ شاخه‌های میوه دهنده
  • کمک به رشد گیاهی و تولید میوه

درخت پسته ذاتاً عادت به رشد صعودی دارد به همین دلیل رشد از سرشاخه‌های انتهایی صورت می‌گیرد. شاخه‌های جوان به دلیل تولید هورمون اکسین مانع رشد جوانه‌های رویشی جانبی می‌شوند.

هرچه سن درخت بالاتر رود، جوانه‌های انتهایی بیشتر جوانه رویشی تولید می‌کنند اما شاخه‌هایی پایین‌تر جوانه‌های زایشی تولید می‌نمایند. به دلیل تولید هورمون اکسین در شاخه‌های انتهایی جوانه‌های زیردست انتهایی تحت تأثیر قرارگرفته و از رشد رویشی بازمی‌مانند.

بنابراین ملاحظه می‌کنید که درخت پسته به‌صورت ذاتی خوشه‌هایش در اطراف شکل‌گرفته و حول محور مرکزی درخت میوه تشکیل نمی‌شود. این عادت رشد درخت پسته سبب می‌شود که در درازمدت جوانه‌های گل دهنده در شاخه‌های پایینی کم شود؛

بنابراین هدف اصلی هرس این است که شاخه‌های بارور بیشتر شوند و یک فضای باز در تاج درخت ایجاد شود. ازاین‌رو هرس درخت بارور لازم و ضروری است.

قیمت ادوات کشاورزی

هرس باردهی در درختان پسته

با توجه به دو مشکل فیزیولوژی درختان پسته (سال آوری و غالبیت انتهایی) انجام هرس باردهی سالانه در شرایط محیطی مناسب الزامی می‌باشد.

به یاد داشته باشید که در چند سال اول باردهی باید از هرس و حذف شاخه‌های درخت جلوگیری نمود. زیرا هر چه درخت بیشتر هرس شود، دیرتر به سن میوه دهی می‌رسد. معمولاً در هرس باردهی درختان پسته دو روش بکار گرفته می‌شود:

هرس سر برداری درخت پسته (Heading Back)

که به معنی قطع قسمتی از سر یا انتهای فوقانی بازو، شاخه و سرشاخه‌های درخت می‌باشد. با انجام این هرس، شاخه یا سرشاخه و بازو از محل بریدگی تحریک‌شده و رشد جوانه‌های جانبی تشدید می‌گردد.

در درختان بالغ، این نوع هرس باعث تولید شاخه‌های جانبی در شاخه‌های ۳ تا ۵ ساله و کاهش طول شاخه‌های بلند یک‌ساله در قسمت بالای تاج درخت می‌شود. در هرس سر برداری حفظ حداقل یک جوانه رویشی در بالای جوانه گل مهم است. این هرس باعث جلوگیری از رشد بیشتر رویشی و ثمر دهی بالا در سال بعد می‌شود.

با توجه به اینکه در ایران هرس درختان پسته به‌صورت دستی انجام می‌شود لذا اصلی‌ترین نکته در این هرس برای کارگران، دانستن اختلاف بین جوانه گل و جوانه رویشی است. بهترین زمان این هرس در فصل زمستان است، سر برداری شاخه‌های پر رشد (بلند) مخصوصاً در درخت‌های جوان بسیار توصیه می‌شود.

هرس سر برداری پسته و تصویر آن

هرس تنک سرشاخه (Thinning Out)

در تنک سرشاخه، شاخه از انتهای خود بریده می‌شود که به معنی بیخ برکردن شاخه از انتهای تحتانی است. مهم‌ترین دلایل این نوع هرس عبارت‌اند از:

  • تسهیل نفوذ نور خورشید و جلوگیری از ایجاد سایه در درخت
  • تسریع در رشد شاخه‌های مثمر مرکزی و تولید میوه بیشتر
  • کاهش تراکم شاخه‌های داخل تاج درخت
  • محدود کردن رشد عرضی درختان در بین ردیف‌ها
  • بریدن تعدادی از شاخه‌های میوه دهنده به‌منظور کاهش پدیده سال آوری، قبل از سال پربار

این نوع هرس برای محدود کردن رشد عرضی بیش‌ازحد درخت در بین ردیف‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که در این نوع هرس شاهد تأثیر خاصی در تقویت و تحریک رشد رویشی جانبی شاهد نخواهیم بود.

به‌منظور کاهش پدیده سال آوری، تعدادی از شاخه‌های میوه دهنده پسته را قبل از سال پربار حذف می‌کنند. بدین ترتیب شاخه‌ها و جوانه‌های باقی‌مانده تقویت‌شده و آب و مواد غذایی بیشتری به آن‌ها می‌رسد. درنتیجه محصول سال آینده نیز تحت تأثیر کمتری قرار خواهد گرفت. این نوع هرس در سن باردهی درختان انجام می‌گیرد.

هرس پاجوش‌ها و تنه‌جوش‌ها

تنه‌جوش‌ها و پاجوش‌ها مقدار زیادی آب و مواد غذایی را مصرف می‌کنند و برای باردهی درخت مضر هستند. در هر فصلی می‌توان آن‌ها را حذف کرد و بهتر است هر وقت آن‌ها را مشاهده کردید حذف کنید.

چه شاخه‌هایی باید هرس باردهی شوند؟

در درجه اول اینکه کدام شاخه‌ها باید هرس شوند به تجربه باغدار، خصوصیات رقم و سال پربار یا کم‌بار بستگی زیادی دارد. ارقام اکبری و کله قوچی در سال‌های باردهی درختان به‌ندرت نیاز به هرس میوه دهی دارند، زیرا رشد رویشی در آن‌ها محدود است.

به‌طورکلی در هرس میوه دهی یا باردهی شاخه‌های زیر باید حذف شوند:

  1. شاخه‌هایی که رشد غیرمعمول داشته و با سایر بخش‌های درخت هماهنگ نیستند.
  2. شاخه‌هایی که به سمت پایین درخت کشیده شده‌اند و با تنه اصلی درخت زاویه‌ای بیش از زاویه ۷۰ درجه می‌سازند.
  3. شاخه‌هایی که به علت محصول زیاد در سال‌های گذشته، خیلی ضعیف شده‌اند و توانایی تولید شاخه جدید را ندارند.

۳ هدف کلیدی هرس باردهی یا میوه دهی

  1. حفظ شاخه‌های میوه دهنده
  2. تولید شاخه‌های گل دهنده و درنهایت میوه دهنده
  3. کمک به رشد درختان و تولید میوه

هرس سر برداری قبل از پیوند

قبل از عملیات پیوند نیاز است که درختان هرس شوند. درختان جوان 2 تا 3 ساله در زمستان سر برداری می‌شوند تا شاخه‌های جانبی جدید در فصل بهار تولید شوند. این شاخه‌ها در زمان مناسب، پیوند لوله‌ای می‌شوند.

درختان 3 تا 4 ساله نیز در فصل بهار و در زمان پیوند سر برداری می‌شوند و بلافاصله پیوند شکمی روی آن‌ها انجام می‌گیرد.

 بهترین فصل برای هرس پسته

معمولاً بهتر است پسته را در فصل زمستان هرس کنیم، زمانی که درخت کامل در خواب است. هرس زمستانه باعث ضعف کمتر و تقویت بیشتر جوانه‌های باقی‌مانده درخت می‌شود.

عملیات هرس بایستی پس از ریزش برگ (خزان) و قبل از متورم شدن جوانه‌ها در اواخر زمستان انجام و به اتمام برسد. هرس تابستانه یا بهاره باعث ضعف جوانه‌های باقی‌مانده درخت خواهد شد، ضمن اینکه احتمال نفوذ بیماری‌های قارچی و ویروسی از محل هرس نیز افزایش می‌یابد.

بهتر است عملیات هرس در فصل بهار یا تابستان صرفاً به شاخه‌های بیمار و یا خشکیده اختصاص یابد. هرس تابستانه غالباً در مورد درختان جوان پسته قبل از باردهی انجام می‌شود. در درختان بالغ صرفاً جهت حذف شاخه‌های بیمار، معیوب و مانع که در مسیر رفت‌وآمد باغ هستند، انجام می‌شود.

نحوه هرس پسته و تصویر آن

نحوه هرس درخت پسته

انجام عملیات هرس به روش دستی و مکانیکی می‌باشد. در روش دستی هرس درختان به‌وسیله دست و با استفاده از وسایل هرس و نیروی کارگر انجام می‌شود.

این روش نیاز دارد که نیروی کارگری شناخت کاملی از اصول کلی رشد و نحوه باردهی درختان پسته فراگرفته باشد. در آمریکا، باغداران پسته از روش مکانیکی برای هرس استفاده می‌کنند.

هرس مکانیکی سریع و کم‌هزینه است و مساحت زیادی را می‌توان با استفاده از ماشین در زمان کوتاه هرس کرد. کاربرد ماشین‌آلات مخصوص سر زنی در درختان میوه پسته عمدتاً در شرایطی مورداستفاده قرار می‌گیرد که رشد رویشی بیش‌ازحد در درختان وجود دارد.

ماشین هرس دارای تعدادی باند دوار است که در ارتفاع یا عرض خاصی تنظیم می‌شوند. بررسی‌های انجام‌شده در آمریکا نشان داده است که اختلافی در میزان محصول در هرس مکانیکی و هرس دستی وجود ندارد. اگرچه در هرس مکانیکی جوانه گل بیشتری حذف می‌شود اما با افزایش تعداد پسته در خوشه و درشت‌تر شدن میوه‌ها، این نقیصه جبران خواهد شد.

هرس فرم پسته اکبری ، احمد آقایی ، کله قوچی

آیا هرس فرم در انواع درختان پسته به یک‌شکل است؟ خیر. هرس فرم در همه درختان به یک‌شکل نیست. تشکیل یک فرم مناسب برای درختان پسته رابطه مستقیمی با نوع ارقام درختان دارد.

ارقام پسته اکبری و بادامی سفید را می‌توان راحت‌تر و با هزینه کمتری به فرم دلخواه تربیت و هرس نمود؛ زیرا از ارقامی هستند که هرس پذیر می‌باشند.

ارقام پسته اوحدی، واحدی و تا حدودی کله قوچی به دلیل اینکه چوب آن‌ها استحکام کمتری دارند و همچنین در زمان نونهالی غالبیت انتهایی در آن‌ها زیاد است، فرم دهی در این درختان به‌سختی انجام خواهد شد.

فواید هرس درخت پسته

عملیات هرس درختان پسته یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریت صحیح در باغات پسته به‌حساب می‌آید. همان‌طور که در باغات آبیاری، تغذیه و کود دهی، کنترل آفات و بیماری‌ها اهمیت دارند موضوع هرس نیز مهم و ضروری است.

یک باغدار به‌درستی از اهمیت عملیات هرس باخبر بوده و برای مدیریت صحیح باغ خود و اجرای درست هرس با کارشناسان مجرب در این حوزه مشورت می‌کند.

از مهم‌ترین فواید هرس درختان پسته عبارت‌اند از:

  • خلوت کردن تاج درختان به‌منظور عبور نور و هوای کافی
  • حذف شاخه‌های مسن و جایگزین کردن شاخه‌های جوان
  • حذف شاخه‌های خشک‌شده و شکسته و آسیب‌دیده
  • حذف شاخه‌های آفت‌زده و بیمار
  • جلوگیری از رشد رویشی بیش‌ازحد شاخه‌ها
  • واردکردن شاخه‌ها به فاز زایشی و تولید میوه
  • حذف تعدادی از شاخه‌های بارده و جلوگیری از تناوب باردهی و ایجاد سال آوری
  • قطع شاخه‌های پرتراکم به‌منظور بالا بردن کیفیت و اندازه محصول
  • ایجاد تعادل بین ریشه و ساقه
  • سهولت در عبور و مرور در باغ به هنگام داشت و برداشت محصول

نکات مهم هرس درخت پسته

  • هرس درخت پسته اثر کوتاه کننده دارد، درختان هرس نشده دارای رشد بیشتری هستند.
  • هرس در درخت پسته برخلاف سایر درخت‌ها به دلیل کم بودن جوانه‌های رویشی باعث کم شدن رشد رویشی سال بعد می‌شود.
  • هرس تابستانه با کم کردن مواد هیدروکربونه در شاخه و برگ‌ها عملاً باعث کاهش رشد طولی و افزایش رشد عرضی درخت می‌شود.
  • هرس تابستانه هم مانند هرس زمستانه به دلیل کاهش مواد غذایی در اندام درخت باعث کندی رشد و کوتاهی درخت می‌شود.

با توجه به تمایل ذاتی درخت پسته به رشد صعودی، تنک کردن قسمتی از شاخه‌های اضافی نه‌تنها کمکی به تغییر دادن این عادت طبیعی در شاخه‌های باقیمانده نمی‌کند، بلکه بنا به خاصیت ذاتی جوانه‌های جانبی آن نیز تبدیل به شاخه‌های رویشی نمی‌شوند.

اهمیت تخصص در هرس درخت پسته

هرس درختان پسته یک فعالیت کاملاً تخصصی و حرفه‌ای است که اگر به‌صورت ناشیانه و غیرحرفه‌ای انجام شود، سبب قطع شاخه‌های مفید و ایجاد خسارات غیرقابل‌جبران و کاهش شدید محصول یک باغ می‌گردد. در مورد هرس، سر برداری و تربیت به‌صورت هر فرم و در هر زمان که امکان داشته باشد، باید کاملاً حرفه‌ای عمل نمود.

دانستن پاسخ سؤالات زیر از اولویت‌های دانش یک کارشناس در حوزه هرس است:

برای هرس اصولی و تخصصی باید در نظر داشت که در هر رقم پسته، قدرت تولید جوانه گل در شاخه‌های انتهایی بیشتر است یا در شاخه‌های جانبی؟

آیا تولید جوانه گل در شاخه‌های یک‌ساله که روی قسمت‌های نزدیک به تنه قرارگرفته‌اند انجام می‌شود یا در قسمت‌های نزدیک تاج درخت؟

غالبیت انتهایی در رقمی که می‌خواهید هرس کنیم چگونه است؟

آیا درختان پسته در سال پربار هستند یا کم‌بار؟

و بسیاری از موارد دیگر که باید موردبررسی قرار گیرند تا بتوان هرس موفقیت‌آمیزی را به همراه داشت. برای مشاوره گرفتن از افراد متخصص در این زمینه می‌توانید با کارشناسان سایت پسته رفسنجان تماس بگیرید.

سخن پایانی

هرس درخت پسته یکی از اقدامات لازم و ضروری است که لازم است به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی انجام گیرد. به یاد داشته باشید که زمانی یک باغ پربار و سود ده خواهید داشت که تمامی عملیات‌ها ازجمله تغذیه درختان، آبیاری، سم‌پاشی و هرس را به‌صورت اصولی انجام دهید. در این مقاله سعی کردیم که هر آنچه در ارتباط با هرس لازم است بدانید را ارائه دهیم. در آخر لازم است که برای انجام هرس در باغات خود از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. کارشناسان سایت پست رفسنجان آماده ارائه خدمات و مشاوره به شما کشاورزان محترم هستند. همچنین برای تهیه ادوات کشاورزی موردنیاز خود با قیمت مناسب، به سایت فروشگاهی پسته رفسنجان مراجعه نمایید.

در صورتی که نیاز به هرس حرفه ای باغات خود دارید با ما تماس بگیرید

کارشناس کود : 09916924189

کارشناس نهال و بذر : 09916924189

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احسان الله ریاضتی
احسان الله ریاضتی
3 سال قبل

سلام اقای جمشیدی ممنون از اطلاعات مفید شما در مورد هرس درختان پسته من تعدادی ناهال پسته پیوند نخورده دارم ممنون میم بفرمایید چه زمانی و به چه صورت میشود سر برداری کرد تا شاخه های جدید برای پیوند لوله ای روی ناهال خود داشته باشیم و ممنون میشم پاسخ بفرمایید. با تشکر احسان

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  احسان الله ریاضتی
2 سال قبل

سلام، وقتتون بخیر
هم زمستان سر برداری انجام می شود هم اوایل بهار قبل از بیدار شدن درخت. بهتر است این کار توسط پیوند زن انجام شود و بهترین زمان همان اسفندماه می باشد.

ahmad
ahmad
پاسخ به  مهندس پریسا سالاری
2 سال قبل

عالی بود

هدایت امرایی
هدایت امرایی
1 سال قبل

سلام قربان ..بنده حدودا 400 نهال پسته امسال کاشتم که رشد خیلی خوبی هم داشتن ..من خودم بدون هیچ مشورتی امروز بیشتر شاخه های جانی رو هرس کردن و بعضی از نهالها که رشد خیلی خوبی داشتن حدودا یک و سی سانت به بالا رو سر برداری کردم …میخواستم ببینم فصل پاییز مشکلی برای هرس و سربرداری نیست

رضا عزیزی
رضا عزیزی
پاسخ به  هدایت امرایی
6 ماه قبل

حتما مشاوره بگیر،خصوصا بعد اینکه درخت رو پیوند زدی.هرس کار فنی هستش

5
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x