نگهداری گیاهان آپارتمانی مناسب نور کم(گیاهان سایه دوست)

نگهداری گیاهان آپارتمانی مناسب نور کم(گیاهان سایه دوست)

در محیط های کم نور گیاه پرورش دهید!

امروزه با ساخت آپارتمان های سر به فلک کشیده و کنار هم، بیشتر خانه ها با مشکل کمبود نور مواجه هستند. به همین دلیل اغلب افراد به جای خرید گل های طبیعی، به خرید گل های مصنوعی روی می آورند. این در حالی است که گیاهان سایه دوست یا گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم  می توانند انتخاب مناسبی برای نگهداری باشند.

البته برای جبران کم نوری محیط راه حل دیگری نیز وجود دارد، استفاده از لامپ های مخصوص؛ استفاده از این لامپ ها علاوه بر هزینه بر بودن، دردسر های خود را دارد. بنابراین بهتر است در انتخاب گیاه دقت بیشتری داشته باشید تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، نشاط و شادابی را با گیاهان سایه دوست به خانه خود ببرید.

نکته: نور یکی از اصلی ترین ارکان در پرورش گیاه است و گیاهان سایه دوست یا حداقل ترین میزان نور رشد می کنند.

نکاتی برای نگهداری گیاهان سایه دوست

برای آبیاری گیاهان سایه دوست یا مقاوم به نور کم بهتر است اجازه دهید تا خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، تا از پوسیدگی ریشه و رشد قارچ ها جلوگیری شود. می توانید هر چند مدت یک بار به گیاهتان استراحت دهید و آن را به مدت چند ساعت در معرض تابش نور آفتاب قرار دهید.

بهترین مکان برای این گیاهان در نزدیکی پنجره های شمالی و شرقی است، که دارای نور ضعیف و در اغلب موارد سایه هستند. بهتر است برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی دما، این گیاهان تا حدی از پنجره ها فاصله داشته باشند. در زمستان ها بهتر است، گیاهان را به مکانی با نور بیشتر ببرید.

نور کم سبب دراز و بد شکل شدن گیاه می شود، و نور زیاد سبب زرد شدن برگ ها و ایجاد سوختگی در آن ها. برای اندازه گیری میزان نور در یک مکان،بهتر است به سایه ها توجه نمایید. هرچه سایه پررنگ تر و دارای مرز واضح تر نور مکان بیشتر، هرچه سایه کم رنگ تر و دارای مرز نامعین نور مکان کمتر است.

نکاتی برای نگهداری گیاهان سایه دوست

گیاه پاپیتال مینیاتوری(Common lvy)

گیاه پاپیتال مینیاتوری (Common lvy) از خانواده عشقه هاست، که حالت چسبنده دارد و به عنوان گیاه پوششی شناخته می شود. دو گونه اصلی این گیاه، یعنی نوع برگ پهن و مینیاتوری برگ کوچک در ایران قابل پرورش هستند. این دو نوع دارای برگ های ابلق سبز با رگه های سفید هستند، که با کوچکترین منبع نور به خوبی رشد می کنند. ناگفته نماند که گونه ابلق نسبت به گونه سبز به نور بیشتری نیاز دارد.

این گیاه،که از گیاهان سایه دوست است، ماهیت تهاجمی دارد و برای پوشش زمینی بسیار کاربرد دارد. البته از این گیاه برای کاشت در گلدان و سبد آویز نیز استفاده می شود.

نکاتی برای نگهداری پاپیتال مینیاتوری

  • خاک: این گیاه همیشه سبز را در بستری با خاک دارای زهکشی مناسب پرورش دهید. یک لایه ضخیم مالچ، به مرطوب نگه داشتن خاک این گیاه در هوای خشک کمک می کند. مناسب ترین خاک برای پرورش این گیاه، مخلوط خاک گلدان است.
  • آبیاری: قبل از آبیاری این گیاه، ابتدا خشک یا خیس بودن خاک را چک کنید. اگر خاک خیس باشد، از آبیاری گیاه خودداری نمایید. ریشه این گیاه در خاک خیس، پژمرده و پوسیده می شود.
  • دما و رطوبت: دمای مناسب برای پرورش این گیاه، بین 7تا 26 درجه سانتی گراد است. برگ های این گیاه زمانی که در دمای ثابت و رطوبت متوسط قرار می گیرند، تا حد زیادی خوب رشد می کنند و رنگ سبز تیره خود را حفظ می کنند.
  • کوددهی و تغذیه: کود 20-10-10 به شکل هر دو هفته یک بار برای تغذیه گیاه مناسب است.
  • تکثیر: برای تکثیر گیاه، از قلمه زنی استفاده نمایید. ساقه های سالم 10 تا 12 سانتی متری را انتخاب کرده و در آب یا محلول ریشه زایی قرار دهید. پس از ریشه زدن گیاه، آن را در خاک بکارید.
  • بیماری ها و آفات: این گیاه غالبا میزبان شته ها و کنه های عنکبوتی است، که با محلول آب و صابون می توان آن ها را از بین برد. یکی دیگر از عارضه هایی که ممکن است گیاه دچار آن شود، پوسیدگی ریشه هاست. با آبیاری منظم می توان از این عارضه جلوگیری کرد.

برای جدا کردن این گیاه از سایر گیاهان، مثلا در زمانی که به دور درختی پیچیده شده است، بهتر است به جای هرس، گیاه را از ریشه قطع کرده و اجازه دهید تا خشک شود. سپس قسمت های خشک شده را از درخت جدا نمایید. ریشه گیاه را نیز از خاک خارج نمایید تا در سال های بعد شاهد رشد آن نباشید.

نکاتی برای نگهداری گیاهان سایه دوست

هشدار: تمام قسمت های این گیاه برای انسان و حیوان سمی و خطرناک است.

گیاه گندمی یا عنکبوتی (spider plant)

گیاه گندمی از ارزان ترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه تصفیه کننده هوا، هم در محیط های بسته و هم در محیط های باز رشد می کند. این گیاه بسیار سریع رشد می کند و دارای برگ های کشیده ای با ریشه ای غده ای و به رنگ کرم است.

این گیاه که از گیاهان سایه دوست به علت داشتن برگ هایی آویزان غالبا به صورت آویز نگهداری می شود و ارتفاع آن در حالت معمولی به 25 تا 30 سانتی متر می رسد. در ایران، سه گونه از این گیاه ساده در نگهداری، پرورش داده می شوند: دارای برگ های کاملا سبز، دارای میان برگ سفید و حاشیه سبز، و دارای حاشیه برگ های سفید و میان سبز.

نکاتی برای نگهداری گیاه سایه دوست گندمی یا عنکبوتی

  • خاک: این گیاه در انواع خاک قابل پرورش است و تنها نکته مهم زهکشی مناسب خاک است. اما اگر به دنبال بهترین نوع خاک برای این گیاه می گردید، مخلوطی از خاک باغچه و خاک ماسه ای، به نسبت مساوی، بهترین نوع خاک برای بستر این گیاه است. برای زهکشی بهتر خاک مقداری شن به آن اضافه کنید.
  • آبیاری: برای آبیاری گیاه عنکبوتی، به دما و نور محیط باید توجه کرد. هر زمان که سطح خاک خشک باشد، گیاه نیاز به آبیاری دارد. در محیط های گرم نیز، برای تامین رطوبت و جلوگیری از خشک شدن گیاه می توانید گیاه را غبار پاشی نمایید.
  • دما و رطوبت: بهترین دما برای پرورش گیاه گندمی، بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است. این گیاه به تغییر دما مقاوم بوده و در دمای بالای 30 درجه سانتی گراد پژمرده می شود.
  • کوددهی و تغذیه: برای تغذیه گیاه از کودهای مایع رقیق شده استفاده می شود. فصول رشد بهترین زمان برای کوددهی به این گیاه است و از فروردین تا مهر، کوددهی به صورت هفتگی توصیه می شود.
  • تکثیر: برای تکثیر این گیاه از گیاهچه هایی که شبیه گل مادر هستند، استفاده نمایید. این گیاهچه ها را در آب قرار دهید، تا ریشه بزنند. سپس آن را در خاک بکارید. البته می توان گیاهچه را پس از جدا کردن از گیاه مادر مستقیما در خاک قرار داد.
  • بیماری ها و آفات: کنه تار عنکبوتی، شپشک و شته و تریپس از انواع آفاتی هستند که ممکن است این گیاه را مورد حمله قرار دهند. یکی از عارضه های رایج این گیاه، سوختن برگ های آن است. این عارضه به دلیل وجود بیش از حد فلوئور و بور است، یا موادی که در جهت براق کردن برگ های گیاه استفاده نموده اید.
  • گیاه گندمی یا عنکبوتی (spider plant)

گیاه سرخس (Nephrolepis Exaltata)

گیاه سرخس بومی نواحی استوایی است. این گیاه همیشه سبز به صورت گلدانی و آویز نگهداری می شود . در برخی موارد ارتفاع آن به 2 متر هم می رسد. این گیاه با روش نگهداری ساده ای که دارد، به افرادی که در باغبانی مبتدی هستند، توصیه می شود.

بیش از 30 نوع این گیاه شناخته شده است، که سرخس بوستون و سرخس پر سیاوشیان از محبوبیت بیشتری برای نگهداری در فضای بسته برخوردارند.

نکاتی برای نگهداری گیاه سایه دوست سرخس

  • خاک: خاک جنگلی یا خاکبرگ، برای رشد سرخس گزینه مناسبی است. اما اگر بخواهید برای نگهداری این گیاه از خاک خاصی استفاده کنید، می توانید از خاک سبک، مخلوطی از خاک لوم، پیت ماس و شن درشت یا زغال به طور مساوی استفاده کنید.
  • آبیاری: در آبیاری سرخس، از آب معدنی استفاده نکنید، چرا که باعث پوسیدگی گیاه می شود. تعداد دفعات آبیاری نیز به زمان خشک شدن سطح خاک بستگی دارد.
  • دما و رطوبت: دمای مناسب برای پرورش گیاه سرخس، بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد است. برای تامین رطوبت سرخس، می توانید مدتی آن را در حمام قرار دهید و یا به طور مرتب آن را غبار پاشی نمایید.
  • کوددهی و تغذیه: این گیاه برگ دار، برای حفظ رنگ سبز برگ های خود به کود اوره، به طور ماهیانه نیاز دارد.
  • تکثیر: برای تکثیر سرخس، ابتدا باید نوع آن مشخص شود. سرخس ها از طریق بذر، ساقه های رونده ریشه زا، هاگ های به وجود آمده در سطح زیرین برگ ها، کاشت اسپور و … انجام می شود.
  • بیماری ها و آفات: حشراتی مانند عنکبوت و زنبور در اطراف این گیاه به چشم می خورند، که می توان آن ها را با بخار مستقیم آب از گیاه دور کرد. این گیاه از بیماری های قارچی مانند بوتریس و فوزاریوم، لکه برگی و پوسیدگی ریشه رنج می برد. برای درمان، می توانید از قارچ کش ها و آبیاری در صبح بهره ببرید.

گیاه سرخس (Nephrolepis Exaltata)

برای خرید این گیاه کلیک کنید.

نخل زینتی شامادورا (Parlour Palm)

نخل شامادورا، بومی کشور مکزیک، که دارای ظاهری ظریف و کوچک است، در ارتفاعی بین 30 سانتی متر تا 2 متر رشد می کند. این گیاه زیبا، تشابه زیادی با نخل اریکا دارد.

نکاتی برای نگهداری نخل زینتی شامادورا

  • خاک: برای تهیه بستری مناسب برای نگهداری این گیاه بهتر است از خاکی سبک و دارای زهکشی مناسب، که می تواند یک قسمت خاک برگ و یک قسمت خاک باغچه باشد، استفاده نمایید.
  • آبیاری: برای آبیاری این گیاه، زمانی اقدام کنید که سطح خاک آن نیمه خشک باشد. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه و زرد شدن برگ های گیاه می شود.
  • دما و رطوبت: بهترین دما برای پرورش نخل زینتی شامادورا، دمای اتاق، یعنی حدود 22 تا 25 درجه سانتی گراد است. اگر در منطقه ای با دمای بیش از دمای گفته شده زندگی می کنید، غبار پاشی گیاه را فراموش نکنید، در غیر این صورت گیاه دچار سبز خشکی می شود.
  • کوددهی و تغذیه: کود مناسب برای این گیاه، کودهای برگ دهی هستند، که بهتر است به صورت ماهیانه در اختیار گیاه قرار گیرد.
  • تکثیر: تکثیر این گیاه از طریق پاجوش و بذر صورت می گیرد، که روش پاجوش سریع تر انجام می شود. برای این کار، ابتدا لازم است هر بوته را به چند بخش جدا تقسیم نمایید(مراقب باشید ریشه ها آسیب نبینند)، و آن را در گلدانی که میزان شن بیشتری دارد، بکارید.
  • بیماری ها و آفات: یکی از رایج ترین عارضه ها برای نخل شامادورا، ظاهر شدن نقاطی تیره و ریز در حال گسترش( اگر این نقاط ثابت باشند و رشد نکنند طبیعی است) بر روی ساقه های این گیاه است. برای رفع این مشکل، می توانید از آفت کش ها استفاده نمایید.

زرد شدن برگ های این گیاه، می تواند دلایل متعددی داشته باشد، مانند آبیاری زیاد، کمبود نور و یا هوای گرم. برگ های این گیاه در رطوبت کم، آبیاری کم و خشک شدن خاک، خشک می شوند.

نخل زینتی شامادورا (Parlour Palm)

برای خرید این گیاه کلیک کنید.

گیاه دراسنا(Dracaena marginata)

دراسنا یا گیاه اژدها، دارای برگ های سفت و به رنگ سبز با لبه های قرمز است و از گیاهان سایه دوست به شمار می رود. ساقه های این گیاه سایه دوست نسبتا باریک و به رنگ طوسی هستند. گیاه دراسنا در گروه گیاهانی قرار می گیرد، که به افراد مبتدی در باغبانی توصیه می شود. این گیاه در خانه تا طول 2 متر نیز رشد می کنند و می تواند طیف وسیعی از دماها را تحمل کند. این گیاه که به خون سیاوشیان نیز معروف است، حالت نخل مانندی دارد و دارای ریشه هایی به قطر یکسان و در رنگ زرد نارنجی می باشد.

نکاتی برای نگهداری گیاه سایه دوست دراسنا

  • خاک: خاک رس با کمی خزه می تواند یک بستر مناسب برای رشد این گیاه را فراهم کند. البته برخی از انواع این گیاه که بومی هاوایی هستند، می توانند با وجود سنگ در خاک نیز رشد کنند.
  • آبیاری: قبل از آبیاری این گیاه اطمینان حاصل نمایید، که خاک گیاه کاملا خشک شده است و آب اضافه در کف گلدان وجود ندارد.
  • دما و رطوبت: این گیاه ترجیح می دهد در دمای 21 تا 26 درجه سانتی گراد رشد کند. اگر هوای اطراف این گیاه خشک است، بهتر است آن را غبار پاشی نمایید.
  • کوددهی و تغذیه: این گیاه نیاز چندانی به کود ندارد. اما بهتر است کوددهی در بهار با کودی نسبتا سبک، به شکل دو بار در سال انجام شود.
  • تکثیر: دراسنا می تواند از طریق قلمه زنی تکثیر شود. برای این کار قلمه های به اندازه 10 تا 15 سانتی متر تهیه کنید و به تکه های 5 سانتی متری تقسیم کنید. هر قسمت باید دارای یک جوانه خفته باشد و پس از فرو بردن در پودر ریشه زایی، آن را بکارید(حواستان باشد که قلمه را وارونه در خاک قرار ندهید).
  • بیماری ها و آفات: از آفات این گیاه می توان به کنه تار عنکبوتی، تریپس، قارچ Fusarium moniliforme و باکتری  Erwinia carotovora اشاره کرد. سایر عارضه های این گیاه مانند خشک شدن و یا ریز برگ ها و … با آبیاری مناسب و کوددهی درست رفع می شوند.

گیاه دراسنا(Dracaena marginata)

تعدادی از گیاهان سایه دوست

این گیاهان از جمله گیاهانی هستند که در برابر کم نوری مقاوم هستند و می توان آن هارا در محیط های کم نور مانند پنجره های شرقی و شمالی نگهداری کرد.

بروملیاد(گازمانیا) برگ عبایی نخل مرداب سانسوریا انجیر چسب
برگ انجیری کالاتیا مارانتا لوکونورا قاشقی(پپرومیا) اسپاتی فیلوم(زنبق صلح) 
اسپاتی فیلوم آگلونما نقره ای زاموفیلیا لاکی بامبو سرخس پرسیاوشیان
گیاه جگن ژاپنی دیفن باخیا هدار انگلیسی پتوس کالاتیا ماکویانا(طاووسی)

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x