مراحل رشد گیاهک و جوانه زدن بذر گیاهان

مراحل رشد گیاهک و جوانه زدن بذر گیاهان

مراحل رشد گیاهک و جوانه زدن بذر گیاهان

مراحل رشد گیاهک و جوانه زدن بذر گیاهان یکی از مراحل اصلی رشد آنها محسوب میشود. جوانه زنی عبارتست از خروج ریشه‌چه از بذر که با عمل پاره کردن پوسته بذر و تحت تاثیر عوامل محیطی و عوامل داخلی بذر صورت می‌گیرد. جوانه زنی یکی ازمراحل رویشی است. علاوه بر مرحله جوانه زنی ، مرحله دیگری هم در رشد گیاه داریم که مرحله سبز شدن می‌باشد. این مرحله را نباید با مرحله جوانه زنی اشتباه گرفت. مرحله سبز شدن ، خروج گیاهچه از سطح خاک و قرار گرفتن برگهای اولیه در مقابل تابش نور می‌باشد.

گیاه اولیه کوچک است و یک محور دو قطبی دارد که بعد از رشد و خروج از بذر  از یک سو ساقه و از سوی دیگر ریشه ی گیاه آینده را به وجود می آورد.دانــه یــا بذر بعد از قــرار گرفتن در خاک، در اثــر جذب آب متورم مى شــود، هم زمان با آن آنزیم های موجود در بذر فعال شــده و مواد غذایی ذخیره شــده را برای گیاهک به صورت قابل جذب در می آورد.

گیاهک با جذب مواد غذایی رشد کرده، ابتدا ریشچه رشد کرده و پوشش بذر را شکافته به درون خاک نفوذ می کند.  سپس ساقه چه در جهت مخالف ریشه چه رشد می کند و از خاک خارج می شود.مراحل اولیه رشد گیاه به اندوخته دانه گیاه وابسته است و با ظهور برگ ها، گیاه به صورت مســتقل، مواد غذایی خود را با عمل فتوســنتز و جذب مواد معدنی و آب از خاک  خواهد ساخت.

 

مراحل جوانه زدن بذر گیاهان

بعد از جوانه زدن بذر دو عامل فتوسنتز و جذب آب و مواد معدنی، رشد گیاه را تامین مى کنند. عناصر معدنی مورد نیاز گیاه شــامل (ازت، فســفر، پتاسیم، کلســیم، گوگرد، آهن و منگنز و …)همراه با آب از طریق ریشــه ها، به ویژه تارهای کشنده ی جوانی که بعد از نوک ریشه ها پیوسته در حال تشــکیل اند، جذب گیاه می شوند.

ســلول های گیاه با استفاده از مواد معدنی و آب جذب شده از ریشه ها و قند به وجود آمده، در اثر فرآیند فتوسنتز در برگ ها، می توانند کلیه مواد لازم را برای رشد گیاه تولید کرده و مواد اضافه را در اندام های مختلف گیاه ذخیره نمایند.در فرآیند رشــد و نمو گیاه عوامل متعددی دخالت دارد که مجموعه این عوامل در شــرایط مطلوب حداکثر رشد گیاه را تضمین می کنند.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x