ریزش میوه و گل یکی از نگرانی های اصلی باغداران

ریزش میوه و گل یکی از نگرانی های اصلی باغداران

ریزش میوه درختان، یک پدیده رایج می باشد که در برخی از سال ها در باغات کشاورزی دیده می شود. به طور کلی عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند منجر به ریزش میوه و گل در درختان شوند. هر ساله در فصل بهار درختان شروع به فعالیت و رویش می کنند. در درختان میوه که در فصل بهار شروع گل‌دهی آن ها می باشد، هیچگاه درختان تمام گل های خود را حفظ نکرده و تقریبا می توان گفت که بیشتر گل ها دچار ریزش می شوند. ریزش گل و میوه درختان، هر دو خسارت زیادی به کشاورز وارد می کنند و معمولا ریزش میوه از ریزش گل، خسارت بیشتری را به همراه خواهد داشت؛ زیرا هر چقدر درختان افزایش بار داشته باشند و درصد تشکیل میوه افزایش یابد محصول باغ نیز اقتصادی تر و به صرفه تر خواهد بود.

ریزش درختان میوه در چه فصولی از سال بیشتر رخ می دهد؟

ریزش گل در درختان میوه بیشتر در فصل بهار اتفاق می افتد که ممکن است به علت برخی از امراض و بیماری ها و یا حتی وزش باد اتفاق بیفتد. به طور کلی درختانی که دیر تر گل می دهند، کمتر در معرض ریزش قرار گرفته و تا حدودی گل های آن ها حفظ شده و در نهایت به میوه تبدیل می شوند.

ریزش میوه نیز در درختان میوه در فصول خاصی از سال اتفاق می افتد. ریزش میوه در درختان بیشتر در تابستان و فصل خرداد اتفاق می افتد. زیرا در این زمان میوه ها تازه به رشد اندکی رسیده اند و عدم تغذیه درست و کافی و همچنین عدم دریافت هورمون می تواند منجر به ریزش میوه ها شود.

به طور کلی ریزش میوه ها در دو مرحله اتفاق می افتد، اولین مرحله ریزش، زمانی است که میوه به رشد اندکی رسیده و دومین مرحله قبل از برداشت میوه ها است. قبل از برداشت میوه ها، ریزش میوه منجر به ایجاد خسارات زیادی برای باغدار می شود. این امر به علت عدم تغذیه کافی درختان در طول فصل اتفاق می افتد. زیرا هنگامی که درختان ضعیف شده باشند و مواد ضروری و لازم در اختیار آن ها قرار نگرفته باشد، به مرور زمان قدرت نگهداری از میوه و برگ را از دست داده و سبب می شود تا میوه ها قبل از تکامل ریزش پیدا کرده و روی زمین بریزند.

ریزش درختان میوه در چه فصولی از سال بیشتر رخم می دهد؟

دلایل ریزش میوه و گل در درختان

دلایل ریزش میوه و گل تا حدودی شبیه به هم می باشند و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی از جمله این عوامل می توان به گرما، سرما، رطوبت، عدم گرده افشانی و تشکیل بذر اشاره کرد، که منجر به ریزش میوه شده و خسارت زیادی را با خود به همراه می آورد. البته برخی از آفات و بیماری ها نیز در ریزش میوه درختان موثر است. زمانی که درخت در معرض بیماری و آلودگی قرار می گیرد، به تدریج ضعیف شده و پس از گسترش آلودگی میوه ها رشد طبیعی خود را از دست داده، ضعیف شده و در نهایت بر روی زمین می ریزند.

از جمله عوامل موثر در ریزش گل درختان می توان موارد زیر را نام برد:

1.غرقاب شدن خاک:

آبیاری منظم در افزایش باردهی و کمیت و کیفیت محصول بسیار مهم و تاثیر گذار است. اما باید به این نکته اشاره کرد که اگر ریشه درختان برای مدت طولانی در تماس با آب باقی بماند و غرقاب شود، ممکن است سبب تضعیف درخت شده و منجر به ریزش میوه و گل در درختان شود.

2.کمبود عناصر ضروری:

تغذیه درختان در باردهی آن ها اثر بسیار مهم می گذارد. عدم توجه به این امر منجر به ضعیف شدن درختان شده و این امر می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. حضور برخی از عناصر به میزان کافی برای درختان بسیار ضروری بوده و باعث می شود تا ریشه درختان قوی شود و با تامین سایر مواد غذایی می تواند سبب حفظ گل، میوه، برگ و … شود. این عناصر ضروری شامل مس، روی، پتاسیم، بر و ازت می باشد که حتما باید در اختیار درختان میوه دار قرار بگیرد.

2.کمبود عناصر ضروری:

3.آب و هوای منطقه:

بررسی آب و هوای منطقه قبل از خرید هر گونه نهال از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است. برای مثال در خرید نهال گردو، عدم سازگاری نهال با شرایط اقلیمی می تواند منجر به ریزش میوه درخت شود. زیرا سرمای فصل بهار در مناطق سردسیر یکی از دلایل ریزش میوه و گل درختان می باشد که باغداران هر ساله شاهد آسیب های شدید به باغ خود هستند.

کنترل ریزش میوه درخت چگونه صورت می پذیرد؟

با وجود عوامل مختلفی که منجر به ریزش میوه و گل درختان می شود اما آیا روشی وجود دارد تا بتوان از ریزش میوه و گل درختان جلوگیری کرد و یا خسارت آن ها را کمتر نمود؟

به طور کلی درختان تنها زمانی در امان خواهند بود که به صورت اصولی تغذیه شوند. توجه و اهمیت دادن به تغذیه درختان یک امر بسیار مهمی است که باید حتما به آن توجه کرد.

کنترل ریزش میوه درخت چگونه صورت می پذیرد؟

کوددهی، عامل ریزش میوه درختان

مدیریت کوددهی و تغذیه درختان از جمله عواملی است که در کنترل ریزش گل و میوه درختان می تواند تاثیر گذار باشد. معمولا در زمستان استفاده از چالکود برای کوددهی و تغذیه درختان بهترین گزینه می باشد. همچنین در اواخر زمستان می توان از محلول پاشی بر روی جوانه های درخت استفاده کرد.

چرا میوه های نارس از درخت می ریزند؟

در باغ همیشه اختلاف زیادی بین تعداد گل های تشکیل شده در بهار بر روی درخت و تعداد میوه رسیده به سن بلوغ وجود دارد. در سالی که باغ کم بار است و محصول زیادی ندارد، افتادن میوه های کوچک در زمان نزدیک شدن به رسیدگی کامل، برای باغدار یک اتفاق ناگوار بوده و تا حد زیادی منجر به ناراحتی او می شود. حتی در سال های پر بار فقط حدود 2-1 درصد گل های تشکیل شده به میوه تبدیل شده و برای تولید محصول برای برداشت و مصرف آماده می شود.

همانطور که گفته شد این مشکل تحت تاثیر عوامل مختلفی اتفاق می افتد. این ریزش عامل مهمی در تعیین مقدار محصول قابل برداشت می باشد. باید گفت که تمام میوه ها در بیشتر شرایط دچار ریزش مستمر بعد از گل‌دهی نمی شوند. به طور کلی میوه درختان دستخوش 3-2 موج ریزش می شوند. اصولا وقتی یک میوه کوچک می خواهد از درخت بیفتد، در دیواره های اتصالی بین لایه های سلول ها دُمگل ساقه میوه تغییراتی ایجاد می شود و لایه ریزش به وجود می آید. این تغییرات تحت کنترل هورمون ها بوده و آن ها نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشند.

لقاح و گرده افشانی:

اولین موج ریزش میوه بلافاصله پس از گلدهی به علت عدم لقاح میوه ها انجام می شود. این ریزش معمولا چند هفته ادامه یافته و بسته به نوع رقم قبل از تمام شدن این موج ممکن است میوه ها دچار تعدادی ریزش جزئی شوند.

لقاح:

  • راه حل رفع این مشکل چیست؟

برای حل این مشکل باغدار باید در ابتدا ضمن فراهم کردن ارقام دگر افشان، در جهت افزایش تعداد کندو های عسل در باغ این عارضه و ریزش را تا حد زیادی کاهش دهد.

کوچک بودن میوه ها:

دومین موج اصلی ریزش میوه ها در باغ زمانی اتفاق می افتد که میوه ها بسیار کوچک بوده و به اندازه یک فندق می باشند. به طور کلی هر چه تعداد گل نسبت به اندازه درخت بیشتر باشد در مرحله اول ریزش تنها تعداد کمی از میوه های کوچک می ریزند. اما در موج دوم درصد ریزش میوه ها بیشتر خواهد بود.

  • راه حل رفع این مشکل چیست؟

برای رفع این مشکل جلوگیری از ایجاد خسارت به ریشه ها به وسیله ادوات، غرقاب شدن و پوسیدگی ریشه می تواند تا حد زیادی موثر باشد. همچنین اطمینان از تامین عناصر غذایی به ویژه ازت، بسیار حائز اهمیت بوده و همچنین باید از دادن بیش از اندازه کود های شیمیایی به درختان نیز جلوگیری کرد.

تاثیر کود فروت ست در کاهش ریزش میوه ها و گل ها

همانطور که گفته شد کوددهی و تغذیه درختان هم منجر به عدم ریزش میوه و گل می شود و هم این که می تواند عامل اصلی ریزش درختان باشد. محلول پاشی درختان با استفاده از عناصر مورد نیاز میکرو و ماکرو که در اواخر زمستان انجام می شود، علاوه بر افزایش مقاومت درختان به سرما، بیماری ها و آفات منجر به کاهش ریزش میوه ها و گل های درختان خواهد شد.

از میان تمامی کود ها و عناصر مورد نیاز برای درختان، کود فروت ست بهترین و مناسب ترین گزینه برای درختان می باشد. کود فروت ست که متشکل از عناصر بور، روی و نیتروژن می باشد در صورت استفاده، به ویژه در زمان مناسب؛ با بهبود گرده افشانی و همچنین تشکیل میوه تا حد زیادی می تواند از ریزش میوه و گل در درختان جلوگیری کند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
1.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x