چرا برگ درخت پسته می‌ ریزد؟

چرا برگ درخت پسته می‌ ریزد؟

پسته یکی از درختانی است که برگ‌های آن به‌صورت طبیعی در فصل پاییز و خزان می‎ریزد و دوباره در فصل بهار رشد می‌کنند و سبز می‌شوند.

اگر ریزش برگ‌های درخت پسته در زمانی غیر از فصل خزان رخ دهد؛ جای نگرانی دارد و باید علت ریزش برگ پسته را پیدا کنید و سپس به فکر درمان درخت پسته باشید.

در این مقاله به تحلیل علت ریزش برگ پسته شود، خواهیم پرداخت؛ از کمبود آب و مواد غذایی، تنش‌های محیطی ایجاد شده تا آلودگی آفات و بیماری‌های گیاه هر یک از این عوامل می‌توانند علت ریزش برگ پسته باشند.

با توجه به اهمیت موضوع و تأثیرات آن بر رشد و توسعه درختان پسته شناخت دقیق این عوامل و یافتن راه‌حل‌های مناسب جهت پیشگیری از ریزش برگ‌ها، می‌تواند به ارتقای کیفیت محصول و بهره‌وری باغبانی در این حوزه کمک شایانی نماید.

علت ریزش برگ پسته چیست؟

ریزش برگ‌های درختان پسته به‌صورت کلی می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد.

این عوامل شامل موارد زیر هستند:

تغییرات دمایی

با شروع فصل بهار درختان رشد خود را آغاز کرده و کاهش ناگهانی دما باعث سرمازدگی درختان می‌شود. سرمازدگی به عنوان یکی از پدیده های جوی باعث خسارت های زیادی به محصولات کشاورزی و باغی می گردد.

سرمازدگی پسته یکی از مهم‌ترین پدیده‌ای که سبب خسارات جدی به باغات پسته می‌شود. سرمازدگی بیشتر اندام‌های هوایی درخت پسته را مورد هدف قرار می‌دهد و موجب از بین رفتن و خشک شدن برگ‌ها، جوانه‌ها و گل‌های درخت پسته می‌شود.

سرمای شدید بهاره سبب یخ زدگی شیره درون آوندهای درختان شده که این امر باعث کاهش یا عدم رسیدن مواد غذایی به بافت‌های گیاه شده و در نهایت سبب از بین رفتن برگ و جوانه‌های درخت می‌شود.

کمبود آب

کمبود آب به دلیل تبخیر زیاد در تابستان و کمبود آب در خاک باعث ایجاد تنش خشکی و در صورت بالا بودن شدت تنش باعث ایجاد خسارت و ریزش برگ‌ها می‌شود. درختان پسته به آب نسبتاً زیادی نیاز دارند و کمبود آب می‌تواند سبب ضعف درخت و ریزش برگ‌ها می‌شود.

باغ خشک و بی آب پسته
کمبود آب یک مشکل اساسی در باغات پسته

کمبود عناصر غذایی

کمبود عناصر غذایی ازجمله نیتروژن، فسفر، پتاسیم و دیگر عناصر معدنی نیز به ضعف درختان و درنتیجه ریزش برگ‌ها منجر می‌شود.

کمبود نیتروژن در درخت خصوصاً در درختان دارای میوه و تخلیه انرژی توسط خوشه که منجر به زردی برگ و نهایتاً ریزش برگ‌ها خواهد شد.

نکته

برهم خوردن نسبت جذب کلسیم (ca) نیز یک علت ریزش برگ پسته است.

کاهش راندمان جذب عنصر کلسیم (ca) به دلیل کاهش تبخیر و تعرّق و نهایتاً تولید هورمون بازدارنده اتیلن (یک امر موقّت و گذرا) می‌باشد که می تواند باعث ریزش برگ در درختان پسته شود.

توجه داشته باشید که محلول‌پاشی در زمان نامناسب و با غلظت زیاد سبب سوختگی و ریزش برگ‌ها می‌شود.

از کودهای نیتراته نظیر سولفات آمونیوم و … محرک‌ها و کودهای رشد، جلبک‌ها، کودهای NPK با درصد بالای نیتروژن و آبیاری سنگین را در شرایط برگ‌ریزی به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید.

گرمای شدید

گرما شدید در زمان پر شدن مغز پسته یکی دیگر از دلایل ریزش برگ پسته در فصل تابستان است. افزایش شدید دما در تابستان و تداوم آن در زمانی که مغز پسته در حال رشد و بزرگ شدن است، باعث سوختگی و خشک شدن برگ می‌شود و برگ های خشک شده در نهایت ریزش می‌کنند.

آفات و بیماری‌ها

آفات و بیمار‌های قارچی یا باکتریایی می‌توانند به برگ‌ها آسیب برسانند و باعث ریزش آن‌ها شوند.

پسیل پسته یکی از مهم‌ترین آفات درخت پسته است که به درخت پسته آسیب می‌رساند و در صورت خسارت شدید و عدم کنترل آن، باعث ریزش برگ می‌شود.

برای از بین بردن پسیل پسته و دیگر آفات و بیماری‌ها بهتراست از سم مناسب استفاده کنید.

بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی که در ابتدای فصل تابستان پدیدار می‌شود؛ می‌تواند علت ریزش برگ‌ پسته باشد.

این بیماری با بستن مسیر انتقال آب از ریشه به برگ سبب ایجاد این عارضه و مرگ گیاه می‌شود.

یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری انتخاب نمونه مقاوم درخت به این بیماری است.

لکه برگی سپتوریایی نیز سبب این عارضه می‌شود؛ این بیماری قارچی است و با قارچ کش‌ها درمان می‌شود.

با تماس با کارشناسان کود و سم ما از بهترین سم موجود برای پسیل پسته و دیگر آفات و بیماری‌ها مطلع شوید.

بیماری لکه برگی پسته
بیماری لکه برگی یک علت ریزش برگ پسته

استفاده غیر اصولی از سموم

اگر آفت کش ها به طور نادرست استفاده شوند، بعضی از مواد موثره موجود در آن‌ها می توانند باعث خسارت در برگ و میوه شوند. حشره‌ کش‌ ها علیه آفات مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما ممکن است موجب گیاه‌سوزی شوند. این آسیب ممکن است بیشتر بر اثر انتخاب غلط از حشره‌کش یا اشتباه در میزان مصرف باشد. همچنین در مخلوط کردن چند آفت کش در یک ظرف، باید دقت و توجه ویژه‌ای داشت. بهتر است تعداد موادی که در یک ظرف با هم مخلوط می شوند را به حداقل برسانید.

پاشیدن روغن هایی که اختصاصا روی درختان به کار می روند، اگر مطابق دستور باشد نسبتا بی خطر هستند. اما اگر موقعی به کار روند که هوا گرم و یا هنگامیکه درختان دچار کم آبی باشند، ممکن است خسارت زا شوند. برگ هایی که از پاشیدن روغن آسیب می بینند، خیلی زود ریزش می کنند.

مصرف بی‌رویه و غیر اصولی سموم، استفاده از چند نوع سم به صورت ترکیبی جهت کنترل آفت و بیماری می‌تواند به برگ ها آسیب زده و یکی از علت ریزش برگ پسته باشد.

شماره تماس با مشاوران کود و سم پسته رفسنجان: 09916924189

عوامل تنش‌زای محیطی

انواع تنش‎‌ها طی فصل رشد مانند تنش گرما شدید و خشکی باعث پیری زودرس برگ‌ها شده و ممکن است ریزش برگ پسته زودتر از زمان خواب درخت اتفاق بیفتد.

عوامل محیطی دیگری مانند تراکم خاک و بافت خاک سنگین، شوری آب، شوری خاک، نوسانات دمایی و… سبب تنش درخت و ریزش برگ‌ها و درنتیجه کاهش محصول نهایی می‌شود.

اگر خاک زمین شما شور است؛ می‌توانید از اصلاح کننده‌های خاکی مانند گوگرد برای اصلاح شوری خاک استفاده کنید.

به‌طورکلی، ریزش برگ‌های درخت پسته به علل مختلفی بستگی دارد و برای جلوگیری از این مشکلات، مراقبت مناسب از درختان، تأمین آب و عناصر غذایی، مدیریت آفات و بیماری‌ها و ایجاد شرایط محیطی مناسب بسیار مهم است.

علت ریزش برگ پسته در تابستان

گرما‌ی زیاد تابستان در مرحله پر شدن مغز پسته مهم‌ترین علت ریزش برگ پسته در تابستان است.

گرمای هوا سبب خشکی، سوختگی و سپس ریزش برگ‌ها می‌شود.

برای رفع این علت باید آبیاری را منظم‌ و به‌اندازه کافی انجام دهید.

همچنین می‌توانید از ترکیبات سیلیکات پتاسیم و کائولین جهت کاهش تنش‌های گرمایی و آفتاب سوختگی استفاده کرد.

علت ریزش برگ پسته در بهار

افزایش رطوبت در فصل بهار به همراه بالارفتن دما، باعث فعالیت قارچ های خسارت‌زا در روی درختان می‌شود.

معمولاً در بهار شرایط برای رشد قارچ‌ها بیشتر است و همین امر سبب ایجاد و تشدید بیماری‌های قارچی شده در صورت عدم مبارزه و کنترل آن و خسارت شدید به یکی از علت ریزش برگ پسته تبدیل می‌شود.

ریزش برگ در پاییز

با شروع فصل پاییز و تغییرات آب و هوایی، خزان طبیعی درختان پسته آغاز می‌شود. ریزش طبیعی برگ پسته قبل از خواب درخت ( خزان برگ پسته ) امری طبیعی است و مشکلی ندارد.

علت جمع شدن برگ درخت پسته

پس از پیدا کردن علت ریزش برگ پسته اکنون به سراغ علت جمع شدن برگ درختان می‌پردازیم؛

علت جمع شدن برگ درخت پسته را در زیر بررسی می‌کنیم:

فعالیت آفات

بعضی آفات مانند آفت پسیل پیچنده پسته می تواند سبب ایجاد تغییر شکل در برگ‌ها شود. تغذیه پوره‌ها موجب پیچیدگی برگ از محل لبه‌های دو طرف به سمت رگبرگ اصلی می‌شود.

تخم پسیل پیچنده پسته معمولا در بهار و همزمان با باز شدن برگ‌ها تفریخ می‌شود. پوره‌ها بلافاصله پس از خروج از تخم شروع به تغذیه از سطح زیرین برگ‌ها نموده و با تغذیه از شیرابه گیاهی باعث پیچیدگی برگ می‌گردند.

کمبود آب

کمبود آب علاوه بر علت ریزش برگ پسته یکی از علل جمع شدن برگ‌ها نیز است.

در شرایط کم‌آبی، درختان به‌منظور کاهش تبخیر و نگهداری آب، ممکن است برگ‌ها را جمع کنند.

استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای در شرایط کم‌آبی مناسب است.

جمع شدن برگ پسته
جمع شدن برگ پسته علل متفاوتی دارد.

کمبود عناصر غذایی

درختان پسته به منظور رشد مناسب و تولید محصول به عناصر غذایی گوناگونی شامل عناصر پرمصرف (ماکرو) و عناصر کم‌مصرف (میکرو) نیاز دارند. این عناصر موجب افزایش مقاومت در برابر بیماری ها و بهبود کیفیت پسته تولیدی نیز می گردند.

کمبود بعضی عناصر مانند بور می‌تواند باعث زرد شدن، تاب خوردن، بد شکلی و نامتقارن شدن برگ ها و کاهش رشد سر شاخه های اصلی و جمع شدن برگ‌ها شود.

عوامل داخلی گیاه

عوامل داخلی گیاه نیز در جمع شدن برگ‌ها نقش دارند مانند تنظیمات هورمونی گیاه یا واکنش به شرایط مختلف؛ به‌طورکلی جمع شدن برگ درخت پسته ممکن است نتیجه تنظیمات طبیعی گیاه به شرایط محیطی مختلف باشد و ازنظر زیست‌شناسی و فیزیولوژیکی گیاه یک واکنش معمول باشد.

تنش‌های ایجاد شده در برگ‌ها مانند تغییرات شدید دما و نور، تغییرات آب‌وهوا و تغییرات در فشار آبی در ساقه‌ها نیز منجر به این عارضه می‌شوند.

علت ریز برگی پسته

عارضه ریز برگی که کشاورزان پسته‌کار استان کرمان به آن (قرمزو) هم می گویند. ریز برگی ممکن است در یک یا چند شاخه از درخت ظاهر شود و یا در حالت پیشرفته، تمام درخت به آن مبتلا شود. برگچه ها به طور واضح کوچکتر از حد معمول می شوند و تعداد برگچه در برگ کاهش می یابد. رنگ برگچه ها متمایل به قرمز می شود.

دانه ها در شاخه های مبتلا کوچک و قرمز می شوند و این میوه ها رشد خوب و نرمالی ندارند به طوری که پوست درونی (سخت) در آن ها تشکیل نمی شود و یا ناقص است. مغز نیز در این میوه ها بطور طبیعی رشد نمی کند.

این درختان تنها می توانند مقدار کمی عناصری مانند روی، مس، منگنز و آهن جذب کند. بنابراین ریز برگی درختان پسته ممکن است به دلیل کمبود و یا عدم تعادل عناصر ریز مغزی در خاک و اختلال در جذب این عناصر، به ویژه آهن، منگنز، روی و مس بروز کند.

یکی از علت‌های ریز و کوچک بودن برگ‌های پسته کمبود مواد مغذی است.

این کمبود با کود دهی مناسب برطرف می‌شود.

می‌توانید به فروشگاه پسته رفسنجان سر بزنید و از کودهای قیمت مناسب و باکیفیت ما دیدن کنید.

کلام آخر

برگ درخت‌های پسته ممکن است به علل مختلفی دچار ریزش شوند و بریزند ازجمله علت ریزش برگ پسته آفات و بیماری‌هایی و یا عوامل دیگری همچون پژمردگی و یا کم‌آبی و تنش‌های دمایی هستند.

برای رفع علت ریزش برگ پسته می‌توانید از کود و سموم مناسب و آبیاری به‌موقع و به‌اندازه و… استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله از مجله پسته رفسنجان توانسته باشد به شما در یافتن علت ریزش برگ پسته کمک کرده باشد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد رضا
محمد رضا
8 ماه قبل

با سپاس و تشکر از شما ، لطفا جدیدترین و موثرترین سموم را برای مبارزه با پسیل پسته معرفی کنید .

مرتضی عسکری
پاسخ به  محمد رضا
8 ماه قبل

سلام دوست گرامی
سپاس از شما
ما در مقاله‌ای جداگانه بهترین سموم را برای پسیل پسته معرفی کرده‌ایم.
شما با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به راحتی با پسیل پسته مبارزه کنید.

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  محمد رضا
8 ماه قبل

درود
مبارزه با پسیل پسته تنها با استفاده از یک روش و یا بکار گیری یک ماده امکان پذیر نیست.
بلکه باید از تلفیقی از روش ها برای کنترل و مبارزه با آن استفاده کرد.
انجام شخم و یخ آب زمستانه در کاهش جمعیت فرم زمستان گذران این آفت خیلی مهم و موثر می باشد.و مصرف سمومی مثل کنفیدور، مموری، آکتامیا، مونتو در زمان فعالیت آفت موثر می باشد.

3
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x