سم آبامکتین برای چیست؟

سم آبامکتین برای چیست؟

سم آبامکتین یک حشره کش و کنه کش قوی است که به‌طور گسترده در بخش کشاورزی استفاده می‌شود؛ اما دقیقاً چیست و چگونه کار می‌کند؟ بیایید به دنیای این ترکیب جذاب بپردازیم. این سم یکی از اعضای خانواده Avermectin (آورمکتین) است، کنه کش و حشره کشی غیر سیستمیک با اثر نفوذی و تاثیر گوارشی که موجب تشدید فعالیت گابا GABA و باز نگهداشتن مسیر کلر موجب اختلال در سیستم اعصاب و باعث مرگ حشره می شود.

آبامکتین برای چیست؟

آبامکتین یک ابزار قدرتمند در مبارزه با آفات مختلف است که محصولات را تهدید می‌کند. از آن به‌عنوان حشره کش و کنه کش استفاده می‌شود و طیف وسیعی از آفات ازجمله کنه‌ها و مگس‌های مینوز برگ را هدف قرار می‌دهد.

کنه کش آبامکتین به‌منظور کنترل مراحل متحرک کنه‌ها، مگس­های مینوز، تریپس‌ها، شته‌ها، پسیل‌ها، مگس‌های سفید، کرم­های برگ‌خوار و سوسک کلرادو و همچنین موریانه‌ها روی گیاهان زینتی، پنبه، مرکبات، درختان میوه دانه‌دار و هسته‌دار، سبزیجات و گیاهان جالیزی استفاده می‌شود.

محصولاتی که از آبامکتین سود می‌برند

آبامکتین نقش اساسی در حفاظت از طیف وسیعی از محصولات دارد. از مرکبات و گلابی گرفته تا یونجه، درختان میوه هسته دار ، پنبه، سبزیجات و گیاهان کاشانه‌ای، آبامکتین متحد قابل‌اعتماد کشاورزان در سراسر جهان است. هنگامی‌که استفاده می‌شود، توسط شاخ و برگ جذب می‌شود و بر حشراتی که از گیاهان تغذیه می‌کنند تأثیر می‌گذارد.

آبامکتین چگونه کار می‌کند

آبامکتین پس از اسپری روی گیاهان، به‌سرعت در برگ‌ها نفوذ می‌کند و می‌تواند برای چند هفته باقی بماند. در طی فرآیند تغذیه توسط حشرات مکنده جذب می‌شود. بخشی از آفت کش که توسط گیاه جذب نمی‌شود به‌سرعت تجزیه می‌شود.

آبامکتین با هدف قرار دادن سیستم عصبی حشرات عمل می‌کند. سمومی که حاوی اورمکتین ها هستند، سموم عصبی می‌باشند که یک فرستنده عصبی را تحریک می‌کنند و منجر به اختلال در ارتباط عصب به عصب و عصب به عضله می‌شوند.

آبامکتین اثر آفت کشی تدریجی دارد، اما اثر فلج‌کننده آن فوری است. این سم با سیستم عصبی تداخل می‌کند، به‌طور خاص بر انتقال‌دهنده عصبی مهارکننده GABA در سیناپس ها تأثیر می‌گذارد.

سم آبامکتین برای چیست؟
سم آبامکتین برای چیست؟

حشره کش با اثر تأخیری

جالب اینجاست که سم آبامکتین یک حشره کش با اثر تأخیری است. این بدان معناست که فوراً نمی‌کشد. در عوض، حشره را فلج می‌کند و باعث می‌شود غذا نخورد و ظرف 3 تا 4 روز بمیرد. این ویژگی به حشره آسیب‌دیده اجازه می‌دهد تا به کلنی خود بازگردد و سم را از طریق تماس یا اشتراک غذا پخش کند.

عوارض سم آبامکتین برای انسان

آبامکتین ازنظر اثرات آن بر انسان و محیط‌زیست مورد ارزیابی گسترده قرارگرفته است. این سم می‌تواند بسیار سمی و خطرناک برای انسان باشد.

تأثیر بر پرندگان، زنبورها و ماهی‌ها

آبامکتین برای پرندگان نسبتاً خطرناک نیست اما بسیار خطرناک و سمی برای زنبورها و ماهی‌ها است. بااین‌حال، در عرض چند ساعت تجزیه می‌شود یا جذب برگ‌ها می‌شود و پس از جذب برای زنبورها بی‌خطر می‌شود.

آبامکتین و محیط‌زیست

جذب و تخریب در گیاهان

آبامکتین توسط محصولات از خاک جذب نمی‌شود و در اثر نور خورشید به‌سرعت تجزیه می‌شود. این باعث می‌شود که برای گیاهان و مواد غذایی ایمن باشد.

تأثیر بر سیستم‌های آب

آبامکتین همچنین برای سیستم‌های آبی سازگار با محیط‌زیست است و قابلیت آبشویی ندارد. در آب‌های زیرزمینی نفوذ نمی‌کند و از طریق ریشه گیاه جذب نمی شود.

دستورالعمل‌های کاربردی

سمپاشی باید با اولین علائم آلودگی شروع شود و ممکن است تکرار آن ضروری باشد. بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که کل سطح گیاه با آفت کش پوشانده شده است، اما باید مراقب بود که محلول به زمین نرسد. آفات هدف پس از درمان بی‌حرکت می‌شوند و حداکثر تلفات آن سه تا پنج روز پس از مصرف رخ می‌دهد.

سم آبامکتین برای گیاهان آپارتمانی

برخی اوقات گیاهان آپارتمانی درگیر انواع کنه‌ها می‌شوند. کنه‌ها عامل بیماری‌های متعددی در گیاهان می‌شوند. برای از بین بردن این آفات مزاحم می‌توان از سمومی مانند آبامکتین استفاده نمود. البته لازم به ذکر است که ابتدا گیاه را به‌خوبی بررسی کنید و از وجود کنه مطمئن شوید.

سم آبامکتین برای گیاهان آپارتمانی
سم آبامکتین برای گیاهان آپارتمانی

سم آبامکتین برای بابا آدم

کنه به محیط‌های خشک تمایل دارد، بنابراین برای مقابله با آن، باید فضای گیاه را در حالت مرطوب حفظ کنید و برگ‌های گیاه را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

اگر گیاه با این آفت مبارزه می‌کند، پس از پاک کردن گیاه، سمپاشی با میزان مناسب را انجام داده و اگر آلودگی شدید باشد با فاصله 7 تا 10 روز بعد، سمپاشی را با استفاده از سم آبامکتین تکرار کنید. شپشک سپردار و شپشک آرد آلود نیز دو آفت مهم دیگر هستند.

شپشک آرد آلود با توده‌هایی که به پنبه شباهت دارند، خود را نشان می‌دهد و شپشک‌های سپردار با لکه‌های برجسته قهوه‌ای و سیاه که شبیه به پولک هستند، دیده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را از روی گیاه جدا کرد و یا نسبت به سم پاشی اقدام کرد.

برای درمان این شپشک‌ها، پس از تمیز کردن گیاه، می توان سمپاشی را انجام داد و از سم کنفیدور استفاده کرد..

سم آبامکتین برای درخت انجیر

استفاده از محصولات شیمیایی به‌عنوان سموم برای کنترل آفات، یک راهکار مناسب است؛ اما باید به زمان مناسبی از این سموم استفاده کرد و دوز مناسب را رعایت نمود.

در غیر این صورت، نه‌تنها آفات کنترل نمی‌شوند، بلکه سمپاشی بی‌رویه می‌تواند باعث از بین رفتن حشرات مفید شود که این موضوع می‌تواند باعث تشدید مسئله آفت‌زدگی درختان شود.

در مورد کنترل کنه‌ها با استفاده از سموم شیمیایی، به دلیل مقاومت کنه‌ها، سموم باید به‌صورت منظم و در بازه‌های زمانی مشخص مورداستفاده قرار بگیرند. آبامکتین نیز برای کنترل کنه تارتن در انجیر بسیار مؤثر است.

سم آبامکتین برای درخت انجیر
سم آبامکتین برای درخت انجیر

سم آبامکتین برای پسته

همان‌طور که گفته شد سم آبامکتین برای مبارزه با آفات مکنده ازجمله کنه‌ها، شپشک ها و … به کار می‌رود. ازآنجایی‌که پسیل پسته نیز یک آفت مکنده محسوب می‌شود، برخی از کشاورزان از این سم برای درختان پسته خود استفاده می‌کنند. البته باید یادآور شد که سم آبامکتین برای پسته در فهرست سموم مجاز کشور برای پسیل توصیه و ثبت نشده است.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از آبامکتین

هنگام استفاده از آبامکتین، رعایت برخی اقدامات احتیاطی بسیار مهم است.

  • همیشه از ماسک استفاده کنید.
  • از تماس پوستی خودداری کنید.
  • دست‌ها را کاملاً بشویید.
  • مانند هر محصول دیگری، فقط طبق دستورالعمل برچسب محصول استفاده کنید.

نتیجه گیری

سم آبامکتین یک ابزار قدرتمند در بخش کشاورزی است که از طیف وسیعی از محصولات محافظت می‌کند. نحوه عمل منحصربه‌فرد و اثر تأخیری آن مزایای قابل‌توجهی را ارائه می‌دهد. بااین‌حال، با توجه به تأثیر بالقوه آن بر محیط‌زیست و گونه‌های خاص، استفاده مسئولانه از آن ضروری است.

سؤالات متداول

آبامکتین چیست؟

سم آبامکتین یک حشره کش و کنه کش است که به‌طور گسترده در کشاورزی برای محافظت از انواع محصولات استفاده می‌شود.

آبامکتین چگونه کار می‌کند؟

آبامکتین با هدف قرار دادن سیستم عصبی حشرات عمل می‌کند و باعث فلج و درنهایت مرگ می‌شود.

اثر مسمومیت آبامکتین برای انسان چگونه است؟

علائم اولیه مسمومیت برای انسان، پریدن پلک‌ها، بی اختیاری و لرزش عضلات است. اگر زمان مسمومیت کمتر از نیم ساعت بود می توان مسموم را وادار به استفراغ نمود.

آیا آبامکتین برای محیط‌زیست مضر است؟

آبامکتین برای ماهی و سایر موجودات آبزی بسیار سمی است. همچنین برای زنبورها بسیار خطرناک است. استفاده از آن باید با دقت مدیریت شود تا تأثیر آن بر موجودات غیر هدف و محیط‌زیست به حداقل برسد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x