روش های کاشت گیاهان زراعی

روش های کاشت گیاهان زراعی

روش های کاشت گیاهان زراعی از نظر پخش بذر

روش های کاشت گیاهان زراعی چگونه است؟

روش کاشت از نظر نحوه توزیع و پخش بذور عبارتند از:

  • بذرپاشی
  • بذرریزی
  • بذرکاری.

انواع روش های بذرپاشی کاشت گیاهان 

در این روش، بذر را روی خاک می پاشند و با وسایلی مانند دندانه، دیسک و ماله و در زمین های کوچک با شن کش و … زیر خاک می کنند. پخش بذر ممکن است  به صورت دستی و یا با انواع دستگاه های بذرپاش انجام بگیرد.

در روش دست پاش سعی می شود بذر را با دست و حتی الامکان به طور یکنواخت، روی خاک بپاشــند. انجام این کار، به تمرین و دقت نیــاز دارد. در روش مذکور، به هر صورت در موقع زیر  خاک کردن بذر فواصل دانه ها از یکدیگر به هم می خورد و بعضی بذرها در عمق مناســب قرار نمی گیرند.تعدادی از آن ها نیز طعمه پرندگان می شــوند در نتیجه بذر زیادتری مصرف گردیده، مراقبت های در حین رشــد نیز مشــکل می شود.

در ضمن، سبزشــدن و رشد بوته ها هم زمان و یکنواخت نیســت و در هنگام برداشــت نیزاشــکالات متعددی بروز می کند. بــه همین دلیل در زراعت های وســیع این روش متداول نیست. کاشت سبزی های برگی و کشت گیاهان در خزانه  از این طریق انجام می شود.

1.روش بذر ریزی یا خطى کارى گیاهان زراعی:

در این روش، بذرها با دست و یا با ماشین های بذرریز (خطی کارها) روی خطوط موازی کاشــته می شــوند. درنتیجه بذرها یکنواخت شده، در عمق معینی از خاک قرار می گیرند.

2.روش بذرکاری یا ردیف کاری گیاهان زراعی:

در روش کاشــت ردیفی، فاصله ردیف ها از همدیگر و فاصله بذور در روی هر ردیف، کاملا مشــخص و معین اســت در حالی که در کاشــت خطی فاصله بذور  روی خط رعایت نمی شود. گیاهانی نظیر آفتابگردان، چغندرقند، سیب زمینی، ذرت، سویا، کاهو،  کلم، گوجه فرنگی و … به شــیوه ردیفی کشــت می شوند.

3. کاشت گیاهان زراعی به روش کپه ای:

روشی از کشت ردیفی است که در آن گودال هایی به فواصل معین و به عمق متناســب بــا اندازه بذر در زمین ایجاد کرده، در هر گــودال 2 تا 3 عدد بذر قرار می دهند. پس از ســبز شــدن بذور، قوی ترین بوته را نگه داشته، بقیه را حذف می کنند. کپه کاری را اغلب با دست انجام می دهند.

روش بذرکاری کپه ای در کشــت خیــار، هندوانه، خربزه و به طور کلی جالیز به کار می رود. آبیــاری این روش معمولابه صورت نشــتی از طریق جوی و پشــته های ایجاد شــده انجام می شود.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

گردآوری و تنظیم: تیم نویسندگان پسته رفسنجان

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x