آشنایی با خواص میوه کامکوات بر سلامتی بدن

آشنایی با خواص میوه کامکوات بر سلامتی بدن

میوه کامکوات که به نام علمی “Fortunella” شناخته می‌شود، یکی از میوه‌های خوشمزه و مفید است که در برخی از مناطق جهان کشت می‌شود.

این میوه کوچک و شبیه به پرتقال است، اما با ویژگی‌ها و خواص منحصربه‌فرد خود از دیگر میوه‌ها متمایز می‌شود.

کامکوات در خانواده مرکبات قرار دارد. ازآنجاکه پوست این میوه نیز قابل‌مصرف است، ترکیبات مغذی آن در هر دو بخش میوه و پوست وجود دارد.

در این مقاله، ما قصد داریم تا به بررسی جامع خواص میوه کامکوات بپردازیم. از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن گرفته تا تأثیرات آن بر سلامت قلب، سیستم گوارش و پوست.

همچنین، نگاهی به نحوه ذخیره‌سازی این میوه خواهیم انداخت و نحوه استفاده از آن در غذاها و نوشیدنی‌ها را بررسی خواهیم کرد.

با پیوستن به ما در این سفر علمی، شما نه‌تنها با یک میوه جذاب و خوشمزه آشنا می‌شوید، بلکه با خواص درمانی و غذایی آن‌که می‌تواند به بهبود سلامت و زندگی شما کمک کند، نیز آشنا می‌شوید.

محتوا پنهان

نام دیگر کامکوات

نام محلی کامکوات، پُرِنجی است از همچنین نام دیگر آن، سیتروس ژاپن میوه‌ای از خانوادهٔ مرکبات که شبیه پرتقال است و پوست نارنجی‌رنگ دارد.

درون آن مانند سایر مرکبات لایه‌لایه است، ولی اندازه و شکل آن مانند خرما است. این میوه معمولاً باپوست خورده می‌شود و از آن مربا نیز تهیه می‌گردد. این میوه در شمال ایران هم می‌روید.

نام پورنج درواقع مشتق شده از ۳ کلمه ترکیبی پو به معنی پرتقال و ر به معنی ریز و نج به معنی نارنج می‌باشد. که اهالی شمالی مردم مازندران و گیلان بر روی آن گذاشتند.

کامکوات، کوچک‌ترین عضو خانواده مرکبات و سرشار از مواد مقوی

کامکوات بزرگ تر از یک انگور نیست، با این وجود این میوه دهان شما را با انبوهی از طعم مرکبات ترش و شیرین پر می کند. در چین، کامکوات به معنی “نارنجی طلایی” است.

آن ها در اصل در چین پرورش داده شدند، اما اکنون آن ها در چندین کشور دیگر نیز رشد و پرورش یافته اند. در مقایسه با سایر مرکبات، پوست میوه کامکوات شیرین و خوراکی است، در حالی که گوشت آبدار این میوه ترش است.

این مقاله شامل فواید تغذیه ای و سلامتی کامکوات و همچنین نکاتی در مورد خوردن آن ها است. با ما همراه باشید تا با خواص میوه کامکوات آشنا شوید.

کامکوات میوه کجاست؟

گیاه کامکوات بومی جنوب چین است. اشاره تاریخی به کامکوات در ادبیات چین حداقل از قرن 12 ظاهر می‌شود. 

قرن‌هاست که در سایر نقاط آسیای شرقی، آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی کشت می‌شده‌اند. آن‌ها در سال 1846 توسط رابرت فورچون ، کلکسیونر انجمن باغبانی لندن ،  به اروپا معرفی شدند و اکنون در سراسر جهان یافت می‌شوند.

مواد مغذی زیاد در یک میوه کوچک

کامکوات ها به ویژه به دلیل تامین غنی ویتامین C همچنین به دلیل داشتن فیبر مانند انجیر مورد توجه هستند. در واقع، شما در یک وعده از آن ها فیبر بیشتری نسبت به سایر میوه های تازه دریافت می کنید و از خواص میوه کامکوات بهره‌مند می‌شوید.

یک وعده 100 گرمی (حدود 5 کامکوات کامل) حاوی مواد غذایی زیر است:

  • کالری: 71
  • کربوهیدرات: 16 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • چربی: 1 گرم
  • فیبر: 6.5 گرم
  • ویتامین آ: 6 درصد از RDI (مرجع مصرف رژیم غذایی)
  • ویتامین ث: 73 درصد از RDI
  • کلسیم: 6 درصد از RDI
  • منگنز: 7 درصد از RDI

کامکوات همچنین مقادیر کمتری از چندین ویتامین B، ویتامین E، آهن، منیزیم، پتاسیم، مس و روی را تأمین می کند. دانه ها و پوست خوراکی کامکوات مقدار کمی چربی امگا 3 را تأمین می کنند.

مانند سایر میوه های تازه، کامکوات ها بسیار آبرسان هستند. حدود 80٪ وزن آن ها از آب است.

مقدار زیاد آب و فیبر موجود در کامکوات، آن ها را به یک غذای پر کننده تبدیل می کند، اما کالری آن ها نسبتاً کم است.

هنگامی که می خواهید وزن خود را کنترل کنید، میوه کامکوات یک میان وعده عالی محسوب می شود.

مواد مغذی کامکوات
مقدار زیاد آب و فیبر موجود در کامکوات، آن ها را به یک غذای پر کننده تبدیل می کند، اما کالری آن ها نسبتاً کم است.

نحوه مصرف میوه کامکوات

کامکوات بهتر است کامل و بدون پوست خورده شود. طعم شیرین آن ها در واقع از پوست حاصل می شود، در حالی که آب آن ها ترش است.

تنها نکته قابل توجه این است که اگر به پوست میوه های مرکبات رایج حساسیت دارید، ممکن است لازم باشد صرف نظر از خواص میوه کامکوات، آن را میل نکنید.

اگر آب ترش میوه موجب ضعف شما می شود، می توانید قبل از خوردن میوه آن را فشرده کنید.

فقط انتهای میوه را بریده و آن را گاز بگیرید. با این حال بسیاری از افراد پیشنهاد می کنند که میوه کامل را در دهان خود گذاشته و میل کنید تا طعم های شیرین و ترش میوه مخلوط شده و طعم بی نظیری به همراه داشته باشد.

همچنین می توانید میوه را به آرامی قبل از خوردن بین انگشتان خود بچرخانید. این کار به آزاد شدن روغن های ضروری در پوست کمک می کند و طعم های پوست شیرین و گوشت ترش را مخلوط می کند.

علاوه بر این، کامکوات را به خوبی بجوید. هرچه مدت طولانی تری آن ها را بجوید، طعم آن شیرین تر می شود. اگر می خواهید پوست را قبل از خوردن میوه ها نرم کنید، می توانید آن ها را برای مدت زمان حدود 20 ثانیه در آب جوش فرو کنید و سپس زیر آب سرد بشویید.

هر چند این کار لازم نیست. دانه های میوه کامکوات نیز خوراکی بوده و از خواص میوه کامکوات می باشند. در صورت تمایل می توانید دانه های کامکوات را بخورید، اگرچه دانه ها تلخ هستند.

خواص میوه کامکوات

میوه کامکوات همانند همه میوه‌ها خواص بسیار زیادی دارد که در اینجا به برخی خواص میوه کامکوات اشاره شده است.

سرشار از آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات گیاهی

کامکوات غنی از ترکیبات گیاهی از جمله فلاونوئیدها، فیتواسترول ها و روغن های ضروری است. مقادیر بالاتری از فلاونوئیدها در پوست خوراکی کامکوات نسبت به میوه آن وجود دارد.

برخی از فلاونوئیدهای میوه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. این موارد ممکن است به محافظت در برابر بیماری های قلبی، ناراحتی های کلیوی و سرطان کمک کند.

فیتواسترول های موجود در کامکوات ساختار شیمیایی مشابه کلسترول دارند. به این معنی که می توانند مانع جذب کلسترول در بدن شما شوند. بنابراین یکی دیگر از خواص میوه کامکوات کاهش کلسترول خون می باشد.

روغن های ضروری موجود در کامکوات عطر و بویی بر روی دستان و هوا ایجاد می کنند. برجسته ترین آن لیمونن است که در بدن شما فعالیت آنتی اکسیدانی دارد.

تصور می شود که در صورت مصرف کامل مواد غذایی، مانند کامکوات، فلاونوئیدها، فیتواسترول ها و روغن های ضروری با یکدیگر تداخل می کنند و اثرات مفیدی دارند.

افزایش دهنده عملکرد سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص میوه کامکوات افزایش سیستم ایمنی بدن است. در طب عامیانه در برخی از کشورهای آسیایی، از کامکوات برای درمان سرماخوردگی، سرفه و سایر التهابات دستگاه تنفسی استفاده شده است.

دانش مدرن نشان می دهد که ترکیباتی در خواص میوه کامکوات وجود دارد که از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می کنند. کامکوات یک منبع فوق العاده ویتامین C و محافظ سیستم ایمنی بدن است.

علاوه بر این، برخی از ترکیبات گیاهی موجود در کامکوات ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند.

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیبات گیاهی در خواص میوه کامکوات ممکن است به فعال شدن سلول های ایمنی به نام سلول های کشنده طبیعی کمک کند.

سلول های کشنده طبیعی به شما در دفاع از عفونت کمک می کنند. همچنین نشان داده شده است که آن ها سلول های تومور را از بین می برند.

یکی از ترکیبات موجود در کامکوات ها که به تحریک سلول های کشنده طبیعی کمک می کند، یک نوع کاروتنوئید به نام بتاکریپتوکسانتین است.

در یک تجزیه و تحلیل تجمیعی از هفت مطالعه بزرگ مشاهده ای، مشخص شد که افرادی که بیشترین میزان مصرف بتاکریپتوکسانتین را دارند، 24٪ کمتر خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند. با این حال، این تحقیق قادر به اثبات علت و معلول نبود.

کمک به مبارزه با چاقی و اختلالات مرتبط

ترکیبات گیاهی موجود در کامکوات ممکن است به مبارزه با چاقی و بیماری های مرتبط از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 کمک کند.

دانشمندان در حال آزمایش این موضوع بر روی موش ها با استفاده از عصاره پوست کامکوات هستند. این عصاره به ویژه سرشار از فلاونوئیدهای نئوکریوسیتین و پونسیرین است.

در یک مطالعه مقدماتی، موش هایی با وزن طبیعی را به مدت هشت هفته با رژیم غذایی پرچرب تغذیه کردند، به طور قابل توجهی وزن بیشتری نسبت به موش هایی که رژیم غذایی پرچرب به همراه عصاره کامکوات یا رژیم غذایی کنترل چربی کم داشتند، اضافه کردند.

تمام گروه ها تقریباً به همان میزان کالری مصرف کردند. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که عصاره کامکوات به حداقل رساندن رشد اندازه سلول چربی کمک می کند.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که فلاونوئید پونسیرین ممکن است در این تنظیم سلول چربی نقشی داشته باشد.

در قسمت دوم همان مطالعه، موش های چاقی که به مدت دو هفته رژیم غذایی پرچربی داشتند 12٪ افزایش وزن داشتند. اما موش های چاقی که رژیم غذایی پرچربی به همراه عصاره کامکوات داشتند، وزن خود را حفظ کردند.

هر دو گروه تقریباً به همان میزان کالری مصرف کردند. در هر دو قسمت مطالعه، عصاره کامکوات همچنین به کاهش قند خون ناشتا، کلسترول کل، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید کمک می کند.

تحقیقات بیشتری از جمله تحقیقات در مورد افراد مورد نیاز است. صرف نظر از این، از آنجا که می توان همه اجزای میوه کامکوات ها را خورد، می توانید به راحتی از خواص میوه کامکوات استفاده و بهره ببرید.

خواص میوه کامکوات
ترکیبات گیاهی موجود در کامکوات ممکن است به مبارزه با چاقی و بیماری های مرتبط از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 کمک کند.

کمک به سیستم هضم با خوردن میوه نارنجی نقلی

دستگاه گوارش شما یک معجزه است. به شما امکان هضم ماکرومولکول های پیچیده مانند کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها را می دهد. اما الزامات خود را دارد.

دستگاه گوارش نمی تواند فیبرهای سلولزی را تجزیه کند. با این حال، آن ها نیز به عملکرد نیاز دارند. فیبرهای موجود در کامکوات برای روند مکانیسم حرکت غذا در دستگاه گوارش (پریستالتیس) حیاتی هستند.

کامکوات منبع عالی چنین فیبرهایی است که از خواص میوه کامکوات به شمار می‌آید و می تواند به روند هضم کمک کند.

نه فقط این، بلکه می تواند با این کار روده بزرگ و روده کوچک شما را به طور موثر پاک کند. به جلوگیری از احتباس مدفوع، یبوست و کولیت کمک می کند.

کنترل کننده قندخون

مرکبات به طور منظم به افرادی که از دیابت و چاقی رنج می برند توصیه می شود. کامکوات نیز جز مرکبات محسوب شده و از این قاعده مستثنی نیست.

مقدار بالای فیبر می تواند باعث جلوگیری از ولع مصرف شود و تعداد کالری های خورده شده را محدود کند.

این امر اثر مثبتی دارد، زیرا می تواند به ایجاد ثبات در سطح انسولین کمک کرده و از شما در برابر جهش و افت قند خون که بسیار خطرناک است محافظت کند.

به افرادی که در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند نیز توصیه می شود این میوه را مصرف کنند و از خواص میوه کامکوات بهره ببرند، زیرا می تواند با کمک به کنترل سطح انسولین و مبارزه با مقاومت به انسولین در سلول های سوماتیک، از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

درخشان شدن پوست همراه با مصرف کامکوات

پوست شما از بافت هایی تشکیل شده است که حاوی پروتئینی به نام کلاژن است.

تولید کلاژن به میزان زیادی به میزان ویتامین C در سیستم فرد بستگی دارد. مانند اکثر مرکبات، کامکوات نیز می تواند بخش زیادی از ویتامین C که از خواص میوه کامکوات به شمار می‌رود را فراهم کند.

این امر می تواند به بازسازی سلول های پوستی کمک کند و به عبارتی یکی دیگر از خواص میوه کامکوات درخشان کردن پوست با ظاهری تمیز است.

آنتی اکسیدان میوه کامکوات و خواص ضد پیری آن

فراوانی آنتی اکسیدان برای کاهش میزان صدمه ای که به پوست ما وارد شده از استرس و رادیکال های آزاد بسیار حیاتی است. یکی از خواص میوه کامکوات سرشار بودن از آنتی اکسیدان است که روند پیری پوست را کند می‌کند.

رادیکال های آزاد می توانند تأثیر مخربی بر سلول های پوستی شما داشته و ویرانگر باشند.

آسیب رادیکال های آزاد می تواند باعث ایجاد چین و چروک، خطوط ریز و لکه شود. همه موارد با مصرف کافی آنتی اکسیدان ها تا حدی قابل پیشگیری هستند.

خواص میوه کامکوات
یکی از خواص میوه کامکوات سرشار بودن از آنتی اکسیدان است که روند پیری پوست را کند می‌کند.

میوه کامکوات تخریب کننده سنگ صفراوی

سنگ های صفراوی سنگ های کوچکی هستند که از رسوبات صفراوی تشکیل شده و می توانند جمع شوند و یک عارضه ناخوشایند است که ممکن است دردناک باشد.

آن ها می توانند باعث التهاب در کیسه صفرا و لوزالمعده شوند. این میوه حاوی یک منبع غنی از لیمونن است که از خواص میوه کامکوات به حساب می‌آید، تا 75٪ موارد کاهش سنگ صفرا را ثابت کرده است.

مضرات کامکوات

مصرف این میوه به‌طورکلی بی‌خطر است و خواص میوه کامکوات بسیار زیاد است با این حال ممکن است برخی به آن‌ها حساسیت داشته باشند. شایع‌ترین علائم یک واکنش آلرژیک عبارت‌اند از:

  • کندوها
  • سرخی
  • خارش
  • تورم

در صورت مشاهده هر یک از این علائم پس از خوردن کامکوات فوراً با پزشک مشورت کنید.

سایر عوارض جانبی احتمالی مصرف زیاد کامکوات اسهال، گرفتگی عضلات و نفخ است. این به محتوای بالای فیبر که البته یکی از خواص میوه کامکوات محسوب می‌شود، نسبت داده شده! یک‌راه ساده برای حل این مشکل این است که آن‌ها را در حد اعتدال (حدود پنج تا) بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید.

کاربردهای میوه نارنجی کامکوات در آشپزی

از این میوه می‌توان در آشپزی و برای تهیه غذا و مربا یا ترشی استفاده کرد و از خواص میوه کامکوات به این روش‌ها بهره برد.

در ادامه استفاده از این میوه در آشپزی را برای شما توضیح می‌دهیم.

1.تهیه سالاد با میوه کامکوات

عطر و طعم شدید و خواص میوه کامکوات باعث می شود که این میوه گزینه خوبی برای سبزیجات تلخ یا فلفلی مانند گیاهان بوته ای یا مویز باشد.

میوه را با چاقوی تیز به صورت گرد و نازک برش بزنید. دانه ها را از میوه جدا کنید، سپس برش ها را به سالاد خود اضافه کنید تا رنگ خود را نشان دهد. طعم ترش و شیرین کامکوات مزه دلچسبی به سالاد شما خواهد داد.

2.تهیه مارمالاد میوه کامکوات

مارمالاد کامکوات نسبت به مارمالاد معمولی بسیار شیرین و کمی تلخ است.

دستور تهیه آن شبیه اکثر مارمالادها یا مربا است. از آنجا که دانه های کامکوات حاوی پکتین هستند، می توانید آن ها را به همراه میوه بجوشانید تا مواد غذایی شما غلیظ شود و همچنین از خواص میوه کامکوات بهره‌مند شوید.

بهتر است دانه ها را در یک کیسه پارچه ای ریخته و کیسه را داخل مواد گذاشته تا بجوشد. این کار باعث می شود تا هیچ دانه ای در ظرف مارمالاد شما وارد نشود.

مواد لازم:

  • 24 عدد کامکوات برش خورده نازک
  • 2 عدد پرتقال خرد شده و دانه دار
  • 9 فنجان شکر
  • 2 عدد لیمو آبدار
  • 8 فنجان آب

طرز تهیه:

1.کامکوات ها و پرتقال ها را ریز خرد کنید. میوه را داخل پیمانه ریخته و هر تعداد پیمانه که دوست دارید در قابلمه بریزید. به ازای هر پیمانه میوه 3 فنجان آب اضافه کنید.

2.بگذارید میوه و آب به مدت 12 ساعت یا حتی یک شب در جای خنک بمانند.

3.بعد از 12 ساعت، مخلوط میوه را با حرارت کم بجوشانید تا پوست آن خیلی نرم شود. پس از اینکه پوست میوه ها نرم شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

4.میوه ها را داخل کاسه ای جداگانه بریزید. برای هر پیمانه میوه یک فنجان شکر به قابلمه اضافه کنید. دو لیمو را آب بگیرید و حدود 1.4 فنجان آب لیمو به مواد اضافه نمایید و مواد را خوب هم بزنید.

5.مواد را به یک ظرف برگردانید و دوباره آن ها را در دمای 105 درجه سانتی گراد (222 درجه فارنهایت) بجوشانید. گاهی اوقات مواد را هم بزنید تا زمانی که مخلوط غلیظ شود.

6.بعد از اینکه مارمالاد شما غلیظ شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید. پس از سرد شدن، آن ها را در ظروف شیشه ای مناسب منتقل کنید.

طرز تهیه مربای میوه کامکوات

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های نگهداری از میوه‌های فصل، تهیه غذاهای مختلف با مواد نگهدارنده طبیعی مانند شکر بود. 

برای بهره بردن از خواص میوه کامکوات در طول سال می توانید مربای آن را تهیه و مصرف کنید.

برای درست کردن مربای این میوه، به ازای هر کیلوگرم به 50 درصد وزن کل کامکوات به شکر و آب چهار پرتقال معمولی نیاز دارید. 

  • مرحله اول: کامکوات‌ها را بشویید و صاف کنید.

کامکوات‌ها را با آب بشویید و پوست آن‌ها را خوب بمالید تا همه آلودگی‌ها پاک شود. در مرحله بعد، برگ‌ها یا ساقه‌هایی که ممکن است داشته باشند را بردارید، سپس آن‌ها را صاف کنید.

  • مرحله 2: دانه‌ها را جدا کنید.

کامکوات‌ها را از وسط نصف کنید تا بتوانید چند دانه آن را بردارید. 

برخلاف پرتقال یا سایر مرکبات، قسمت سفید کامکوات تلخ نیست، بنابراین نگران پوست آن نباشید.

  • مرحله 3: کامکوات‌ها را خرد یا مخلوط‌ کنید.

اگر می‌خواهید مربا بافت ریزتری داشته باشد، کامکوات‌ها را باهم مخلوط‌ کنید، اما اگر دوست دارید تکه‌های کوچک میوه را حس کنید، آن‌ها را به‌صورت مربع یا به‌ دلخواه خردکنید.

  • مرحله 4: مربای کامکوات را آماده کنید.

آب‌پرتقال را به همراه کامکوات و شکر در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم به مدت 45 یا 50 دقیقه بپزید یا تا زمانی که مربا به غلظت دلخواه برسد.

  • مرحله 5: مربا را به یک ظرف شیشه‌ای منتقل کنید.

ایده آل این است که مربای کامکوات را در یک ظرف شیشه‌ای با درپوش پیچی یا دربسته قرار دهید، به‌خصوص اگر می‌خواهید آن را در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کنید. برای لحظه‌ای که در حال پر کردن شیشه‌ها هستید، به یاد داشته باشید که  حداقل یک انگشت فضای خالی بگذارید .

اگر می‌خواهید مربای این میوه را فریز کنید و از خواص میوه کامکوات تا مدتی بهره‌مند شوید، آن‌ها را داخل ظروف یا کیسه‌های مقاوم در برابر فریزر و دربسته قرار دهید و از مرحله بعدی صرف‌نظر کنید.

  • مرحله6: تاریخ آماده‌سازی را بنویسید.

چند نوارچسب به ظرف بچسبانید و در صورت نداشتن برچسب، تاریخ تهیه مربای کامکوات را روی آن بنویسید.

  • مرحله هشتم: مربای کامکوات را ذخیره کنید.

هنگام  نگهداری مربای کامکوات ، سه گزینه دارید: اولی، آن را در دمای اتاق، در مکانی عاری از رطوبت، خنک و دور از نور بگذارید.

اگر مربا بسته ماند، می‌توانید آن را به مدت 10 یا 12 ماه در دمای اتاق نگه‌دارید بااین‌حال، پس از باز شدن، عمر مفید آن به 2 یا 3 ماه کاهش می‌یابد .

اگر دمای محل شما 21 درجه سانتی‌گراد (70 درجه فارنهایت) یا بالاتر است، بهتر است  مربای کامکوات را در یخچال بگذارید. اگر کوزه مهروموم شود، 18 تا 24 ماه دوام می‌آورد. وقتی آن را باز کردید، مربای کامکوات  شش ماه در یخچال باقی می‌ماند .

اگر مربای کامکوات را منجمد کرده باشید  ، حدود 3 تا 5 سال باقی می‌ماند .

طرز تهیه مربای کامکوات
برای درست کردن مربای این میوه، به ازای هر کیلوگرم به 50 درصد وزن کل کامکوات به شکر و آب چهار پرتقال معمولی نیاز دارید.

3.تهیه ترشی میوه کامکوات

تهیه و آماده کردن ترشی کامکوات حداقل سه روز طول می کشد، اما نتیجه کاملاً منحصر به فرد است. این دستورالعمل خاص برخی از طعم های شیرین کامکوات را حفظ می کند.

مواد لازم:

  • 1 کیلوگرم کامکوات رسیده
  • 3 فنجان شکر سفید یا قهوه ای
  • 1 بطری متوسط یا بزرگ سرکه
  • 1 قاشق چای خوری پودر زردچوبه
  • 6 غلاف هل
  • 12 عدد میخک کامل
  • چند رشته زعفران
  • 1 قاشق غذاخوری پودر خردل
  • 3 عدد چوب دارچین (یا یک قاشق چای خوری پودر دارچین)
  • مقدار لازم نمک

طرز تهیه:

1.میوه ها را برش داده و به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. میوه ها را درون یک ظرف قرار دهید و مقداری نمک و 1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه به آن ها اضافه کنید.

خوب مخلوط کنید و به مدت 3 روز کنار بگذارید. این فرآیند مایعات اضافی میوه را تخلیه می کند.

2.روز سوم، میوه را از ظرف خارج کرده و مایعات اضافی که در ته ظرف جمع شده را دور بریزید.

3.شکر را در سرکه حل کنید. خوب مخلوط کنید تا بیشتر قند در سرکه حل شود. مایع را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید سرکه به جوش بیاید.

4.دارچین، میخک، رشته های زعفران و هل را به سرکه در حال جوش اضافه کنید. جوشاندن را ادامه دهید تا شربت شروع به غلیظ شدن کند.

در حین غلیظ شدن شربت، قابلمه را از اجاق گاز خارج کنید. شربت را کنار بگذارید و صبر کنید تا خنک شود.

5.پودر زردچوبه، پودر خردل را در یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و به کامکوات ها اضافه نمایید. سپس مواد را کاملاً مخلوط کنید.

6.شربت آماده شده را به کامکوات ها اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و در یک بطری شیشه ای یا ظرف مناسب دیگر نگهداری کنید.

ظروف را در یخچال قرار دهید و در صورت لزوم از آن استفاده کنید. این ترشی لذیذ با هر وعده غذایی اصلی یا غذاهای خوش طعم قابل سرو است.

4.افزودن کامکوات به غذاهای گوشتی

اسیدی بودن کامکوات طعم خوبی به غذاهای گوشتی از جمله گوشت بره و مرغ می بخشد. آن را 30 دقیقه قبل از این که گوشت را بپزید، اضافه کنید.

ترکیب غذاهای دریایی با کامکوات بسیار خوب می شوند. برای تهیه جوجه کباب و کباب گوشت مرغ یا گوشت گوسفندی با میوه کامکوات مخلوط کنید. خواص میوه کامکوات باعث ترد شدن گوشت خواهد شد.

خواص میوه کامکوات
اسیدی بودن کامکوات طعم خوبی به غذاهای گوشتی از جمله گوشت بره و مرغ می بخشد.

نگهداری کامکوات در منزل

این میوه را به چند روش می‌توانید در خانه نگهداری کرده و تا مدت‌ها از خواص میوه کامکوات بهره ببرید.

نحوه نگهداری کامکوات در دمای اتاق

قبل از اینکه کامکوات را در دمای اتاق بگذارید، وضعیت آن‌ها را بررسی کنید، زیرا باید سفت و پوسته آن‌ها کاملاً صاف و بدون پارگی باشد.

بنابراین، اگر کامکوات کمی آبکی باشد یا بریدگی داشته باشد، بهتر است آن‌ را در یخچال نگهداری کنید.

برای  نگهداری کامکوات‌ها درجایی در انباری، باید مطمئن شوید که داغ نیست. همچنین باید خشک و تاریک باشد تا فرآیند تجزیه طبیعی تسریع نشود.

کامکوات‌ها را دریک کیسه (ترجیحاً کاغذی) بریزید یا در ظرف یا سبد بگذارید و روی آن‌ها را با یک پارچه تمیز و خشک بپوشانید. می‌توانید کامکوات‌ها را به مدت ده روز یا تا زمانی که رسیده شوند در دمای اتاق نگه‌دارید .

نحوه نگهداری کامکوات در یخچال


یکی دیگر از روش‌های نگهداری کامکوات، مخصوصاً اگر در مناطق بسیار گرم زندگی می‌کنید یا گرمای هوا در فصل تابستان بسیار شدید است، یا اگر کامکوات‌ها رسیده‌اند، نگهداری آن‌ها در یخچال به شرح زیر است:

  • مرحله 1: کامکوات‌ها را تمیز کنید.

برای از بین بردن آثار گردوغبار، خاک یا رطوبتی که کامکوات ممکن است داشته باشد، از یک دستمال‌کاغذی استفاده کنید.

کامکوات‌ها را با آب نشویید . 

آن‌ها می‌توانند خیس شوند و زودتر از حد انتظار آسیب ببینند و دیگر نتوانید از خواص میوه کامکوات استفاده کنید.

  • مرحله 2: کامکوات‌ها را در یک سبد یا کیسه قرار دهید.

کامکوات‌ها را داخل یک کیسه یا ظرف دربسته قرار دهید تا رطوبت یخچال روی آن‌ها تأثیر نگذارد.

  • مرحله 3: تاریخ نگهداری کامکوات‌ها را بنویسید.

ازآنجایی‌که کامکوات‌ها می‌توانند چندین هفته در یخچال دوام بیاورند، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تاریخ نگهداری را بگذارید تا بدانید چه زمانی در شرف فاسدشدن هستند.

  • مرحله 4: کامکوات‌ها را در یخچال نگهداری کنید.

آن‌ها را در سردترین قسمت (معمولاً پایین) قرار دهید. کامکوات‌ها در داخل یخچال تا 3 هفته در شرایط خوبی باقی می‌مانند.

نحوه نگهداری کامکوات خردشده در یخچال

اگر تعجب می‌کنید که چگونه کامکوات خردشده را نگهداری کنید ، همان‌طور که عملاً به همین صورت است، آن‌ها را در یک ظرف یا کیسه دربسته گذاشته و در سردترین مکان در یخچال قرار دهید.

بااین‌حال، کامکوات‌های خردشده فقط بین 3 تا 5 روز در یخچال ماندگاری دارند.

چگونه کامکوات را فریز کنیم

آیا می‌توانید کامکوات را فریز کنید؟ درواقع، کامکوات‌ها را می‌توان به‌خوبی منجمد کرد و تا مدت‌ها از خواص میوه کامکوات استفاده کنید.

برای این کار شما باید این مراحل را دنبال کنید:

  • مرحله 1: کامکوات‌ها را بشویید.

در این مورد، شستن کامکوات‌ها با آب توصیه می‌شود زیرا آن‌ها را منجمد می‌کنید و احتمالاً به‌این‌ترتیب استفاده می‌شوند. بنابراین پوست آن‌ها را به‌خوبی مالش دهید، سپس آن‌ها را با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی خشک‌کنید.

  • مرحله 2: اولین انجماد را انجام دهید.

کامکوات‌ها را به‌طور یکنواخت روی سینی کاغذ مومی یا فویل نچسب پهن کنید و طوری بچینید که به هم نچسبند و به مدت 4 یا 6 ساعت در فریزر قرار دهید.

  • مرحله 3: کامکوات‌های یخ‌زده را به ظروف مناسب برای انجماد منتقل کنید.

پس از یخ زدن کامکوات‌ها، آن‌ها را به کاسه‌های دربسته مناسب برای فریزر منتقل کنید. همان‌طور که آن‌ها از قبل منجمد شده‌اند، کامکوات‌ها نمی‌چسبند.

  • مرحله 4: تاریخ انجماد کامکوات‌ها را بنویسید.

تاریخ را روی کیسه‌ها یا ظروف یادداشت کنید.

  • مرحله 5: کامکوات‌ها را در فریزر نگهداری کنید.

کامکوات‌های کامل می‌توانند 12 ماه در فریزر بمانند یعنی از این طریق می‌توانید به مدت یک سال از خواص میوه کامکوات استفاده کنید. اما اگر خرد شوند، فقط سه ماه می‌مانند.

توصیه می‌کنم وقتی می‌خواهید آن‌ها را آب کنید، مقدار موردنظر کامکوات را یک‌شب در یخچال بگذارید تا به‌آرامی یخ‌زدایی شوند. 

اما به یاد داشته باشید که کامکوات‌ها را نمی‌توان دوباره منجمد کرد، بنابراین اگر آن‌ها را در دمای اتاق ذوب کنید، باید در همان روز آن‌ها را بخورید و از خواص میوه کامکوات بهره‌مند شوید، زیرا نمی‌توان آن‌ها را دوباره در یخچال نگه داشت.

از دیگر موارد نگهداری این میوه برای استفاده از خواص میوه کامکوات می‌توان این میوه را به صورت مربا و ترشی تهیه کرد که طرز تهیه آن‌ها را توضیح دادیم.

بهترین کود برای کامکوات

اگر میوه‌ای خوش طعم می‌خواهید و تصمیم دارید از خواص میوه کامکوات به خوبی بهره ببرید، مواد مغذی را به آن اضافه کنید.

در بهار و تابستان هر 2-1 ماه یکبار و در پاییز و زمستان هر 2-3 ماه یکبار کود بدهید . 

از کود غنی از فسفر (NPK = 10-30-20) در طول فصل گلدهی و از کود غنی از نیتروژن و پتاسیم هنگام باردهی (NPK = 18-10-20) استفاده کنید. 

قبل از زمستان، یک ترانشه کم عمق در اطراف تنه حفر کنید و یک بار کود آلی بمالید تا مواد مغذی کافی برای مقاومت گیاه در زمستان فراهم شود. 

این همچنین باعث رشد ریشه می شود بنابراین کامکوات شما مواد مغذی را به خوبی جمع می کند.

بهترین کود برای کامکوات
به درختان کامکوات خود، در بهار و تابستان هر 2-1 ماه یکبار و در پاییز و زمستان هر 2-3 ماه یکبار کود بدهید .

سخن پایانی

در پایان این مقاله، می‌توانیم بگوییم که کامکوات نه‌تنها به‌عنوان یک میوه خوشمزه و زیبا شناخته می‌شود، بلکه دارای خواص غذایی و درمانی است که می‌تواند به بهبود سلامت انسان‌ها کمک کند.

خواص میوه کامکوات از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن گرفته تا تأثیرات مثبت بر سیستم‌های مختلف بدن، این میوه کوچک قادر است تأثیرات بزرگی ایجاد کند.

استفاده از کامکوات در آشپزی وبهره بردن از خواص میوه کامکوات، طب سنتی و حتی به‌عنوان یک عنصر زیبایی در باغچه‌ها، نشان‌دهنده تنوع و انعطاف‌پذیری این میوه است. امیدواریم که این مقاله نه‌تنها دانش شمارا در مورد کامکوات افزایش دهد، بلکه الهام‌بخش استفاده از آن به‌عنوان یک بخش سالم و مفید از رژیم غذایی شما باشد.

با توجه به اینکه تحقیقات درزمینهٔ خواص میوه‌ها و گیاهان همچنان در حال انجام است، خواص میوه کامکوات می‌تواند یکی از موارد جذاب برای مطالعه و تحقیق بیشتر باشد. این میوه کوچک اما پرقدرت، نمونه‌ای از چگونگی ترکیب طعم، زیبایی و سلامت در یک بسته کوچک است و می‌تواند جزء جذاب‌ترین اجزای طبیعت محسوب شود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

www.healthline.com

www.wikihow.com

stylecraze

keepandstores

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نایان
نایان
6 ماه قبل

بهتر نیست عنوان این مقاله با نام هایش را پورنج بزارید تا کامکوات، و اسم اصلیل ایرانی باشه.!

مرتضی عسکری
پاسخ به  نایان
6 ماه قبل

سلام دوست گرامی
ممنون از نظر شما
در حقیقت سعی شده اسمی که بیشتر در بین عوام رایج است (جهت در معرض دید قرار گرفتن مطلب برای کاربران عزیز) گذاشته شود.
باز هم ممنون از شما

هادی
هادی
4 ماه قبل

مطلب بسیار کامل و عالی
سپاس از شما

مرتضی عسکری
پاسخ به  هادی
4 ماه قبل

سلام دوست گرامی
ممنونم از حسن نظر شما

4
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x