روش های خشک کردن لیمو ترش

روش های خشک کردن لیمو ترش

لیموترش یکی از مرکبات با طراوت و محبوب با کاربردهای مختلف است. خشک کردن لیمو ترش کمک می‌کند که این میوه خوشمزه را به مدت طولانی بتوانیم استفاده کنیم.

این میوه به دلیل طعم ترش آن بیشتر به‌عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود تا میوه‌ای که به‌تنهایی خورده شود. آب‌ آن و پوست لیمو ترش خشک افزودنی‌های محبوبی به محصولات پخته‌شده، سس‌ها، سس‌های سالاد، نوشیدنی‌ها و دسرها هستند.

خشک شده این میوه فواید دارویی زیادی دارد و منبع شناخته‌شده‌ای از ویتامین‌ها، فیبرها و ترکیبات مختلف گیاهی مفید است.

درواقع، این میوه مثل پسته، انجیر، انار و انگور منبع قابل‌توجهی از ویتامین C و حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌ها و حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

لیمویی که در یخچال یا در ظرف میوه نگهداری می‌شود، فقط یک یا دو هفته دوام می‌آورد. این میوه حاوی حجم زیادی آب است که باعث رشد میکروبی و ماندگاری کوتاه می‌شود.

با خشک‌کردن پوست این میوه‌ها، گاهی اوقات کل میوه حفظ می‌شود.

طرز خشک کردن لیمو ترش در آفتاب

قبل از خشک‌ کردن این میوه باید آن‌ها را تمیز بشویید و خوب آبکشی شوند.

برای اینکه این میوه کوچک و ترش را در آفتاب خشک‌کنید آن‌ها را در یک ظرف قرار دهید و برای چند روز در جای خشک و گرم در معرض آفتاب بگذارید تا خشک و ترد شود.

بهتر است میوه‌ها را داخل یک جعبه خشک قرار دهید که شب‌ها بتوانید در جعبه را ببندید تا از آلودگی و فساد در اثر آب‌وهوا یا حشرات جلوگیری شود.

لیموی خشک چه مدت ماندگاری دارد؟

لیموی خشک بسته به روش خشک کردن آن، رطوبت یا نگهداری می‌تواند تا پنج سال دوام بیاورد. بعد از خشک کردن از اینکه کاملا خشک شده باشند اطمینان حاصل کنید. میوه‌های خشک اگر حاوی حتی مقدار کمی رطوبت باشند، به‌مرورزمان کپک می‌زنند.

برای اطمینان از خشک بودن لیموترش، دستمال‌کاغذی را روی میوه فشار دهید تا رطوبت آن را تشخیص دهید. اگر چندین لکه مرطوب روی دستمال‌کاغذی ظاهر شد، خشک‌کردن آن را تا زمانی که رطوبت باقی نماند ادامه دهید.

علاوه بر این، لیموی خشک خود را به‌درستی نگهداری کنید. بدون ذخیره‌سازی مناسب، اکسیداسیون رخ می‌دهد و طعم و محتوای غذایی میوه شما را بدتر می‌کند. ظروف آب‌بندی‌شده وکیوم بهترین گزینه برای نگهداری میوه‌های خشک هستند زیرا مهروموم سرعت اکسیداسیون را کاهش می‌دهد و محصولات خشک شما را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند. شیشه را در یک کابینت خشک و تاریک نگهداری کنید.

اگر لیمو ترش خشک تغییر رنگ داد، آن را بیرون بیندازید.

خشک کردن لیمو ترش در آفتاب
قرار دادن لیمو ترش های شسته شده روی یک پارچه نخی در معرض آفتاب.

طرز خشک کردن لیمو ترش در فر

تابه‌حال به خشک کردن مرکبات در فر فکر کرده‌اید که چگونه این میوه‌ها را به زیباترین مرکبات خشک در فر خود تبدیل کنید؟

خشک کردن لیمو ترش در فر یکی از مرکبات خوشمزه است که در اینجا دستور آن را برای شما قرار می‌دهیم:

درحالی‌که این فرآیند نسبتاً وقت‌گیر است (مجموعاً 3-6 ساعت)، بسیار آسان است، زیرا بیشتر این زمان منتظر ماندن برای خشک شدن آب‌لیمو است.

مراحل خشک کردن لیمو ترش در فر

یک: فر را با دمای 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتی‌گراد) گرم‌کنید.

اولین قدم برای تهیه مرکبات کاملاً خشک این است که فر خود را در دمای مناسب تنظیم کنید. برای هر فر تنظیم درجه متفاوت است.

می‌توانید درجه فر خود را پایین‌تر بیاورید.

با قرار دادن فر در دمای پایین، اساساً به‌آرامی برش‌های مرکبات را در مدت 3-6 ساعت با بیرون کشیدن تمام رطوبت، آبگیری می‌کنید.

دو: یک ورقه پخت را با کاغذ روغنی بپوشانید یا از یک توری سیمی استفاده کنید.

استفاده از کاغذ روغنی یا قفسه سیمی قابل پخت در فر در بالای سینی پخت بسیار مهم است، در غیر این صورت ممکن است لیموترش‌ها در حین کم شدن آب به تابه بچسبند.

سه: مرکبات را نازک برش دهید.

این مرحله برای خشک کردن این میوه بسیار مهم است. سعی کنید میوه‌ها را به یک اندازه برش دهید. برای این کار از یک چاقوی کاملاً تیز استفاده کنید.

چهار: هنگامی‌که مرکبات تکه‌تکه شد، آن را به سینی کاغذ روغنی (سینی روکش شده با روغن یا توری سیمی) اضافه کنید و آن‌ها را طوری قرار دهید که حداقل 1.27 سانتیمتر بین برش‌ها فاصله داشته باشد.

هر دو ساعت یک‌بار لیموترش‌ها را در سینی برگردانید همچنین سینی را در فر بچرخانید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برخی از فرها کمی گرم‌تر یا سردتر کار می‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که میوه‌ها را فقط زمانی از فر خارج کنید که کاملاً خشک‌شده و تمام رطوبت آن‌ها از بین برود.

همچنین توجه داشته باشید که هر چه این میوه معجزه‌آسا بزرگ‌تر باشد، خشک کردن آن مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد.

طرز خشک کردن لیمو ترش در فر
برش های یکسان لیمو ترش با فاصله از هم روی کاغذ روغنی یا توری سیمی در فر.

طرز خشک کردن پوست لیمو

مرحله یک: ابتدا با آب سرکه یا یک پاک‌کننده این میوه‌ها را کاملاً بشویید و به‌خوبی آبکشی کنید.

برای شروع، پوست آن‌ها را به قطعات کوچک یکنواخت برش دهید تا مطمئن شوید که به‌طور یکنواخت خشک شوند. حواستان باشد فقط پوست رویی میوه‌ها را جدا کنید زیرا قسمت سفیدرنگ زیرپوست لیمو تلخ است.

مرحله دو: آن‌ها را در دستگاه آبگیری 135 درجه فارنهایت خشک کنید تا قطعات ترد و خشک شوند. این کار بسته به رطوبت باید حدود شش ساعت یا بیشتر طول بکشد.

همچنین می‌توانید از سرخ‌کن با کمترین درجه تنظیم حدود یک ساعت استفاده کنید یا از فر با دمای 200 درجه به مدت 25 تا 30 دقیقه استفاده کنید.

چگونه برای خشک‌ کردن پوست لیمو ترش از فر استفاده کنیم؟

پوست‌ها را در یک‌لایه روی یک ورقه پخت با کاغذ روغنی پهن کنید و در فر با دمای 200 درجه فارنهایت بپزید تا زمانی که پوست‌ها سفت و جمع شوند. این باید حدود بیست‌وپنج تا سی دقیقه طول بکشد.

حتماً مراقب تکه‌ها باشید تا نسوزند یا آن‌قدر ترد نشوند که قابل‌استفاده نباشند. وقتی تمام شد، پوست‌ها را از فر خارج کرده و بگذارید کاملاً خنک شوند. پوسته‌ها را به ظرفی دربند منتقل کنید تا حدود سه ماه در آنجا نگهداری شوند.

آیا می‌توانم پوست لیمو را در مایکروویو خشک‌کنم؟

بله می‌توانید پوست این میوه را در ماکروویو خشک‌کنید. این کار به‌اندازه کافی جواب می‌دهد، اما بهتر است برای خشک‌ کردن پوست آن از دستگاه خشک‌کن، فر یا سرخ‌کن با هوا استفاده کنید.

برای انجام این کار، برش‌های پوست میوه را به‌صورت یک لایه روی دستمال‌کاغذی قرار دهید و سپس با یک دستمال‌کاغذی بپوشانید. پوست‌ها را به مدت سی ثانیه در ماکروویو با حرارت بالا قرار دهید.

مرحله سوم: قبل از انتقال قطعات در ظروف دربسته، اجازه دهید تا روی یک قفسه خنک شوند. سپس می‌توانید از آسیاب قهوه یا مخلوط‌کن برای تبدیل آن به پودر استفاده کنید.

ماندگاری پودر خشک لیموترش چقدر است؟

پودر لیمو ترش خشک شده شما، اگر به‌درستی در یک ظرف دربسته نگهداری شود، باید حدود سه ماه دوام داشته باشد. این بدان معنی است که شما می‌توانید برای مدت‌زمان زیادی به پودر لیمو ترش خشک شده دسترسی داشته باشید و نیازی به نگه‌داشتن میوه‌های تازه برای دستور پخت نخواهید داشت.

طرز خشک کردن پوست لیمو
پوست های لیمو باید طوری جدا شود که قسمت سفید رنگ آن روی پوست نباشد چون تلخ است همچنین پوست ها به یک اندازه برش بخورند تا همزمان خشک شوند.

طرز خشک کردن لیمو ترش ورقه‌ای

ازآنجایی‌که برش‌های لیمو ماندگاری زیادی ندارند، بسیاری آن‌ها را خشک می‌کنند تا مدت طولانی‌تری نگه‌دارند. خوشبختانه، خشک کردن آن در خانه آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

لیموها را از وسط نصف کنید و تمام‌دانه‌ها را بردارید، سپس آن‌ها را به ضخامت 1/4 اینچ برش دهید.

سپس برای خشک کردن آن‌ها می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید.

استفاده از فر: فر را با دمای 57 تا 85 درجه سانتی‌گراد گرم‌کنید و بین 2 تا 12 ساعت خشک کنید.

استفاده از آبگیر: دستگاه را روی دمای 125-135 درجه فارنهایت تنظیم کنید و به مدت 8 ساعت خشک کنید.

استفاده از ماکروویو: ماکروویو را روی حالت یخ‌زدایی قرار دهید و به مدت 7 دقیقه بگذارید باقی بماند تا خشک شود.

خشک‌ کردن ورقه های لیمو ترش در فر

فر را با دمای 135-185 درجه فارنهایت گرم‌کنید.

برش‌ها را روی یک ورقه پخت که با کاغذ روغنی پوشانده‌اید قرار دهید و در فر از قبل گرم شده قرار دهید.

اینجاست که کمی مشکل می‌شود. بین 2 تا 12 ساعت طول می‌کشد تا آب برش‌های لیمو خارج شود، بنابراین بعد از 2 ساعت آن‌ها را بررسی کنید تا ببینید آیا آب آن‌ها تمام‌شده‌اند یا خیر.

اگر تمام نشد، آن‌ها را در فر نگه‌دارید اما هر ساعت آن‌ها را چک کنید. این کار سختی نیست زیرا برش‌های لیمو را نیز باید هر ساعت یک‌بار برگردانید. اگر برش‌های لیمو در هر نقطه شروع به سوختن کردند، باید دمای فر را پایین بیاورید.

بعدازاینکه آب برش‌ها تمام شد، می‌توانید آن‌ها را از فر خارج کنید، بگذارید کاملاً خنک شوند و در ظرف دربسته نگهداری کنید.

لیموها اغلب در هنگام خشک شدن قهوه‌ای می‌شوند که کاهش دما می‌تواند به جلوگیری از این اتفاق کمک کند، اگرچه فرآیند خشک کردن آن‌ها را طولانی‌تر می‌کند.

خشک‌کردن برش‌های لیمو در ماکروویو

درحالی‌که خشک‌ کردن برش‌های لیمو در ماکروویو می‌تواند نتایج متناقضی ایجاد کند، بسیاری از مردم همچنان این روش را ترجیح می‌دهند زیرا بسیار سریع است.

با قرار دادن 5 حوله کاغذی روی بشقاب ماکروویو و قرار دادن برش‌های لیمو روی حوله‌ها شروع می‌کنید. اطمینان حاصل کنید که بین هر برش فاصله وجود دارد تا هیچ‌کدام از آن‌ها روی‌هم قرار نگیرند. وقتی کارتان تمام شد، 5 حوله کاغذی دیگر را روی برش‌ها قرار دهید و بشقاب را در ماکروویو بگذارید.

در مرحله بعد، مطمئن شوید که ماکروویو در حالت یخ‌زدایی است. اگر آن گزینه را ندارید، آن را روی 50 درصد قدرت تنظیم کنید. برش‌ها را حدود هفت دقیقه در ماکروویو قرار دهید، سپس خارج کنید.

اگر این در مرحله خشک کردن تمام شد آن‌ها را بردارید، سپس تمام دستمال‌های کاغذی را دور بیندازید. اگر خشک نشدند، دوباره آن‌ها را در ماکروویو قرار دهید اما از دستمال‌کاغذی جدید استفاده کنید و از همان روشی که دفعه اول انجام دادید استفاده کنید.

با این‌حال، این بار، شما می‌خواهید آن‌ها را تنها دو دقیقه در ماکروویو بگذارید. این روند را تا زمانی که خشک شوند ادامه دهید.

خشک‌کردن برش‌های لیمو در آبگیر

دستگاه‌های آبگیری روشی آسان برای خشک‌ کردن برش‌های لیمو هستند.

می‌توانید با تنظیم دمای دستگاه روی 51-57 درجه سانتی‌گراد شروع به کارکنید. بهتر است از آبگیر استفاده کنید زیرا این ساده‌ترین راه برای انجام این کار است.

بعدازاینکه دمای دستگاه را تنظیم کردید، برش‌ها را در سینی بگذارید و اجازه دهید حداقل دو ساعت بپزند. پس از اتمام دوره دوساعته، برش‌ها را بررسی کنید تا ببینید روند چگونه پیش می‌رود.

پس‌ از آن، هر ساعت آن‌ها را بررسی کنید تا زمانی که آب آن‌ها تمام شود. معمولاً 8 ساعت طول می‌کشد تا برش‌های لیمو خشک شوند.

اگر دستورالعمل‌هایی که با دستگاه آب‌گیری شما ارائه می‌شود به شما می‌گوید که چه مدت یا چه دمایی طول می‌کشد تا برش‌های میوه شما به‌درستی آب‌گیری شود، آن دستورالعمل را دنبال کنید. اگر مطمئن نیستید، فقط هر ساعت برش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به روشی که باید پخته شود.

راه‌های دیگر برای از بین بردن آب برش‌های لیمو

اگر دوست دارید می‌توانید برش‌های لیمو را در سرخ‌کن هوا آبگیری کنید که این روش خشک کردن لیمو ترش بسیار سریع است.

فقط سرخ‌کن را روی 100 درجه و نه بیشتر تنظیم کنید، سپس برش‌ها را به مدت 45-50 دقیقه بپزید.

بعد از این مدت، آن‌ها را بررسی کنید و اگر هنوز خشک نشده‌اند آن‌ها را با افزایش ۵ دقیقه بپزید تا کاملاً خشک شوند.

به خاطر داشته باشید که وقتی از این روش برای خشک کردن لیمو ترش استفاده می‌کنید، ممکن است برش‌ها پس از اتمام شفاف شوند، بنابراین اگر این اتفاق افتاد نگران نباشید.

در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را با آفتاب خشک‌کنید، اگرچه این کار به‌راحتی می‌تواند تا دو روز طول بکشد.

فقط آن‌ها را روی یک ورقه پخت قرار دهید و آن را مستقیماً در زیر نور خورشید یا نزدیک پنجره‌ای قرار دهید که آفتاب مستقیم به خانه شما می‌رسد.

بعد از یک روز آن‌ها را بررسی کنید، اما اگر به زمان اضافی نیاز دارند، آن‌ها را بیشتر در معرض آفتاب بگذارید.

خشک کردن لیمو ترش در آفتاب روشی است که قبلاً برای آب‌گیری میوه‌ها و سبزی‌ها انجام می‌شد، اما اکنون دستگاه‌های آب‌گیری وجود دارند که همین کار را در مدت‌زمان بسیار کوتاه‌تری انجام می‌دهند.

لیمو خشک ورقه ای برای چای

این میوه معمولاً به نوشیدنی‌های مختلف ازجمله چای اضافه می‌شود تا طعم خوشمزه‌ای به آن بدهد.

رایحه آرامش‌بخش لیمو ترش خشک در چای را نباید دست‌کم گرفت، زیرا نوشیدن چنین چای معطری می‌تواند استرس را دور کند و بویی انرژی‌زا دارد که حالات منفی و بی‌حالی را بهبود می‌بخشد.

برش‌های لیمو ترش خشک را چگونه نگهداری کنیم؟

برش‌های لیمو ترش خشک‌ شده را باید در یک ظرف دربسته نگهداری کنید و سپس در مکانی خشک و خنک قرار دهید.

سعی کنید از یک کیسه پلاستیکی قابل بسته شدن مجدد یا یک شیشه شفاف با درب هوابند استفاده کنید. هنگامی‌که آن‌ها را ذخیره کردید، اگر آن‌ها را به‌درستی نگهداری کنید، برش‌های این میوه برای چندین ماه باقی می‌مانند.

اکنون می‌دانید که خشک کردن لیمو ترش را چگونه انجام دهید حالا می‌خواهیم بدانیم که لیمو ترش ورقه‌ای و در کل لیمو ترش خشک شده برای چه مواردی استفاده می شود؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

نحوهی خشک کردن لیمو ترش ورقه ای
ورقه های لیمو به یک اندازه را می توان به روش های مختلف از جمله در فر، آبگیر یا ماکروویو خشک کرد.

 لیمو خشک ‌شده برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

شما می‌توانید از پوست خشک آن و لیمو ترش خشک ورقه‌ای در انواع دستورالعمل‌ها ازجمله چای، نوشیدنی‌ها و محصولات پخته استفاده کنید.

استفاده از طعم تلخ لیمو ترش خشک در غذا می‌تواند طعمی اسیدی و تلخ همراه با یک شیرینی شگفت‌انگیزی ایجاد کند. بهتر است از آن برای چاشنی خورش، ماهی، سوپ و سبزی‌ها استفاده شود.

همچنین می‌تواند به گوشت کبابی، محصولات پخته‌شده، کیک‌ها و سس‌ها طعم بدهد.

همین‌طور می‌توانیم برش‌های آن را به آب، چای سرد یا داغ اضافه کنیم.

راه‌های بسیار زیادی برای استفاده از لیمو ترش خشک وجود دارد، اما در اینجا تعدادی از موارد را ذکر می‌کنیم:

  • به‌عنوان چاشنی کوکتل
  • به‌عنوان رویه دسر
  • برای طعم دادن به چای
  • آن را در شکلات آغشته کنید و بخورید
  • روی کیک

فراموش نکنید که روی آن کمی نمک دریا اضافه کنید! ترکیب لیمو ترش خشک شده، شکلات شیرین و نمک دریا یک ترکیب بهشتی است.

خشک کردن لیمو ترش
یکی از موارد استفاده لیمو ترش خشک، نوش جان کردن آن با چای است.

سخن پایانی

لیموی خشک را می‌توان برای طعم دادن به مواد غذایی استفاده کرد. این میوه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

لیمو ترش خشک یک راه عالی برای به دست آوردن مزایای سلامتی این میوه بدون تحمل طعم ترش است.

خشک کردن لیمو ترش آسان، سریع و ارزان است و به چند روش می‌توان آن را خشک کرد ازجمله: در آفتاب، در فر، استفاده از دستگاه خشک‌کن همچنین می‌توان به‌صورت کامل یا فقط پوست این میوه را خشک کرد یا اینکه به‌صورت ورقه‌ای این کار را انجام داد.

امیدوارم این مقاله در مورد نحوه خشک کردن لیمو ترش به شما کمک کند تا این چرخ‌های زیبا را به‌راحتی در خانه خود بسازید و لذت ببرید!

www.homesteadinginohio.com

shortgirltallorder.com

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x