با گیاهان آپارتمانی گلدار خانه تان را گلباران کنید!

با گیاهان آپارتمانی گلدار خانه تان را گلباران کنید!
فهرست آنچه در این مطلب می خوانید: پنهان

زیبا ترین گل های خانگی را به خانه خود بیاورید!

نگهداری از گل و گیاه در خانه محیط شاد و با طراوتی را برای ساکنین به ارمغان می آورد. برخی از افراد علاقه زیادی به نگهداری از گل و گیاه در خانه دارند که از حضور آن ها انرژی می گیرند. علاوه بر گیاهان آپارتمانی می توانید از گیاهان آپارتمانی گلدار استفاده کنید که زیبایی دو چندانی به خانه های شما می دهند.

گل های آپارتمانی دسته ای از گیاهان گلدار می باشند که شرایط و نحوه نگهداری آن ها با یکدیگر متفاوت اما ساده است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به گل ها اهمیت می دهید و دوست دارید آن ها را در خانه داشته باشید، باید بدانید که گیاهان آپارتمانی گلدار از تنوع زیادی برخوردار می باشند. در این مقاله به تعدادی گیاه آپارتمانی گلدار و نحوه نگهداری آن ها پرداخته می شود. شما می توانید بر اساس سلیقه خود آن ها را تهیه و در خانه خود نگهداری کنید. با ما همراه باشید.

1.گیاه همیشه گلدار آزالیا، جلوه گر فصل بهار در خانه

هیچ چیز زیباتر از شکوفه های درختچه آزالیا (Azalea) در فصل بهار نیست. این بوته ها از رنگ های مختلفی برخوردارند، به سختی می توان موردی را یافت که متناسب با نیاز شما در آپارتمان نباشد. آزالیا را می توان در هر باغ و گلدانی پرورش داد و بلافاصله به محیط رنگ و زیبایی افزود. جذابیت گل آزالیا زمانی بیشتر است که به تنهایی کاشته شوند. گلدهی این گیاه آپارتمانی گلدار در فصل بهار است.

گیاه همیشه گلدار آزالیا

مکان مناسب برای کشت گیاه آپارتمانی گلدار آزالیا

مراقبت از گل آزالیا بسیار ساده است، تنها مسئله مهم و ضروری انتخاب محل کاشت آن است. زمانی که آزالیا به تنهایی کاشته می شوند جذاب ترین گل ها را برای شما به ارمغان می آورد. با این حال، با کاشت های انبوه در مناطق بزرگ تر، مانند مکان های پر درخت، این گیاه به خوبی رشد می کنند. این بوته ها باید در بهار، ترجیحاً در مکان های خنک و سایه دار کاشته شوند.

نور لازم برای رشد آزالیا

آفتاب کامل، به ویژه در مناطق آب و هوایی گرم، می تواند برگ ها را بسوزاند در حالی که سایه شدید نیز می تواند اکسیژن لازم را از آن ها گرفته و درنتیجه رشد و شکوفایی گل ها را ضعیف کند.

خاک مناسب برای رشد گیاه آپارتمانی گلدار آزالیا

آزالیا ریشه کم عمقی دارد و به یک خاک اسیدی خوب زهکشی شده نیاز دارد. همچنین افزودن کمپوست می تواند به اصلاح خاک کمک کند. به طور کلی مواد آلی اضافه شده به خاک و یک لایه مالچ آزالیا را با مواد مغذی کافی تأمین می کند. بنابراین، کود دهی مکرر اغلب مورد نیاز نیست.

با این حال، اگر مقدار کمی نیتروژن در خاک وجود داشته باشد، استفاده از کود برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی ضروری است. از علائم کمبود عناصر ضروری آزالیا می توان به توقف رشد، کوچک تر شدن برگ های زرد مایل به سبز یا ریزش زودرس برگ اشاره کرد. کوددهی این بوته آپارتمانی باید در اواخر بهار تا اوایل پاییز انجام شود.

2.گیاه آپارتمانی گلدار آنتوریوم، معروف به گل دم روباهی

گیاه آنتوریوم (Anthorium) به عنوان گیاهان گلدار آپارتمانی در مناطق خنک تر و گاهی به عنوان گیاهان محوطه ای پرورش داده می شود. مراقبت مناسب از آنتوریوم یا گل دم روباهی به شرطی که چند عنصر اصلی برای گیاه فراهم کنید، آسان است.

گیاه آپارتمانی گلدار آنتوریوم

نور لازم برای رشد آنتوریوم

گیاهان آنتوریوم می توانند شدت های مختلف نور غیر مستقیم را تحمل کنند، اما گل های آنتوریوم که در نور کم رشد می کنند رشد و شکوفایی کمتری نسبت گل ها در نور زیاد دارند. این گیاهان نمی توانند نور مستقیم را تحمل کنند، زیرا امکان سوزش برگ ها وجود دارد. آن ها در نور شدید و غیرمستقیم بهترین رشد و عملکرد را دارند.

خاک و آبیاری مناسب برای رشد آنتوریوم

مراقبت از آنتوریم همچنین مستلزم آن است که خاک از زهکشی خوبی برخوردار باشد، اما مقدار کمی رطوبت در آن نگه داشته شود. گل آنتوریوم خاک همیشه مرطوب را دوست ندارند. گل زیبای آنتوریوم خود را به طور منظم آبیاری کنید، اما مراقب باشید تا بیش از حد آب ندهید. بهتر است نگذارید تا خاک گل آنتوریوم کامل خشک شود. این گیاه در معرض پوسیدگی ریشه نیز می باشد، بنابراین مقدار زیاد آب می تواند باعث از بین رفتن ریشه شود. اگر اجازه دهید گیاه در گلدان خیلی خشک شود، رشد آن کند می شود.

زمان تغذیه برای رشد گیاه آپارتمانی گلدار آنتوریوم 

گیاه آنتوریوم به کود زیادی احتیاج نداشته و فقط باید هر سه تا چهار ماه یک بار با کود تغذیه شود. برای به دست آوردن بهترین شکوفه ها، از کودی استفاده کنید که مقدار فسفر بیشتری داشته باشد. مراقبت مناسب از آنتوریوم کار سختی نیست. زمانی که آنتوریوم را در آپارتمان یا باغچه خود کشت کنید گل هایی شگفت انگیز و ماندگار برای شما به ارمغان می آورد.

3.گیاه همیشه گلدار ارکیده، در اندازه و رنگ های مختلف 

ارکیده (Orchids) نوعی از گیاهان گلدار آپارتمانی است که معمولاً رشد بسیار عالی در آپارتمان دارد. به شرط داشتن شرایط مناسب رشد، نحوه مراقبت و نگهداری از گل ارکیده دشوار نیست. این گل های جالب را می توان در طیف وسیعی از رنگ ها و اندازه ها بسته به انواع مختلف یافت. ارکیده ها پس از تأمین نیازهای اساسی آنها مانند نور، دما و رطوبت به مراقبت کمی نیاز دارند.

گیاه همیشه گلدار ارکیده

خاک و محیط رشد گل ارکیده

اکثر ارکیده ها به شرایط مرطوب و زهکش خوب نیاز دارند. انواع مختلفی از محیط رشد وجود دارد که می توان برای گل ارکیده استفاده کرد. از جمله این محیط ها عبارتند از پوست سرخ درخت صنوبر، خزه پیت اسپاگنوم، سنگ، چوب پنبه، زغال چوب، شن، خاک گلدان و غیره. ارکیده ها به کاشت کم عمق نیاز دارند.

ترکیب اساسی برای محیط رشد ارکیده شامل پرلیت درشت، پوست درخت صنوبر و خزه اسپاگنوم است.

نور لازم برای رشد گیاه آپارتمانی گلدار ارکیده

ارکیده ها را در پنجره یا اتاقی رو به شرق و جنوب قرار دهید. این گیاهان نور غیرمستقیم را ترجیح می دهند. نور ناکافی منجر به گلدهی ضعیف می شود. با این حال، نور زیاد می تواند منجر به سوختن برگ آن ها شود.

آبیاری و رطوبت مورد نیاز گل ارکیده

ارکیده ها به آب کافی احتیاج دارند اما باید اجازه داد تا خاک آن خشک شود. یک راه برای بررسی خشک بودن یا نبودن خاک، فرو بردن انگشت خود در حدود 3 سانتی متر در محیط در حال رشد است. اگر خشک است، کمی آب به آن بدهید. در غیر این صورت، صبر کرده و آبیاری انجام ندهید.

گیاهان ارکیده آپارتمانی به رطوبت حدود پنجاه تا هفتاد درصد نیاز دارند. روش های مختلفی برای افزایش رطوبت در خانه وجود دارد. یک بشقاب یا سینی پر آب همراه با سنگریزه در زیر گلدان قرار دهید، یا اینکه روزانه گیاه را با آب اسپری کرده یا از دستگاه بخار ساز استفاده نمایید. ارکیده ها را در فصل رشد هفته ای یک یا دو مرتبه کوددهی کنید. پس از بلوغ کوددهی را به هر ماه یا دو ماه یک مرتبه کاهش دهید.

4.گیاه آپارتمانی گلدار فوشیا یا گل آویز، با پرچم های بلند و قرمز

یکی از گیاهان گلدار آپارتمانی گل آویز یا فوشیا (Fuchsia) است که دارای ساقه های بلند و آویزان، گل های قرمز و صورتی همراه با پرچم های بلند است. فوشیاهای زیبا و ظریف در هزاران نوع و رنگ، با شکوفه های چند رنگی که به زیبایی از سبدها و گلدان ها آویزان و افتاده اند، وجود دارد. فوشیاهای وحشی، بومی آمریکای مرکزی و جنوبی، در رشته کوه های جنوب آمریکا که درجه حرارت خنک است و هوا مرطوب است، به شدت رشد می کنند. دلیل نامگذاری Fuchsias یک گیاه شناس آلمانی به نام Leonard Fuchs در قرن 16 بود. این گل های آویز به تعمیر و نگهداری مداوم احتیاج ندارند، اما توجه به آن ها نیاز به برنامه ریزی دارد.

گیاه آپارتمانی گلدار فوشیا

خاک مناسب برای رشد گل فوشیا

مراقبت خوب از گیاه فوشیا مستلزم کاشت آن ها در خاک با سطح pH  حدود 6 تا 7 است. با این حال، در بسیاری از انواع خاک نسبتاً سازگار هستند، به شرطی که زهکشی مناسب باشد و آب به سرعت تخلیه شود. ریشه های گل فوشیا دوست ندارند در آب بنشینند.

نور و دمای ایده آل برای رشد گل فوشیا

گل های آویز و زیبای فوشیا نور فیلتر شده زیادی را دوست دارد اما در برابر گرما تحمل کمی دارند. اطمینان حاصل کنید که سبدهای فوشیا یا گلدان های شما در سایه قرار داشته باشند. دمای ایده آل این گل کمتر از 27 درجه سانتی گراد (80 درجه فارنهایت) است. در این دما گل را به شکوفه زنی تشویق می کند. همچنین گل فوشیا در شب درجه حرارت سردتر را ترجیح می دهد. اگر در داخل خانه فوشیا می کارید، پنجره ای با نور غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد را دارد. با این حال، آن ها رطوبت هوا را دوست دارند و اگر هوا بیش از حد خشک باشد، چه در داخل خانه و چه در خارج، از بین خواهند رفت.

سعی کنید همیشه هوای اطراف گل آویز فوشیا را با غبارپاشی یا سینی آب و سنگریزه مرطوب نگه دارید.

بیماری های گیاه آپارتمانی گلدار فوشیا

گل آویز فوشیا می تواند در معرض انواع عفونت های قارچی و بیماری های ویروسی قرار گیرند. حتماً اطراف فوشیای خود را از برگ ها و ساقه های مرده و سایر مواد و بقایا دور نگه دارید. مراقب مشکلاتی باشید که ممکن است در قسمت ساقه و برگ بیماری ایجاد شود. در صورت لزوم گیاه را با روغن چریش و صابون حشره کش درمان کنید. مراقبت از این گل آویز لزوماً سخت و البته کم نیست، اما با کمی توجه ویژه به زیبایی آن ها ارزش تلاش بیشتر را دارد.

5.گیاه همیشه گلدار اسپاتی فیلوم یا گل چمچه ای

گل چمچه ای یا اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum) که نمونه دیگری از گیاهان گلدار آپارتمانی است، یک انتخاب عالی برای ادارات و آپارتمان ها است. هنگامی که صحبت از گیاهان آپارتمانی می شود، گیاهان اسپاتی فیلوم از ساده ترین گیاهان برای مراقبت و نگهداری هستند.  اما گرچه مراقبت از این گل سفید و زیبا آسان است، اما شرایط مناسب برای رشد بسیار مهم هستند. اسپاتی فیلوم شبیه به گل آنتوریوم است اما رنگ آن متفاوت می باشد. گل چمچه ای یک گیاه آپارتمانی عالی برای خانه یا محل کار محسوب می شود. این گیاهان دوست داشتنی نه تنها فضای زندگی را روشن می کنند، بلکه در تمیز کردن هوای خانه بسیار عالی هستند. معمولاً این گیاهان دارای برگ های سبز تیره و گل های سفید می باشند.

گیاه همیشه گلدار اسپاتی فیلوم

نور مناسب برای رشد گیاه آپارتمانی گلدار اسپاتی فیلوم

گل اسپاتی فیلوم مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی محبوب از نور متوسط تا کم لذت می برند. اینکه شما چه نوع نوری را باید تأمین کنید بیشتر به این بستگی دارد که می خواهید گیاه اسپاتی فیلوم شما چگونه باشد. گل هایی که در نور بیشتری قرار می گیرند تمایل دارند گل های سفید و گل های دوست داشتنی بیشتری تولید کنند، در حالی که اسپاتی فیلوم هایی در نور کم شکوفا می شوند بیشتر به یک گیاه با شاخ و برگ و بدون گل شبیه می شوند.

مقدار و زمان آبیاری گل اسپاتی فیلوم

یکی از رایج ترین اشتباهات در مراقبت از گل اسپاتی فیلوم، آبیاری بیش از حد است که می تواند یکی از مهم ترین دلایل مرگ آن باشد. به همین دلیل شما هرگز نباید طبق یک برنامه به گیاه اسپاتی فیلوم آب دهید، بلکه باید هفته ای یک بار آن ها را بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به آبیاری دارند یا خیر. کافی است قسمت بالای خاک را لمس کنید تا از خشک بودن خاک مطمئن شوید. در چنین شرایطی گل آپارتمانی خود را آبیاری کنید. اگر خاک هنوز مرطوب است، نیازی به آبیاری گیاه نیست. از آنجا که این گل زیبا و آپارتمانی بسیار مقاوم به خشکی است، این روش به گیاه آسیب نمی رساند و از آبیاری بیش از حد جلوگیری می کند.

زمان کوددهی گیاه آپارتمانی گلدار اسپاتی فیلوم

گل اسپاتی فیلوم نیازی به کوددهی مکرر ندارد. کوددهی با کود متعادل یک تا دو بار در سال برای شاد نگه داشتن گیاه کافی است. از آنجا که برگ های پهن این گل به عنوان یک آهنربای گرد و غبار عمل می کنند، باید حداقل یک بار در سال برگ ها را شسته یا با کمک یک پارچه مرطوب آن ها را پاک کنید. این عمل به آن کمک می کند تا نور خورشید را بهتر دریافت کند. با این وجود از استفاده از محصولات درخشان کننده برگ خودداری کنید، زیرا باعث مسدود شدن منافذ گیاه می شود.

6.گیاه آپارتمانی گلدار سیکلامن، دارای برگ های قلبی و گل های ارغوانی

اگر می خواهید گیاه سیکلامن (Cyclamen) خود را همیشه در خانه داشته باشید، بدانید که مراقبت صحیح از سیکلامن بسیار ضروری است. گل های پر جنب و جوش و برگ های جالب آن ها این گیاه را به یک گیاه محبوب آپارتمانی تبدیل کرده و بسیاری از صاحبان آن سوال می کنند که چگونه باید از گیاه سیکلامن مراقبت کرد؟

گیاه آپارتمانی گلدار سیکلامن

دمای ایده آل برای رشد گل آپارتمانی سیکلامن

مراقبت از سیکلامین با دمای مناسب شروع می شود. سیکلامن ها در طبیعت در محیط های خنک و مرطوب رشد می کنند. اگر دمای خانه بیش از 20 درجه سانتی گراد (68 درجه فارنهایت) در روز و 10 درجه سانتی گراد (50 درجه فارنهایت) در شب باشد، سیکلامن شما به آرامی از بین می رود. دمای بیش از حد باعث شروع زرد شدن گیاه می شود و گل ها به سرعت نابود می شوند. سیکلامن هایی که به عنوان گیاه آپارتمانی  گلدار فروخته می شوند گرمسیری هستند و دمای زیر 4 درجه سانتی گراد (40 درجه فارنهایت) را تحمل نمی کنند.

مقدار و زمان آبیاری گیاه آپارتمانی گلدار سیکلامن

موضوع بعدی مراقبت از سیکلامن این است که مطمئن شوید آبیاری آن به درستی انجام شده است. سیکلامن به آبیاری بیش از حد و غرقابی شدن حساس است. اطمینان حاصل کنید که گیاه دارای زهکشی عالی است. گیاه سیکلامن خود را فقط هنگامی که خاک در اثر لمس خشک است آبیاری کنید، اما گیاه را در حالت خشک آنقدر طولانی رها نکنید که علائم قابل توجهی از آبیاری نشدن آن مانند ریزش برگ ها و گل ها را نشان دهد.

وقتی گیاه را آبیاری می کنید، از زیر برگ ها آبیاری کنید تا آب به ساقه ها یا برگ ها برخورد نکند.

تماس آب با ساقه ها و برگ ها می تواند باعث پوسیدگی آن ها شود. خاک را کاملاً خیس کرده و اجازه دهید آب اضافی آن تخلیه شود. برای تغذیه و گل سیکلامن فقط یک تا دو ماه در سال با کود محلول در آب کوددهی را انجام دهید . هنگامی که سیکلامن کود زیادی دریافت می کند، می تواند روی توانایی دوباره رشد مجدد آن تأثیر بگذارد.

امیدوارم با خواندن این مقاله به گل های آپارتمانی علاقه مند شده باشید و خانه تان را گلباران کنید. ایام به کام.

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

برگرفته از: www.gardeningknowhow.com

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x