تغذیه پسته پس از برداشت

تغذیه پسته پس از برداشت

آیا تغذیه پسته پس از برداشت لازم است؟

بسیاری از کشاورزان معتقد هستند که بعد از برداشت محصول از روی درخت دیگر نیازی به آب و غذا نیست زیرا خزان نزدیک است و به علاوه درخت نیازی به تغذیه ندارد چون دیگر میوه ای ندارد که به برگها فشار بیاورد اما اشتباه بزرگ دقیقا همینجاست.

درخت پسته و البته سایر درختان پس از برداشت درست به مانند زنی حامله هستند که فرزندان خود را به دنیا آورده است حال نیازمند رسیدگی و مراقبت فراوان است و اگر خوب تغذیه نشود سال آینده فرزندی نخواهد داشت.

پس از برداشت پسته، به منظور تقویت درخت و افزایش بهره وری باغ لازم است مواد معدنی مورد نیاز درخت به آن داده شود تا درخت بتواند برای تولید سال آینده آماده شود، در نتیجه بهترین زمان برای کود دهی به درخت پسته مدتی پس از برداشت میوه و قبل از خواب زمستانه درخت می باشد. در صورتی که فرآیند کود دهی انجام نشود و یا دیر انجام شود در دوره بعدی محصول کمتر و بی کیفیت تری برداشت خواهد شد.

استفاده از برنامه کودی و تغذیه ای پس از برداشت میوه موجب می شود تا مواد غذایی مورد نیاز درخت تامین شده و کشاورزان را به برداشت محصول با کیفیت هدایت کند.

اساسی ترین عنصر مورد نیاز پسته پس از برداشت

یکی از مهمترین عناصری که پس از برداشت محصول به شدت مورد نیاز پسته است عنصر کلسیم است بخش عمده ای از مشکلات و ناهنجاری های ابتدای فصل درخت پسته مربوط به کمبود کلسیمی است که پس از برداشت تامین نشده است.

کلسیم را عنصری مرموز نامگذاری کرده اند عنصری که در گیاه حرکت ندارد اما نقشهای کلیدی را بازی می کند گاهی در محلول پاشی و در خاک هرگز جذب نمی شود! و در حالی که فکر میکنیم نیاز درخت را تامین کرده ایم فقط کود را حرام کرده ایم، همه کشاورزان پسته کار باید بدانند بهترین زمان جذب کلسیم برای درخت پسته پس از برداشت است بهتر است پس از برداشت هم از طریق خاک و هم از طریق محلول پاشی کلسیم درخت را تامین نمایید.

متاسفانه دیده شده است که برخی از کشاورزان و حتی کارشناسان چون خاکهای اکثر مناطق کشور آهکی است نیازی به دادن کودهای کلسیمی نمی بینند و این یک اشتباه بزرگ است زیرا کلسیمی که به شکل آهک در گیاه است عملا هیچ فایده ای برای درخت پسته ندارد و حتی مانع جذب عنصر فسفر نیز می شود!

اگر کلسیم درخت به خوبی تامین نشود میوه سال بعد دیررس خواهد شد به علاوه سنک و سن خسارتی چند برابر به میوه های تازه عدسی و ارزنی شده می زنند، میزان مقاومت درخت نسبت به آفات و همچنین سرما و گرما نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت. کمبود کلسیم باعث سرسوختگی دانه های پسته نیز خواهد شد.

نقش کلسیم در دوره شروع رشد

تحقیقات نشان داده که نیاز کلسیم Ca در دوره شروع رشد درختان در بهار افزایش ناگهانی دارد و در همین حال توان درخت در جذب کلسیم در شروع رشد بسیار پایین است دو دلیل مهم برای این امر ذکر شده است:

  1. محدودیت جذب ریشه ای
  2. سرعت انتقال بسیار پایین عنصر کلسیم در شیره گیاهی از ریشه به سمت برگها

در نتیجه بهترین راهکار این است که کلسیم مورد نیاز از ذخیره سال قبل تامین گردد.

اما درختی که چند صد پوسته استخوانی کلسیمی پسته را در فصل قبل رسانده است دیگر کلسیمی در خود ذخیره ندارد بنابراین با کمبود بزرگ کلسیم روبرو خواهد شد، محلول پاشی هم در ابتدای بهار می تواند کمک بکند اما اگر ذخیره کلسیم کم باشد این محلول پاشی تاثیر شگرفی نخواهد داشت.

بنابراین بهترین راهکار این است که بعد از برداشت به صورت محلول پاشی و خاکی تا زمانی که درخت بیدار است از کودهای کلسیمی استفاده کنیم و یکی از بهترین منابع تامین کلسیم سولفات کلسیم است که با نام گچ کشاورزی می شناسیم که علاوه بر تامین کلسیم درخت پسته شوری را نیز خنثی می کند، نکته مهم این است که بعد از دادن گچ حتما آبیاری سنگین انجام شود.

یکی دیگر از کودهای پر کاربرد در این مقطع نیترات کلسیم است که علاوه بر تامین کلسیم ازت گیاه را هم تامین خواهد کرد، باید بدانید که نیترات کلسیم مستعد اشتعال است بنابراین هرگز نیترات کلسیم را در محیط گرم و زیر نور آفتاب نگهداری نکنید. اینکه چه مقدار کود باید به درختان بدهیم را کارشناسان باید مشخص کنند از 100 کیلو تا 500 کیلو در هکتار این مقدار متغیر است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x