اصول آبیاری باغچه در فصل تابستان

اصول آبیاری باغچه در فصل تابستان

نیاز آبی درختان در فصل تابستان

با داشتن برنامه‌ی اصولی و منظم برای آبیاری می‌توان به بقای گیاهان کمک کرد. در فصل تابستان با افزایش دمای هوا گیاهان نیاز به آبیاری بیشتری دارند؛ اما این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ که زیاده‌روی در آبیاری گیاهان علاوه بر هدر رفتن آب می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه و بروز بیماری‌های قارچی شود. این در حالی است که کم‌آبی نیز باعث پژمردگی و از بین رفتن گیاه می‌شود؛ بنابراین با برنامه‌ریزی صحیح و تنظیم تعداد دفعات آبیاری و فواصل آن می‌توان باغچه خود را بهبود ببخشید. در این مقاله با بهترین زمان آبیاری باغچه در تابستان آشنا خواهید شد.

اهمیت آبیاری برای گیاهان

آبیاری روشی برای رساندن مقداری آب به گیاهان در فواصل زمانی معین است. زیرا به رشد و نمو گیاهان کمک می‌کند. آبیاری همچنین در تولید محصولات کشاورزی در مناطق خشک که متوسط بارندگی سالانه کم است کمک زیادی می‌کند. از سایر مزایای آبیاری می‌توان به جلوگیری از رشد علف‌های هرز، جلوگیری از یخبندان اشاره کرد.

آب سبب جذب مواد مغذی به بافت‌های گیاه می‌شود. زمانی که آب کافی برای گیاه فراهم شود. ساختار گیاه حفظ می‌شود؛ و در شرایط کم‌آبی گیاه پژمرده می‌شود. علاوه بر آبیاری منظم بافت خاک نیز در حفظ رطوبت گیاه مؤثر است. بطوریکه خاک‌های رسی می‌تواند رطوبت را در خود نگه دارند. قبل از آبیاری باید میزان رطوبت خاک را با آزمایش درصد رطوبت خاک تعیین کنید. همچنین می‌توان با استفاده از دستگاه رطوبت‌سنج میزان رطوبت خاک را اندازه‌گیری کرد.

اهمیت آبیاری برای گیاهان

بهترین زمان آبیاری باغچه در تابستان

آبیاری گیاهان نباید در هوای گرم انجام شود؛ زیرا درجه حرارت بالا باعث تبخیر آب شده و آن را از دسترس گیاه خارج می‌کند. آبیاری در شب نیز به دلیل اینکه رطوبت گیاه افزایش می‌یابد؛ و باعث افزایش بیماری‌های قارچی می‌شود مناسب نیست؛ بنابراین بهترین زمان برای آبیاری باغچه اوایل صبح قبل از گرم شدن هواست؛ زیرا در این زمان به دلیل خنک بودن هوا آب تبخیر نمی‌شود و به سرعت توسط ریشه جذب می‌شود؛ و با گرم شدن هوا در طول روز رطوبت گیاه کاهش می‌یابد؛ و مانع از بروز بیماری‌های قارچی در گیاه می‌شود؛ بنابراین با دانستن اصول آبیاری درختان در تابستان و اهمیت ویژه آن می‌توان به بقا و رشد گیاهان کمک کرد.

فاصله زمانی آبیاری درختان باغچه

بسته به شرایط آب و هوایی و نوع گیاه فواصل زمانی آبیاری درختان متفاوت است. همچنین نوع خاک نیز تعیین‌کننده تعداد دفعات آبیاری است. بطوریکه خاک‌های ماسه‌ای و سبک آب را کم‌تر ذخیره می‌کنند و خاک‌های رسی بالعکس بنابراین خاک‌های رسی دیرتر نیاز به آب دارند. برای آبیاری درختان باغچه با مشاهده خشک شدن خاک باغچه اقدام به آبیاری کنید. به‌طورکلی برای آبیاری درختان باغچه در فصل تابستان هفته‌ای 2 تا 3 بار کافی است. ولی در فصول سرد سال گیاهان به آبیاری کم‌تری نیاز دارد.

میزان آبیاری درختان باغچه

برای تعیین میزان آبیاری درختان باغچه عوامل مختلفی ازجمله نوع گیاه، سن گیاه، نوع خاک و شرایط آب‌وهوایی تأثیرگذارند. گیاهان مختلف دارای نیاز آبی متفاوتی هستند. همچنین درصد رطوبت نیز در میزان آبیاری نقش بسزایی دارد. به‌طوری‌که در مناطق مرطوب میزان آبیاری کم‌تری نیاز است. در تابستان به دلیل درجه حرارت بالا و افزایش میزان تبخیر دفعات آبیاری باید افزایش یابد. گیاهان جوان که ریشه‌ی ضعیفی دارند. نیاز به آبیاری بیشتری دارند. دورتادور درختان باغچه چاله حفر کنید. تا ضمن جلوگیری از هدر رفتن آب، آب به ریشه‌ی درخت نفوذ کند.

میزان آبیاری درختان باغچه

تعیین زمان آبیاری باغچه از روی علائم ظاهری گیاهان

کمبود آب یا آبیاری بیش‌ازحد گیاه باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. آبیاری بیش‌ازحد علاوه بر غرقاب شدن و جلوگیری از تنفس گیاه به دلیل افزایش رطوبت شرایط را برای رشد قارچ‌ها را فراهم می‌کند. تشنگی گیاه منجر به تنش در گیاهان می‌شود. این تنش درنهایت مانع از رسیدن مواد مغذی به بافت‌های گیاهی و عدم رشد گیاه می‌شود. علائمی مثل پژمردگی گیاه، زرد شدن برگ گیاهان، کاهش سرعت رشد گیاه و ترک خوردن خاک ازجمله علائم کمبود آب در گیاهان محسوب می‌شوند

انواع روش‌های آبیاری باغچه

تعیین روش آبیاری برای باغچه به شرایط آب و هوایی و چگونگی رشد گیاهان بستگی دارد. یکی از روش های آبیاری باغچه در فصل تابستان، آبیاری با استفاده از شیلنگ است که یکی از رایج ترین روش های آبیاری باغچه است. این روش وقت گیر و نیازمند حضور شما در زمان آبیاری است. در ادامه چند روش دیگر برای آبیاری باغچه اشاره شده است.

روش آبیاری بارانی برای باغچه

در روش آبیاری بارانی از طریق آبپاش آب موردنیاز روی گیاه پاشیده می‌شود. در این روش می‌تواند حجم زیادی از گیاهان را آبیاری کرد. ولی آب زیادی از طریق تبخیر هدر می‌رود. همچنین به دلیل اینکه کل سطح خاک آبیاری می‌شود. اجازه‌ی رشد به علف‌های هرز داده می‌شود. مزایای آبیاری بارانی شامل موارد زیر است.

  • از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.
  • توزیع یکنواخت آب و کود در تمام نقاط باغچه
  • افزایش راندمان محصولات کشاورزی

روش آبیاری بارانی برای باغچه

روش آبیاری قطره‌ای برای باغچه

یکی از بهترین روش‌های آبیاری برای باغچه آبیاری قطره‌ای است. این روش باعث کاهش هدر رفت آب، وقت و انرژی می‌شود. در این سیستم آبیاری نیازی نیست حتماً در منزل باشید.

از مزایای آبیاری قطره‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صرف جویی در مصرف آب
  • جلوگیری از فرسایش خاک
  • سرکوب علف‌های هرز
  • صرف جویی در وقت، انرژی و هزینه
  • کاهش بیماری‌های قارچی
  • مناسب برای انواع خاک

روش آبیاری قطره‌ای برای باغچه

بهترین روش آبیاری باغچه در تابستان

بهترین روش آبیاری باید علاوه بر تأمین مواد مغذی گیاه موجب صرف جویی در مصرف آب شود. استفاده از شلنگ برای آبیاری باغچه در تابستان به دلیل اینکه آب در سطح قرار می‌گیرد. زودتر تبخیر می‌شود؛ و به ریشه‌ی گیاه نمی‌رسد؛ بنابراین استفاده از شیوه‌های آبیاری که در حجم کم و مستقیم به ریشه‌ی گیاه می‌رسد؛ و جذب می‌شود. مانع هدر رفت آب می‌شود. استفاده از روش آبیاری قطره‌ای برای فصل تابستان روش مناسبی است که آب به‌صورت قطره‌ای و آهسته به خاک نفوذ می‌کند؛ و بدون اینکه آب هدر رود جذب گیاه می‌شود.

مالچ ساده‌ترین راه برای حفظ رطوبت خاک در تابستان

خاک‌اره، پوست خردشده درختان، برگ‌های خشک‌شده، پلاستیک، سنگ، شن و کاه و کلش می‌توانند به‌عنوان پوششی روی سطح خاک برای حفظ رطوبت و خنک نگه‌داشتن خاک در فصل تابستان استفاده شوند. وجود لایه‌ای از مالچ بر روی سطح خاک باغچه در فصل تابستان مانع از تبخیر رطوبت خاک و افزایش مقاومت گیاهان در برابر گرما می‌شود؛ و دفعات آبیاری را می‌کاهد. همچنین استفاده از مالچ از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کند؛ بنابراین گیاه بدون رقابت با پارازیت‌های گیاهی برای جذب آب و مواد مغذی به رشد و نمو خود ادامه می‌دهد.

مالچ ساده‌ترین راه برای حفظ رطوبت خاک در تابستان

آبیاری گل‌های باغچه

ریشه‌ی گل‌های یک‌ساله خیلی عمیق نیست؛ بنابراین سطح خاک همواره باید مرطوب باشد. همچنین آبیاری این گل‌ها باید به مقدار کم و با فواصل کم باشد. آبیاری با فشار بالا باعث می‌شود. گل‌ها و برگ‌های گیاه در اثر برخورد آب با فشار بالا آسیب بینند. همچنین برای آبیاری گیاهان گل‌دار باید مراقب باشید روی گل ها آب نریزد زیرا باعث پژمردگی گل و سوختگی برگ‌ها می‌شود. ولی فواصل آبیاری کم باشد. خاک اطراف گل‌ها را باید چند روز یک‌بار نرم کرد تا آب در خاک نفوذ کند؛ و به مصرف گیاه برسد.

نکاتی در مورد آبیاری باغچه در تابستان

  • بر اساس میزان رطوبت خاک و شرایط اقلیمی منطقه آبیاری را انجام دهید.
  • از آبیاری گیاهان در ساعات گرم روز و زیر تابش مستقیم آفتاب جلوگیری کنید.
  • برای حفظ رطوبت می توانید از مالچ استفاده کنید.
  • آبیاری را به میزان کافی و متناسب با مرحله‌ی رشدی گیاه انجام دهید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی ریشه ها از آبیاری با فشار زیاد بپرهیزید.
  • انواع گیاهان دارای نیاز آبی متفاوتی هستند بر طبق آن آبیاری کنید.

نکاتی در مورد آبیاری باغچه در تابستان

سخن پایانی

آبیاری اصولی و منظم گیاهان یکی از بهترین راهها برای کنترل تغذیه گیاه و جلوگیری از بروز قارچ‌ها و عوامل بیماری‌زاست. آبیاری گیاهان در فصل تابستان اهمیت زیادی دارد؛ زیرا گرمای هوا باعث تبخیر آب می‌شود؛ بنابراین تعیین بهترین زمان برای آبیاری باغچه در تابستان جهت حفظ گیاهان نقش بسزایی دارد. برای تعیین زمان آبیاری باغچه در تابستان و فواصل آبیاری آن عوامل مختلفی چون نوع گیاه، بافت خاک، شرایط آب و هوایی و روش آبیاری تأثیرگذارند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x