آشنایی با روش آبیاری نشتی در کشاورزی

آشنایی با روش آبیاری نشتی در کشاورزی

چگونگی آبیاری زمین های کشاورزی به روش نشتی 

برای آشنایی با روش آبیاری نشتی باید یدانیم در روش آبیاری جوی و پشته ای آب بطور مستقیم در تماس با طوقه گیاه قرار نمی گیرد بلکه بطور نفوذی به این ناحیه می رسد.برای انجام این نوع آبیاری گیاه را روی پشته ها می کارند و آب را در جویچه های واقع در حد فاصل پشته ها به جریان می اندازند.این روش، به دو صورت آبیاری شــیاری (فارویی) و جوی پشــته ای انجام می شود.

در این شیوه ی آبیاری، برخلاف روش غرقابی آب روی تمام سطح خاک را نمی پوشاند  بلکه درون جوی یا جویچه (شیار)هایی که در بین دو ردیف کشت قرار دارد محدود شده، بتدریج به کف و کناره های جوی (پشــته ها) نفوذ می کند و خاک را مرطوب می ســازد.گیاهانی که به  روش ردیفی (پنبه، چغندر، سیب زمینی و …) کاشته می شوند با روش فارویی (شیاری) و گیاهانی  که به روش کپه ای یا نشــایی (هندوانه، خیار، گوجه فرنگی، بادمجان و …) کاشــته می شوند.

به روش جوی پشته ای آبیاری می شوند. عدم تماس مستقیم آب با ساقه و برگ گیاهان و در نتیجه کاهش بیماری های قارچی، تشــکیل نشــدن ســله در اطراف محل رویش، نیاز به کارگر کمتر،  صرفه جویی در مصرف آب و خروج سریع و راحت جوانه از خاک و به ویژه اجرای عملیات داشت به صورت مکانیزه در روش خاروئی از محاســن این روش محسوب می شود

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x