شناخت بهترین نوع درخت پسته برای کاشت

شناخت بهترین نوع درخت پسته برای کاشت

در مورد درختان پسته صبر یک فضیلت است. آجیل پسته ارزش صبر کردن برای به ثمر رسیدن درخت را دارد. درختان پسته همیشه یکی از سودآورترین درختان برای باغداران و کشاورزان بوده‌اند. این درختان امروزه در مناطق زیادی از کشورمان کشت می‌شوند و پرورش می‌یابند. البته باید بدانید به دلیل شرایط نگهداری و آب و هوایی خاصی که دارد در همه مناطق نمی‌توان از آن بهره برد. یکی از سؤالات متداول باغداران و کشاورزان و حتی برخی اوقات مردم عادی مصرف‌کننده‌ها این است که بهترین نوع درخت پسته کدام است؟ آیا قضاوت فقط ظاهری است و یا موارد دیگری نیز مطرح هستند؟ ما اینجا هستیم تا بهترین نوع درخت پسته برای کاشت و همچنین بهترین نوع پیوند پسته را برای شما مشخص کنیم. با دقت ادامه مطلب را بخوانید تا بتوانید بر اساس نیاز خود و اطلاعاتی که کسب می‌کنید بهترین انتخاب را داشته باشید.

عوامل مؤثر بر تعیین بهترین نوع درخت پسته برای کاشت

کاشت درخت پسته در برخی مناطق و برای برخی افراد به‌عنوان شغل اصلی آن‌ها یعنی کشاورزی به‌حساب می‌آید؛ بنابراین افراد باید به‌خوبی بدانند که بهترین نوع درخت پسته از هر نظر کدام است. بعد از کشت این درخت باغداران باید بدانند که مدت‌زمان نسبتاً طولانی را باید منتظر باشند تا درختان ثمر دهند.

اگرچه بهترین انواع درختان پسته را می‌شود نام برد اما بهتر است دقت داشته باشید که نحوه کاشت، کود دهی، سم‌پاشی و رفع آفات درخت پسته موارد مهمی هستند که در کیفیت محصولات نهایی نقش مؤثری خواهند داشت. با توجه به این نکات باید گفت که علاوه بر نوع درخت، موارد گفته‌شده را باید به بهترین نحو انجام دهید تا مرغوب‌ترین محصولات را تولید کنید.

انواع درخت پسته را بشناسیم!

درختان پسته در کشور ما ایران، انواع مختلفی دارند و همه از یک نوع نیستند. اگر انواع درخت پسته را بدانیم و با ویژگی‌های هرکدام به‌خوبی آشنا باشیم آنگاه می‌توانیم بهترین نوع درخت پسته را ازنظر خود انتخاب کنیم. درختان پسته شامل انواع مختلفی ازجمله کله قوچی، اوحدی یا فندقی، اکبری، احمد آقایی، قزوینی، زرندی، خنجری و انواع دیگر هستند. همه‌ی این درختان خواص بسیار زیادی دارند و سرشار از پروتئین، آهن، پتاسیم، سدیم، آنتی‌اکسیدان و روی هستند. انواع درختان پسته تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که دانستن آن‌ها در بسیاری از موارد مانند خریدوفروش‌های عمده و جزئی می‌تواند به شما کمک شایانی کند. این تفاوت‌ها شامل تفاوت‌هایی در ظاهر محصولات نهایی، تفاوت در خصوصیات درخت، تفاوت ازنظر زمان شروع گلدهی، تفاوت ازنظر زمان میوه دهی و تفاوت ازنظر شکل جوانه می‌شوند.

 

معرفی بهترین نوع درخت پسته برای کاشت

در بین انواع و ارقام درخت پسته ۴ مورد از آن‌ها نه‌تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهانی بسیار محبوب و مشهور هستند. این ۴ نوع درخت پسته همیشه در دسته ارقام صادراتی بوده‌اند. هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که اهمیت تجاری آن‌ها را تعیین می‌کنند. با ویژگی‌های هرکدام از این ارقام در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد.

پسته فندقی

یکی از بهترین نوع درخت پسته که بخش زیادی از صادرات را به خود اختصاص می‌دهد درخت پسته فندقی است. پسته فندقی با نام اوحدی و یا نام تجاری ROUND نیز شناخته می‌شود که نام‌گذاری آن به دلیل شکل کروی و اندازه کوچک آن است که شبیه به فندق است. درصد بیشتری از باغات پسته را درختان پسته فندقی تشکیل می‌دهند. از مغز پسته این نوع در بسیاری از صنایع مانند بستنی‌سازی میهن، کاله و … استفاده می‌شود. رشد ریشه و ساقه و تنه درخت پسته فندقی در حد متوسط است. برخی دیگر از ویژگی‌های پسته فندقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارتفاع درخت متوسط است.
  • بیشترین عرض تاج را در بین ارقام دیگر دارد.
  • مهم‌ترین رقم کشت در استان کرمان است.
  • ازنظر زمان گلدهی در دسته متوسط گل ده است.
  • در دسته میانارقام رس است.
  • شکل جوانه آن مخروطی کشیده است.

پسته فندوقی سادهپسته اکبری

درخت پسته اکبری که با ظاهر بسیار زیبایی که دارد توانسته خود را به‌عنوان پسته لوکس و صادراتی مطرح کند. علاوه بر آن طعم فوق‌العاده پسته اکبری نیز آن را به محبوبیت رسانده است. اندازه این نوع پسته درشت است و شکلی کشیده دارد و به همین دلیل با نام تجاری پسته SUPER LONG نیز شناخته می‌شود. از بهترین انواع تجاری درخت پسته، پسته اکبری است که کیفیت بسیار بالایی دارد. از بازار فروش خوبی برخوردار است و درصورتی‌که تمام اصول پرورش را انجام دهید به سودآوری اقتصادی می‌رسد. برخی دیگر از ویژگی‌های پسته اکبری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قدرت رشد درخت متوسط است.
  • ارتفاع درخت متوسط است.
  • عرض تاج زیاد است.
  • ازنظر زمان گلدهی در دسته دیر گل ده است.
  • در دسته دیررس قرار دارد.
  • شکل جوانه پسته اکبری کروی و با طول کم است.

پسته اکبری سادهپسته کله قوچی

بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین نوع پسته کله قوچی است؛ بنابراین می‌تواند به‌عنوان بهترین نوع درخت پسته نیز انتخاب شود. نام تجاری آن JUMBO است و یکی از محبوب‌ترین کالاهای صادراتی شناخته می‌شود. شکل ظاهری آن گرد زیبا در اندازه درشت است. این نوع درخت پسته مقاوم‌ به‌ گرما است. البته نسبت به دیگر انواع به کمبود آب و مواد غذایی حساسیت بیشتری دارد. برداشت محصول درخت پسته کله قوچی در اواسط شهریورماه است. برخی دیگر از ویژگی‌های این نوع درخت را در ادامه بخوانید.

  • قدرت رشد درخت متوسط است.
  • ارتفاع درخت پسته کله قوچی متوسط است.
  • عرض تاج آن متوسط است.
  • قطر تنه درخت زیاد است.
  • ازنظر جایگاه کشت رتبه دوم پس از پسته فندقی را دارد.
  • ازنظر زمان شروع گلدهی در دسته زود گل ده قرار دارد.
  • در دسته متوسط رس قرار دارد.
  • شکل جوانه آن کروی است.

پسته احمد آقایی

ویژگی‌های خاص پسته احمد آقایی توانسته آن را به‌عنوان یکی از بهترین نوع درخت پسته معروف سازد. این نوع پسته نیز در صادرات حرفی برای گفتن دارد و با نام تجاری LONG شناخته‌شده است. شکل ظاهری پسته احمد آقایی شبیه بادام است و طعم بی‌نظیری دارد. درخت این نوع پسته از گونه‌های مرغوب است که کیفیت بالایی دارد. این نوع پسته نیز از گونه‌های بازارپسند است که سود اقتصادی خوبی دارد. ویژگی‌های دیگر این نوع درخت پسته عبارت‌اند از:

  • قدرت رشد درخت متوسط است.
  • ارتفاع آن متوسط است.
  • عرض تاج درخت پسته احمد آقایی زیاد است.
  • ازنظر زمان گلدهی در دسته زود گل ده قرار دارد.
  • در دسته زودرس است.
  • شکل جوانه آن کروی با طول کم است.

پسته احمد آقایی ساده

بهترین نوع درخت پسته برای کاشت

سؤالی که پیش می‌آید این است که بهترین نوع درخت پسته فقط ازنظر محصول نهایی تعیین می‌شود؟ خیر. شاید شما بخواهید بهترین نوع درخت را ازنظر کاشت بشناسید. بهترین نهالی که می‌توان برای کاشت انتخاب کرد باید ویژگی‌های زیادی داشته باشد. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به سازگاری مناسب در مقابل کم‌آبی، سازگاری بالا با خاک و آب شور، باردهی زیاد، داشتن گلدهی متوسط و خوشه‌های پربار اشاره کرد. طبق گزارشات و بررسی‌ها دانستیم که بذر پسته بادامی زرندی، بذر پسته بادامی قزوین و بذر پسته احمد آقایی بهترین نوع پسته برای کاشت هستند.

البته ناگفته نماند که تحقیقات نشان داده‌اند بهترین پایه پسته نهال پسته آمریکایی است. سازگار در اکثر نقاط کشور و مقاومت در برابر تنش ها از ویژگی‌های نهال پسته هیبریدی یا آمریکایی است. همچنین مقاومت زیادی در برابر بیماری‌هایی مانند گموز و نماتد دارد بنابراین این نوع نهال می‌تواند رشد و باردهی بالایی داشته باشد.

از مهمترین شرایط برای کاشت نهال هیبریدی میتوان به  شیرین بودن آب آبیاری و شور نبودن خاک اشاره کرد.

بهترین نوع پیوند پسته

پیوند پسته و عملیات پیوند زنی یکی از پروسه‌های مهم در کشاورزی پسته برای باغداران به‌حساب می‌آید. علاوه بر انتخاب روش درست پیوند زنی و رعایت عوامل مهم و مؤثر در گیرایی پیوند، نوع درخت پسته نیز می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. همان‌طور که تا اینجا گفته شد ۴ رقم پسته اکبری، احمد آقایی، کله قوچی و فندقی از بهترین نوع درخت پسته هستند که در پروسه پیوند زدن نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. طبق تجربیات و مشاهدات انجام‌شده درخت پسته اکبری و احمد آقایی دراین‌بین ارقام بهتری برای پیوند زدن هستند.

پیوند درخت پسته

سخن پایانی

درختان پسته در کشورمان و حتی در خارج از کشور انواع و ارقام بی‌شماری دارند به‌طوری‌که چیزی حدود ۶۰ نوع پسته در ایران وجود دارد. اگرچه با آوردن اسم پسته در ذهن همگی شما یک تصویر مجسم خواهد شد اما تفاوت در نوع درخت پسته موجب تفاوت در محصول نهایی خواهد شد.

با دانستن ویژگی‌های انواع مختلف درختان پسته و همچنین محصول نهایی آن‌ها می‌توان بهترین نوع درخت پسته را تعیین کرد. ما در این مقاله سعی کردیم برترین نوع درخت پسته را ازنظر صادرات محصول، کاشت، پیوند زدن و … بررسی کنیم. امیدواریم این مقاله نیز موردتوجه شما قرارگرفته باشد.

نویسنده: مهندس مریم ابولی

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x