سیر و آشنایی با 12 نوع آن که می توانید در باغ سبزیجات خود پرورش دهید

سیر و آشنایی با 12 نوع آن که می توانید در باغ سبزیجات خود پرورش دهید

سیر یکی از سبزیجاتی است که تقریباً همه آن را دوست دارند. آیا غذاهای آشپزی بدون این طعم دهنده فوق العاده مزه خوبی خواهند داشت؟

به نظر می رسد در هر شامی که درست می کنید، چند حبه سیر یا یک قاشق چایخوری پودر سیر بریزید طعم و عطر فوق العاده‌ای خواهد داشت. اگر بیشتر وقت خود را در آشپزخانه می‌گذرانید، ممکن است تصمیم بگیرید که در باغ خود انواع مختلف آن را پرورش دهید.

سیر یک گونه از گیاهان پیاز دار گلدار از جنس پیاز Allium است که شامل بیش از 700 گونه است، شامل چندین گونه مختلف است. سیر دو نوع دارد: سیر نرم (Allium sativum) و سیر سخت (Allium ophioscorodon).

هر کدام ویژگی‌ها و مشخصات طعم خاص خود را دارند و همچنین میزان رشد متفاوتی دارند.

صرف نظر از این که چه نوع  را برای پرورش و کاشت می‌خواهید انتخاب کنید. نگهداری همه آنها آسان است، نیاز به نگهداری کمی دارد و با آب و هوای مختلف سازگار است. بنابراین، اگر می‌خواهید در باغ خود سیر پرورش دهید و بر این امر مطمئن هستید بیایید به انواع آن بپردازیم تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام  نوع برای باغ شما مناسب است.

محتوا پنهان

 

 

دو نوع کلی سیر کدام اند؟ (ویژگی های ظاهری سیرها و آب وهوای مناسب آنها)

شما می‌توانید صدها نوع سیر را در باغ خود پرورش دهید، اما بیشتر آنها را می توان در یکی از دو نوع اصلی سیر قرار داد: گردن سخت و نرم.

 

هنگامی که آن ها را به دو گروه تقسیم می کنید، خود به دسته هایی تقسیم می‌شوند. اما بیایید با درک تفاوت بین سخت گردن و گردن نرم شروع کنیم.

 

 

سیر سخت گردن و آب و هوای مناسب آن ( Hardneck)

سیر هاردنک نوعی است که بیشتر از همه با آن آشنا هستید. میخک های بزرگتری تولید می‌کند، اما پیاز گل در مقایسه با نوع گردن نرم ممکن است میخک یا حبه کمتری داشته باشند. پیاز گل هاردنک بین دو تا ده میخک دارد.

یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص، ساقه هست. ساقه های چوبی و سفتی دارند . وقتی آنها را از فروشگاه خریداری می‌کنید، احتمالاً متوجه یک یا دو اینچ ساقه چوبی شده اید که آن را به هم وصل می‌کنند.

ساقه چوبی، ساقه‌هایی هستندکه در فصل بهار جوانه‌های سبز تولید می‌کنند. بهتر است در فصل بهار قوزچه‌ها را قطع کنید، این کار گیاهان شما را تشویق می‌کند تا انرژی بیشتری برای رشد پیازهای بزرگ ارسال کنند. اسکاپ‌ها را هدر ندهید! آنها را می‌توان به غذاها عطر طعم خوشمزه‌ای بدهند.

 

برای کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند، برای رشد، سیر سفت و سخت ترجیح داده شده، زیرا سفت‌تر است و می‌تواند سرما را تحمل کند. با این حال، رشد پیازها بیشتر طول می‌کشد. این ارزش معامله را دارد زیرا شما می‌توانید ده ها نوع مختلف برای رشد پیدا کنید و همه آنها طعم عالی دارند.

سیر نرم گردن و آب و هوای مناسب آن (Soft neck)

سیر نرم گردن از سیر سخت تهیه می شود. و این نوع رایج است که در فروشگاه های مواد غذایی مشاهده می‌کنید زیرا سریعتر بالغ می‌شود. آنها را در بازارهای میوه فروشی نیز خواهید یافت.

گردن نرم دارای چندین مزیت است که آن را برای بسیاری از باغبان انتخاب عالی می‌کند. این گیاه با گونه‌های آب و هوایی بیشتری سازگار می‌شود، پیازهای بیشتری در هر گیاه تولید می‌کند و برای رشد مطلوب نیازی به بریدن ساقه‌ها نیست.

یکی از تفاوت‌هایی که باید به آن توجه کنید این است که سیر نرم بیشتر از سیر گردن سخت حبه تولید می‌کند، اما حبه کوچکتر است. لایه‌ای که میخک را احاطه کرده است، کاغذی است و چند لایه. رنگ همه‌ی آنها سفید مایل به کرم است چیزی شبیه کاغذ روغنی.

 

لایه‌های اطراف میخک ضروری هستند زیرا عمر مفید آن را افزایش می‌دهند. می‌توانید آنها را در شرایط مناسب تا هشت ماه ذخیره کنید. اگر می‌خواهید ساقه سیر خود را ببافید، باید گردن نرم پرورش دهید. سیر بافته شده یک روش تزئینی و در عین حال مفید برای ذخیره و نمایش حبه‌های آن است.

 

 

12 مورد از بهترین انواع سیر برای رشد در باغ شما

ما لیست انواع مختلف سیرهای گردن سخت یا نرم در اینجا ذکر کردیم. این امر باعث می‌شود که بتوانید موارد مناسب برای رشد خود را پیدا کنید.

انواع سیر هاردنک و ویژگی های منحصر به فرد آن

ابتدا، ما قصد داریم انواع مختلف هاردنک را بررسی کنیم. شما یک پیاز سیر با ساقه مرکزی سفت و سخت تولید می‌کنید و در  برداشت اولیه در بهار تکه‌های سیر را خواهید داشت. برای کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند، هاردنک انتخاب بهتری است و حبه ها معمولاً طعم بهتری دارند.

1. سیر هاردنک آسیایی (4_8 حبه، عمر مفید 5-6 ماه )

انواع قابل توجه: طوفان آسیایی، پیونگ یانگ

سیر آسیایی از کره سرچشمه می‌گیرد و پیازهای متوسط ​​تولید می‌کند که در هر پیاز چهار تا هشت حبه وجود دارد. بسته به نوع سیر آسیایی که پرورش می‌دهید ، طعم آن از شیرین تا تند متغیر است. بسیاری از غذاهای آسیایی از این نوع استفاده می‌کنند زیرا می‌توانند طعم و حرارت فوق العاده ای را به غذاهای آشپزی شما اضافه کنند.

یکی از دلایلی که ممکن است بخواهید نوع آسیایی را پرورش دهید این است که در انوع هاردنک ها، این نوع بسیار خوب ذخیره می‌شود. متوسط ​​عمر مفید پنج تا شش ماه است که چشمگیر است.

میخک آسیایی دارای رنگ روشن، رنگ بنفش تیره، با برگ‌های پهن و بلند است.

اندازه بالغ گیاهان به چهار فوت می‌رسد. گیاهان به طور متوسط ​​نیاز به رطوبت دارند و باید در زیر نور کامل خورشید در خاکی با زهکشی خوب و حاصلخیز رشد کنند.

2. سیر کرئول (هاردنک، 8-12 حبه، منطقه گرمسیر)

انواع قابل توجه: بورگوندی، کرئول قرمز

اگر در منطقه کمی گرم‌تر زندگی می‌کنید، کرئول یک نوع سیر عالی برای شما است. باغداران در سراسر جنوب ایالات متحده این نوع را پرورش می‌دهند، اما اگر در ایالت سردتر و شمالی زندگی کنید برای کشت خوب نخواهد بود.

 

هنگامی که در آب و هوای ایده آل رشد می‌کند، کریول هاردنک پیازهای کوچک تا متوسط ​​سیر تولید می‌کند که بین هشت تا 12 حبه در هر پیاز دارند. شما متوجه طعم دلپذیر و لطیف با کمی تندی می‌شوید که به سرعت محو می‌شود. کرئول به خاطر طمع خوشمزه‌اش یک انتخاب محبوب در غذاهای لذیذ است.

 

اندازه بالغ سبزها می‌تواند تا شش فوت ارتفاع داشته باشد. پرورش سیر کرئول آسان است. شما به رطوبت متوسط ​​نیاز دارید و باید در زیر نور کامل خورشید رشد کنید. اطمینان حاصل کنید که خاک دارای زهکشی خوب و حاصلخیز است. در پایان فصل رشد، پیازهای پر از میخک در رنگ‌های قرمز و بنفش خواهید داشت.

3. سیر نوار بنفش براق (هاردنک، 6-12 حبه، ماندگاری 5-7 ماه)

انواع قابل توجه: Red Rezan ،Vekak  Purple Glazer

این گونه از اروپای شرقی سرچشمه می‌گیرد. آنها آب و هوای سرد را به آب و هوای معتدل ترجیح می‌دهند.

سیر نوار بنفش براق نام خود را به دلیل ظاهر حبه‌ها دریافت کرد. حبه‌های این سیر براق‌اند، مانند یک گوهر بزرگ به همین دلیل نام سیر را اینگونه گذاشتند. رنگ میخک قرمز تا بنفش با نوارهای نقره‌ای به حالت چشمک‌زن. هر پیاز بین شش تا دوازده میخک تولید می‌کند. پوست کاغذ آنها کمی نازک‌تر است، بنابراین آنها ظریف‌تر هستند.

با این حال، طعم آن به اندازه ظاهر آنها خارق العاده نیست. نوار بنفش براق دارای طعم ملایم با کمی تندی ملایم است. مزیت رشد این گونه سیر ماندگاری طولانی است. ماندگاری این نوع  پنج تا هفت ماه به طول می‌انجامد.

مانند بسیاری از انواع سیر، این نوع به طور متوسط ​​به رطوبت نیاز دارد و باید در زیر نور کامل خورشید و خاکی با زهکشی خوب رشد کرد. در بلوغ کامل، این نوع می‌توانند تا پنج فوت ارتفاع داشته باشند.

از آنجا که این پیازهای آن ظریف‌تر هستند، تولید آن در مقیاس بزرگتر و تجاری سخت‌تر می‌شود.

4 . سیر نوار مرمری ارغوانی (هاردنک، 4-8 حبه، ماندگاری 7 ماه )

انواع قابل توجه: متچی، سیبری، قرمز لذیذ، کهبر

سیر نوار مرمری ارغوانی از روسیه و اروپای شرقی سرچشمه می‌گیرد، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید در طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی رشدکند .

پیازهای (Marbled Purple Stripe) طعمی قوی دارند و هر پیاز بین چهار تا هشت حبه دارد. میخک دارای ظاهری تزئینی با نوارهای قرمز و کرم و سطحی براق است.

این نوع به مدت طولانی و به طور معمول تا هفت ماه به خوبی ذخیره می‌شود. اکثر مردم می‌گویند این بهترین نوع سیر برای پخت است.

 

5.  سیر خاورمیانه (هاردنک، منطقه ی گرمسیری، بافت ناهموار)

انواع قابل توجه: Syrian ،Jomah (سوری)

همانطور که ممکن است با نگاهی به نام آن حدس زده باشید، این نوع از خاورمیانه می‌آید، بنابراین شرایط رشد در آب و هوای گرمتر را ترجیح می‌دهد. آنها به اندازه برخی از انواع دیگر رشد نمی‌کنند، فقط به سه فوت می‌رسد.

 

سیر خاورمیانه دارای برگ‌های باریک است و اندازه پیازهای متفاوت است. اکثر پیازها در مقایسه با بقیه دارای بافت ناهموار هستند.

6. سیر پورسلین (2-6 حبه، ماندگاری 8 ماه، Hardneck )

انواع قابل توجه: لهستانی، سفید آلمانی، کریستال گرجستانی، قرمز رومانیایی

پورسلین (چینی) یک نوع سیر محبوب است که انواع مختلفی دارد که می‌توانید رشد دهید. تمام پورسلین‌ها پیازهای بزرگی با دو تا شش حبه تولید می‌کنند. اندازه همه میخک‌ها بزرگ است آنها بیشتر به خاطر طعم متوسط ​​تا قوی خود و سبزهای بلند که می‌توانند به ارتفاع 6 فوت برسند مشهور هستند.

 

اگر می‌خواهید یک نوع سیر را با طعم و مزه سنتی که دوست دارید پرورش دهید، پورسلین انتخاب خوبی است. این یک انتخاب عالی برای پخت و پز است، بدون شک یکی از محبوب‌ترین انواع هاردنک برای سرآشپزهای مشتاق است.

 

پورسلین نام خود را به این دلیل دریافت کرد که پوست بسیار صاف و ضخیم و گاهی اوقات با نوار های بنفش دارد. پوست پورسلین دارای بافتی شبیه کاغذ است که در نور می‌درخشد. ماندگاری این نوع حداکثر هشت ماه ست و به خوبی ذخیره می‌شود.

7. سیر نوار بنفش (8-16 حبه، طعم شیرین، Hardneck)

انواع قابل توجه: Chesnok Red ،Shatili ،Purple Star

سیر نوار بنفش از جمهوری گرجستان می‌آید و به دلیل داشتن طعم غنی بدون اینکه خیلی تند باشد، معروف است. وقتی پخته می‌شود، طعم شیرینی پیدا می‌کند. در واقع، آنقدر شیرین می‌شود که برخی از آن برای تهیه بستنی سیر استفاده می‌کنند. ( به طور جدی!)

 

نوار بنفش با شاخ و برگ‌های باریک بین سه تا پنج فوت ارتفاع دارد. پیازها دارای نوارهای بنفش رگه‌ای هستند و میخک‌ها برنزه هستند. هر پیاز می‌تواند بین 8 تا 16 حبه باشد.

8 .سیر روکامبول (هاردنک، ماندگاری 6 ماه، تابستان گرم و زمستان سرد)

انواع قابل توجه: روجا اسپانیایی، قرمز روسی، کوه آلمان

این یکی از بهترین انواع سیر برای باغبانانی است که می‌خواهند سیر سختی را در خانه پرورش دهند. پیازهای روکامبول دارای عطر وطعم کامل با پوستی شل هستند که پوست کندن آنها را آسان می‌کند.

باغداران و آشپزها همگی سیر ساقه سخت روکامبول را یکی از بهترین طعم ها می‌دانند، اما رشد آن کمی چالش برانگیز است زیرا به زمستان های بسیار سرد نیاز دارند.

طعم لذیذ با هزینه ای همراه است. rocambole در مورد آبیاری بیش از حد انتخابی است. اگر سالی مرطوب با بارندگی فراوان دارید، انتظار نداشته باشید که آنها خوب عمل کند. آنها همچنین تابستان گرم‌تر را نسبت به انواع دیگر را ترجیح می‌دهند.

میخک مایل به زرد یا قرمز با پوست سخت است و پیازها حداکثر به مدت شش ماه ذخیره می‌شوند. این گیاهان تکه‌های سیر غیرمعمول تولید می‌کنند که در یک حلقه مضاعف جمع می‌شوند.

9. سیر کلاه مانند (هاردنک، 6-12 حبه، ماندگاری کوتاه، طعم بسیار تند)

انواع قابل توجه : Tzan ،Shandong،  (چینی بنفش) Chinese Purple 

بسیاری از باغبانان سیر سفت کلاه مانند پرورش نمی‌دهند. این یکی از انواع رایج سیر نیست و انواع آن از سراسر جهان از جمله مکزیک و اروپای شرقی آمده است. آنها این نام را دارند زیرا بالای ساقه آنها شکل شبیه کلاه را تشکیل می‌دهد.

یکی از دلایلی که این نوع محبوب نیست این است که طعم آن مانند سیر نیست!  طعم تند و آتشین دارد که طعم متمایزی به غذاهای شما می‌بخشد. در حالی که طعم فوق العاده‌ای دارد، اما آن طعم سیر مورد نظر شما را ایجاد نمی‌کند.

پیازهای سیر کلاه مانند با بسته بندی راه راه بنفش روشن و حبه‌های ریز کمی پهن می‌شوند. میخک‌ها به رنگ برنزه هستند و هر پیاز بین شش تا دوازده میخک با اندازه مساوی دارد.

انتظار نداشته باشید که این پیازهای آن به خوبی ذخیره شوند. عمر مفید کوتاهی دارند.

 

10.سیر فیل (هاردنک، 4-6 حبه، طعم ملایم)

بدون تردید، هیچ فهرستی از سیرها بدون صحبت در مورد سیر فیل، که اغلب سیر بوفالو نامیده می‌شود، کامل نیست. این پسر عموی بزرگتر از خانواده تره فرنگی است و در حالی که سیر است‌، بیشتر به پیاز مربوط می‌شود تا به سیر.

شاید بتوانید حدس بزنید چرا به آنها فیل می‌گویند. آنها پیازهای غول پیکر را پرورش می‌دهند که وزن هر کدام تا یک پوند می‌رسد. هر پیاز به طور معمول شامل چهار تا شش حبه است. این یک انتخاب محبوب برای اندازه و طعم ملایم آن است، بنابراین برای کسانی که ممکن است از طعم سیر قوی لذت نبرند بسیار مناسب است.

فیل بسیار محبوب است زیرا میخک های بزرگ آن به راحتی پوست می‌شوند و آنها را به یک انتخاب عالی برای آشپزها تبدیل می‌کند. از آنجایی که طعم آن ملایم است، این میخک هنگام بو دادن، پختن در سس ها یا پختن غذاهای سرخ شده طعم بسیار خوبی دارد.

تنها نکته منفی این است که کسانی که در مناطق سردسیر با فصل رشد کوتاه‌تر زندگی می‌کنند، برای رشد آنها مشکل خواهند داشت زیرا زمان کافی برای بلوغ پیازها ندارند.

 

انواع سیر Softneck و ویژگی های منحصر به فرد آنها

اگر می‌خواهید انواع سیر را پرورش دهید که به شما اجازه دهد ساقه را ببافید، به سیر نرم گردن نیاز دارید. نیازی نیست در فصل بهار تکه‌های سیر را کوتاه کنید. طعم آنها ملایم‌تر است.

این سیرها آب و هوای گرم‌تر را ترجیح می‌دهند.

11. سیر کنگر فرنگی (12-25 میخک، ماندگاری 10 ماه، Softneck )

انواع قابل توجه: قرمز ایتالیایی، Red Toch ،California Early

اگر می‌خواهید پیازهای سیری پرورش دهید که حبه‌های کمتر اما بزرگتری داشته باشند، سیر نرم گردن کنگر فرنگی برای شما مناسب است. پیاز‌ها معمولاً بین 12 تا 25 میخک را با الگوی غیر متقارن نگه می‌دارند.

کنگر فرنگی در اوایل فصل رشد بالغ می‌شود و به خوبی با طیف وسیعی از آب و هوا و شرایط خاک سازگار می‌شود. این یکی از دلایلی است که اینها برای باغبانان خانگی یک انتخاب محبوب است.

تمام کنگر فرنگی دارای شکل کمی صاف با پوست است که دارای نوارهای بنفش روشن است. این نوع می‌تواند طولانی مدت نگهداری شود، می تواند تا ده ماه در شرایط مناسب نگهداری شود.

12. سیر سیلورسکین (8-40 میخک، بیشترین ماندگاری 12 ماه، Softneck)

انواع قابل توجه: Polish White, Idaho Silver, Kettle River Giant

در مقایسه با سیر گردن نرم کنگر فرنگی، پوست نقره‌ای بیشتر طول می‌کشد تا بالغ شود و طیف وسیعی از حبه ها را داشته باشد. پیازها می‌توانند از هشت تا 40 میخک را در پنج لایه نگه دارند. این تعداد زیادی میخک است! گذشته از این، این پیازهای سیر صاف و هموار هستند.

 

باغبان همیشه از این ناراحتن که پیازهای پوست نقره ای سخت پوست کنده شوند و اندازه نامنظم آنها باعث می‌شود که به راحتی همه میخک‌ها را بیرون نیایند. گذشته از این، پوست نقره‌ای محبوب‌ترین سیر نرم است که می‌توانید در فروشگاه‌های مواد غذایی یا میوه فروشی‌ها پیدا کنید.

 

اکثر کشاورزان به یک دلیل سیلورسکین را پرورش می‌دهد که طولانی مدت می‌شود آن‌ها را ذخیره کرد. اینها بیشترین مدت ماندگاری را در بین انواع سیر دارند. می‌توانید آنها را تا 12 ماه ذخیره کنید.

 

کاشت و پرورش بهترین نوع سیر مناسب منطقه زندگی شما

 

دانستن این که انواع زیادی از سیر وجود دارد می‌تواند ترسناک باشد. شما می‌خواهید باغ مناسب خود را انتخاب کنید. اگر در منطقه سردتر زندگی می‌کنید، باید انواع سخت گردن را پرورش دهید، و کسانی که در آب و هوای گرمتر هستند باید سیر نرم را انتخاب کنند.

از آنجا می‌توانید انواع را که می خواهید رشد دهید انتخاب کنید. خودتان را محدود نکنید! شما می‌توانید به میزان دلخواه برداشت خود، انواع سیر پرورش دهید. شما واقعاً نمی توانید سیر زیاد داشته باشید.

 

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x