رازیانه، بهترین گیاه دارویی

رازیانه، بهترین گیاه دارویی

خواص دارویی گیاه رازیانه

رازیانه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است . ریشه رازیانه گرمتر از بقیه قسمت های گیاه است. رازیانه از قدیمی ترین گیاهان ادویه ای است.مردم یونان و روم باستان خواص دارویی آن را می دانستند و از آن برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می کردند.در اکثر فارماکوپه ها خاصیت دارویی میوه رازیانه مورد تاکیـد قـرار گرفتـه است.

میوه ی رازیانه از بویی مطبوع و شبیه به بوی انیسون برخوردار است. امروزه در صنایع داروسازی از مواد موثره ی رازیانه برای مداوای سرفه، دل درد و ماده ای که سبب تسـهیل در هضـم غذا می گردد استفاده می کنند. از دم کرده میوه های این گیاه برای درمان دردهای نوزادان (از نوع اسپاسم)استفاده می شود.مواد موثره میوه های این -گیاه سبب تحریک و افزایش تولید شیر مادران شیرده می گردد.  

مصرف دانه های رازیانه، کرم روده کودکان را از بین برده و باعث تقویت چشم مـی شـود،حساسیت های چشم را برطرف کرده و دارای خواص فراوانی برای کبد،طحال و مثانـه  اسـت . اشتها آور و مقوی است . نفخ و گاز معده را از بین برده و قاعده آور است. برای برطرف کـردن آسم و تنگی نفس از دم کرده تخم رازیانه به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنیـد.

بـرای رفع اسهال رازیانه را با زیره سبز به نسبت مساوی دم کرده و به مریض بدهید . مـی تـوان از رازیانه داروی ضد نفخ به صورت زیر تهیه کرد : 5 گرم پودر انیسون، 5 گرم پودر زیره کرمان، 5 گرم پودر تخم گشنیز و 5 گرم پودر رازیانه را با هم مخلوط کرده در یک لیتـر آب جـوش  بریزید و آن را به مدت 10 دقیقه دم کنید، سپس آن را صاف کرده و کم کم بنوشید. 

خواص دارویی رازیانه
خواص دارویی رازیانه

تاثیر رازیانه بر رشد و عادت ماهیانه بانوان

رازیانه به علت دارا بودن هورمون زنانه رشد دخترها را جلو می اندازد. چنانچه خانم هـا دارای  عـادت ماهانـه دردنـاک هستند از جوشانده رازیانه استفاده کنند،هم درد را تسکین داده و هم عادت منظم می کند.این گیـاه دردهـایمفاصل را برطرف می کند. برای درمان ورم پستان جوشانده رازیانه را به صورت ضماد بگذارید. جویـدن رازیانـه بعـد از غـذاباعث رفع بوی بد دهان می گردد. مصرف طولانی مدت آن باعث از بین رفتن کرم های روده می گردد.

کسانی که قطره قطره ادرار می کنند، 2 گرم رازیانه را در 200 سی سی آب جوشانده  روزی 3 فنجان میل کنند. خوردن رازیانه باعث می شود کـه چشمان کودک زیبا گشته و به روایتی شهلا شود . دردهایی که منشأ عصبی دارند و موجب انقباض عضلات می گردد با دم کرده رازیانه درمان می گردد. برای درمان و دفع سنگ کیسه صفرا رازیانه مفید اسـت .

بـرای رفـع سـردردهای میگرنـی می توان از دمکرده رازیانه استفاده کرد. مادران شیرده از دمکرده رازیانه گاهی اوقات اسـتفاده کننـد چون همانطور که گفته شد باعث ازدیاد شیر آ ن ها  می شود و هم ضد نفخ است و از دل درد کـودک جلوگیری می کند.

رازیانه مسکنی قوی برای بدن

وقتی کسی غذای سنگین می خورد، حتماً بعد از غذا چند دانه رازیانه را در دهـان خود نگه داشته و آهسته آهسته آب آن را که در دهان جمع کرده و فـرو ببـرد. دم کـرده آن بـرای مداوای نقرس مفید است. برای رفع چین و چروک صورت، دانه رازیانـه را پـودر کـرده یـک قاشـق مرباخوری در نصف لیوان آب به مدت یک ساعت در آب جوش گذاشته، سـپس 20 دقیقـه دمکـرده ، صاف نموده و با عسل مخلوط کنند،یک قاشق غذاخوری ماست شیرین به آن اضافه کرده، سپس بـه مدت 20 دقیقه روی صورت بگذارید بماند. ماساژ محل های دردناک و رماتیسم با عرق رازیانـه باعـثتسکین درد می شود.

در گذشته می گفتند اگر کسی از روز اول نوروز تا روز اول ماه تیر هر روز 4 گرم تخم رازیانه با شکر کوبیده شده را بخورد تا آخر سال دیگر مریض نخواهد شد. اگر می خواهید چشمان شـفاف و قشـنگ داشـته باشـید از جوشانده رازیانه استفاده کنید. برای درمان ترشحات  زنانگی حدود 5 گرم پودر رازیانه را میل نماییـد . بـرای رفـع زردی صورت خانم ها بعد از زایمان 50 گرم رازیانه را با 50 گرم شکر آسیاب نموده به مدت 20 روز هر روز یک قاشق مربـاخوری میل شود، علاوه بر این که زردی چهره را از بین می برد باعث ازدیاد شیر هم می گردد.

رازیانه مسکنی قوی برای بدن
رازیانه مسکنی قوی برای بدن

ترکیب درمانی فوق العاده رازیانه با سایر گیاهان

برای ساخت یک مسهل ملایـم ، 30 گرم رازیانه ،20 گرم شیرین بیان و 10 گرم برگ سنا را مخلوط کرده، کوبیده و آخر شب یک قاشق چای خوری با یک لیوان آب میل شود. برای تقویت چشم از بخور رازیانه استفاده کنید. از رازیانه می توان جهت درمان آسم و نرم کـردن  سـینه و خلط آوری استفاده کرد. برای درمان مالیخولیا می توان از جوشانده پودر رازیانه بهره گرفت. اگر با عسل مخلوط شود برای کابوس نیز نافع است. مسواک کردن با گرد رازیانه باعث جلای دندان می گردد.

برای تقویت لثه و پاک شدن مینای دندان، رازیانه، زیره سبز و زیره سیاه از هر کدام 30 گرم و 90 گرم زغال چوب درخت بید را آسیاب کرده با پودر نرم آن دندان هـارا مسواک کنید. کسانی که نفخ معده و سوءهاضمه دارند زنیان، رازیانه، زیره سبز و زیره سیاه از هر کـدام 25 گـرم بـا 50 گرم نبات ساییده،

پس ازغذا یک قاشق چای خوری میل کنند. جوشانده رازیانه برای سیاه سرفه مفید است. برای درمان قولنج (در اثر یبوست طولانی در روده ها و یا ماندن غذای فاسد و سموم دفع نشده بدن به وجود  میاید) 20 گرم رازیانه را در یک لیتر آب جوش 20 دقیقه دم کرده بعد از هر غذا یک فنجان میل شود.

برای درمان مسلولین رازیانه را مانند تنبـاکو بر سر قلیان گذاشته و مانند قلیان تا 12 روز، روزی یک بار بکشید. روز اول 4 گرم،روز دوم 8 گرم همین طور اضافه شـود تا روز ششم که به 24 گرم برسد و از روز هفتم هر روز 4 گرم کم کنند تا به 1 گـرم برسـند. بـرای رفـع سـوزش ادرار از دمکرده رازیانه استفاده کنید.

خوردن کمی رازیانه بعد از غذا باعث عمر طولانی همراه با سلامتی می باشد. بـرای درمـان سردرد مقدار زنیان 5 گرم، رازیانه، 5 گرم،زیره سیاه 5 گرم، زیره سبز 5 گرم و نبـات 50 گـرم را خـوب سـاییده روزی 3 قاشق مرباخوری میل شود.

برای درمان جوش های صورت از ماسک رازیانه استفاده کنید بدین صورت که 10 گرم رازیانـه در 200 سی سی عرق برگ چنار جوشانده، سپس صاف نموده پارچه ای را خیس نموده روی پوست بگذارید. خوردن رازیانه به صورت کف لمه از سکته قلبی جلوگیری می کند. خوردن رازیانه از آب مروارید چشم جلوگیری می کنـد . بخـور رازیانـه برای تمیز شدن پوست بسیار مفید است، پس می توان با مانده آب بخور صورت را شست این عمل باعث می شود که منافذ پوست تنگ گردد.

برای شاداب شدن پوست 50 گرم رازیانه را در 300 سی سـی آب جوشـانده تـاغلیظ شود، سپس صاف کرده با روغن کنجد مخلوط کرده پوست را ماساژ دهیـد . بـرای بیمـاری درمان برص، رازیانه 20 گرم، زنیان 20 گرم، تخم کرفس 20 گرم همه را نرم کوبیـده در 250 گـرم عسل مخلوط کنید روزی 3 قاشق به مدت چند ماه استفاده کنید. کسانی که مـی خواهنـد چـاق شوند می توانند رازیانه را در برنامه غذایی خود قرار دهند. 

ترکیب درمانی فوق العاده رازیانه با سایر گیاهان
ترکیب درمانی فوق العاده رازیانه با سایر گیاهان

استفاده از رازیانه برای مردها مضر است ؟ 

این گیاه دارای خواص بسیار مفیدی است و برای آقایان هم هیچ ضرری ندارد. فقط شاید به علت داشتن هورمون های گیاهی شبیه به هورمون های زنانه(فیتواستروژن ها) می گویند برای مردها ضرر دارد،چون هورمـون هـای زنانـه کشـش جنسی (شهوت) را در مردان کاهش می دهند. 

بررسی تاثیر عصاره بذر گیاه رازیانه بر شدت خونریزی و طول مدت قاعدگی  

خونریزی قاعدگی انعکاسی از ریزش دورهای اندومتر ترشحی در اثر کاهش تولید استرادیول و پروژسترون می باشـد . بعضی از داروها می توانند بر خون ریزی قاعدگی تاثیر بگذارند. در کتب سنتی رازیانه به عنوان داروی نیرودهنده و قاعده آور معرفی شده است. هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر عصاره بذر گیاه رازیانه بر شدت خون ریزی و طول مدت قاعدگی و مقایسه آن با گروه شاهد در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال 1384 بود. 

 این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور بود. تعداد 90 نفر از افراد واجد شرایط وارد مطالعه شدند و به طور تصادفی (46 نفر گروه آزمایش و 44 نفر گروه شاهد) مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده هـا پرسشـنامه بـود. طول مدت و شدت خونریزی قاعدگی بر اساس menstrual pictogram کمپل و مونگا در طی دو سیکل متـوالی ارزیـابی شد.

جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss10 با آزمون فریدمن، من ویتنی و آزمون آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد . آزمون های آماری اختلاف معنی داری را از نظر شدت خون ریزی و طول مدت قاعدگی بین دو گـروه آزمایش و شاهد نشان ندادند. مطالعه حاضر نشان داد عصاره رازیانه سبب افزایش شدت خونریزی و طول مدت قاعدگی نمی شود.  

بررسی تاثیر عصاره بذر گیاه رازیانه بر شدت خونریزی و طول مدت قاعدگی  
بررسی تاثیر عصاره بذر گیاه رازیانه بر شدت خونریزی و طول مدت قاعدگی

رازیانه، مسکنی فوق العاده برای درد های مضمن

نتایج تعدادی از مطالعات قبلی نشان داد که عصاره آبی میوه گیاه رازیانه دارای اثرات متعددی است. هدف این پژوهش بررسی اثر میوه رازیانه بر درد حاد و مزمن (در مدل آزمون فرمالین) در موش سوری می باشد. در این مطالعه،موش های نر سوری نژاد آلبینو (42 سر در گروههای 7 تایی) با وزن 25 تا30  گرم مورد استفاده قرار گرفتند. رازیانه (با دوزهای100- 200- 500 و 1000 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن) با هم حجم آن سالین به صورت داخل صفاقی 30 دقیقه قبل از آزمون فرمالین به همه موش ها تزریق شد. ملاک های ارزیابی درد در آزمون فرمالین شامل مدت زمان لیسیدن اندام و بالا نگهداشتن آنها در طی مراحل حاد (5 دقیقه اول) و مزمن (15 تا 40 دقیقه) بعد از تزریق فرمالین (25 میکرولیتر از محلول 5%) در کف پای حیوان بود.  

نتایج نشان داد که عصاره آبی میوه گیاه رازیانه در همه دوزها به طور معنی داری زمان پاسخ دهی حیوانات به محرک های دردزا را در درد حاد و مزمن در مدل آزمون فرمالین کاهش می دهد .  یافته های فوق نشان می دهد که عصاره آبی میوه گیاه رازیانه سبب کاهش درد حاد و مزمن (افزایش بی دردی) به دنبال تزریق فرمالین می شود. برای پی بردن به مکانیسم های ضد دردی عامل فوق لازم است مطالعات بیشتری انجام شود.

 

منبع:

رازیانه= Vulgare Foeniculum(مھدی میرعماد فریبرز غیبی، سیدمحسن رسولی، رسول خانجانزاده، سعید محمدیجوزانی)

برای مشاهده اخبار روز صنعت پسته و مطالب مفید کشاورزی و پسته به کانال پسته رفسنجان بپیوندید 

برای عضویت در کانال بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x