آشنایی با انواع قلمه های گیاهان

آشنایی با انواع قلمه های گیاهان

اهمیت استفاده از انواع قلمه های گیاهان برای تکثیر 

برای آشنایی با انواع قلمه های گیاهان باید توجه داشت قلمه زدن گیاهان یکی از بهترین روشهای ازدیاد گیاهان است. این روش نسبت به سایر روش های تکثیر گیاهان به دلایل زیر دارای مزیت و برتری است.

  • سهولت انجام کار
  • استفاده از شاخه های اضافی درختان و گیاهان به هنگام هرس برای قلمه گیری
  • سرعت رشد گیاه در این روش نسبت به سایر روش های دیگر تکثیر بالاتر است.
  • احتمال موفقیت بالا نسبت به سایر روش ها
  • گیاهی یا درختی که به وسیله قلم گیری تکثیر شده باشد مقاومت بیشتری نسبت به آفات و بیماریها را دارا است.

قلمه زدن گیاهان و درختان به چند صورت انجام می شود:

  1. ۱- قلمه ساقه
  2. ۲- قلمه چوبی سخت

شناخت قلمه ساقه و مزایای استفاده از این روش

قلمه های ساقه مهمترین نوع از انواع قلمه ها می باشند. در این نوع افزایش بخشی از ساقه که جوانه های جانبی و یا انتهایی دارد را گرفته با ایجاد  شرایط مناسب  سبب ایجاد ریشه های نابجا بر روی آن شده و به گیاهی مستقل دست می یابیم. نوع چوب مرحله ای از رشد که طی آن قلمه برداشت می شود، زمان برداشت قلمه و  چندین عامل دیگر در موفقیت کار دخالت دارند.آشنایی با این موارد و همچنین ایجاد شرایط محیطی و شرایط کشت قلمه به صورت مناسب باتوجه به نوع گیاه و همچنین انتخاب سیستم افزایشی مناسب در این امر بسیار مهم می باشند.

شناخت قلمه چوب سخت ( خشبی)

اغلب درختچه های زینتی خزاندار مانند: برگ نو، یاس زرد، پیچ گلیسین، پیچ امین الدوله و اسپیره و همچنین برخی درختان مانند بید و سپیدار قلمه های چوب سخت تکثیر می شوند.استفاده از این نوع قلمه از ارزان ترین و آسان ترین روش های تکثیر غیر جنسی است .قلمه گیری از چوب های سخت آسان است و همچنین  این قلمه ها در برابر آسیب مقاومت خوبی دارند به طوری که فرستادن آنها به نقاط دور دست به راحتی امکان پذیر است برای ریشه زایی به ابزار کمی نیاز دارند و همچنین به آسانی پس از ریشه دار شدن انتقال می یابند.

این نوع قلمه ها را باید  هنگامی که گیاه در حال خفتگی است یعنی در اواخر پاییز، زمستان و یا در اواخر بهار از چوبی که درفصل پیش رشد کرده استفاده کرد.قلمه های چوب سخت باید از گیاهان مادری سالم که زیر آفتاب کامل قرار داشته و رشد متعالی دارند گرفته شوند  چوب مناسب برای این نوع قلمه ها ، چوب هایی است که رشد و اندازه متوسط دارند، بخش های وسط و پایین شاخه برای قلمه گیری مناسب هستند و قسمت های انتهایی شاخه چون مواد غذایی ذخیره کمی دارند مناسب نمی باشند و  باید حذف شوند.

طول قلمه چوب سخت بین 10 تا 75 سانتیمتر می باشد و روی قلمه بایستی حد اقل دو گره موجود باشد. پایین قلمه را درست از زیر یک گره برش می زنیم ولی محل برش بالایی در حدود 1/5 الی 1/3 تا 2/5 سانتی متر بالای گره باشد.قطر قلمه ها بین 6تا 25  میلیمتر وحتی تا 50 میلیمتر بسته به نوع گیاه متفاوت است.

سه نوع قلمه چوب سخت داریم:

  1.  قلمه قنداقه دار
  2. قلمه پاشنه دار
  3. قلمه مستقیم

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x