یک باغ عالی با نهال سالم (ویژگی خرید نهال درخت مرغوب و با کیفیت)

یک باغ عالی با نهال سالم (ویژگی خرید نهال درخت مرغوب و با کیفیت)

احداث باغ و همچنین داشتن باغچه زیبا در داخل خانه برای بیشتر افراد ممکن است جذاب باشد. اولین قدم برای احداث باغ و باغچه خرید نهال درخت می باشد. احداث باغ یک نوع سرمایه گذاری محسوب می شود به همین دلیل باید در خرید نهال درخت دقت کرد و از نوع مرغوب آن برای باغ استفاده کرد.

انتخاب و خرید نهال درخت مرغوب و مناسب

برای احداث باغ بعد از شناخت کامل از شرایط محیطی آن منطقه، عوامل اقتصادی، نوع و رقم میوه باید نسبت به تهیه و خرید نهال درخت اقدام کرد. نهالی که بدون شناخت این عوامل خریداری شود ممکن است که نتیجه دلخواه شما را به همراه نداشته باشد.

یکی از اقدامات مهم در احداث باغ و تولید محصول با کیفیت و مرغوب این است که حتما از نهال با کیفیت، قوی، سالم، اصلاح شده و پر محصول آن میوه استفاده کنید. زیرا در غیر این صورت احداث باغ و سرمایه ای که خرج کرده اید بیهوده خواهد بود.

درختی که از یک نهال نامرغوب، بی کیفیت و ناسالم تولید می شود، بسیار ضعیف است و میزان و کیفیت محصول تولید شده از آن نیز در مقایسه با درخت مرغوب همان رقم بسیار متفاوت و کمتر خواهد بود.

انتخاب و خرید نهال درخت مرغوب و مناسب

چرا خرید نهال درخت یکی از اقدامات مهم در احداث باغ به شمار می رود؟

همانطور که گفته شد انتخاب نهال نامرغوب باعث می شود تا نهال ضعیف و رنجور باشد. بنابراین در سال بعد حتما باید واکاری شود. این عمل هزینه زیادی برای کشاورز و باغدار به همراه خواهد داشت.

از آن جایی که یک نهال درخت میوه بعد از گذراندن دوران رویشی وارد مرحله باردهی می شود بنابراین هزینه زیادی صرف تربیت، نگهداری و حفظ درختان می شود. بنابراین هرگونه ضعف و اختلال در نهالستان باعث ضعیف شدن درختان، کاهش رشد و درنتیجه کاهش محصول می شود.

یک نهال درخت خوب و استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  • یک نهال خوب باید دارای کیفیت بالایی باشد. همچنین نهال باید دارای برچسب و شناسه معتبر باشد.
  • یک نهال باید سالم و عاری از هر گونه بیماری باشد.
  • اگر اقدام به خرید نهال پیوندی کرده اید باید دارای پایه و پیوندک مشخص باشد. در غیر صورت نهال از بین خواهد رفت.
  • نهال های خریداری شده باید حداکثر یک الی دو سال سن داشته باشند. نهال های جوان یا نهال های مسن برای احداث باغ مناسب نیستند.
  • جوانه های روی تنه نهال به ویژه در قسمت پایین نهال بایستی قوی و سالم باشند. زیرا این نهال بعد از انتقال به زمین اصلی به راحتی به رشد خود ادامه می دهد.
  • نهال پیوندی همچنین باید ساقه ای عمود داشته باشد. یعنی به گونه ای باشد که از محل پیوند مستقیما به سمت بالا رشد کرده باشد و هیچ خمیدگی و زاویه ای نداشته باشد.
  • یک نهال خوب و مرغوب باید عاری از هر گونه آفت و علف هرز باشد. بنابراین تا جایی که امکان دارد از مراکز و فروشگاه های معتبر نسبت به خرید نهال مورد نظر اقدام کنید.
  • اگر اقدام به خرید نهال از استان ها و شهرستان های دیگر کردید دقت کنید که نهال ها حتما دارای گواهی قرنطینه حفظ نباتات باشند. و همچنین برای حمل و نقل آن ها نیز حتما نهال ها را با چادر یا برزنت بپوشانید و یا در صورت امکان از کانتینر برای جا به جایی استفاده کنید.
  • ریشه های نهال باید حجیم و پر از ریشه چه باشند. همچنین هر چقدر که ساقه قطور تر باشد سرعت انتقال مواد از ریشه به برگ ها سریع تر خواهد بود. در نتیجه نهال رشد بیشتر و بهتری خواهد داشت.

یک نهال درخت خوب و استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تشخیص نهال سالم هنگام کاشت در زمین اصلی 

هنگام کاشت نهال در زمین اصلی اطمینان از صحت و سلامت نهال ها بسیار مهم است. به همین دلیل برای اطمینان از سالم بودن نهال ها می توان کار های زیر را انجام داد.

اولین راه تشخیص نهال سالم در باغ

نهال انتخاب شده که برای کاشت در زمین اصلی انتخاب می شود باید پر ریشه، چند شاخه و ظاهری کشیده یا صاف داشته باشد. این نهال در مقایسه با سایر نهال ها زود تر به بار می نشیند.

دومین راه تشخیص نهال سالم در باغ

دومین مورد برای نهال مورد نظر که برای کاشت انتخاب شده این است که پوست نهال سالم و بدون آسیب و صدمه باشد. نهال ها همچنین دچار هیچ گونه آلودگی نباشند و دارای بنیه قوی و خوب باشند تا به سرعت رشد کنند.

سومین راه تشخیص نهال سالم در باغ

ریشه های نهال انتخاب شده نیز بسیار حائز اهمیت هستند. نهالی که برای کشت در زمین اصلی انتخاب می شود نباید دارای ریشه های پیچ خورده، تاب خورده و گره خورده باشد. همچنین ریشه ها باید از لحاظ سرمازدگی، گرمازدگی و سایر عوامل دیگر نیز مورد بررسی قرار بگیرند.

سومین راه تشخیص نهال سالم در باغ

کاشت نهال انتخاب شده در زمین اصلی

بسیاری از افراد تصور می کنند که کاشت نهال در زمین اصلی کار بسیار راحتی بوده و هر زمان که بخواهند می توانند نسبت به این کار اقدام کنند. این باور غلط بوده و اگر بدون مهارت و دانش کافی و در زمان نامناسب این کار را انجام دهید ممکن است که نهال شما خشک شده و از بین برود.

بهترین زمان کاشت نهال چه زمانی می باشد؟

بهترین زمان برای کاشت نهال در اواخر زمستان یا اوایل بهار می باشد. این اقدام همراه با روز درختکاری انجام شود خیلی بهتر است. بسیاری از افراد تصور می کنند چون تابستان فصل سرسبزی است اگر نهال بکارند بهترین نتیجه را خواهند داشت. اما حقیقت این است که گرمای این دوران باعث از بین رفتن و ضعف شدید نهال می شود. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا در زمستان نهال بکاریم.

در زمستان، نهال در خواب به سر می برد بنابراین بهترین زمان برای جا به جایی و کاشت می باشد. اما باید توجه داشته باشید که این کار را در روز های یخبندان یا در روز هایی که باد شدید می وزد انجام ندهید.

بهترین زمان کاشت نهال چه زمانی می باشد؟

نکته: نهال های گلدانی از این قاعده مستثنی هستند. این نهال ها را در هر زمان می توان نسبت به کاشت آن ها اقدام کرد.

بهترین مکان برای کاشت نهال کجاست؟

برای این که سرمایه ای برای احداث باغ در نظر گرفته بودید هدر نرود، باید مواظب باشید که نهال را حتما در زمین با خاک مناسب بکارید. نهال ها قابلیت کاشت در باغ و حتی در داخل باغچه را دارند.آن چه که حائز اهمیت است این است که حتما زمین و خاک محل مورد نظر را قبل از کاشت به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید. بررسی خاک به این منظور انجام می شود که بافت خاک، عناصر غذایی و جنس خاک مشخص شود. و بعد با شرایط نهال مورد کاشت مقایسه شود تا در صورت مناسب بودن کاشت نهال انجام پذیرد.

بعد از اطمینان از خاک مناسب می توانید اقدام به کاشت نهال کنید.

بهترین مکان برای کاشت نهال کجاست؟

چگونه نهال مورد نظر را در زمین اصلی بکاریم؟

برای کاشت نهال در ابتدا باید گودالی متناسب با 3-2 برابر ریشه نهال حفر کنید. توجه داشته باشید که نباید گودال کنده شده خیلی عمیق یا خیلی کم عمق باشد. سپس ریشه های نهال را به آرامی داخل گودال قرار دهید و سپس گودال را با استفاده از خاک مناسب یا کود مناسب پر کنید.

توجه داشته باشید اگر خاک باغ یا باغچه شما غنی از مواد غذایی می باشد دیگر نیاز به کود نبوده و با همان خاک می توانید گودال نهال را پر کنید.

چگونه نهال مورد نظر را در زمین اصلی بکاریم؟

مراقبت های بعد از کاشت نهال در زمین اصلی

نهالی که به تازگی در زمین اصلی کاشته شده است همانند یک نوزاد به مراقبت های بیشتری نیاز دارد. این نهال باید در ابتدای کاشت به درستی از آن نگهداری شود تا بتواند در زمین مستقر شده و به رشد خود ادامه دهد. در ابتدای کاشت نهال باید حداقل 5 لیتر به نهال کاشته شده آب بدهید. همچنین بعد از چند ساعت نیز دوباره اقدام به آبیاری نهال خود کنید.

یک نهال کاشته شده برای این که بتواند به یک درخت تنومند و پر محصول تبدیل شود، باید تمام اقدامات زراعی از جمله آبیاری، وجین، هرس و … در زمان مناسب خود انجام شوند. زمان دقیق انجام این اقدامات در هر منطقه ممکن است متفاوت باشد. بنابراین بهتر است از افراد متخصص در شهرداری یا کلینیک های گیاهپزشکی کمک بگیرید.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه


اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x