بهترین کود برای پتوس

بهترین کود برای پتوس

یک تصور غلط رایج در مورد کودها وجود دارد، اکثر مردم فکر می‌کنند گیاهان آپارتمانی نیازی به کود دهی ندارند. بااین‌حال، این درست نیست. کودها ریزمغذی‌های اضافی هستند که گیاهان برای رشد مناسب، سالم و زیبا به آن‌ها نیاز دارند. این امکان وجود دارد که گیاه شما بدون کود دهی زنده بماند، اما بسیار بعید است که رشد کند و در بهترین شکل خود باشد. در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان قصد داریم به کود برای پتوس مرمری، حصیری، کود برای پتوس در آب، کود خانگی برای پتوس، کود آهن برای پتوس و … بپردازیم. با ما همراه باشید تا گیاهان خانگی بسیار شادابی داشته باشید.

اهمیت کود برای پتوس

داشتن یک گیاه آپارتمانی چیزی فراتر از این است که فقط هرچند روز یک‌بار گیاه را آبیاری کنید. اگر می‌خواهید پتوس شما با برگ‌های جدید و ساقه‌های بلند رشد سالمی داشته باشد، باید مطمئن شوید که در حال کود دادن به آن هستید. لقاح گیاهان آپارتمانی می‌تواند یکی از رایج‌ترین جنبه‌های نادیده گرفته‌شده در مراقبت از گیاهان، به‌ویژه مراقبت از گیاهان آپارتمانی باشد.


وقتی صحبت از گیاهان آپارتمانی به میان می‌آید، آن‌ها مانند گیاهان فضای باز نیستند، جایی که بتوانند تمام مواد مغذی موردنیاز خود را از طریق منابع طبیعی دریافت کنند. صاحبان گیاهان آپارتمانی باید به‌طور خاص به مراقبت‌هایی که از گیاهان داخلی خود می‌کنند توجه کنند.

پس از چند ماه، گیاه شما تمام مواد مغذی موجود در خاک را مصرف کرده است، اما اگر کود اضافه کنید، خاک به ارائه آن ادامه می‌دهد. بهترین نوع کود برای پتوس و گیاهان آپارتمانی انواع مایع و آهسته رهش هستند، اما انواع دیگری نیز وجود دارند. 

کود دهی تنها راه برای اطمینان از دریافت درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌های لازم گیاه شما است. هر دو نوع مواد مغذی در سلامت گیاه شما بسیار مهم و موردنیاز هستند. 
پتوس ها گیاهانی هستند که بسیار سریع رشد می‌کنند، بنابراین این گیاهان از یک برنامه منظم رشدی و تغذیه‌ای باید برخوردار باشند. بااین‌حال، یافتن کود برای پتوس شما می‌تواند یک چالش باشد. به همین دلیل است که ما این مقاله را برای راهنمایی علاقمندان ایجاد کرده‌ایم.

 در پایان این مقاله، می‌دانید از چه نوع کودی استفاده کنید، علائمی را که باید در زمانی که پتوس شما نیاز به کود دهی دارد، جستجو کنید، مواد مهم کود دهی، نحوه کود دهی واقعی گیاه و زمان و تعداد دفعات کود دهی را خواهید آموخت.

اهمیت کود برای پتوس
اهمیت کود برای پتوس

چه زمانی کود دهی کنیم

در طول فصل رشد، باید بیشتر کود برای پتوس داده شود، درحالی‌که در فصل زمستان نیاز کمتری به کود دهی وجود دارد. در حالت ایده آل، پتوس ها باید بیشتر در طول بهار و تابستان که فصل رشد فعال آن‌هاست، تغذیه شوند.

در طول پاییز و زمستان اصلاً نیازی به کود دهی ندارند زیرا معمولاً در حال استراحتند و رشد نمی‌کنند. بااین‌حال، اگر در آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنید و پتوس شما هنوز به‌طور فعال در حال رشد است، می‌توانید به کود دهی آن ادامه دهید.

توصیه می‌شود پس از کاشت مجدد پتوس با خاک تازه شروع به کود دهی کنید. پس از چند ماه، گیاه دیگر هیچ ماده مغذی از خاک دریافت نمی‌کند.

یکی از مشکلات رایج پتوس کاهش رشد است، این نشانه آن است که آن‌ها مراقبت‌های لازم را دریافت نمی‌کنند. توقف رشد می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، حتی یکی از احتمالات می‌تواند تجمع کود برای پتوس در خاک باشد. این بدان معناست که کوددهی خیلی مکرر اتفاق می‌افتد و احتمالاً کود بیش‌ازحد به پتوس شما داده می‌شود. 

اگر گیاه خود را طبق یک برنامه منظم کود می‌دهید و متوجه می‌شوید که رشد نمی‌کند، ایده خوبی است که از روال معمول خودداری کنید و یکی دو بار از آن صرف‌نظر کنید. هنگامی‌که پتوس شما علائم رشد را نشان داد، دوباره کود دهی را شروع کنید!

هرچند وقت یک‌بار کود برای پتوس بدهیم؟

در طول فصل رشد، توصیه می‌شود که پتوس خود را هر چهار تا شش هفته یک‌بار کود دهید. اگر پتوس شما در هر زمانی فاقد مواد مغذی باشد، رشد آن‌ها کند می‌شود. به همین دلیل است که کود دهی بسیار مهم است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، پتوس ها با سرعت نگران‌کننده‌ای سریع رشد می‌کنند، بنابراین باید مقدار مناسبی از مواد مغذی به آن‌ها داده شود.

به‌عنوان یادآوری، پتوس ها مانند همتایان خود در فضای باز نیستند، آن‌ها در داخل خانه نگهداری می‌شوند، بنابراین مانند گیاهان فضای باز به منابع طبیعی دسترسی ندارند. پتوس تمام مواد مغذی خاک خود را در حدود دو ماه مصرف می‌کند، به همین دلیل است که کود دهی بسیار مهم است. کود به خاک اجازه می‌دهد تا مواد مغذی را برای ادامه مصرف پتوس پر کند.

کود برای پتوس مرمری
هر چند وقت یک بار کود برای پتوس بدهیم

مواد تشکیل‌دهنده کود برای پتوس

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، گیاهان و همه پتوس ها (Epipremnum Aureum) به همه انواع مواد مغذی نیاز دارند، چه درشت مغذی‌ها باشند و چه ریزمغذی‌ها، هر دو در رشد گیاهان شما ضروری هستند. 

ریزمغذی‌ها در مقادیر کم مانند روی، مس و آهن برای کمک به رشد ولی به میزان کم مورد نیاز گیاه پتوس می باشد.  بااین‌حال، درشت مغذی‌ها مواد مغذی‌ای هستند که گیاهان بیشتر به آن نیاز دارند، ازجمله نیتروژن، فسفر و پتاسیم، درشت مغذی‌ها برای رشد و سلامت پتوس حیاتی هستند.

وقتی صحبت از مواد تشکیل‌دهنده کود برای پتوس شما می‌شود، باید “NPK” را به خاطر بسپارید، این مخفف N (نیتروژن)، P (فسفر) و K (پتاسیم) است. مهم است که این سه عنصر متعادل باشند. شما می‌توانید بگویید که آن‌ها با نسبت NPK متعادل هستند، خواه 10-10-10، 15-15-15، یا 20-20-20 باشد. تعداد مساوی از اعداد به این معنی است که میزان هر عنصر با عنصر بعدی برابر است. 

  • نیتروژن – پروتئین تولید می‌کند و به رشد کمک می‌کند.
  • فسفر – به‌اندازه گیاه و تولید انرژی کمک می‌کند
  • پتاسیم – حشرات را دفع می‌کند و سیستم ریشه را تقویت می‌کند 
  • کلسیم – برای رشد گیاه ضروری است
  • منیزیم – ماده مغذی ضروری برای فتوسنتز، زیرا هسته مولکول کلروفیل است. کمبود منیزیم باعث توقف رشد می‌شود.
  • گوگرد – نشاسته، قندها، روغن‌ها، چربی‌ها و ویتامین‌ها را سنتز می‌کند و برای متابولیسم نیتروژن به گوگرد متکی است.

چه کود خانگی برای پتوس بسازید و چه از فروشگاهی خریداری می‌کنید، یافتن کودی که حاوی مواد فوق باشد و کود متعادلی باشد کاملاً الزامی است. کودهای نامتعادل می‌توانند برای پتوس شما بسیار مضر باشند. این مواد برای یافتن کود مناسب مهم‌ترین هستند زیرا به رشد و سلامت کلی کمک می‌کنند.

بهترین کود برای پتوس
بهترین کود برای پتوس

بهترین کود برای پتوس

زمانی که می‌خواهید بفهمید چه چیزی برای گیاه پتوس شما مناسب‌تر است، باید چندین کود را در نظر بگیرید. از بخش بالا یاد گرفتیم که شما به کودی نیاز دارید که به‌خوبی متعادل باشد و حاوی تمام مواد مغذی ضروری باشد که پتوس برای زنده ماندن و رشد لازم دارد. انواع کودها به شرح زیر است:

  • کود NPK: این کود تمامی عناصر ماکرو و میکرو موردنیاز پتوس شما را تأمین می‌کند و غذای کاملی برای گیاهان شما است.
  • کود اسید هیومیک برای گیاهان آپارتمانی: این کود برای پتوس تأثیر زیادی بر رشد، افزایش مقاومت گیاه، جلوگیری از سرمازدگی، ریشه‌زایی و … دارد.
  • کود آهن برای پتوس: گیاهان آپارتمانی مانند پتوس نیاز زیادی به آهن دارند. کمبود این عنصر موجب زرد و سیاه شدن برگ‌ها، پژمرده شدن، قهوه‌ای شدن کناره برگ‌ها و … دارد.
  • کود جلبک دریایی: یکی از بهترین نوع کودها در بازار در حال حاضر جلبک دریایی است که برای رشد و تقویت پتوس بسیار مؤثر می‌باشد.

بهترین نوع کود برای پتوس کودهای آهسته رهش هستند، زیرا این کود به‌آرامی گیاه شما را تغذیه می‌کند، از کود دهی بیش‌ازحد جلوگیری می‌کند و بهترین انتخاب برای اطمینان از تأمین مواد مغذی لازم برای پتوس است.

چگونه پتوس را بارور کنیم

بسته به نوع کودی که استفاده می‌کنید و نحوه رشد پتوس شما (مثلاً در آب یا خاک) تصمیم می‌گیرد که درنهایت چگونه کود دهی کنید.  

اگر پتوس شما در آب رشد می‌کند، کود برای پتوس در آب به اندازه گیاهان موجود در خاک نیاز نیست. به نفع گیاهان شماست که هر هفته آب را جایگزین کنید تا مواد مغذی را دوباره پر کنید. البته می توانید از کودهای مایع در این زمینه کمک بگیرید.

کود برای پتوس در آب
کود برای پتوس در آب


اگر پتوس شما در خاک پوشانده می‌شود باید مراقب باشید که علاوه بر کود دهی کافی، زیاده‌روی نکنید. مطمئن شوید که کود را به‌آرامی داخل خاک گلدان فشار دهید و سپس گیاه خود را آبیاری کنید.

اگر کود مایع را انتخاب کنید، مایع کود را مستقیماً در خاک خود بریزید یا آن را با آب مخلوط کنید (البته توصیه می‌شود کود را کمی رقیق کنید). برخلاف نوع گرانول، نیازی به حفر سوراخ قبل از ریختن نیست – این گزینه کود دهی را بسیار راحت و آسان می‌کند! 

بااین‌حال، مهم است که اطمینان حاصل کنید که کود زیادی نریزید، همیشه بهتر است از کم شروع کنید و در صورت لزوم بعداً کود بیشتری اضافه کنید. شما همیشه می‌توانید کود بیشتری اضافه کنید اما نمی‌توانید کود اضافی را حذف کنید.

استفاده از کمپوست به‌عنوان کود برای پتوس نسبتاً آسان است، شما می‌توانید کمپوست را به خاک اضافه کنید و همان‌طور که خاک را آبیاری می‌کنید، کمپوست مواد مغذی را به‌طور مساوی توزیع می‌کند. بااین‌حال، دو مشکل با این نوع کود دهی ممکن است اتفاق بیفتد، کمپوست می‌تواند کاملاً بدبو باشد و شما نمی‌توانید مقدار کل مواد مغذی را که در خاک آزاد می‌شود کنترل کنید.

اگرچه لازم نیست، اما استفاده از کودهای مبتنی بر مایع بسیار آسان‌تر و راحت‌تر است.

سخن پایانی

در پایان، کود دهی جنبه مهمی از مراقبت از گیاه است که اغلب نادیده گرفته می‌شود و فراموش می‌شود، اما در گیاهان سریع رشد مانند پتوس شما ضروری است. این به همان اندازه مهم است که نوع آبی که استفاده می‌کنید، نوع خاک یا حتی میزان نوری که به گیاه خود می‌دهید.

به یاد داشته باشید، کود برای پتوس فقط برای زیباتر شدن نیست، بلکه مواد مغذی لازمی است که گیاهان برای زنده ماندن به آن نیاز دارند. کودها حاوی مواد مغذی حیاتی هستند که اگر می‌خواهید گیاهی در خانه خود رشد کند، کاملاً ضروری هستند! 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x