همه چیز درباره قلیایی و اسیدی بودن خاک و نحوه‌ی کنترل آن

همه چیز درباره قلیایی و اسیدی بودن خاک و نحوه‌ی کنترل آن

زمین‌های کشاورزی یا باغچه‌هایی با خاک قلیایی بالا ممکن است در کشت گیاهان سالم و سرسبز دچار مشکل شوند. این امر موجب می‌شود که محصول شما کمتر و در آینده باعث نابودی سرمایه شما می‌شود. با روش‌های مناسب می‌توانید PH خاک را در محدوده امن قرار دهید تا گیاهان به خوبی رشد کنند.

خاک‌ها را می‌توان بسته به سطح pH آنها به عنوان اسیدی یا بازی طبقه بندی کرد. خاک‌هایی با pH بالاتر از 7 قلیایی در نظر گرفته می‌شوند و معمولاً از موادی مانند سنگ آهک تشکیل شده‌اند. متأسفانه، اکثر گیاهان نمی توانند pH خاک، بیش از 7.5 را تحمل کنند، زیرا خاک‌های با pH بالا دسترسی به مواد مغذی خاک را کاهش می‌دهند. انواع روش‌های شیمیایی و غیرشیمیایی می‌توانند قلیایی بودن خاک را کاهش دهند.

محتوا پنهان

چگونه قلیایی بودن خاک را کاهش دهیم؟

خاک‌هایی که درصد قلیاییت بالایی دارند (سطح PH آن 8 یا بالاتر باشد) مواد مغذی را که کلید رشد گیاه هستند، ازبین می‌برند (مواد مغذی نمی‌تواند آزاد شوند). این امر می‌تواند منجر به زرد تا سفید شدن برگ‌ها، توقف رشد و یا رشد ضعیف ریشه شود. با کمک عنصر گوگرد و مواد آلی می‌توان قلیایی بودن خاک را کاهش داد. با درست به کاربردن این اصلاح‌کننده‌ها، PH خاک کاهش می‌یابد، مواد مغذی ضروری آزاد می‌شوند و امکان رشد محصولات شما به خوبی فراهم می‌شود.

کشاورزان و باغداران چگونه قلیایی بودن خاک را تشخیص دهند؟

خاک را آزمایش کنید تا سطح قلیایی بودن آن را بفهمید. با بیل یا هر وسیله‌ی دیگر تا عمق 15 سانتیمتری را بکنید و یک نمونه از خاک باغ را بردارید. خاک را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و در آن را ببندید. این روند را دو تا چهار بار دیگر در مناطق مختلف در سراسر باغ تکرار کنید. نمونه‌های خاک را برای آزمایش به آزمایشگاه خاک ببرید.

با استفاده از نتایج آزمایش خاک، PH خاک مشخص می‌شود. با توجه به آزمایش سطح pH خاک باغ یا باغچه را متوجه می‌شوید. بسیاری از گیاهان در خاک‌هایی با سطح pH بین 6 تا 7.5 به خوبی رشد می‌کنند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

روش‌های کاهش قلیایی بودن خاک چیست؟

  • استفاده از گوگرد
  • استفاده از پیت ماس
  • اضافه کردن کود اسیدی

چگونگی استفاده از گوگرد برای کاهش میزان قلیایی بودن خاک

گوگرد عنصری است که می‌تواند خاک را از بازی بودن به سمت اسیدی بودن ببرد، زیرا باکتری‌های خاک گوگرد را به اسید سولفوریک تبدیل می‌کنند و pH خاک را کمتر می‌کنند. به ازای هر نیم واحدی که می خواهید pH خاک را کاهش دهید، عنصر گوگرد را به میزان 45 گرم به ازای هر 3.5 متر مربع به خاک لومی اضافه کنید.

به عنوان مثال، برای کاهش PH از 7 به 6.5، 45 گرم در هر 3.5 متر مربع و برای کاهش pH از 7.5 به 6.5، 90 گرم در هر 3.5 متر مربع گوگرد باید در زمین کشاوزی یا باغچه استفاده شود. این میزان را برای خاک‌های شنی به یک سوم کاهش دهید و برای خاک‌های رسی آن را به نصف افزایش دهید.

گوگرد را در بهار در ابتدای فصل رشد باید استفاده کرد. گوگرد را روی سطح خاک پخش کنید و آن را به اندازه 2.5 تا 5 سانتیمتر روی خاک بریزید سپس زمین یا باغچه خود را آبیاری کنید تا گوگرد با خاک مخلوط شود.

هشدار: هنگام استفاده از مواد شیمیایی از لباس‌های محافظ، از جمله دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید و از تماس آنها با پوست خودداری کنید.

استفاده از پیت ماس برای کاهش قلیایی بودن خاک

یک لایه 2.5 تا 5 سانتیمتری پیت ماس ​​اسفاگنوم را روی سطح خاک بریزید. پیت ماس ​​را با چنگک به طور مساوی روی خاک پخش کنید و سپس پیت ماس ​​را با بیل روی سطح خاک مخلوط کنید. به طور متوسط، خاک‌هایی که مواد آلی بیشتری دارند، اسیدی‌تر هستند.

سالیانه مجدداً از گوگرد و پیت ماس ​​استفاده کنید. خاک اصلاح شده را هر سال آزمایش کنید تا سطح pH آن را تعیین کنید. پس از رسیدن PH خاک به سطح مورد نظر، استفاده از گوگرد و پیت ماس را متوقف کنید.

اضافه کردن یک کود اسیدی به خاک برای تنظیم PH و کاهش قلیایی بودن خاک

یک کود اسیدی را با خاک مخلوط کنید. به عنوان مثال، هنگام استفاده از کود سولفات آمونیوم 21-0-0، گرانول‌های خشک را هر چهار تا شش هفته به میزان لازم با خاک مخلوط کنید. کودهای اسیدی و سایر محصولاتی که دارای برچسب واکنش اسیدی در خاک هستند ممکن است با استفاده مکرر pH خاک را کاهش دهند.

چگونگی استفاده از گچ کشاورزی برای اصلاح خاک باغات کشاورزی

گچ یا دی هیدرات سولفات کلسیم، در هر دو شکل طبیعی و مصنوعی، برای قرن‌ها به عنوان کود یا اصلاح کننده خاک استفاده می‌شود. گچ چند برابر بیشتر از کربنات کلسیم یا آهک کشاورزی با خاک حل می‌شود، بنابراین با سهولت بیشتری در خاک حرکت می‌کند تا به ریشه‌های عمیق گیاهان زیر خاک برسد. گچ مانند آهک کشاورزی، pH خاک را افزایش نمی‌دهد یا اسیدیته را برطرف نمی‌کند، اما بیش بود منیزیم را که همراه با اسیدیته خاک است، برطرف می‌کند و در عین حال کلسیم و گوگرد مکمل را نیز برای گیاهان تامین می‌کند.

گچ کشاورزی چگونه باعث به حداکثر رساندن اثربخشی مواد مغذی (کودها) در خاک می‌شود؟

برای استفاده از گچ به عنوان اصلاح کننده خاک، آن را به میزان حدود 2 تا 3 کیلوگرم به ازای هر 31 متر مربع سطح خاک با استفاده از پخش کننده کود یا با دستکش بر روی خاک بریزید. آن را در حدود 15 تا 20 سانتیمتر روی سطح خاک بریزید. گچ را با دقت استفاده کنید و توصیه‌های ایمنی را با دقت رعایت کنید.

توجه: قرار گرفتن در معرض گرد و غبار گچ می‌تواند باعث تحریک پوست، چشم و مجاری تنفسی شود، بنابراین از دستکش، عینک ایمنی و ماسک مناسب استفاده کنید تا خطرات ناشی از آن کاهش پیدا کرده و برای شما مشکلی به وجود نیاید.

نحوه افزایش pH خاک آلی برای باغات کشاوزی چگونه است؟

اسیدیته یا قلیائیت خاک که بر حسب pH اندازه گیری می‌شود. اسیدی یا قلیایی بودن خاک بر روی دسترسی به مواد مغذی ضروری برای گیاهان در حال رشد تأثیر می‌گذارد. مقیاس pH از 14 تا 0 متغیر است که 0 اسیدی ترین و 14 قلیایی‌ترین یا بازی ترین حالت است. pH 7.0 خنثی در نظر گرفته می شود و pH آب خالص است. اکثر گیاهان در خاک با pH در محدوده 7.5 تا 6.0 بهترین رشد را دارند. اگر خاک ارگانیک باغ شما بیش از حد اسیدی است، باید اصلاح شود و PH را تا حدی افزایش دهید که گیاهان یا محصولات شما به خوبی بتوانند رشد کنند و شکوفا شوند.

چگونگی تشخیص اسیدی بودن خاک و تعیین PH دقیق آن

نمونه‌هایی از خاک را جمع‌آوری کنید و قبل از افزودن هرگونه مواد اصلاح کننده، آن را آزمایش کنید. شما همچنین می‌توانید از کیت آزمایش خاک استفاده کنید. خاک را در پاییز آزمایش کنید. نتایج آزمایش مشخص می‌کند که آیا pH خاک نیاز به افزایش دارد یا خیر و تا چه میزان باید PH خاک را افزایش دهید.

روش‌های افزایش PH خاک برای باغات کشاورزی

سنگ آهک خرد شده را روی خاک پخش کنید. برای هر نیم نقطه‌ای که می‌خواهید PH خاک را افزایش دهید، سنگ آهک را به میزان 900 گرم در هر 31 متر مربع برای خاک‌های شنی، 1.5 کیلوگرم در هر 31 متر مربع برای خاک‌های لومی و 2.26 کیلوگرم در هر 31 متر مربع برای خاک رس بریزید.

چگونگی استفاده از سنگ آهک برای اصلاح خاک باغات کشاورزی

مواد اصلاح‌کننده را روی خاک بریزید و به خوبی با خاک مخلوط کنید تا یکدست شوند و سپس به خوبی آن را آبیاری کنید.

 

اندازه گیری مجدد PH در بهار و پاییز

PH خاک را مجدداً در بهار آزمایش کنید تا تغییر pH را بررسی کنید. آزمایش را زمانی انجام دهید که دمای خاک حداقل 4 درجه سانتیگراد باشد. سنگ آهک به آرامی در خاک تجزیه می‌شود، بنابراین اولین نتایج آزمایش ممکن است تغییر کمتری در pH نسبت به آنچه می‌خواهید نشان دهد.

ممکن است 1 تا 2 سال طول بکشد تا سنگ آهک pH را به سطح مورد نظر برساند. به انجام آزمایش‌های خاک در هر پاییز و بهار ادامه دهید تا سطح pH را کنترل کنید. در صورت نیاز، دوباره از سنگ آهک در پاییز استفاده کنید.

چگونه خاک نابارور را حاصلخیز کنیم؟

ممکن است باغ یا حتی باغچه خانه شما در یک منطقه‌ای قرار گرفته باشند که خاک ناباروری دارد و سعی دارید این خاک نامناسب را به یک خاک حاصلخیز تبدیل کنید تا بتوانید در آن کشاورزی کنید. از ویژگی‌های خاک نابارور این است که لایه‌های زیرین خاک فشرده باشد و یا اینکه خاک رس سنگین یا خاک شنی باشد، این عوامل همگی اجازه کاشت محصول جدید را نمی‌دهند.

با این حال، مهم نیست که خاک شما چقدر فقیر است، زمانی که شروع به آماده کردن خاک باغ خود می‌کنید، می‌توانید با صبر و حوصله و با اصلاحات ارگانیک و همچنین تلاش و پشتکار خاکی سالم و حاصلخیز بسازید.

اقدامات لازم کشاورزان برای اصلاح خاک در اوایل پاییز

  • هر گونه علف هرز را از بستر باغ بردارید. سپس خاک را با یک چرخاننده یا بیل، تا عمق حداقل 30 سانتیمتر زیر و رو کنید و تا جایی که ممکن است سنگ ها را بردارید.
  • 5 سانتیمتر کود یا کمپوست را روی سطح خاک بریزید. کود را با خاک کاملا مخلوط کنید. سنگ‌هایی که از سطح باغ برداشته‌اید را در حاشیه باغ استفاده کنید. بستر باغ را به گونه‌ای آبیاری کنید تا خاک مرطوب شود.
  • سطح باغ را با پلاستیک‌های متری شفاف بپوشانید. خورشید خاک را گرم می‌کند و علف‌های هرز را تشویق می‌کند تا جوانه بزند و سپس در زیر پلاستیک می‌میرند.
  • بعد از 4 تا 6 هفته پلاستیک را بردارید. بذر گیاه خود را که مناسب منطقه شماست را روی خاک بپاشید و سپس آبیاری کنید. وقتی خاک خشک شد دوباره آنرا آبیاری کنید تا بذرها جوانه بزنند. تا رسیدن فصل بارندگی به میزان لازم آبیاری کنید.

اقدامات لازم کشاورزان برای اصلاح خاک در بهار

  •  با استفاده از دستگاه چمن‌زنی بقایای محصول پوششی را از سطح خاک می‌زنیم، سپس آنها را در خاک فرو کنید.
  • یک لایه 8 سانتیمتری از کمپوست خوب پوسیده را روی خاک بریزید و با خاک مخلوط کنید.
  • اجازه دهید خاک برای چند روز استراحت کند، سپس آن را با کیت آزمایش خاک خانگی آزمایش کنید یا به آزمایشگاه ببرید.
  •  با توجه به نتایج آزمایش خاک در صورت نیاز کود یا اصلاح خاک اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر در حال کاشت گل‌ها و درختچه‌های اسید دوست هستید، ممکن است خاک برای افزایش اسیدیته به کود حاوی نیتروژن یا گوگرد بالا نیاز داشته باشد.
  • یک لایه مالچ درشت به ضخامت 8 تا 10 سانتیمتری روی کل سطح باغ بریزید. مالچ به حفظ سطح رطوبت در خاک کمک می‌کند. علاوه بر این، با تجزیه مالچ، مواد آلی و مواد مغذی را به خاک اضافه می‌کند.
  • مالچ‌های قدیمی و هر گونه بقایای گیاهی را در پاییز در خاک بهم بزنید (مراقب باشید به ریشه درختان و درختچه‌های تازه کاشته شده آسیب نرسد). به افزودن کمپوست و سایر مواد افزودنی به خاک هر پاییز و بهار ادامه دهید.

نحوه مالچ کردن خاک رس با سنگ گچ و شن نخودی

خاک رسی به دلیل ماهیت تراکم پذیری که دارد گاهی اوقات به سختی گیاه در آن رشد می‌کند. خاک رس سخت باعث می‌شود که ریشه گیاهان به سختی در خاک فرو رود و رشد کند و دریافت اکسیژن از خاک برای گیاه سخت‌تر است. همچنین مشکلاتی برای زهکشی ایجاد می‌کند زیرا آب نمی‌تواند فرو برود و به سایر نقاط نفوذ کند. افزودن مالچ گچ کشاورزی به حالت‌دهی خاک رس، شل شدن خاک کمک می‌کند و همچنین تراکم پذیری آن را کم می‌کند. شن نخودی یک مالچ دائمی است که در صورت مخلوط شدن با خاک به زهکشی کمک می‌کند.

نکات کاربردی در استفاده از گچ کشاورزی برای باغات دارای خاک رسی

گچ را روی خاک رسی با استفاده از  دستگاه چمن پخش کن، پخش کنید. پس از پخش شدن گچ، خاک را آبیاری کنید. گچ کشاورزی را می‌توان در هر زمان از سال اضافه کرد.

شن نخودی را برای کمک به حفظ رطوبت در خاک در اطراف گیاهان پخش کنید. شن موجود در خاک همچنین به جلوگیری از جویدن ریشه‌های گیاه توسط جوندگان زیرزمینی کمک می‌کند.

سالی یک بار خاک را با گچ مخلوط کنید. پس از سه سال، شروع به تأثیر دائمی بر وضعیت خاک می‌کند. شن نخودی و گچ مواد مغذی به خاک اضافه نمی‌کنند و بر PH تأثیر نمی‌گذارند، بنابراین برای رساندن مواد مغذی به گیاهان از کودها و کمپوست استفاده کنید.

در خاک فقیر (بدون مواد مغذی) چگونه باید چمن کاشت؟

چمنی که به خوبی در حیاط خانه پرورش داده شود حیاط خانه را با صفا می‌کند. متأسفانه، در خاک بدون مواد مغذی، چمن نمی‌تواند به خوبی رشد کند و چمن شما را مانند یک زمین بایر می‌شود. عواملی مانند سطح pH، کمبود مواد مغذی و نوع خاک، می‌تواند ظاهر چمن شما را ناخوشایند کند. با بهبود کیفیت خاک، می‌توانید بذر چمن بکارید و چمنی سرسبز پرورش دهید.

نحوه‌ی تشخیص اینکه آیا خاک مواد مغذی دارد یا نه؟

نمونه‌هایی از خاک را در 10 مکان مختلف باغ با یک بیل جمع آوری کنید. از عمق 15 تا 20 سانتیمتری از سطح خاک نمونه برداری می‌کنیم. نمونه ها را در یک سطل ریخته و با هم مخلوط کنید. 400 گرم از نمونه خاک را در روزنامه مرطوب بپیچید، آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را در یک پاکت به آزمایشگاه آنالیز خاک ارسال کنید.

برای تعیین نوع خاک و سطح pH آن، نتیجه آزمایشگاه را بررسی کنید. خاک شنی به سرعت خشک می‌شود و حاوی مواد مغذی زیادی نیست. خاک رسی متراکم است و زهکشی ضعیفی دارد. خاک لومی به خوبی زهکشی می‌کند، مواد مغذی را حفظ می‌کند و برای رشد چمن بهترین است. سطح pH خاک باید بین 6.0 تا 7.0 باشد.

نحوه کاشت چمن چگونه است؟

یک جفت دستکش کار بپوشید و برای تنظیم سطح pH، آهک یا گوگرد را به دستگاه پخش کننده چمن اضافه کنید. پخش‌کننده چمن‌زار را روی خاک فشار دهید تا آهک یا گوگرد به طور یکنواخت پخش شود. خاک را به آرامی با شلنگ آب مرطوب کنید تا آهک یا گوگرد به خوبی داخل خاک فرو بروند و مخلوط شوند.

یک لایه 5 سانتیمتری از مواد آلی مانند کمپوست یا خاک سطحی با کیفیت بالا را روی خاکی که دارای مواد مغذی نیست بریزید. مواد آلی سطح مواد مغذی خاک را افزایش می‌دهد، زهکشی بهتری را فراهم می‌کند و هوادهی را بهبود می‌بخشد.

هرگونه سنگ یا زباله را از خاک جدا کنید. یک کود اولیه را روی خاک پخش کنید و آن را با چنگک  با خاک مخلوط کنید.

بذر چمن را در دستگاه بذرپاش بریزید. پخش کننده را به طور یکنواخت در سطح خاک فشار دهید تا کل منطقه با بذر چمن پوشانده شود، خاک را مرطوب نگه دارید. پس از کاشت، خاک را دو بار در روز آبیاری کنید. هنگامی که ارتفاع چمن ها 5.5 سانتیمتر رسید آبیاری را یک روز در میان کنید.

توجه: هرگز اجازه ندهید چمن خشک شود، باید آن را مداوم آبیاری کنید.

تفسیر نتایج خاک برای تشخیص اسیدی یا بازی بودن خاک

عوامل زیادی بر pH تأثیر می‌گذارند، از جمله تغییرات فصلی، نوع و ترکیب خاک، فعالیت بیولوژیکی، مواد آلی، نمک خاک و رطوبت خاک همگی بر نتایج شما تأثیر می‌گذارند. یک نمونه خشک شده نتایج متفاوتی نسبت به همان نمونه مرطوب دارد. همانطور که در بالا گفته شد، مقیاس pH از 0.0 تا 14.0 است.

pH کمتر از 7.0 اسیدی‌تر و pH بالاتر از آن قلیایی در نظر گرفته می‌شود. دانشگاه کالیفرنیا توصیه می‌کند که دقت اندازه گیری pH خاک 0.5 واحد pH باشد. به عبارت دیگر، وقتی PH خاک شما 7.5 است، یعنی ممکن است PH بین 7.0 و 8.0 باشد.

نحوه‌ی تشخیص مناسب‌ترین نوع گیاه برای هر خاک چگونه است؟

بهترین سطح pH خاک برای باغ شما بستگی به گیاهانی دارد که می‌خواهید در آن پرورش دهید. برای اینکه گیاهان از مواد مغذی که به طور طبیعی در خاک هستند یا از طریق کودها اضافه می‌شوند، استفاده کنند، مواد مغذی باید محلول باشند. با تغییر pH، واکنش‌هایی رخ می‌دهد که توانایی گیاه را برای جذب برخی مواد مغذی محدود می‌کند.

بسیاری از عناصر مانند آهن و آلومینیوم در خاک‌های اسیدی با pH پایین در دسترس گیاهان قرار می‌گیرند. گیاهانی که به مقادیر بیشتری از این عناصر نیاز دارند در خاک قلیایی رنج می‌برند، اما این گیاهان استثنا هستند. اکثر مواد مغذی در pH تقریباً خنثی خاک به حداکثر میزان دسترسی خود به گیاهان می‌رسند. محدوده PH از 6.5 تا 7.5، PH مناسب خاک برای اکثر گیاهان است.

زندگی با خاک‌های قلیایی در مناطق گرم و خشک

تلاش برای حفظ خاک قلیایی طبیعی در محدوده PH اسیدی یک نبرد بی‌پایان است. معمولا در مناطق خشک، به دلیل آب و هوای گرم و خشک و بارش کم بیشتر خاک‌های قلیایی وجود دارد. در این مناطق به دلیل بارش کم عناصر در خاک از بین نمی‌روند. این فرآیندهای طبیعی دائماً قلیاییت خاک را دوباره پر می‌کنند.

برای گیاهانی که نیاز به خاک اسیدی دارند، ظروف را در نظر بگیرید. برای اکثر گیاهان دیگر، خاک با pH 7.5 ممکن است ایده آل باشد. بسیاری از گیاهان مقاوم به خشکی، گیاهان بومی منطقه خشک و بومی مدیترانه خاک کمی قلیایی را ترجیح می‌دهند. طبق خاک باغ خود گیاهان مورد نظر را در آن بکارید.

به طور کلی چه کارهایی برای افزایش یا کاهش PH خاک باید انجام داد؟

کارهایی باید برای افزایش یا کاهش PH خاک انجام داد عبارتند از:

  1. خاک را با استفاده از کیت آزمایش در خانه یا با ارسال نمونه خاک به آزمایشگاه آزمایش کنید تا سطح pH خاک و همچنین غلظت مواد مغذی خاص در خاک مشخص شود.
  2. بسته به نتایج آزمایش خاک، آهک را برای بالا بردن pH خاک یا گوگرد برای کاهش آن اضافه کنید. اکثر سبزیجات و بسیاری از گیاهان دیگر با pH خاک بین 6.0 تا 7.0 بهترین رشد را دارند.
  3. در پاییز کمپوست، کود دامی یا سایر مواد آلی را به آرامی با خاک مخلوط کنید.
  4. بسته به نتایج آزمایش خاک، در صورت نیاز کودهای آلی اضافه کنید. برای کمک به افزایش سطح نیتروژن خاک و برای افزودن پتاسیم بیشتر، غذای خون اضافه کنید. پودر استخوان نیز سطح نیتروژن خاک را افزایش می‌دهد و همچنین فسفر خاک را افزایش می‌دهد.
  5. در فصل پاییز یک محصول پوششی مانند چمن چاودار یا باقلا بکارید. گیاهان پوششی از فرسایش خاک در طی بارندگی‌های زمستانی جلوگیری می‌کنند و در بهار به ساخت خاک سطحی کمک می‌کنند.
  6. گیاه پوششی را در طول بهار نیز بکارید تا مواد مغذی به خاک سطحی اضافه شود. قبل از اینکه بذر را در فصل بهار بکارید آن را خیس نکنید تا جوانه بزند.
  7. برای داشتن خاک مناسب و مغذی، هر پاییز کمپوست بیشتری به خاک اضافه کنید.

 

نحوه استفاده از سرباره اولیه برای خاک باغات کشاورزی

سربارهای اولیه (CaSiO3) از طریق روش فولادسازی با تهویه باز تولید می‌شوند و برای اصلاح خاک بسیار اسیدی استفاده می‌شود. اثر افزایش pH آن شبیه به سنگ آهک آسیاب شده است. علاوه بر خواص آهکی، سرباره رهش آهسته کلسیم (به شکل سیلیکات کلسیم)، منیزیم و فسفات را فراهم می‌کند، سایر مواد مغذی ضروری را به راحتی در دسترس گیاه قرار می‌دهد (مواد مغذی را در دسترس‌تر می‌کند) و گیاهان را از عناصر بالقوه سمی مانند منگنز و آلومینیوم محافظت می‌کند.

نکته: مقدار توصیه شده پودر سرباره را 2 تا 3 ماه قبل از فصل کاشت با خاک خود مخلوط کنید. اگرچه سرباره PH خاک را سریع‌تر از آهک کشاورزی افزایش می‌دهد، اما هنوز به زمان نیاز دارد تا در خاک اثر کند.

به طور کلی اطلاعاتی که هر کشاورز باید بداند، چیست؟

دانستن PH خاک و نحوه مدیریت آن، کلیدهای موفقیت باغبانی است. pH خاک بر مواد مغذی که سلامت و رشد گیاه را کنترل می کنند، تأثیر می‌گذارد. اگر خاک باغ شما با pH 7.5 آزمایش شده است، دقیقاً بالاتر از نقطه خنثی 7.0 است. قبل از اینکه شروع به تنظیم pH خاک کنید، باید بدانید چه گیاه یا محصولی می‌خواهید در باغ خود بکارید و بسته به آن PH خاک را تنظیم کنید. و اقدامات لازم را انجام دهید.

 

 

 

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x