محلول پاشی درختان پسته با عصاره جلبک دریایی

محلول پاشی درختان پسته با عصاره جلبک دریایی

فواید محلول پاشی عصاره جلبک دریایی برای درختان پسته

کودهای حاوی عصاره جلبک دریایی از مهم ترین کودهای محرک رشد در بخش کشاورزی می باشند. کشور اسپانیا به دلیل شرایط اقلیمی مناسب به عنوان بزرگ ترین تولید کننده این گونه کودهاست. تکنولوژی منحصر به فرد این گونه کود ها در دست شرکت های معتبر اسپانیایی می باشد، و کودهای ایرانی به هیچ وجه توان مقابله با این کودها را ندارند.مهم ترین نقش جلبک های دریایی ایجاد شرایط مناسب تغذیه است و بیشتر به عنوان کود محرک رشد می باشد و در اکثر موارد دارای هورمون های گیاهی می باشند، استفاده محلول پاشی از این کودها باعث بوجود آمودن گره های زایشی در سال بعدی درختان پسته می شود.

تأثیر کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی یکی از بهترین کودهایی است که می‌توانید برای گیاهان و درختان خود از آن استفاده کنید. بااین‌حال احتمالاً آخرین کودی است که باغداران و کشاورزان برای خرید به آن فکر می‌کنند. این موضوع شاید به دلیل اطلاعات آن‌ها از تأثیر کود جلبک دریایی بر گیاهانشان است. استفاده از این کود در باغ فواید زیادی به همراه دارد و به روش‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد.

جلبک دریایی مانند بیشتر مواد آلی ساختار خاک را بهبود می‌بخشد، تخلخل خاک را افزایش می‌دهد و درعین‌حال رطوبت را نیز حفظ می‌کند. مواد مغذی موجود در جلبک دریایی موجب می‌شوند که باکتری‌های مفید خاک تحریک شوند. در این صورت خاک گلزارها یا باغ‌ها سالم و غنی خواهد شد. کود جلبک دریایی کود ارگانیک است که از منبع پایدار می‌آید بنابراین هرگز نگران محیط‌زیست نباشید؛ زیرا بدون آسیب رساندن به آن قابل‌برداشت است. در ادامه تأثیر کود جلبک دریایی را بر بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی و بر درخت پسته بررسی خواهیم کرد.

معرفی کود جلبک دریایی

جلبک دریایی از دیرباز برای کمک به رشد گیاهان به‌ویژه قبل از ظهور تولید کودهای تجاری و شیمیایی استفاده می‌شد. کود جلبک دریایی معمولاً از نوعی جلبک دریایی که می‌تواند تا طول بیش از ۵۰ متر رشد کند تهیه می‌شود. این کود مؤثر شامل عناصر کمیاب مانند منیزیم، پتاسیم، روی، آهن و نیتروژن است که همه‌ی آن‌ها برای گیاهان مختلف مفید هستند.

به‌عنوان‌مثال نیتروژن برای تولید نیترات یک جزء کلیدی موردنیاز گیاهان در طول فتوسنتز ضروری است. نتایج این کود برای گیاهان مختلف فوق‌العاده چشمگیر است و وقتی گیاهان قوی‌تر و سالم‌تر باشند بهتر می‌توانند در برابر تنش‌های محیطی مانند خشکی، شوری، آفات و حشرات و بیماری‌ها مقاومت کنند. همچنین بسیار قابل‌تحسین است که هیچ تأثیر منفی بر محیط‌زیست یا پایداری خود جلبک دریایی نخواهد داشت. بدون شک این محصولی است که بیشتر باغداران باید آن را در برنامه خرید خود بگنجانند.

تأثیر جلبک دریایی بر درخت پسته

عصاره جلبک دریایی می‌تواند استرس آبی را کاهش دهد و از عوامل بیماری‌زا پسته در خاک محافظت کند. محصولات جلبک دریایی به روش‌های مختلفی توسط کشاورزان به‌عنوان محرک رشد درختان پسته استفاده می‌شوند. پرورش‌دهندگان اغلب کود جلبک دریایی را در برنامه‌های باروری درختان خود قرار می‌دهند. ارزش این کود در باغات پسته به‌احتمال‌زیاد به توانایی این محصول در وادار کردن درختان به مقابله با بیماری‌ها و تنش‌ها برمی‌گردد. پر شدن مغز پسته، رنگ و طعم عالی آن، سفتی پوسته و مواردی از این قبیل بستگی به عناصر غذایی در دسترس درخت پسته و همچنین شرایط مناطق رشد دارند. تأثیر کود جلبک دریایی بر درخت پسته را هم در تأمین مواد غذایی و هم در مقاوم‌سازی درختان در برابر تنش‌های محیطی نظیر خشکی، شوری، تغییر دما و … می‌توان مشاهده کرد.

مزایای کود جلبک دریایی بر درخت پسته

  • تغذیه مناسب ریشه، برگ و ساقه درخت پسته
  • توسعه ریشه
  • استحکام ساقه
  • دوام برگ‌ها و جلوگیری از ریزش و زرد شدن آن‌ها
  • طویل شدن ساختارهای سلولی
  • تولید گل
  • رویش و رشد برگ
  • رشد میوه و یکنواختی آن‌ها
  • افزایش تعداد پسته سالم در هر خوشه
  • بالا رفتن وزن خوشه
  • افزایش بازارپسندی محصول نهایی
  • نرم شدگی و حفظ رطوبت خاک
  • مقاوم‌سازی درخت برای مقابله با بیماری‌ها و تنش‌های محیطی

تأثیر جلبک دریایی بر درخت پسته برای مقاوم‌سازی آن

علاوه بر تأثیر کود جلبک دریایی در مقابله با تنش‌های محیطی، یکی دیگر از نقش‌های این کود محافظت از درختان پسته در برابر عوامل بیماری‌زا است. درواقع هر زمان که گیاه در معرض چیزی قرار می‌گیرد که به آن استرس وارد می‌کند، خواه کمبود آب، تغییرات شدید دما یا مشکلات ناشی از حشرات یا بیماری‌ها، سلامت کلی گیاه و درخت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

به‌نوبه خود این درخت در برابر مشکلات دیگر مستعدتر می‌شود؛ مانند زمانی که بدن شما بیش‌ازحد خسته است و شما را مستعد آسیب یا بیماری می‌کند. کود جلبک دریایی به روش‌های متعددی به تقویت سیستم دفاعی درخت کمک می‌کند و آن‌ها را سالم‌تر و قوی‌تر می‌کند. همچنین با تولید ترکیبات ضد قارچی از ابتلا ریشه به بیماری جلوگیری خواهد کرد.

تأثیر کود جلبک دریایی بر جذب مواد مغذی درخت پسته

با توجه به فرآیند تولید کود جلبک دریایی، تمام مواد مغذی موجود در آن به شکل‌هایی هستند که می‌توانند به‌سرعت توسط گیاهان جذب شوند. این خاصیت در مورد همه کودهای دیگر صدق نمی‌کند. برخی از کودها فقط از طریق کاربردهای خاک قابل‌استفاده هستند. شکل مایع کود جلبک دریایی را می‌توان از طریق محلول‌پاشی نیز برای درخت پسته استفاده کرد که باعث افزایش کارایی جذب مواد مغذی می‌شود.

تأثیر کود جلبک دریایی بر بهبود شرایط خاک زمین‌های پسته

جلبک دریایی حاوی آلژینات است، بخش ساختاری از دیواره سلولی که به جلبک دریایی انعطاف‌پذیری می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد در برابر نیرو‌های جذر و مدی مقاومت کند. هنگامی‌که اسید آلژینیک به خاک اعمال می‌شود به‌عنوان یک حالت‌دهنده خاک عمل می‌کند و به بهبود خاک کمک می‌کند. نمک‌های اسید آلژینیک با مولکول‌های فلزی در خاک ترکیب می‌شوند و مولکول‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر را تشکیل می‌دهند سپس این مولکول‌ها به ذرات خاک متصل می‌شوند و آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند تا ساختار خاک را بهبود بخشند. این امر باعث حرکت بهتر آب‌وهوا در خاک می‌شود.

تأثیر کود جلبک دریایی بر هورمون‌های رشد درخت پسته

عملاً هر فرآیند مربوط به رشد و نمو در گیاهان توسط ترکیبات شیمیایی تخصصی به نام هورمون تنظیم می‌شود. پنج هورمون موجود در گیاهان عبارت‌اند از اکسین، سیتوکینین، جیبرلین، اسید آبسیزیک و اتلین. این هورمون‌ها می‌توانند با هم یا مستقل از هم برای تأثیرگذاری بر رشد گیاه کار کنند. کود جلبک دریایی هورمون‌های رشد را ازجمله اکسین، سیتوکینین و بتائین را در خود جای‌داده است. اگر از این کود هنگام بارور شدن درخت پسته استفاده شود و هورمون‌های مکمل داخل کود به گیاهان و درختان برسد، دیگر آن‌ها مجبور نیستند برای ساختن آن‌ها انرژی صرف کنند. به‌جای آن می‌توانند از انرژی خود برای سایر فرآیندهای رشد استفاده کنند.

برای مشاهده تأثیر کود جلبک دریایی بر درخت پسته توصیه می‌شود که محلول‌پاشی را در ۵ مرحله انجام دهید. مرحله اول محلول‌پاشی در فروردین، مرحله دوم در زمان تشکیل میوه، مرحله سوم در طول زمان رشد سرشاخه‌ها و رشد پوسته داخلی میوه پسته، مرحله چهارم ۱۵ روز بعد از مرحله سوم و مرحله پنجم را بعد از سخت شدن پوسته استخوانی انجام دهید. در این صورت علاوه بر تأثیرات فوق‌العاده بر خاک و درخت، شاهد افزایش خوشه‌های پسته، افزایش تعداد پسته‌های هر خوشه و افزایش وزن خوشه‌ها خواهید بود.

طریقه مصرف کود جلبک دریایی برای درخت پسته

اگرچه اکثر کشاورزان تغذیه گیاه توسط کود را از طریق ریشه می‌پسندند اما بهترین روش استفاده برای تأثیر بیشتر کود جلبک دریایی محلول‌پاشی آن بر روی درختان پسته است. با محلول‌پاشی این کود بر روی برگ درختان پسته به‌سرعت جذب گیاه می‌شود. همچنین با این کار می‌توان از حمله آفاتی مثل مگس سفید جلوگیری کرد. یکی از مزایای این کود برای درختان پسته اثر طولانی‌مدت آن است. به‌طوری‌که محلول‌پاشی تا پایان رشد وضعیت گیاه را بهبود می‌بخشد.

معایب استفاده از کود جلبک دریایی

درواقع می‌توان گفت معایب کود جلبک دریایی در برابر مزایای آن بسیار ناچیز هستند. این معایب ناچیز نیز زمانی خود را نشان می‌دهند که به‌صورت اصولی از کود استفاده نشود. همیشه برای مشاهده تأثیر مثبت کود جلبک دریایی و یا هر کود دیگری باید زمان استفاده، مقدار و نحوه استفاده را از کارشناسان معتبر در ارتباط با گیاه خود بپرسید.

شرایط گیاه و درخت شما حتماً در نحوه استفاده از این کود نقش خواهد داشت. به‌طور مثال اگر کود جلبک دریایی را به‌طور غیراصولی و بیش‌ازاندازه برای درخت پسته به کار ببرید ممکن است گیاهتان را ضعیف کرده و درنهایت حتی خشک کند؛ زیرا برخی جلبک‌های دریایی به‌خوبی شسته نمی‌شوند و شور هستند. سعی کنید خودسرانه و بدون آگاهی لازم نه‌تنها از کود جلبک دریایی بلکه از هیچ کود دیگری استفاده نکنید.

سخن پایانی

به‌طورکلی تأثیر کود جلبک دریایی به این صورت است که هم سلامت گیاه و هم سلامت خاک را افزایش می‌دهند تا راه سودمندتری برای رشد گیاهان و درختان پسته ایجاد کنند. با توجه به نکات گفته‌شده در این مقاله، با استفاده از این کود نه‌تنها گیاه مواد مغذی موردنیاز خود را دریافت می‌کند بلکه به‌طور طبیعی دفاع گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها افزایش می‌یابد و خاک بهبود پیدا می‌کند. کود جلبک دریایی به‌عنوان یک محصول کاملاً طبیعی و بدون اجزای اضافی و مصنوعی یک کود ارگانیک شناخته می‌شود. از طرفی نیز جلبک دریایی یک منبع تجدید پذیر است که به‌راحتی قابل‌برداشت خواهد بود.

نویسنده: مریم ابولی

 

 

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی عبدی
علی عبدی
1 سال قبل

سلام ما برای درخت انجیر استفاده کردیم عالی بود .
البته خود جلبک اسپیرولینا رو

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x