آشنایی با میزان عمق کاشت بذر گیاهان

آشنایی با میزان عمق کاشت بذر گیاهان

میزان عمق کاشت بذر گیاهان

عمق بذر کاری به نسبت درشتی و ریزی بذر، جنس خاک و آب و هوا  متفاوت است. عمق کاشت عامل حساسی است که احتمالا پوشش گیاهی را تعیین می کند.

اگر بذر در عمق خیلی کم کاشته شود در سطح قرار گرفته و به سرعت خشک می شود. از سوی دیگر اگر در عمق خاک خیلی زیاد باشد جوانه زدن و رشد آن به تاخیر می افتد.

به طور کلی بذر ها باید تقریبا در عمقی معادل سه تا چهار برابر قطرشان کاشته شوند. بدین ترتیب مثلا بذر کرفس، ارزن، کتان یا یونجه و شبدر معمولا سطحی و بذر های گندم و جو کمی عمیق تر و بذر هایی مثل لوبیا و باقلا را عمیق می کارند. عمق کاشت همچنین به قوه و قدرت جوانه زدن بذر و قدرت بیرون آمدن جوانه از خاک نیز بستگی دارد.

جنس خاک نیز در عمق کاشت بذر دخالت دارد. بدین معنی که در اراضی شنی و سبک که زود خشک می شوند باید بذر کمی عمیق تر کاشته شود.

روش های بذر کاری زراعی

بذر کاری به طریق مختلفی انجام می گیرد که هرکدام دارای محاسن و معایبی است. ولی مسئله مهم در تمام این روش ها این است که سعی شود شرایط مناسب برای جوانه زدن و رشد بعدی گیاهک فراهم شود.

مقدار بذر مصرفی به صورتی تنظیم گردد که تراکم زراعت در حد مطلوب باشد و عمق بذر در حد مناسب تنظیم شود. بذر ممکن است مستقیما در محل اصلی کاشته شود و یا ابتدا در محل های موقت مثل گلدان، جعبه کاشت، گلخانه یا خزانه کاشته شده و سپس در محل اصلی نشا کاری شود.

بذرکاری در محل اصلی یا در خزانه معمولا بصورت دست پاش یا روی خطوط موازی و یا به صورت کپه ای انجام می شود.

 

منبع دکتر محمد علی رستگار

 

برای مشاهده اخبار روز صنعت پسته و مطالب مفید کشاورزی و پسته به کانال پسته رفسنجان بپیوندید 

برای عضویت در کانال بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x