آشنایی با قسمت طوقه و ساقه گیاهان

آشنایی با قسمت طوقه و ساقه گیاهان

 شناخت قسمت طوقه و ساقه گیاهان

برای آشنایی با قسمت طوقه و ساقه گیاهان باید بدانید، مرز بین ساقه و ریشه را که دارای بخش متورمی است را طوقه می گویند و عمق طوقه ژنتیکیمی باشد و به عمق کاشت بذر مربوط نیست از طوقه موجود در غلات ریشه های زیادی خارج شده است که نقش زیادی در جذب عناصر غذایی دارند و همچنین محل ذخیره عناصر غذایی در گیاهان است و مهمترین اهمیت آن در نقش رشد مجدد گیاه در صورت قطع شدن قسمت هوایی است و همچنین در هنگامی که گیاه در زمستان به خواب زمستانی می رود و برای رشد مجدد نقش بسیاری دارد.

اما طوقه های عمقی نسبت به طوقه های سطحی دارای دو مزیت هستند که عبارت است از این که در مقابل چرای بیش از حد دام معصون باقی می مانند و همچنین در مقابل تغییرات شدید هوا و یخبندان ساقه غلات در محل میانگره تو خالی است از این رو به آنها ماشوره ای نیز می گویند بر خلاف گیاهان دو لپه ای که دارای ساقه توپر هستند.

تعریف ساقه گیاهان و وظایف آن

وظایف ساقه گیاهان به شرح زیر می باشد:

  1. هدایت آب و مواد غذایی
  2. نگهداری اندام های هوایی
  3. ذخیره مواد غذایی
  4. انجام فتوسنتز.

گیاهانی که دارای دو ساقه و یا بیشتر هستند نسبت به گیاهانی که دارای یک ساقه هستند نسبت به عوامل محیطی دارای سازگاری بیشتری هستند. ساقه هایی که بر روی زمین می خوابند و یا به صورت افقی گسترش می یابند نسبت به ساقه های دیگر مقدار فضای بیشتری را اشغال می کنند و از طرف دیگر مقدار نوری را هم که می گیرند بیشتر است و ساقه های بلندتر نسبت به ساقه های قد کوتاه از نظر خوابیدگی مقاوم تر هستند و ساقه های گل نا محدود که در رشد ساقه آنها بعد از رشد زایشی هم ادامه می یابد رقابت بین پر شدن دانه ها و رشد رویشی گیاه وجود دارد ،اما بعضی از گیاهان مثل ذرت خوشه ای که گل دهی در ساقه های مختلف متفاوت است و زمانی که یک ساقه در حال گلدهی می باشد و ساقه دیگر در حال رشد رویشی می باشد و این روش از نظر میزان رقابت اگرچه مناسب است ولی از نظر میزان مدیرت مزرعه عملکرد خوبی ندارد

خوابیدگی ساقه گیاهان چیست؟

که عبارت است از انحراف ساقه اصلی از حالت عمودی و به صورتی که ساقه ها بر روی همدیگر تکیه دهند و خوابیدگی محیط مناسبی را جهت رشد آفات ایجاد می کند به دلیل افزایش درصد حرارت و رطوبت در بین آنها و در صورتی که خوابیدگی به صورت شکسته شدن ساقه باشد از انتقال آب و مواد غذایی جلوگیری به عمل می آورد.

عوامل موثر در ایجاد خوابیدگی ساقه گیاهان:

  1.  وزن ناشی از افزایش رشد قسمت هوایی
  2. بادهای شدید حساسیت گیاهان به خوابیدگی در گیاهان مختلف متفاوت است و به طور کلی افزایش میزان آب و مواد غذایی و همچنین افزایش میزان ازت در تشدید میزان خوابیدگی موثر است و هر چه میزان نور رسیده به ساقه ها کمتر باشد در نتیجه منجر به افزایش تراکم موجود می شود که همه این عوامل در خوابیدگی موثر هستند.

و هرچه دوره رویش گیاه بیشتر باشد سبب افزایش میزان قسمت هوایی می شود که به نوبه خود سبب افزایش میزان خوابیدگی می شود و همچنین شیب مزرعه باید به طوری باشد که بادهای دائمی بتوانند از بین آنها عبور کنند به نحوی
منجر به خوابیدگی نشوند.

 

 

 

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x