خرید کود شیمیایی برای گیاهان زراعی و باغی

خرید کود شیمیایی برای گیاهان زراعی و باغی

انواع کودهای فسفره و روش مصرف آن ها

 کود دی آمونیوم فسفات DAP

اثر فسفر موجود در این کود بر روی گیاهان، مشابه تأثیر سوپر فسفات تریپل است. خاصیت اسیدزایی این کود به علت یون آمونیوم موجود در آن بیشتر از سوپر فسفات می باشد.

کود منوفسفات آمونیوم (MAP)

این کود محلول و در سیستم آبیاری قطره ای و سایر روش های آبیاری تحت فشار می توان از آن به سهولت استفاده کرد.

کود سوپر فسفات تریپل (غلیظ)

این کود اندکی اسیدزا بوده ولی در خاک های آهکی تأثیری بر روی pH خاک ندارد. برخلاف سوپرفسفات ساده، گچ به صورت ناخالص در این کود وجود ندارد.

کود سوپرفسفات ساده

سوپر فسفات ساده ( PO4H2 ( Ca2 , CaSO4 , 2H2O نیز یکی از انواع کودهای فسفره می باشد.

کود پلی فسفات آمونیوم(Po3NH(n

این کود به شدت جاذب الرطوبه است و باید به صورت محلول تهیه شود و تنها در سیستم آبیاری تحت فشار قابل مصرف می باشد.

اسید فسفریک خالص (H3PO4)

 از این اسید نیز می توان به صورت کود در روش های آبیاری تحت فشار استفاده کرد. و از آن در ساخت انواع کودهای فسفاته از جمله سوپر فسفات غلیظ و فسفات آمونیوم نیز استفاده می شود.

انواع کودهای فسفره و روش مصرف آن ها

نقش عنصر پتاسیم در گیاهان زراعی و باغی

پتاسیم فراوان ترین عنصر غذایی در ۱۵ سانتی متری قشر سطحی خاک است ولی این شرایط لزوما بدان معنا نیست که پتاسیم قابل دسترس ترین عنصر برای گیاه است، زیرا مقدار پتاسیم قابل دسترس برای گیاه به میزان پتاسیم موجود در بخش قابل دسترس (محلول وتبادلی) بستگی دارد.

هوازدگی کانی های حاوی پتاسیم و تداوم مصرف کودهای پتاسه از عوامل مؤثر در ورود پتاسیم به بخش قابل دسترس بوده و برداشت توسط گیاهان، فرسایش و آبشویی از عوامل مؤثر در هدر روی پتاسیم می باشند. علی رغم آن که پتاسیم جزو عناصر مؤثر در ساختمان گیاهی نبوده و عمدتا نقش کاتالیزوری دارد، معهذا نیاز پتاسیمی بعضی از گیاهان حتی از ازت نیز فراتر می باشد.

مثلا در گیاه آفتابگردان نیاز پتاسیمی آن دو برابر نیاز ازتی است. پتاسیم با مقدار 2/58 درصد، هشتمین عنصر از نظر فراوانی در پوسته زمین است. مقدار متوسط آن در خاک 1/2 درصد بوده و به صورت های مختلف نظیر پتاسیم موجود در ساختمان کانی ها، تثبیت شده، تبادلی و محلول موجود است. ولی منبع عمده پتاسیم خاک، کانی های محتوی این عنصر می باشد.

مقدار عنصر پتاسیم در گیاهان

پتاسیم از نظر فراوانی در گیاه برابر ازت و در برخی موارد حتی فراوان تر از آن است، به طوری که مقدار آن در بعضی از گیاهان تا حدود هشت درصد وزن خشک برگ هم می رسد. اگرچه پتاسیم در گیاه نقش ساختمانی ندارد، اما وجود آن برای گیاه بسیار ضروری است، بخصوص آن که اثر شگفت انگیزی بر روی خصوصیات کیفی محصول داشته به گونه ای که آن را عنصر کیفیت نامیده اند.

با وجود اهمیت این عنصر، سال هاست که گیاهان آن را از خاک برداشت نموده بدون این که کمبودی از خود نشان دهند و نیازی به اضافه کردن آن به صورت کود، نظیر ازت و فسفر وجود داشته باشد و این به دلیل وجود منابع غنی از پتاسیم در خاک، کشت ارقام کم محصول و کم توقع، عدم کشت متراکم، انجام آیش و مصرف مواد آلی در خاک بوده است.

کاهش میزان جذب عنصر پتاسیم در گیاهان مزارع کشور

 دو دهه گذشته با انجام کشت متراکم، کشت ارقام پر محصول در اغلب مزارع کشور، روند تخلیه پتاسیم و کاهش میزان قابل جذب آن مشاهده شده است. گزارش های رسیده از آزمایشگاه های تجزیه خاک، آب و گیاه بخش خصوصی و دولتی در سطح کشور این نکته را تأیید می کند.

تا جایی که در بعضی از مناطق نظیر سواحل دریای خزر، شمال خوزستان، حاشیه زاینده رود و باغ های جیرفت، مقدار پتاسیم خاک حتی از مقدار فسفر قابل استفاده، کمتر شده است، یعنی غلظت پتاسیم قابل استفاده به عدد دو رقمی کاهش پیدا کرده است.

در تجزیه نمونه های خاک شالیزارهای فومن که در آنجا بوته های برنج کوتاه قد شده بودند، در نهایت تعجب مشاهده شد در حالی که غلظت فسفر خاک ۱۱۴ میلی گرم در کیلوگرم بود، مقدار پتاسیم خاک تاحد ۸۴ میلی گرم در کیلوگرم کاهش یافته بود.

علی رغم نیاز فراوان محصولات زراعی به پتاسیم که گاهی بیشتر از مقدار ازت نیز می باشد، در زراعت ها کودهای پتاسیمی مصرف نمی شود. این وضع در حالی است که در کشورهای پیشرفته، نسبت ازت به پتاسیم مصرفی تقریبا نزدیک به 1 درصد است، ولی متأسفانه این نسبت در کشور ما از 15 درصد نیز بیشتر است.

نقش عنصر پتاسیم در گیاهان

نقش پتاسیم برای گیاهان به شرح زیر می باشد:

  1. مقاومت گیاهان را در برابر کم آبی، خطر سرمازدگی، آفات و بیماری ها افزایش می دهد.
  2. تاثیر شدت نور را متعادل، غلظت کلروفیل و عمل کربن گیری (فتوسنتز) را افزایش می دهد.
  3. راندمان آب آبیاری و بازدهی کودهای از ته را بالا می برد.
  4. طول عمر گلهای بریده و خاصیت انباری محصولات را بیشتر می کند.
  5. فعالیت ریزوبیوم های تثبیت کننده ازت را افزایش داده مانع تجمع نیترات در سبزی و صیفی می شود.
  6. تحمل گیاه را نسبت به شوری و تنش رطوبتی افزایش داده و تنش های اقلیمی را به حداقل ممکن می رساند.
  7. کارایی تعرق گیاه را در شرایط تنش آبی، به دلیل افزایش تعداد و قطر دسته های آوندی افزایش می دهد.

نقش عنصر پتاسیم در گیاهان

پتاسیم جزو کدام عناصر مورد نیاز گیاه می باشد؟

پتاسیم نیز مانند ازت و فسفر جزو عناصر پرمصرف موردنیاز گیاه می باشد. نقش این عنصر در گیاه بیشتر به صورت کاتالیزوری است و کمبود آن مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماری ها کاهش می دهد. وجود پتاسیم در نگهداری آب در بافت های گیاهی از اهمیت خاصی برخوردار است. پتاسیم در گیاهان به صورت یون +K در شیره سلولی و یا به صورت تبادلی در پروتوپلاسم وجود دارد.

این عنصر در عمل کربن گیری و تشکیل قندها، نشاسته و پروتئین نقش داشته و در انتقال قندها اثر دارد. پتاسیم عامل فعال شدن آنزیم هایی می شود که باعث تجمع مولکول های کوچک و تولید مولکول های درشت مانند پروتئین و نشاسته می گردد، این عنصر در داخل گیاه حامل آنیون هایی مثل نیترات بوده و بین کاتیون ها و آنیون ها تعادل برقرار می نماید.

علایم کمبود عنصر پتاسیم در گیاهان

1.کمبود عنصر پتاسیم در گیاه سیب زمینی

 نیاز سیب زمینی به پتاسیم مشابه ذرت یعنی در حداکثر بوده، به مراتب از ازت نیز برای برداشت عملکرد مطلوب بیشتر است. علائم کمبود پتاسیم در سیب زمینی به صورت کاهش در رشد و عملکرد ظاهر می شود در صورت تشدید، برگ ها نکروزه شده و زودتر می میرند. برگ ها سبز تیره با حاشیه زرد یا قهوه ای و برگ های پیر در حاشیه نکروزی و سوخته هستند.

برگ ها فنجانی و چروکیده و بوته فشرده و توی هم رفته جلوه می کند. ساقه ها و شاخه ها لاغر و میان گره ها کوتاه می باشند. بوته قبل از رشد کامل ممکن است از پا بیفتد. گوشت غده آبی رنگ است.

 علت سیاه شدن غده های پوست کنده شده سیب زمینی نیز به دلیل کمی اسید سیتریک و زیادی نسبی اسید کلروژنیک می باشد چه در صورت کمبود پتاسیم، مقدار کلروژنتیک اسید بیشتر بوده و مقدار اسید سیتریک کم می شود و این عامل باعث تسریع در سیاه شدن سیب زمینی می گردد.

در حالی که اگر پتاسیم به مقدار کافی در این غده ها وجود داشته باشد، مقدار کلروژنیک اسید کم و در مقابل اسید سیتریک فراوان است و اسید سیتریک مانع اکسیداسیون سیب زمینی می شود بنابراین سیب زمینی پوست کنده شده، حتی در مدت یک هفته نیز سیاه نمی گردد.

2.علائم کمبود عنصر پتاسیم در گیاه گوجه فرنگی

علائم کمبود پتاسیم در گوجه فرنگی به صورت کلروز و در نهایت لکه لکه ای و نکروزه شدن حاشیه برگ های پیر ظهور کرده، در این حالت گوجه فرنگی کوچک تر و سبک تر از معمول بوده و بدشکل نیز می باشد. برگ های جوان سبز تیره و برگ های پیر در حاشیه خاکستری یا زرد هستند که بعدا سوخته و لبه برگچه ها به طرف بالا لوله می شوند.

قسمت های سوخته قهوه ای رنگ می شوند، پایین بوته برنزی به نظر می آید، ساقه ها لاغر، میان گره ها کوتاه و میوه ها به طور غیر یکنواخت می رسند. همچنین اسیدیته آن ها کمتر از حد طبیعی شده و عملکرد و درصد قند در میوه ها نیز کاهش می یابد.

3.علائم کمبود عنصر پتاسیم در گیاه کلم، شلغم و تربچه

انواع کلم، شلغم و تربچه برگ های سبز تیره با حاشیه و میان رگبرگ ها قهوه ای یا سوخته، لبه ها به طرف پایین لوله می شوند.در کلم پیچ نوک برگ ها مرده و رنگ آن ها سبز روشن متمایل به آبی می باشند. در شلغم برگ ها چروکیده بوده و ممکن است خزان کنند.

3.علائم کمبود عنصر پتاسیم در گیاه کلم، شلغم و تربچه

انواع کودهای پتاسیمی و طریقه مصرف آن ها

 شناخت کود سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم در گذشته به صورت پودری عرضه می شد، اما امروزه به صورت گرانول و به رنگ شیری تولید می شود، این کود در آب محلول بوده و به مقدار خیلی کم رطوبت جذب می نماید از نظر تأثیر آن در خاک خنثی می باشد. سولفات پتاسیم برای محصولات زراعی نظیر توتون، سیب زمینی نشاسته ای و زمین هایی که مشکل شوری دارند (خوزستان، بوشهر و یزد، …) مناسب تر از کلرور پتاسیم است.

نتایج مطالعات نشانگر آن است که در بیشتر موارد تفاوت چندانی بین دو نوع کود سولفات پتاسیم و کلرور پتاسیم از لحاظ مقدار عملکرد و کیفیت محصول وجود نداشته است. فقط قیمت جهانی این کود بسیار گرانتر از کلرور پتاسیم می باشد. بهتر است سولفات پتاسیم خاکی و به روش جایگذاری قبل از کاشت مصرف شود.

شناخت کود کلرور پتاسیم

این کود در بازار به صورت گرانول های صورتی و شیری وجود دارد، حلالیت کلرور پتاسیم بسیار خوب بوده و در آب سرد ۳۵ درصد حلالیت دارد. کلرور پتاسیم حاوی مقداری کلر می باشد، احتیاج گیاهان به کلر به عنوان یک عنصر غذایی بسیار ناچیز است و در عمل به عنوان ماده غذایی مصرف نمی شود.

لذا افزودن کلر به خاک به خصوص در خاک هایی که در مرز شوری بوده و یا مقداری کلر در آن ها یا در آب آبیاری بیشتر از سه میلی اکی والانت در لیتر می باشد باعث بروز علایم سوختگی می شود. ولی مقدار کلری که همراه با کود کلرور پتاسیم وارد خاک می شود آنقدر ناچیز است که قادر نیست هیچ گونه تغییری در تعادل این یون در خاک های معمولی ایجاد کند،

بنابراین به دلیل ارزانی این کود نسبت به سولفات پتاسیم مصرف آن برای محصولات زراعی به جز سیب زمینی و توتون و در استان هایی که خطر مسمومیت کلر در آن ها کم است، نظیر گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و همدان توصیه می شود. از این کود می توان هم قبل از کاشت و هم در زمان رشد محصول به صورت سرک استفاده کرد. هم چنین می توان آن را در آب آبیاری حل و مصرف کرد.

شناخت کود نیترات پتاسیم

این کود نیز مانند کودهای ازته از پویایی بسیار بالایی برخوردار بوده مشابه آن ها را به هر طریق می توان استفاده نمود. مصرف آن در گلخانه ها و سیستم های آبیاری تحت فشار و اراضی تحت کشت نیشکر به صورت سرک و همراه با آب آبیاری توصیه می شود.

پتاسیم در فعال ساختن آنزیم ها، فتوسنتز، انتقال قند، سنتز پروتئین، تشکیل نشاسته و بهبود کیفیت گیاه اثر دارد. نیاز گیاهان به پتاسیم با نیتروژن برابری می کند. علی رغم عدم شرکت پتاسیم در ساختمان گیاه، نقش این عنصر در گیاه مهم و اساسی است. حد کفایت پتاسیم در بافت های گیاهی از 1/5 تا ۳ درصد متغیر است.

نقش مهم عنصر پتاسیم در گیاه

پتاسیم فعال کننده تعدادی از آنزیم ها و کوآنزیم ها بوده، در سنتز پروتئین، در باز و بسته نمودن روزنه ها و در نتیجه در وضعیت آبی گیاه نقش مهمی ایفا می کند. پتاسیم از جمله عناصر پویا در گیاه است و در نتیجه علائم کمبود آن ابتدا در برگ های مسن ظاهر می شود. بدلیل نیاز کم نباتات به پتاسیم در اوایل رشد، معمولا علائم کمبود پتاسیم در چند هفته اول رشد دیده نمی شود اما با تسریع رشد سرعت جذب بیشتر می گردد.

در اثر رشد گیاهان در خاک های با کمبود پتاسیم برگ ها به رنگ سبز کم رنگ متمایل به زرد با حاشیه سوخته در آمده که این علائم با علائم ناشی از شوری خاک، سرمازدگی و باد گرم اشتباه می شود. در اثر کمبود پتاسیم رشد متوقف شده، ساقه ها عموما ضعیف و در برابر عوامل بیماری زا حساس هستند.

نقش مهم عنصر پتاسیم در گیاه

زیادی عنصر پتاسیم باعث بروز چه عواملی در گیاه می شود؟

زیادی پتاسیم نیز موجب بروز کمبود منیزیم در گیاه می گردد. مقدار پتاسیم مورد نیاز گیاهان بسته به شرایط مختلف از جمله عملکرد مورد انتظار، مقدار رس، نوع رس، مقدار ماده آلی، ظرفیت تثبیت و آزاد سازی پتاسیم متفاوت است. اما می توان آن را بر اساس آزمون خاک توصیه نمود. پتاسیم را می توان از دو منبع سولفات پتاسیم و کلرور پتاسیم مصرف نمود.

سولفات پتاسیم حاوی ۵۰ درصد پتاسیم (K20) و کلرور پتاسیم حاوی ۶۰ درصد پتاسیم (K2O) است. بیش از ۹۴ درصد کل کودهای پتاسه مصرفی در جهان کلرور پتاسیم است. هرچند استفاده از کلرور پتاسیم به عنوان کود پتاسی، در سطح وسیعی از دنیا رایج است، اما گاهی اوقات و در مورد برخی از محصولات مصرف این کود توصیه نمی شود.این حالت عمدتا برای گیاهان تیره سیب زمینی صادق است.

وجود کلر اضافی در خاک گیاه

وجود کلر اضافی در انتقال نشاسته در گیاه ایجاد وقفه می کند و بدین ترتیب عملکرد سیب زمینی نقصان می یابد و خاصیت چیپس شدن آن کاهش می یابد. کلر همچنین کیفیت سوخت برگ های توتون را کاهش می دهد. در صورت استفاده از کلرور پتاسیم در زراعت کنف، عملکرد این نبات کاهش می یابد.

بعضی از شواهد گویای این است که چنانچه کلرور پتاسیم در تاکستان ها مصرف شود، کلر اضافی سبب کاهش قند انگور خواهد گردید . علاوه بر این مصرف کلرور پتاسیم در خاک های شور ( خاک های با شوری بیش از ۶ دسی زیمنس بر متر) و یا در مزارعی که با آب های شور حاوی کلر آبیاری می شوند، در شرایط نامساعد زهکشی در حالت ایستابی، توصیه نمی شود.

اما در مجموع بایستی به این امر توجه شود که کلر ناشی از مصرف کلرور پتاسیم، فقط برای گیاهان خاصی مضر است. از طرف دیگر در کشت های فاریاب مقدار کلری که از طریق آب آبیاری وارد مزرعه می شود، در بیشتر موارد بیش از کلر ناشی از مصرف کود کلرور پتاسیم است.

این دو کود را باید قبل از کشت مصرف و با دیسک زیر خاک قرار داده شود. به علت تحرک کم پتاسیم در خاک مصرف نواری این کود توصیه می گردد. در صورت نیاز و در بعضی شرایط، می توان کلرور پتاسیم را بصورت سرک مصرف نمود.

نقش عنصر گوگرد در گیاهان زراعی و باغی

گوگرد جزئی از ترکیب اسیدهای آمینه مانند میتیونین و سیستین بوده و در نتیجه ساختمان پروتئین ها تا حدود زیادی توسط گروه های شیمیایی گوگرد دار تعیین می شود. نسبت ازت به گوگرد در پروتئین های گیاهی تقریبا پانزده به یک است. گوگرد با دخالت در برخی واکنش های آنزیمی، جزیی از ترکیبات فرار رایحه پیاز، سیر و خردل را ایجاد می کند. ویتامین های بیوتین و تیامین محتوی گوگرد می باشند.

علائم کمبود عنصر گوگرد در گیاهان

مهم ترین علامت کمبود گوگرد در گیاهان رنگ پریدگی و کوتاهی و کوچکی بوته است. ساقه های گیاهان مبتلا کوتاه تر و نازک تر از معمول است و بیشتر چوبی هستند. سطح برگ کوچک و تعداد برگ ها کم می شود. تعداد و وزن میوه کاهش می یابد. در پنبه تعداد غوزه ها به نسبت شدت کمبود کمتر خواهد بود. زردی برگ ها که در کمبود ازت معمولا از برگ های پیر شروع می شود در این عنصر ابتدا در برگ های جوان مشاهده می شود.

رنگ برگ ها یکنواخت و متمایل به زرد است و در موقع شدت بیماری کاملا زرد می شود. بر خلاف کمبود ازت در کمبود گوگرد رنگ قرمز آنتوسیانین تشکیل نمی شود. اگر چه فقر کامل عنصر وجود داشته باشد گاهی این رنگ در یونجه مشاهده شده است ولی با افزایش مقدار جزیی گوگرد رنگ قرمز از بین رفته و رنگ زرد جانشین آن می شود. یکی از علائم کمبود گوگرد در بیشتر موارد فراوانی و انشعاب زیاد ریشه گیاهان است. معمولا کمبود شدید گوگرد، هم باعث کمبود ریشه و هم تاج می شود.

علائم کمبود عنصر گوگرد در گیاهان

محلول گوگرد و فواید آن برای گیاهان

با افزودن گوگرد عنصری بسیار ریز به آب حاوی رس اتاپولیگایت موجب تولید سوسپانسیون حاوی ۶۰ – ۴۰ درصد گوگرد می شود این سوسپانسیون را می توان مستقیما به خاک افزوده و یا با ترکیب به همراه سایر کودها مصرف نمود. گوگرد (سولفور) از عناصر اصلی ضروری برای رشد گیاه است که در سنتز پروتئین دخالت دارد و قسمتی از برخی اسیدهای آمینه از جمله میتونین و سیستئین را تشکیل می دهد.

این عنصر در ساختمان و متابولیسم گیاهی فعال است و در فعال سازی برخی آنزیم ها دخالت دارد. تنظیم کنندگان رشد مانند تیامین و بیوتین نیز دارای گوگرد هستند. این عنصر ابتلا به بیماری در گیاهان را کاهش می دهد و در تنظیم و ساخت قند، نشاسته و  سلولز مؤثر است.

گوگرد در بعضی از واکنش های آنزیمی دخالت دارد و جزئی از ترکیبات مواد فرار و مخصوصا موادی است که در بعضی گیاهان مانند پیاز، سیر و خردل باعث ایجاد رایحه یا بوی آن می شود. مقدار سولفور گیاهی بر حسب گونه و براساس مرحله رشد فرق می کند اما بطور متوسط حد کفایت آن در برگ از 0/15 تا 0/5 درصد ماده خشک متغیر است.

اهمیت گوگرد در تغذیه گیاهی

نکته مهم این است که در گیاهان نسبت نیتروژن به سولفور از مقدار سولفور به تنهایی مهمتر است. این عنصر بصورت یون سولفات (SO4) جذب گیاه می گردد و در گیاه نیز به همین شکل انتقال می یابد. علی رغم اهمیت گوگرد در تغذیه گیاهی، شواهدی مبنی بر عکس العمل مثبت گیاه به اضافه کردن کودهای حاوی گوگرد در مناطق خشک و نیمه خشک موجود نیست.

سولفات کلسیم یا گچ که اغلب در خاک های مناطق خشک یافت می شود، دارای حلالیت کم است و بنابراین با آبشویی از خاک شسته نمی شود. از طرف دیگر تعدادی از کودهای شیمیایی تامین کننده عناصر غذایی مانند سوپر فسفات ساده ، سولفات های آمونیوم ، پتاسیم، روی و غیره دارای گوگرد بوده و تامین کننده بخش اعظمی از این عنصر هستند.

مقدار گوگرد در سایر کود های شیمایی

مقدار گوگرد در سوپر فسفات ساده در حدود ۱۲، در سولفات آمونیوم حدود ۲۴ و در سولفات پتاسیم حدود ۱۷ درصد است. از طرف دیگر، از کارخانه ها و نیروگاه های برق نیز مقداری گوگرد وارد هوای محیط شده و از راه هوا وارد خاک می گردد. مقدار گوگردی که از این راه به خاک اضافه می شود، بسته به فاصله از مراکز صنعتی و شدت کنترل آلودگی متغیر است و بین ۵ تا ۲۵ کیلوگرم در هکتار در سال تخمین زده شده است.

گزارش شده است که برگ های گیاهان نیز قادر به جذب و مصرف انیدرید سولفور از هوا هستند. از آنجایی که گوگرد با اسیدی کردن محیط ریشه قابلیت جذب دیگر عناصر غذایی مانند آهن و روی را بالا می برد، مصرف این کود علاوه بر مقدار موجود در کودهای دیگر می تواند در افزایش تولید بسیار مؤثر باشد.

مشکل عمده ای که بعد از مصرف گوگرد کشاورزی در خاک های زراعی مطرح است، اکسیداسیون گوگرد و تبدیل آن به سولفات می باشد. این امر با کمک باکتری های تیوباسیلوس که در شرایط هوازی در خاک زندگی می کنند امکان پذیر است. متأسفانه با عنایت به کاهش شدید درصد مواد آلی در خاک های زراعی ایران تعداد این باکتری ها در این خاک ها کم است به همین دلیل بایستی همراه با گوگرد تیوباسیلوس مصرف نمود.

مقدار گوگرد در سایر کود های شیمایی

چه عواملی باعث ایجاد کمبود گوگرد در گیاهان می شود؟

عوامل موثر در ایجاد کمبود گوگرد در گیاهان عبارت است از:

  • مصرف کودهای شیمیایی فاقد گوگرد،
  • کاهش آلودگی هوا توسط صنایع،
  • مصرف سموم حشره کش و قارچ کش بدون گوگرد،
  • کمبود مواد آلی در خاک
  • کشاورزی متراکم و پی در پی

شباهت علائم کمبود عناصر غذایی با یکدیگر

علائم کمبود سولفور شباهت زیادی به علائم کمبود نیتروژن دارد به طوری که در بیشتر اوقات تشخیص کمبود این دو عنصر مشکل است. با این حال زردی برگ ها در اثر کمبود نیتروژن معمولا از برگ های پیر شروع می شود اما در اثر کمبود سولفور ابتدا برگ های جوان زرد کمرنگ شده و در صورت تشدید سفید می شوند و بتدریج این علائم در برگ های پیر نیز ظاهر می شود. مهمترین علامت کمبود گوگرد در گیاهان رنگ پریدگی و کوتاهی و کوچکی نبات است.

ساقه های گیاهان مبتلا کوتاه تر و نازک تر از معمول هستند و سطح برگ ها کوچک و تعداد آن ها کمتر است .از آنجایی که برخی نباتات معمولا مقدار کمی سولفور( کمتر از ۱۵ کیلوگرم در هکتار) از خاک خارج می کنند و بخشی از این نیاز از طریق مصرف کودهای دیگر حاوی این عنصر و بخشی نیز از طریق کارخانجات مختلف تامین می گردد، در بیشتر موارد از لحاظ مصرف گوگرد نگرانی نیست.

همانگونه که ذکر شد گیاهان برای رشد و نمو علاوه بر عناصر غذایی پر مصرف، به عناصر غذایی کم مصرف نیز نیاز دارند. بدلیل اهمیتی که عناصر کم مصرف در کشاورزی دارند، در فصول بعد این عناصر مورد بحث قرار خواهند گرفت.

عوارض فیزیولوژیکی کمبود کلسیم

 پوسیدگی گلوگاه گیاهان:

این عارضه در هندوانه، گوجه فرنگی، فلفل و حتی هلو دیده می شود. علت اصلی آن کمبود کلسیم می باشد و عواملی مثل تنش های رطوبتی، شوری خاک، شرایط آب و هوایی، رشد سریع و غیره که انتقال کلسیم را به میوه ها مختل می کنند، سبب بروز این عارضه می شوند. این عارضه را می توان با اعمال صحیح روش های زراعی کاهش داد.

ولی در مواردی مثل شوری خاک یا عوامل آب هوایی که امکان تغییر آن ها وجود ندارد بایستی با محلول پاشی کلرورکلسیم یا نیترات کلسیم به مقادیر پنج در هزار این عوارض را کاهش داد. بدیهی است به همراه کلرور کلسیم، از کودهای محتوی عناصر کم مصرف نیز می توان توامان برای رفع کمبودهای احتمالی و بهبود کیفی میوه ها بهره جست.

نوک سوختگی کاهو:

نوک سوختگی کاهو برای سال های زیادی مشکل اساسی در اقتصاد تولید کاهو به شمار می رود. این مشکل هنگام افزایش درجه حرارت و تشعشع بالا بویژه در گلخانه ها برای تولید در بهار و در مزرعه در ماه های تابستان رخ می دهد. این مساله همچنین در شرایط محیطی کنترل شده اتفاق می افتد. در جایی که سطح تشعشع بالا استفاده می شود رشد سبزی افزایش یافته و در چنین شرایط نوک سوختگی عامل اصلی محدود کننده به شمار می رود.

نقش عنصر منیزیم در گیاهان زراعی و باغی

منیزیم تنها جزء معدنی مولکول کلروفیل است که در مرکز این مولکول قرار گرفته است و طبیعتا کمبود آن در گیاه سبب کاهش مقدار کلروفیل و در نتیجه کندی رشد می شود. منیزیم در فعال کردن آنزیم های گیاهی و ساخت روغن نقش مهمی دارد. در غلات تشکیل نشاسته و در گیاه پنبه طول الیاف را افزایش می دهد.

منیزیم در ساخته شدن روغن در گیاه دخالت دارد و آزمایش ها نشان داده که تأمین این عنصر به همراه گوگرد باعث افزایش مقدار روغن در برخی از گیاهان شده است. منیزیم، جذب سایر عناصر غذایی گیاه بخصوص فسفر را تنظیم می کند و در تولید هیدروکربورها یا مواد قندی مؤثر است. وجود منیزیم برای تداوم سوخت و ساز نوری و چرخه اسید سیتریک در تنفس سلولی اهمیت حیاتی دارد.

در غلات منیزیم از طریق تشکیل فیتات منیزیم و پتاسیم سبب تشکیل نشاسته می شود. منیزیم یکی از عناصر ثانویه است که کمبود آن در برگ های پیر دیده می شود و در محصولات زراعی مختلف مثل گندم، چغندرقند، انگور، درختان میوه و مرکبات در ایران گزارش شده است.

مقدار منیزیم موجود در خاک های زراعی کشور

نتایج تجزیه اغلب خاک های زراعی ایران واقع در حاشیه کویر نشان می دهد که این خاک ها دارای منیزیم کافی می باشند، ولی اثر آنتاگونیستی بین منیزیم با سایر کاتیون ها و عدم تعادل بین آن ها منجر به بروز علایم کمبود منیزیم در محصولات مختلف شده است اما در خاک های شمال و غرب کشور کمبود منیزیم فراوان دیده می شود.

متأسفانه پیش از این در کشور ما به علم تغذیه گیاهی به عنوان علم تخصصی توجهی نشده و توصیه های کودی عمدتا کلیشه ای بوده و از حد توصیه چند کیسه کود اوره و فسفات آمونیوم تجاوز نکرده است.

نگاهی به آمار ۳۰ ساله مصرف کود در کشور و مقایسه تفاوت میزان تولید کشاورزان نمونه کشور با مقدار متوسط تولیدات کشور، گویای این واقعیت تلخ است که مصرف زیادی کودهای ازته و فسفاته در اکثر محصولات کشاورزی مسأله آفرین شده است.

اکنون کارشناسان، محققان، مروجان، زارعان کشور با توصیه مصرف بهینه کود، حلقه های به چشم نیامده افزایش تولید را یکی پس از دیگری یافته و علاوه بر رساندن کشور به مرحله خودکفایی ممکن است آن را به یکی از صادرکنندگان محصولات زراعی، تبدیل کنند.

طی سالهای گذشته به دلیل کم توجهی به منیزیم مطالعات کمی روی آثار مثبت این عنصر در کشور انجام شده و عمدتا تحقیقات در قالب طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های کارشناسی ارشد بوده است.

مقدار منیزیم موجود در خاک های زراعی کشور

عنصر منیزیم به چه صورت در گیاه جذب می شود؟

منیزیم به صورت دو ظرفیتی جذب گیاه می شود. بر خلاف کلسیم در گیاه پویا بوده و می تواند از بافت های مسن تر به بافت های جوان انتقال یابد. منیزیم برای فتوسنتز حیاتی و ضروری است و تنها عنصر فلزی است که در مرکز کلروفیل قرار دارد. در اثر کمبود منیزیم در گیاه، مقدار کلروفیل کاهش و در نتیجه رشد گیاه کند می شود.

مقدار مناسب منیزیم در خاک های زراعی با روش استات آمونیوم (روش اندازه گیری پتاسیم قابل استفاده) نباید از ۷۵۰ میلی گرم در کیلوگرم کمتر باشد در غیر این صورت مصرف کودهای محتوی منیزیم توصیه می شود.

منیزیم جذب سایر عناصر غذایی بخصوص فسفر را تنظیم و در تولید مواد قندی مؤثر است و منیزیم به عنوان انتقال دهنده فسفر به دانه ها در گیاهان عمل می کند. از محصولاتی که حساس به کمبود منیزیم می باشد می توان به ذرت، سیب زمینی، پنبه، مرکبات، انگور، چغندرقند و غلات اشاره کرد.

همچنین این عنصر علاوه بر نقشی که در افزایش عملکرد محصولات زراعی دارد، از نظر بهداشتی نیز خیلی مهم است. منیزیم به عنوان ماده ضد استرس شناخته شده و در جلوگیری از حمله قلبی و سلامت دندان ها و شادابی پوست بدن مؤثر است.کمبود منیزیم در دام های کشور عمومیت دارد و بیماری معروف کزاز چمنی دلیل کمی منیزیم و عدم رواج مصرف کودهای محتوی منیزیم در علف زارها و مزارع است.

علائم کمبود عنصر منیزیم در گیاهان

 کمبود منیزیم در گیاه سیب زمینی

برگ های پیر در فاصله بین رگبرگ ها و در قسمت وسط حالت نکروز را نشان می دهند. اغلب حاشیه برگ ها سبز باقی می ماند، کلروز ممکن است بعدا به نکروز تبدیل شود و برگ ها خزان کنند.

کود سولفات منیزیم صنعتی ( MgSO4,7H20 )

از این کود هم می توان هم بصورت خاکی و هم بصورت محلول پاشی در سیستم آبیاری تحت فشار استفاده کرد

سولفات منیزیم معدنی:

این کود چون با ناخالصی هایی همراه است مصرف خاکی آن توصیه می شود.

خرید بهترین کودهای آلی، ارگانیک و شیمیایی(مایع و جامد)

تمامی گیاهان و درختان موجوداتی زنده، و نیاز به تغذیه و آبیاری دارند تغذیه گیاهان و درختان باعث می شود که درخت یا گیاه شاداب پر بار و میوه ای سالم داشته باشد. بنابراین تغذیه گیاهان عملیات بسیار مهم و ضروری بوده و باید به این عملیات اهمیت داد و از بهترین کودها برای تغذیه آن ها استفاده کرد.

گاهی برای شما این سوال مطرح می شود که بهترین کودها را می توان از کجا و به آسان ترین شکل خریداری کرد؟

در جواب این سوال می توان گفت:

رسانه پسته رفسنجان ارائه دهنده انوع کود های آلی، ارگانیک و شیمیایی (به صورت مایع و جامد) می باشد. شما می توانید انواع کود ها را از فروشگاه ما به صورت آنلاین سفارش و خریداری کنید.

انواع کود در فروشگاه پسته رفسنجان به شرح زیر می باشد:

  1. سولفات پتاسیم ونی پرن سوئدی
  2. کود آلی زمستانه
  3. صابون محلول پاشی سیترال
  4. کود نیترات کلسیم
  5. فروت ست یورو سالیز(الیگو تفتان)
  6. فلوابن پتاسیک
  7. کود بور اگری نوا اسپانیا
  8. اکتیواتور سیترال (سورفکتانت غیر یونی)
  9. کود بیومین 464-اس پی
  10. هوکر باکتری مفید
  11. کود مایع اکورمن
  12. کود روی پودری یورو سالیز 15%
  13. کود روی اگری نوا اسپانیا
  14. کود مایع پتاسیم سیلیکات
  15. کود مایع بیولوژیک محلول پاشی
  16. خاک گلدان ارگانیک
  17. خاک آلی ارگانیک(کمپوست)
  18. کود مایع اصلان هیومیک
  19. کود ورمی کمپوست
  20. کود آلی آب نگهدار
  21. کود مایع اولترا سایز

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x