بهترین روش کود دهی به درختان میوه برای داشتن بیشترین محصول چگونه است؟

بهترین روش کود دهی به درختان میوه برای داشتن بیشترین محصول چگونه است؟

آیا تابه‌حال احساس خوب چیدن میوه‌های رسیده تابستانی را تجربه کرده‌اید؟ مطمئن باشید رشد و پرورش دادن درختان میوه تجربه‌ای به‌مراتب جذاب‌تر و زیباتر خواهد بود.

اما مانند همه موجودات زنده، درختان میوه نیاز به یک محیط سالم برای رشد و اغلب کمی تغذیه و مواد مغذی اضافه‌تر دارند تا به آن‌ها در تولید تمام میوه‌های آبدار کمک کند. کودهای درختان میوه می‌توانند مواد مغذی موردنیاز برای این کار را تأمین کنند. بیایید انواع مختلف موجود را بررسی کنیم.

انواع کود درختان میوه

از بین بهترین کودهای درختان میوه مسلماً انتخاب‌های برتر منحصراً بر کودهای طبیعی و ارگانیک است. دلیل این امر ساده است، درختان میوه واقعاً به محیط‌های خاکی که از مواد آلی تغذیه‌شده‌اند واکنش نشان می‌دهند. غیرازاین دلیل اصلی مسلماً خوردن میوه‌هایی که به‌جای مواد شیمیایی و مصنوعی با ترکیبات طبیعی بارورشده‌اند، برای ما نیز بهتر و کم‌ضرر تر است. قبول دارید؟

درختان بارور با کوددهی مناسب

در بیشتر موارد، این کودهای آلی در سه نوع اصلی وجود دارند:

کودهای میخی (spikes) برای درختان میوه

اگر بیش از یک درخت میوه در باغ خوددارید، کودهای میخی با آزادسازی آرام کود، یکی از ساده‌ترین موارد برای استفاده هستند. از ویژگی‌های مثبت این نوع کودها، مقدار مشخص و اندازه‌گیری شده مواد کود، اندازه جمع‌وجور برای نگهداری آسان، عدم نیاز به مخلوط کردن با آب‌دارند. همچنین استفاده از این کودها، خطر سوختن ریشه در اثر احتمال کود دهی زیاد را بسیار کم می‌کند.

آبیاری بعد از استفاده از کودهای میخی ضروری نیست، زیرا مواد مغذی توسط میکروارگانیسم‌هایی که به‌طور طبیعی در خاک زندگی می‌کنند آزاد می‌شوند.

مزیت دیگر استفاده از این نوع کودها افزایش مقاومت در برابر بیماری درختان و آفات است.

کود میخی برای درختان میوه

کود دانه‌ای (granular)، کودهایی با انتشار آهسته

گرانول‌ها یکی دیگر از کودهایی هستند که به‌کندی تجزیه می‌شوند. مواد شیمیایی و ارگانیک کود درون آن‌ها به‌شدت متمرکزشده و تا 9 ماه می‌توان توسط آن‌ها درختان را تغذیه کرد. برای فعال شدن نیازی به آبیاری نیست و احتمال کمی وجود دارد که به آب‌های سطحی یا زیرزمینی نشت کند.

آن‌ها را به‌سادگی با پاشیدن اطراف درخت خود بمالید یا برای تغذیه سریع‌تر آن‌ها را در خاک قرار دهید. برای کاربردهای بزرگ‌تر در باغ، از یک بذرپاش می‌توان برای حجم کار کمتری استفاده کرد.

کود پودری (powdered fertilizer)، مستقیماً به خاک اضافه می‌شود

کودهای پودری را می‌توان مستقیماً به خاک اطراف درخت اضافه کرد یا آن‌ها را در آب رقیق کرد. این نوع برای کاربردهای بزرگ‌تر مانند باغ‌ها یا مزارع مناسب است. برای فضاهای کوچک‌تر به هنگام استفاده باید دقت بیشتری برای اندازه‌گیری مقادیر دقیق به کاربرد.

هشدار: درحالی‌که این نوع کودها نسبت به بقیه مقرون‌به‌صرفه تر هستند، اما در صورت عدم اندازه‌گیری دقیق مقادیر موردنیاز، خطر سوختگی ریشه را به همراه دارند.

کود مایع (liquid fertilizer)، صرفه‌جویی در آب و زمان

با استفاده از کودهای مایع می‌توان در مصرف آب و زمان صرفه‌جویی کرد. می‌توانید کودهای مایع را چندمنظوره انتخاب کنید تا هنگام آبیاری برای همه باغ خود از آن استفاده کنید. مواد مغذی از طریق خاک به سیستم ریشه منتقل می‌شوند که بیشترین فایده آن‌ها، سرعت رسیدن مواد مغذی به ریشه است.

کودهای مایع سطح pH را در خاک شما متعادل نگه می‌دارند. بااین‌حال، حتی استفاده بیش‌ازحد از یک کود خوب، می‌تواند باعث تغذیه بیش‌ازحد شود و ممکن است منجر به سوختگی ریشه شود؛ بنابراین همیشه دستورالعمل‌ها و مقادیر پیشنهادی سازنده را دنبال کنید.

کود مایع برای درختان میوه

انتخاب کود ارگانیک یا شیمیایی، دوراهی سخت

انتخاب کود آلی یا مصنوعی (معدنی) یک امر ترجیحی و جزو اهداف نهایی است. درک اساسی از تفاوت می‌تواند به شما در انتخاب نوع کود جامد کمک کند.

کودهای ارگانیک شامل کودهای گیاهی یا حیوانی و سایر مواد طبیعی هستند. کودهای شیمیایی یا معدنی با مواد معدنی و مواد شیمیایی مصنوعی تولید می‌شوند. غذاهای ارگانیک حاوی مقادیر کمتری از مواد مغذی هستند اما می‌توانند درختان میوه را برای مدت طولانی‌تری تغذیه کرده و درعین‌حال خاک را نیز بهبود بخشند. استفاده از کودهای معدنی می‌تواند منجر به عملکرد بیشتر و برداشت میوه‌های بزرگ‌تر شود. بااین‌حال، آن‌ها می‌توانند منابع آب مجاور را آلوده کنند.

آشنایی با نسبت غذای درخت میوه N-P-K

هنگامی‌که درختان میوه به ترکیب مناسب از درشت مغذی‌ها دسترسی داشته باشند، بسیار موفق‌تر می‌شوند و مسلماً باردهی بیشتر باکیفیت بیشتری نیز خواهند داشت. درشت مغذی‌ها یا ماکرو ارگانیسم‌ها نیتروژن (N)، برای شاخه‌ها و برگ‌های سالم، فسفر (P)، برای سیستم ریشه‌ای قوی و فراوانی شکوفه و پتاسیم (K)، برای مقاومت پایدار در برابر بیماری‌ها و آفات هستند.

هنگامی‌که کودهای مناسب را برای درختان میوه خود انتخاب می‌کنید، باید نیازهای درختان را نیز در نظر بگیرید: آیا خاک اطراف درخت نیاز به اصلاح دارد؟ آیا در باغ خود انواع مختلفی درخت‌دارید یا تنها یک نوع درخت خاص؟ آیا درختان در زمین هستند یا در گلدان؟ پاسخ به این موارد تعیین می‌کند که آیا نیاز به مقدار بیشتری نیتروژن دارید یا شاید مقدار بیشتری فسفر یا پتاسیم.

کود دانه ای برای درختان میوه

NPK دقیقاً چیست؟

هر برچسب کود سه عدد (X-X-X) را نشان می‌دهد. این اعداد به‌عنوان نسبت N-P-K آن کود شناخته می‌شوند که نشان‌دهنده نسبت نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در آن است. به‌عنوان‌مثال: NPK 6-2-3 حاوی 6٪ نیتروژن، 2٪ فسفر و 3٪ پتاسیم است. هر گیاه و درختی برای رشد، فقط در نسبت‌های مختلف یا نسبت‌های NPK به این سه عنصر نیاز دارد.

هر نوع درخت میوه و آجیل برای تولید شاخ و برگ و میوه‌های سالم و خوش‌طعم، نیازهای N-P-K خاص خود را دارد. هنگام در نظر گرفتن میزان NPK برای خرید، شرایط محیطی خاصی نیز باید در نظر گرفته شود.

نحوه بارور کردن درختان میوه

وقتی با یک باغبان باتجربه صحبت می‌کنیم، می‌گوید هیچ‌کدام از درختان نیازهای یکسانی ندارند ولی بهترین زمان برای باروری درختان میوه فصل بهار است. در فصل بهار درختان به انرژی زیادی برای تولید جوانه و پرورش شکوفه‌های میوه نیاز دارند.

چگونگی بهتر بارور کردن درختان جوان میوه

هنگامی‌که درختان میوه برای اولین بار کاشته می‌شوند، اولویت تشویق آن‌ها به رشد ریشه با حفظ رطوبت خاک در خاک باکیفیت خوب است. هنگامی‌که درختان جوان کاملاً در خاک جای می‌گیرند که حدود یک تا دو سال پس از کاشت طول می‌کشد، می‌توانید کود دهی آن‌ها را برای رشد قوی و پایدار شروع کنید.

یکی از مهدهای پیشرو درختان میوه در ایالات‌متحده استفاده از کود نیتروژن بالا را که روی سطح خاک اطراف درختان اعمال می‌شود توصیه می‌کند، اما این روش دارای اشکالاتی است. علفی که در زیر درختان رشد می‌کند ممکن است بخش عمده‌ای از کود را بگیرد و باران‌های شدید ممکن است نیتروژن محلول را به نهرها یا حفره‌های زهکشی بفرستد و کود به یک آلوده‌کننده محیط‌زیست تبدیل شود.

نکته: برای غنی‌سازی خاک و سرکوب علف‌های هرز، باید زیر درختان میوه جوان را مالچ کنید.

تا زمانی که درختان میوه کوچک هستند، بهتر است از کود آلی همراه با کمپوست یا مالچ استفاده کنید. کودهای آلی با سرعت تجزیه‌وتحلیل کم، به‌طور آهسته در سطح خاک اطراف درخت پاشیده شده، به‌خوبی آبیاری شده و سپس با کمپوست و مالچ پوشانده شده و خاک را تغذیه می‌کند. درنهایت نیز درخت تغذیه می‌شود. این روش برای بارور کردن درختان میوه باعث افزایش فعالیت بیولوژیکی در خاک می‌شود که به درختان جوان کمک می‌کند تا با میکروب‌های مفید خاک ارتباط برقرار کنند تا به‌خوبی تغذیه شوند.

برای اطلاع از میزان مصرف کود، به برچسب محصول مراجعه کنید. من اغلب تغذیه درختان را تقریباً نصف مقدار توصیه‌شده روی بسته‌بندی انتخاب می‌کنم. هدف اصلی استفاده از کود، حمایت از رشد مداوم ریشه درخت جوان و درعین‌حال مقاومت در برابر حشرات و بیماری‌ها است.

بارور کردن درختان میوه با بهترین کود

تغذیه درختان بالغ میوه با بهترین کود

وقتی درختان بالغ می‌شوند، کف باغ از علف‌های هرز پوشیده می‌شود، به همین دلیل بهترین روش کود دهی به درختان، استفاده از کودهای میخی یا اسپایک ها است.

کودهای میخی چه از مواد شیمیایی و چه از مواد ارگانیک ساخته‌شده باشند، به‌راحتی نصب می‌شوند و مواد مغذی که آن‌ها ارائه می‌دهند، به‌جای اینکه گیاهان و علف‌های هرز سطح زمین را تغذیه کنند، مستقیماً به ریشه درختان می‌روند.

ایجاد حفره‌های عمیق با کودهای میخی کمی مضطرب کننده است، اما به همان اندازه مؤثر است. زمانی که خاک مرطوب است نیز می‌توانید کودهای میخی خشک را به‌راحتی وارد خاک کنید.

بهتر است هنگام کود دهی به درختان میوه که کاملاً بالغ هستند، بخیل باشید. نیتروژن اضافی می‌تواند باعث شود تا سیب‌هایی داشته باشید که خیلی قرمز نیستند.

کمبود مواد مغذی در درختان میوه

اگر درختان میوه باوجود هرس دقیق، تغذیه و محافظت دقیق از تنه دچار مشکل می‌شوند، اسپری تهیه‌شده از روغن مایع اولین درمانی است که باید امتحان شود. کمبود ریزمغذی‌ها در درختان میوه رایج است و اسپری‌های گیاهان دریایی یا جلبک دریایی حاوی بوفه‌ای از ریزمغذی‌ها ازجمله کلسیم و روی هستند.

به شکلی که درختان میوه می‌توانند آن‌ها را از طریق برگ‌های خود جذب کنند. بهترین زمان برای سم‌پاشی اواخر بهار، پس از ظاهر شدن برگ‌های جدید و دوباره در اوایل تابستان است که برگ‌ها رنگ سبز بالغ خود را نشان می‌دهند.

محصولات با کیفیت با کوددهی مناسب به درختان میوه

از کجا می‌توان بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی را تهیه کرد؟

همه کودهای عمومی دارای درشت مغذی‌های اساسی موردنیاز گیاهان ازجمله نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند.

علاوه بر این درشت مغذی‌ها، کودهای باکیفیت دارای ریزمغذی‌هایی مانند بور، منیزیم و منگنز هستند. این کودها رشد سالم را تشویق می‌کنند. برچسب کود را مطالعه کنید تا مشخص شود حاوی کدام ماده مغذی است.

برای تهیه کود باکیفیت بالا می‌توانید به فروشگاه پسته رفسنجان مراجعه کنید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x