آشنایی با جوانه زنی و قوه نامیه بذر گیاهان

آشنایی با جوانه زنی و قوه نامیه بذر گیاهان

پیش جوانه زنی بذر گیاه قبل از کشت

سرعت جوانه زنی بذر برخی از گیاهان خیلی کم است. اقامت طولانی بذر در خاک به سلامت بذر لطمه می زند. برای تسریع جوانه زنی اینگونه بذرها می توان از طریق خیس نمودن بذر قبل از کاشت، آن ها را وادار به پیش جوانه زنی کرد. معمولاً بذوری مانند برنج، ذرت، لوبیا، چغندر قند، باقلا و بذر گیاهان جالیزی (هندوانه، خربزه، خیار و کدو و…) را قبل از کاشت خیس می کنند.

همچنین رویاندن غده های سیب زمینی در سایه و دمای 10 تا 15 درجه سانتیگراد نیز اقدامی در همین راستا محسوب می شود. همانطور که پیش از این گفته شد بذر بالغ و سالم، آمادگی جوانه زنی را دارد، به شرط آنکه عوامل محیطی در حد مناسب برای هر گونه فراهم باشد. رطوبت، اکسیژن، دما و گاهی نور مهم‌ترین عوامل محیطی هستند که جوانه زنی بذر گیاهان را تحت تأثیر قرار می دهند.

 تعریف خفتگی بذر گیاهان

هر گاه بذر در شرایطی کشت شود که تمام عوامل محیطی مؤثر بر جوانه زنی در حد مطلوب فراهم باشد، اما بذر همچنان جوانه نزند، گفته می شود بذر در حالت خواب یا خفتگی قرار دارد.گاهی اوقات علت خفتگی بذر، نارس بودن بذر، ناقص بودن جنین، ‌وجود پوسته سخت و یا برهم خوردن توازن ترکیبات شیمیایی و مواد تنظیم کننده رشد است که در این موارد از خفتگی ذاتی یا خواب اولیه نام برده می شود.اما اگر به علت قرار گرفتن بذر در شرایط نامساعد به مدت طولانی خواب در بذر ایجاد شود آن را خفتگی القایی یا خواب ثانویه می نامند.

تعریف قوه نامیه بذر گیاهان

توانایی بذر برای خروج جوانه از جنین بذر و تشکیل گیاهچه سالم و قوی (تحت شرایط مساعد) اصطلاحاً قوه نامیه نامیده می شود. برای تعیین قوه نامیه یا درصد جوانه‌زنی بذر قبل از کاشت روش های مختلفی وجود دارد.

عوامل مؤثر در قوه نامیه بذر را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  1.  خصوصیات ژنتیکی بذر
  2.  شرایط محیطی مزرعه به هنگام تشکیل و رسیدن بذر
  3.  عمر بذر
  4. شرایط انبار و نگهدری بذر

منبع: کمال سادات اسمعیلان

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x