آنچه باید درمورد درخت کاج مطبق بدانید!

آنچه باید درمورد درخت کاج مطبق بدانید!

کاج مطبق گیاهی همیشه سبز و زیبا

کاج مطبق با نام Araucaria heterophylla و مترادف Araucaria excels و از خانواده Araucariaceae می باشد. این نوع کاج از درختان همیشه سبز و از نیمکره جنوبی است. شاخه های گلدار این کاج جزیره نورفلکی، برگ هایی دارند که به صورت مارپیچ مرتب شده اند. کاج مطبق یک درخت مخروطی است و دارای شاخه های مشخص چرخشی از شاخ و برگ جوان به شکل پنکه ای و شاخ و برگ بالغ و مارپیچی است. از گیاهان جوان اغلب به عنوان گیاهان آپارتمانی استفاده می شود و به کاج خانه معروف هستند. در این مقاله به شرایط نگهداری، خاک مناسب، زمان آبیاری و کوددهی کاج مطبق پرداخته می شود. با ما همراه باشید تا درخت کاج مطبق زیبا و با نشاطی در خانه خود پرورش دهید.

کاج مطبق گیاهی همیشه سبز و زیبا.

تاریخچه کشف و کشت کاج مطبق

کاج مطبق درختی هرمی تا ستونی، مخروطی، همیشه سبز با شکلی متقارن است که دارای شاخه های افقی (به طور معمول 5 شاخه در هر چرخش) در ردیف هایی است که از یک تنه محکم، منفرد و قائم تابش می کنند. شاخه های ثانویه در دو ردیف به صورت افقی پخش می شوند یا کمی افت می کنند. این درخت، بومی جزیره نورفولک در سواحل استرالیا است که به طور معمول در صخره ها و جنگل های بارانی رشد می کند. ارتفاع این درخت در فضای باز به 60 متر و در فضای خانه به 1.80 می رسد. این نوع از درخت کاج در سفر دوم کاپیتان کوک (1775-1772) کشف شد و متعاقباً در سال 1793 به کشت و زرع وارد شد. اکنون در سراسر جهان در مناطق نیمه گرمسیری، اغلب در مناطق ساحلی کاشته می شود.

شرایط مراقبت و نگهداری از کاج مطبق

کاج مطبق نور مستقیم خورشید را دوست ندارد، اما کمی آفتاب صبح و عصر را تحمل می کند. در غیر این صورت، یک مکان سایه دار با فضای کافی جهت رشد بسیار مناسب است. وقتی اتاق در تمام سال گرم باشد، درخت دچار مشکل می شود. کاج مطبق در تابستان به دمایی از 18 تا 23 درجه سانتی گراد و در زمستان 5  تا 10 درجه سانتی گراد نیاز دارد. به علاوه، این کاج ممکن است رطوبت ثابت حدود 80٪ نیاز داشته باشد، که دستیابی به آن دشوار است.

اتاق های امروزی که به طور منظم در تمام طول سال معتدل می باشند. برای رسیدن به این هدف می توان بارها و بارها کاج را با آب گرم اسپری کرد. اگر دما حداقل 10 تا 15 درجه سانتی گراد ثابت باشد، گیاه را می توان در بالکن یا ایوان نیز قرار داد. با این حال، لازم است اطمینان حاصل شود که نور آفتاب به ویژه در ظهر مستقیماً به گیاه نمی رسد. کاج مطبق هنگامی که آن را در فواصل منظم حدود 20 درجه بچرخانید، بسیار یکنواخت رشد می کند.

ویژگی های خاک مناسب برای کاشت کاج مطبق

گیاه تقاضای زیادی از خاک ندارد. خاک خیلی اسیدی برای رشد کاج مناسب نیست. درخت کاج مطبق برای رشد خود به خاک کمی اسیدی، سست و سبک (ماسه ای رسی)، نفوذ پذیر و نسبتاً مرطوب نیاز دارد. از غرقاب کردن پای درخت جداً خودداری کنید، زیرا این شرایط تنها چیزی است که کاج تحمل نمی کند. یک بستر خوب مخلوط شده با کمی شن و سنگ به عنوان یک سیستم زهکشی بسیار مناسب است تا از تأمین رطوبت کافی در زمین و هوا اطمینان حاصل کند. این گیاه معمولاً در داخل منزل نگهداری می شود، بنابراین شما می توانید کمپوست موجود در گلدان را با ذغال سنگ نارس، خاک باتلاق یا خاک آزالیا غنی کنید. توصیه می شود علاوه بر این، پرلیت، ماسه یا پوکه نیز اضافه کنید تا زهکشی مناسبی داشته باشید، زیرا گیاه دوست ندارد غرقاب شود.

روش دیگر این است که شما می توانید کاشت کاج مطبق (Araucaria heterophylla) خود را به یک زیر لایه از خاک باغچه، کمپوست، مالچ پوست و قطعات خرد شده سنگ پیشنهاد دهید. مهم است که کاج در گلدان بزرگی باشد تا بتواند ریشه های خود را در یک لایه خاک سبک پخش کند و آب اضافی بتواند از آن خارج شود.

ویژگی های خاک مناسب برای کاشت کاج مطبق

مناسب ترین فصل کاشت کاج مطبق

وقتی درخت شما مستقیماً از مرکز باغ یا نهالستان می آید، مایل است در گلدان بزرگ تر با بستر تازه کاشته شود. غالباً، درختان در مناطق خیلی محدود و تنگ کشت می شوند، که به طور دائمی مانع رشد می شوند. گلدان های با سوراخ در کف به عنوان سیستم زهکش آب، که برای تخلیه زهکشی از شن یا پوکه استفاده می شود، مناسب می باشند.

کاشت کاج مطبق در گلدان

گلدان را همانطور که در بالا توضیح داده شد آماده کنید. پشم یا پارچه نفوذ پذیر هوا و آب روی زهکشی باعث می شود خاک خارج نشود و از مسدود شدن زهکشی جلوگیری کند. قبل از قرار دادن کاج در گلدان تازه طراحی شده، توده ریشه را داخل سطل آب کنید تا مدت طولانی بماند، تا جایی که هیچ حباب هوایی در آن نباشد. در طی این فرآیند، یک لایه بستر خاک و کمپوست را روی پشم پهن کرده و در گلدان بریزید. سپس بر روی این لایه، سوزنی برگ های جوان خود را در وسط گلدان یا سطل قرار دهید. دوباره زمین را با مشت کمی فشار دهید تا حفره ای ایجاد نشود. تا آنجا که ممکن است بستر را پر کنید، به طوری که گیاه شما مانند قبل در زمین قرار دارد. اگر آنها را عمیق تر بکارید، ممکن است ساقه پوسیده شود.

کاشت کاج مطبق در گلدان.

تکثیر و کشت از طریق بذر

تکثیر از طریق بذر خیلی ساده نیست. اگر می خواهید این مورد را امتحان کنید لطفاً کمی تجربه، حوصله زیاد و تحمل ناامیدی بالا با خود به همراه داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که فقط از بذرهای تازه استفاده کنید. بطور ایده آل در اوایل بهار بکارید. گلدان های تولید مثل باید با مخلوطی از ذغال سنگ نارس و شن پر شوند و فقط یک بذر در هر گلدان قرار داده شود. سپس گیاه را آبیاری نکنید، زیرا خطر پوسیدگی بسیار زیاد است.

در طول ماه های تابستان باید گلدان های زراعی را در یک اتاق سایه دار و با هوای مناسب و با دمای بین 18 تا 23 درجه سانتی گراد قرار دهید. رطوبت مورد نیاز در هوا جا به جا می شود و آبیاری مورد نظر نیست. آنها را مانند گیاهان بالغ آبیاری کنید. به طور معمول، حدود سه سال طول می کشد تا یک کاج بعد از کاشت تولید شود تا به عنوان یک درخت مخروطی بزرگسال رفتار کند.

تکثیر و کاشت از طریق قلمه

  1. فقط از قلمه های انتهایی استفاده کنید.
  2. برش قلمه باید در زمستان انجام شود.
  3. حداقل باید یک شاخه و یک جوانه گل میانی روی قلمه وجود داشته باشد.
  4. حدود 4 سانتی متر زیر شاخه و گره را برش بزنید.
  5. بهتر است برش از قسمت چوب نیمه سخت انجام شود.

بستر فقیر گلدان های 9 سانتی متری را با مواد مغذی پر کنید. نهال یا قلمه را به اندازه ای در عمق خاک فرو کنید که گره مستقیماً بالای سطح زمین قرار گیرد. بستر کشت را با مقدار کمی آب آهک مرطوب کنید. برای حفظ رطوبت، باید یک پلاستیک شفاف روی گلدان بکشید. درجه حرارت را در حدود 18 تا 22 درجه سانتی گراد ثابت نگه دارید. ریشه زایی باید طی 2 تا 3 ماه انجام شود. برای جلوگیری از تشکیل کپک قارچی، باید روزانه پلاستیک را تهویه کنید.

کاشت کاج مطبق در گلدان.

آبیاری درخت کاج مطبق

کاج مطبق از یک منطقه آب و هوایی نیمه گرمسیری می آید، جایی که فقط دو فصل وجود دارد. فصل بارانی و ملایم و فصل زمستانی خنک و خشک. شما باید در بهار و تابستان آن را به میزان قابل توجهی آبیاری کنید. درحین آبیاری به نکات زیر توجه کنید:

  1. ریشه نباید هرگز خشک شود، اما هرگز نباید هیچ گونه آب گرفتگی وجود داشته باشد.
  2. هنگامی که سطح خاک خشک شد، آبیاری بیشتری نیاز است.
  3. لطفا فقط از آب باران جمع آوری شده یا از آب تصفیه نشده استفاده کنید.
  4. اگر داخل زیر گلدانی شما آب وجود داشت، حتما آب آن را خالی کنید.

زمان و مقدار کوددهی کاج مطبق

در مرحله اصلی رشد، شما باید هر 14 روز با استفاده از کود مایع، کاج مطبق خود را غنی کنید. باغبانان از کود آزالیا بیشتر استفاده می کنند. ازت تحت فشار بیش از حد باعث می شود که شاخه های صنوبر شما بسیار طولانی شوند. ما این رشد نامطلوب است و باید از آن جلوگیری شود. شاخه های بلند برای گیاه بسیار سنگین هستند و به صورت آویزان به پایین رشد می کنند. از ماه مرداد (آگوست) به بعد، شما نباید گیاه خود را بارور کنید تا شاخه ها برای زمستان بالغ نشوند.

پیرایش و هرس کردن کاج مطبق

کاج مطبق یک درخت مخروطی و سوزنی برگ است و مانند بسیاری دیگر از درختان سوزنی برگ، از قسمت های چوبی خارج نمی شود. بنابراین ، برش کاری کاملاً دشوار است. درختان میوه و سایر درختان در طبیعت برای حفظ نشاط و سلامتی خود به هرس منظم نیاز دارند، اما برای کاج مطبق متفاوت است. در اینجا برش و هرس نسبتاً ضد تولید است. پیرایش به این معنی است که شاخه های منفرد به غیر از حلقه شاخه های موجود در تنه برداشته شوند، به طوری که فقط تاج در قسمت بالا باقی می ماند. شاخه های خیلی طولانی می توانند جدا شوند. برای انجام این کار، شاخه را به گونه ای برش بزنید که شاخه کناری کوتاه تر عملکرد نقطه را به عهده بگیرد. هرگز نباید نوک کاج را ببرید، بلکه باید درخت را از پایین برید.

پیرایش و هرس کردن کاج مطبق.

شرایط محیطی کاج در فصل زمستان

کاج مطبق بین اواخر شهریور ماه (سپتامبر) و اوایل مهر ماه (اکتبر) وارد مرحله زمستان می شود. اکنون باید درختان سوزنی برگ را در اتاقی که در زمستان گرم نمی شود، آورد. اگر در یک اتاق و مکان که نسبتاً دما گرم است، باید کاج را جابجا کرد. به طور کلی شرایط ایده آل برای کاج مطبق در فصل سرما عبارتند از:

  1. درجه حرارت ایده آل بین 5 تا 10 درجه سانتی گراد است.
  2. در طول ماه های زمستان گیاه باید کمتر آبیاری شود. مقدار آب باید به قدری کم باشد که ریشه خشک نشود.
  3. در فصل زمستان کوددهی کاج لازم نمی باشد.
  4. گاهی اوقات کاج باید با آب خنک و گوارا اسپری شود.
  5. هرچه اتاق سردتر باشد، گیاه به آب و رطوبت کمتری نیاز دارد.

بیماری ها و آفات در معرض خطر

تنها بیماری مهم که می تواند کاج موجود در گلدان را آلوده کند، پوسیدگی ساقه است. از شاخه به طرف بالا یک رنگ قهوه ای ایجاد می شود، که گسترش می یابد و منجر به مرگ گیاه می شود.

بیماری ها و آفات در معرض خطر.

دو آفت کاج مطبق را تهدید می کنند. این آفات عبارتند از:

1.تریپس (Thripse)

محل جذب درخشان و کوچکی وجود دارد و شما می توانید حشرات و لاروهایی به اندازه 1 میلی متر پیدا کنید. به اصطلاح حشرات ” بال چتری ” یا ” پا حبابی ” نسبتاً قابل مشاهده نمی باشند. تریپس به طرق مختلف پدیدار می شوند، برخی از آنها فقط در گلخانه ها قابل مشاهده هستند، بنابراین ممکن است کاج مطبق شما آفات را از نهالستان یا باغ بیاورند، زیرا این حشره توانایی ضعیفی در پرواز کردن دارد، اما می تواند فاصله زیادی را بپرد. آنها در فصل زمستان پیدا شده و از آب سبزیجات تغذیه می کنند.

2.حشرات پوست آردی (Mealybugs)

بدن این حشرات از گرد آرد مانندی پوشیده شده است و شما نمی توانید این حشرات را ببینید. این حشرات پوشش مومی سفیدی دارند و روی شاخه و برگ های سوزنی برگ ها می نشینند. آنها به سختی جا به جا می شوند، اما غالباً همراه با شهد گیاهی و قارچ های سیاه تجمع می یابند. مبارزه با این حشرات پوست آردی تنها با سموم دفع آفات که به گیاه خود آسیبی وارد نمی کند، امکان پذیر است.

امیدوارم کاج مطبق را در خانه های خود کاشته و پرورش دهید و از دیدن زیبایی آن لذت ببرید. ایام به کام.

تریپس (Thripse)

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برگرفته از: www.plantopedia.com

www.missouribotanicalgarden.org

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x