آموزش چگونگی کود دادن آسان به گل رز در سه مرحله در باغ های کوچک یا باغچه های منزل

آموزش چگونگی کود دادن آسان به گل رز در سه مرحله در باغ های کوچک یا باغچه های منزل

در مورد کوددهی یا کود دادن آسان گل رز  اطلاعات زیادی وجود دارد، تقریباً به اندازه تمام محصولات و کودهای موجود در بازار برای تغذیه آنها.

از آنجا که بسیاری از برنامه‌های تغذیه می توانند بسیار پیچیده به نظر برسند، ما فکر می کنیم وقت آن رسیده است که کمی وقت بگذاریم و در مورد نحوه تغذیه گل رز خود در طول یک فصل خاص صحبت کنیم و بیشتر بدانیم تا که بتوانیم خیلی حرفه‌ای‌تر به گل‌های زیبای رز خود رسیدگی و بدون اینکه مجبور باشیم تمام آخر هفته خود را برای رسیدگی به آن‌ها بپردازیم و در فصل‌های بعدی دچار عارضه‌های غیر قابل پیشبینی شویم!

 

 

 

 پارت اول _کود دهی گل‌های رز در زمان طولانی در فصل خاص

 آیا تاسیس نمایشگاه یا گلخانه گل رز کار آسانی‌ست؟

نحوه تغذیه گل رز مانند بسیاری چیزهای دیگر بستگی به این دارد که از آن چه می‌خواهید. در صورت ایجاد نمایشگاه گل رز به یک برنامه تغذیه بسیار فشرده برای تولید شکوفه آن نیاز خواهید داشت. برخی از این برنامه‌ها انواع محصولات مختلف را به صورت هفتگی شامل می‌شود. این برنامه زمان کمی برای توقف و بوییدن گل‌های رز و لذت بردن از آن برای شما باقی می‌گذارد. که آن‌ها را در همه‌ی مجلات و کتاب‌ها و برنامه‌های تخصصی مشاهده می‌کنید.

همانطور که در بالا گفته شده، اگرشما می‌خواهید نمایشگاه گل رز داشته باشید اشکالی ندارد. برای کسب جوایز چنین تلاش و فداکاری‌هایی انجام دهید اما برای باغبان معمولی که گل رز باغی پرورش می‌دهند این کار بیش از حد است.

بنابراین آیا راهی ساده ای برای بارورسازی و رشد و نمو گل‌های رز بدون نیاز به اینکه تمام وقت خود برای آن بذاریم وجود دارد؟ 

بله، وجود دارد”

چگونگی کوددهی گل رز در  زمان طولانی و بلندمدت

در اولین قسمت به کودهای که مواد مغذی آنها  در طول زمان آزاد می‌شود میپردازیم، کودهایی مانند Osmocote عالی عمل می‌کنند. نکته اصلی این است که این کودها مواد مغذی را با سرعت کم، طی چند ماه به گل می‌دهند. تجربه ثابت کرده که رزهای باغی بیشتر از این نوع تغذیه آرام و تنبل را طول فصل ترجیح می‌دهند. و در مورد گل رز باغی، این روش توصیه می‌شود.

یک برنامه کاربردی در اوایل بهار و دیگری در اواخر تابستان باید برای شما مفید باشد. برنامه اولیه بهار باید دراز مدت مانند چهار تا شش ماه باشد. آن یکی در اواخر تابستان باید کوتاه‌تر از دو ماه باشد. شما نمی‌خواهید در فصل زمستان از نیتروژن تغذیه کرده و رشد جدید برای گل ها را تحریک کنید. از آنجایی که بسیاری از کودها با کاهش دمای خاک بسته می‌شوند، ولی می توانید کمی با آن بازی کنید. برای اطلاعات بیشتر برچسب هر چیزی را که می خرید بررسی کنید. یا از گلخانه نزدیک محل زندگیتان بخواهید تا برای شما توضیحاتی در مورد آن بدهد خیلی نگران اعداد N.P.K روی آن نباشید، کافی است چیزی متعادل پیدا کنید.

تجربه نشان میدهد محصولاتی که در طول زمان انتشار پیدا می‌کنند برای رز های خانگی بهتر است. رزها در طول فصل خوب و ثابت تغذیه می‌شوند و به خوبی به آن واکنش نشان می‌دهند.

پارت دوم _ تغذیه ارگانیک (طبیعی) خاک با کمپوست

در  قسمت 1 ما در مورد استفاده از کودهای که در طول زمان مواد خود را آزاد می‌کنند صحبت کردیم و در مورد تغذیه آرام گل‌های رز در طول فصل است. تجربه نشان می‌دهد که گل‌های رز این نوع کودها را بیش از هر چیز دیگری دوست دارند و مطمئناً به عنوان پایه‌ای برای اکثر برنامه‌های کوددهی استفاده می‌شوند. حال به قسمت دوم کوددهی این گل‌ها می‌پردازیم که ممکن است شما را شگفت زده کند.

قسمت 2 اصلاً شامل تغذیه گل رز نمی‌شود. این قسمت شامل تغذیه خاکی است که آنها را در آن کاشته اید. گیاه نمی‌تواند هر نوع کودی که به خاک داده‌اید، به خود اختصاص دهد. بیشتر از همه چیزهایی که گل رز شما برای سالم بودن به آن احتیاج دارد در خاک شما قرار دارد . وظیفه ما این است که مطمئن شویم  که این مواد در دسترس آنهاست.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

طبیعت مادر چگو نه در جنگل و باغ ها به طور طبیعی عمل میکند

اگر ما هرگز خاک خود را به هم نزنیم، طبیعت مادر این کار را برای ما انجام می‌دهد. اما همانطور که ما تخت‌های باغ را آماده می‌کنیم، گیاهان جدید می‌کاریم، هرس می‌کنیم و باغ را تمیز می‌کنیم. ما در این مورد در این روند دخالت می‌کنیم نه به این دلیل که ما باغبان بدی هستیم بلکه به این دلیل که دوست داریم چیزهایی در خاک باغ یا باغچه خودمون بکاریم!

به یک طبقه جنگلی فکر کنید که دست نخورده است. همه قبول دارند که این یک محیط خاک غنی است زیرا با گذشت سال‌ها، برگ‌ها و اجسادی در آن می‌ریزند و هر فصل در خاک تجزیه می‌شوند. این محیط تجزیه شده است که باعث ایجاد خاک زنده می‌شود.

حالا چگونه می توانیم مانند طبیعت مادر و بستر طبیعی در باغ  گل رز خود عمل کنیم

با کمپوست، که در واقع فقط زباله است. اگر می‌توانید کمپوست خود را بسازید، بسیار عالی است. اگر نمی‌توانید از هر نوع کمپوست ارگانیک مانند کود اسب، کمپوست قارچ و غیره استفاده کنید. نکته اصلی این است که آن را استریل نمی‌کنیم ولی در عوض سرشار از مواد آلی است. نحوه استفاده از آن ساده است. آن را روی تخت‌های تا عمق حدود 2 اینچ پهن می‌کنیم و سپس آن را با مالچ چوب سخت می‌پوشانیم. پس از آن اجازه می‌دهیم که طبیعت کار خود را انجام دهد. در هر فصل هرگز مالچ/کمپوست قدیمی را بیرون نمی‌آوریم و فقط در صورت نیاز مقدار بیشتری اضافه می‌کنیم. تمام تلاش ما این است که کارهایی که مادر طبیعت در جنگل انجام می‌دهد ما در باغ گل رز خودمون تکرار کنیم. طبیعت بهترین معلم ما در این شیوه است!

پارت سوم _ کودهای دریایی مانند جلبک و کلپ

در قسمت 1 این مقاله ما در مورد استفاده از کودهای که در طول زمان مواد مغذی را به گل می‌دهند صحبت کردیم. در بخش 2 ما در مورد استفاده از کمپوست و مالچ برای تغذیه خاک صحبت کردیم، که به نوبه خود به رزها کمک می‌کند تا مواد مغذی را جذب کنند. در قسمت 3 ما در مورد استفاده از محصولی صحبت می کنیم که احتمالاً خیلی خیلی قدیمی است: “جلبک دریایی”

حالا می‌خواهیم یک توضیح مختصر درباره جلبک‌های دریایی و انواع آن بدهیم:

جلبک‌های دریایی به طور کلی بر اساس رنگ و عادات رشد در محیط طبیعی به انواع قهوه‌ای، قرمز یا سبز طبقه بندی می‌شوند. کودهای دریایی و جلبک دریایی منابع ارگانیک عالی از مواد مغذی ضروری گیاهان هستند. هنگامی که همراه با تکنیک های خوب کشت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخشی جدایی ناپذیر از برنامه مراقبت از گل رز با کیفیت و ارگانیک است.

کلپ چه نوع جلبک دریایی ست؟ رنگ – طرز استفاده – زمان استفاده

کلپ نوعی جلبک دریایی قهوه‌ای است که اغلب در آب‌های کم عمق اقیانوس رشد می‌کند. برای استفاده به عنوان کود گل رز، اغلب خشک می‌شود و به عنوان کود دانه‌ای آماده می‌شود که ممکن است به تنهایی یا همراه با کودهای دیگر استفاده شود. می‌توانید کلپ را در خاک گل رز خود قرار دهید. همچنین می‌توانید آن را در فصل بهار، همراه با کمپوست ارگانیک و مالچ استفاده کنید. کلپ همچنین به شکل مایع موجود است، اغلب با امولسیون ماهی و سایر مواد آلی مخلوط می‌شود. این نوع را می‌توان به عنوان اسپری محلول پاشی استفاده کرد یا در طول فصل رشد ماهیانه در اطراف گل رز خود آنها را بپاشید.

طرز استفاده از کود جلبک دریایی برای گل‌های رز چگونه است:

جلبک دریایی مایع هنگامی که به عنوان اسپری برگ بر روی گل رز استفاده می‌شود معجزه می‌کند. همیشه نتایج بسیار خوبی دارد. شاخ و برگ سبز تیره‌تر می‌شود، رنگ روی شکوفه‌ها شدیدتر می‌شود و ساقه‌ها سخت‌تر به نظر می‌رسند. و به طور کلی گیاهان شادتر به نظر می‌رسند.

جلبک دریایی مایع سرشار از پتاسیم، مواد معدنی و عناصر کمیاب است و حتی حاوی برخی هورمون‌های رشد است. و در دسترس قرار دادن اینها برای گیاه بسیار خوب است.

این که هر چند وقت یکبار از آن استفاده می‌کنید بستگی به نوع خاصی دارد. تا زمانی که قسمت‌های 1 و 2 را رعایت می‌کنید، فکر می‌کنم یک بار در ماه کافی است. در واقع می توانید از آن استفاده نکنید و فقط قسمت‌های 1 و 2 را انجام دهید. اگر کمی کار اضافی برای شما مهم نیست، فکر می‌کنم از نتایج  بسیار خوب آن راضی خواهید بود.

از آن به عنوان اسپری برگ استفاده می‌کنیم و براساس تجربه‌ی باغبانان زیادی بسیار خوب عمل می‌کند. اگر خاکی دارید که سعی می‌کنید آن را بسازید، می‌توانید هر از گاهی این محلول را به خاک اسپری کنید و به سرعت نتایج خوبی خواهید دید. مزیت دیگر استفاده از جلبک دریایی این است که وقتی به عنوان اسپری محلول پاشی استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد در مقاومت به بیماری نیز مفید است. شاخ و برگ را به گونه‌ای می‌سازد که باعث مقاومت بیشتر آن در برابر عوامل بیماری زا مانند لکه سیاه و کپک می‌شود.

محصولی به نام “Eco-Boost” از “Circle Organics” یک نوع از این جلبک دریایی هست که برای گل‌های رز مورد استفاده قرار می‌گیرد. باغبانان حتی از آن برای سبزیجات هم استفاده می‌کنند!

 استفاده از جلبک‌های دریایی برای ایجاد یک خاک ارگانیک عالی

یکی از مفید‌ترین ویژگی های جلبک دریایی و کودهای دریایی میزان مواد آلی است که به خاک‌ها در زمان تجزیه کمک می‌کنند. هنگامی که با سایر اصلاحات ارگانیک خاک مانند کمپوست و کود مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مواد به میزان زیادی مواد مغذی خاک شما را غنی می‌کنند. مواد تجزیه کننده، مانند کرم‌های خاکی و میکروب‌های مفید خاک، به طور مداوم مواد مغذی حاصل از مواد آلی در حال پوسیدگی را به شکل‌هایی تبدیل می‌کنند. گیاهان می‌توانند به آسانی از مواد مغذی استفاده کرده. ایجاد محتوای ارگانیک در خاک باغ برای گل رز یکی از موثرترین ابزارها برای ارتقاء سلامت و نشاط گل رز است.

وحالا به طور مختصر برنامه و جدول زمانی کوددهی برای گل رز را مرور می کنیم

قسمت اول از کودهای آلی آزاد شده در بهار و دوباره در پایان تابستان استفاده می‌کنیم. قسمت دوم این است که مرتباً کمپوست و سپس یک لایه مالچ چوب سخت را به گل رز خود اضافه کنید. مالچ قدیمی را بیرون نیاورید فقط بگذارید کود شود و خاک شما را مانند  خاک کف جنگل بسازد. قسمت سوم که در مورد آن مفصل صحبت کردیم ماهیانه یکبار یا بیشتر از جلبک دریایی مایع استفاده کنید تا گل رزتان زیبا‌تر و مقاوم‌تر شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x