نحوه پوساندن کود حیوانی به همراه نکات کاربردی

نحوه پوساندن کود حیوانی به همراه نکات کاربردی

همیشه به دنبال راهی برای افزایش باروری خاک خود بوده‌اید؟ یا شاید دنبال یک راه سبز و پایدار برای مدیریت فضولات دام خود هستید؟ اگر جواب شما مثبت است، پس شما در جای درستی هستید.

در این مقاله، به بررسی یکی از روش‌های قدیمی و مؤثر برای افزایش باروری خاک و همچنین مدیریت پایدار فضولات دام خواهیم پرداخت: فرآوری و پوساندن کود حیوانی.

کود حیوانی که اغلب از فضولات دام تهیه می‌شود، یک منبع غنی از مواد مغذی برای خاک است؛ اما برای استفاده بهینه از این منبع، باید یاد بگیریم چگونه آن را به‌درستی فرآوری کنیم و بپوسانیم .

این فرآیند که به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتد، می‌تواند با رعایت چند نکته ساده بهینه‌سازی شود.

کود حیوانی پوسیده چیست؟

در اولین مرحله لازم است معنی کود حیوانی پوسیده را بدانید؛ زیرا برخی از کشاورزان قدیمی هر نوع فضولات حیوانی را که سال‌ها گوشه‌ای مانده باشند، کود پوسیده می‌نامند. این نوع دیدگاه اشتباه است و ممکن است حتی آسیب‌های جدی در کشت و کار به وجود بیاورد.

پوساندن کود حیوانی تحت شرایط استاندارد انجام می‌شود. شرایطی که میکروارگانیسم‌ها به‌خوبی بتوانند فعالیت کنند و با تجزیه بافت کود، دما را افزایش دهند.

در این صورت بذرهای علف‌های هرز، تخم آفات، اسپور قارچ‌ها و تمام عوامل بیماری‌زا از بین خواهند رفت. در روش پوساندن کود دامی بسته به میزان رطوبت و اکسیژن در کود به ماه‌ها زمان نیاز است.

در این مقاله، ما به توضیح فرآیند فرآوری و پوساندن کود حیوانی خواهیم پرداخت، از جمع‌آوری اولیه تا استفاده نهایی در باغ و مزرعه.

همچنین، به بررسی فواید این روش برای خاک، محیط‌زیست و کیفیت محصولات کشاورزی خواهیم پرداخت. پس بیایید شروع کنیم و باهم این فرآیند جذاب و مفید را کشف کنیم.

راهنمای گام به گام پوساندن کود حیوانی

فرآوری و پوساندن کود حیوانی یک فرآیند طبیعی است که به تبدیل مواد آلی به خاک حاوی مواد مغذی کمک می‌کند. این فر آیند به‌طورکلی شامل مراحل زیر است:

  1. جمع‌آوری کود: کود حیوانی باید از محل زندگی دام‌ها جمع‌آوری شود. این کود می‌تواند شامل برگ، کاه، پوسته‌ها، مواد آلی دیگر و البته فضولات دام باشد.
  2. تهیه توده: کود جمع‌آوری‌شده را در یک محل مناسب توده کنید. این توده باید در یک محل خشک و دور از مناطق زندگی قرار گیرد.
  3. ترکیب کردن و تهویه: برای ایجاد یک محیط مناسب برای تجزیه، باید مواد آلی را به‌طور منظم برگردانید تا هوا به‌طور مناسبی در توده کود توزیع شود. این کار همچنین به حفظ حرارت درون توده کمک می‌کند که برای فرآیند تجزیه ضروری است.
  4. پوشاندن توده: در این مرحله از پوساندن کود حیوانی برای حفظ حرارت و کاهش بوی نامطبوع، می‌توانید توده کمپوست را با یک پلاستیک یا پارچه مقاوم پوشانده و اطراف آن را با سنگ یا مواد دیگری که می‌توانند پوشش را در جای خود نگه دارند، محکم کنید.
  5. انتظار برای تجزیه: به‌مرورزمان، کود حیوانی تحت تأثیر حرارت و رطوبت تجزیه می‌شود و به یک ماده غنی و مغذی برای خاک تبدیل می‌شود. این فرآیند ممکن است چند ماه یا حتی یک سال طول بکشد.
  6. استفاده از کود: پس‌ازاینکه کود دامی کاملاً تجزیه‌شده و به صورت نرم و یکدست تبدیل‌شده است، می‌توانید از آن برای کشاورزی یا بهبود خاک استفاده کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این فرآیند ممکن است بسته به شرایط محیطی و نوع کود حیوانی متغیر باشد.

پلاستیک کشیدن روی کود حیوانی

پوشاندن کود حیوانی با پلاستیک یکی از مراحل کلیدی در فرآیند پوساندن است که به حفظ رطوبت و دما کمک می‌کند و فرآیند تجزیه را تسریع می‌بخشد. باید هر 15 روز یکبار پلاستیک را برداشته و کود را به هم زد تا هوا به خوبی در آن نفوذ کند. در صورت عدم دسترسی به پلاستیک، استفاده از ماسه بادی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

انتخاب چه روشی برای پوساندن کود حیوانی بهتر است؟

همه کشاورزان از نقش مؤثر کودهای حیوانی بر زمین‌های زراعی و باغات خود آگاه هستند. کود حیوانی سرشار از مواد مغذی است که آن را به یک کود آلی فوق‌العاده برای باغ شما تبدیل می‌کند.

این کودها قبل از استفاده در باغ احتیاج به پوسیده شدن دارند تا خطرات زیست‌محیطی استفاده از کود خام کاهش یابد. همه کودهای حیوانی منابع خوبی از نیتروژن، فسفر، پتاسیم و سایر مواد مغذی هستند که گیاهان برای رشد به آن‌ها نیاز دارند.

بسیاری از باغداران ترجیح می‌دهند که از کود حیوانی تهیه‌شده توسط خودشان به‌جای بسته‌های آماده استفاده کنند؛ بنابراین لازم است که روش پوساندن کود حیوانی را بدانند.

تشخیص کود حیوانی پوسیده

کود حیوانی پوسیده حاوی مواد مغذی زیادی است که می‌تواند به بهبود خاک و رشد گیاهان کمک کند. در زیر ویژگی‌های کلیدی کود حیوانی پوسیده را می‌بینید:

  1. رنگ تیره: کود حیوانی پوسیده معمولاً رنگ تیره‌ای دارد، معمولاً قهوه‌ای تیره یا سیاه.
  2. بافت خردشده: کود حیوانی پوسیده یک بافت خرد و نرم شده و خاکی دارد. این بافت به آن اجازه می‌دهد به‌راحتی با خاک مخلوط شود.
  3. بدون بوی نامطبوع: درحالی‌که کود حیوانی تازه ممکن است بوی قوی و نامطبوعی داشته باشد، کود حیوانی پوسیده باید بوی ملایم و خاکی داشته باشد.
  4. بدون حرارت یا بخار: اگر کود حیوانی هنوز حرارت دارد یا بخار می‌دهد، این نشان می‌دهد که فرآیند تجزیه هنوز کامل نشده است. کود حیوانی پوسیده نباید حرارت یا بخار تولید کند.
  5. کمترین بذر علف هرز: یکی از مزایای فرآیند پوساندن کود حیوانی این است که حرارت تولیدشده در طی این فرآیند بذرهای علف هرز را نابود می‌کند. اگر پوساندن کود حیوانی به درستی انجام گیرد، باید بیشتر بذرهای علف هرز در آن نابودشده باشد.
  6. زمان پوسیدگی: کود حیوانی ممکن است چند هفته تا یک سال زمان برای پوسیدگی کامل نیاز داشته باشد. سرعت این فرآیند به عوامل مختلفی مانند دما، رطوبت، وجود باکتری ها و میکرو اورگانیزم‌های تجزیه کننده و مواد تشکیل‌دهنده کود بستگی دارد.
  7. عدم جذب حشرات: وقتی کود به طور کامل پوسیده و تجزیه شده باشد، بوی تند و ناخوشایندی که حشرات را جذب می‌کند، از بین می‌رود و در نتیجه، حشرات کمتری به سمت آن جذب می‌شوند. این ویژگی می‌تواند به عنوان یک معیار مهم در ارزیابی کیفیت و آمادگی کود حیوانی برای استفاده در کشاورزی به حساب آید.

به یاد داشته باشید که این ویژگی‌ها ممکن است بسته به نوع کود دامی و شرایط محیطی متغیر باشند.

تشخیص کود حیوانی پوسیده
ویژگی های کود حیوانی پوسیده: رنگ تیره، بافت خرد شده، بدون بوی نامطبوع، بدون حرارت یا بخار، کمترین بذر علف هرز، زمان پوسیدگی.

عوامل مؤثر بر کیفیت کود حیوانی

میزان مواد مغذی در کود دامی طبیعی متفاوت بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد.

تنها با آزمایش کود دامی می‌توان از این میزان مطلع شد. سن و نوع دام یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت کود است. به‌عنوان‌مثال کود مرغی سرشار از عناصری مانند نیتروژن، فسفر، کلسیم، سدیم و گوگرد است اما نسبت به کودهای حیوانی اثر کمتری بر بهبود خصوصیات فیزیکی و نگهداری رطوبت خاک دارد.

درواقع می‌توان گفت که برای اصلاح بافت خاک از کودهای مرغی استفاده نمی‌شود.

خوراکی که به دام خورانده می‌شود نیز می‌تواند نقش مهمی در کیفیت کود داشته باشد.

ازجمله عوامل مؤثر بر کیفیت کود نیز می‌توان به روش پوساندن کود حیوانی، میزان رطوبت، موادی که برای پوساندن با آن مخلوط شده، نحوه نگهداری، ذخیره‌سازی و مدت نگهداری اشاره کرد.

بهترین روش پوساندن کود حیوانی

پوساندن کودهای حیوانی از اهمیت بالایی برخوردار است و درصورتی‌که قصد دارید از کودهای حیوانی خود استفاده کنید لازم است روش پوساندن کود حیوانی آن‌ها را آموزش ببینید.

معمولاً این روش برای کودهای مختلف گوسفندی، گاوی و مرغی مشابه می‌باشد. در این قسمت روش پوساندن کود حیوانی را در چند مرحله ساده برای کشاورزان و باغداران آموزش داده‌ایم.

برای پوساندن کود طبیعی نیز می‌توانید کود را از دام‌های خود جمع‌آوری کرده و یا از دامداران دیگر خریداری نمایید.

مخلوط کردن کود خام با سایر مواد

برای پوساندن کود حیوانی لازم است که ابتدا برخی مواد را با کود مخلوط کنید.

این مواد می‌توانند شامل هر نوع پسماند غذایی، هر نوع گیاه مانند علف، برگ، ساقه، پوست میوه و … باشد. معمولاً از کاه و کلش برای مخلوط کردن با کود دامی استفاده می‌شود که موجب تسریع فرآیند تخمیر کود می‌گردد.

البته در سال‌های اخیر با بالا رفتن قیمت کاه و کلش، کشاورزان تمایلی به اضافه کردن آن به کود دامی نشان نمی‌دهند.

وجود ازت ازجمله فاکتورهایی است که به فرآوری بهتر و سریع‌تر کود دامی کمک می‌کند.

برای تأمین ازت موردنیاز می‌توان کود اوره را به ترکیب اضافه نمود. بوی تند مخلوط تازه کود حیوانی موجب جذب حشرات، آفات و جانوران ریز خواهد شد.

گوگرد خاصیت ضد قارچی و تا حدودی خاصیت دورکنندگی حشرات را دارد و PH را پایین می‌آورد؛ بنابراین می‌توان از گوگرد نیز برای اضافه نمودن به ترکیب استفاده نمود. (البته کارشناسان کشاورزی اضافه کردن گوگرد را توصیه نمی‌کنند. بهتر است گوگرد در زمان چالکود استفاده شود.)

معمولاً یک‌چهارم از مخلوط کود حیوانی را موادی غیر از کود دام تشکیل می‌دهد. از کود اوره و باکتری تیوباسیلوس که اکسیدکننده گوگرد و آهن است استفاده نمایید.

نسبت این مواد با کود خام می‌تواند متفاوت باشد. تنها از طریق تجربه می‌توان میزان ایده آل آن را به دست آورد.

PH از عوامل مهم در فرایند پوساندن کود حیوانی است که باید بین 6.5 تا 7 نگه‌داشته شود.

پس از مخلوط کردن مواد با کود حیوانی می‌توان یک لایه پلاستیکی روی آن قرار داد تا عمل تخمیر به‌خوبی انجام گیرد.

تنظیم نمودن میزان آب‌وهوا

وجود رطوبت یک عامل مهم در کیفیت روش پوساندن کود حیوانی است.

رطوبت به میکروب‌ها اجازه رشد داده و به هوا نیز اجازه نفوذ به داخل کپه‌ها را می‌دهد. بعد از چند هفته از دپو کردن کود که گذشت، کود را زیرورو نمایید.

درصورتی‌که متوجه کم شدن رطوبت کود شدید، آن را به‌وسیله یک پمپ سم‌پاش آبپاشی نمایید. سپس روی کود را بپوشانید.

پوساندن کود حیوانی به این روش ممکن است از چند هفته تا چند ماه نیز زمان ببرد. این زمان می‌تواند نسبت به زیرورو کردن کود توسط شما متفاوت باشد.

در بهترین شرایط فرآوری اکسیژن کود باید بیشتر از ۵ درصد و میزان رطوبت آن ۴۵ تا ۵۵ درصد باشد تا میکروارگانیسم‌ها بتوانند به‌خوبی به فعالیتشان ادامه داده و تکثیر شوند.

نمونه‌گیری و ارسال به آزمایشگاه

بعد از گذشت دو ماه زمان از دپوی کود دامی لازم به انجام نمونه‌گیری و آزمایش است. در صورت آزمایش می‌توان میزان مواد مغذی موجود در آن را تعیین کرد.

با تشخیص میزان مواد مغذی موجود در کود پوسیده تصمیم می‌گیرید که چه موادی به آن اضافه نمایید تا کمبودها جبران شود. درنهایت کود را به‌طور کامل غربال کرده و می‌توان از آن در مزارع و باغات استفاده نمود.

نحوه پوساندن کود دامی با محلول هوکر

کود زیستی هوکر ترکیبی از میکروارگانیسم‌های مفید است که می‌تواند در روش پوساندن کود حیوانی بسیار مؤثر باشد. برای استفاده از این کود ابتدا به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد حجم کود به آن کاه و کلش اضافه نمایید.

در صورت تمایل می‌توانید از کود اوره نیز به میزان ۱ به ۲۰۰ حجم کل کود استفاده کرده و کود را روی زمین پهن کنید. منظور از پهن کردن کود روی زمین این است که ارتفاع آن بیشتر از 1 متر نباشد.

حال محلول مخصوص پوساندن کود حیوانی یا هوکر را با ۲۰۰ برابر آب مخلوط کرده و روی کود بپاشید. در هنگام پاشیدن به یاد داشته باشید که کودها را به هم بزنید.

درصورتی‌که امکان این کار نیست می‌توانید مقدار آب را بیشتر کنید. درنهایت لازم است روی کود را با پلاستیک پوشانده و به مدت دو هفته رها کنید تا تجزیه شوند.

بعد از دو هفته این عمل را تکرار کنید تا نهایت ۳ تا ۴ هفته کود کاملاً پوسانده شود. کود پوسیده‌شده رنگ قهوه‌ای تیره متمایل به سیاه دارد و بوی زننده‌ای ندارد.

در صورت استفاده از محلول هوکر سرعت پوساندن کود حیوانی شما افزایش خواهد یافت. می‌توانید این محلول را از فروشگاه معتبر پسته رفسنجان تهیه نمایید.

مزایای استفاده از کود زیستی هوکر

برخی از مزایای کود زیستی هوکر که برای محصولات به همراه دارد عبارت‌اند از:

  • افزایش ماده آلی خاک بعد از گذشت دو سال
  • افزایش موجودات مفید خاکزی مانند کرم خاکی باکتری‌های مفید و …
  • افزایش تخلخل خاک و بهبود شرایط رشد ریشه
  • کمک تجزیه مواد آلی خاک و جذب آن‌ها توسط ریشه گیاه
  • افزایش جمعیت میکروارگانیسم‌های مفید همزیست با ریشه
  • جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا
  • کمک به تولید اقتصادی محصول ارگانیک
  • افزایش فتوسنتز گیاه
  • کمک به افزایش کیفیت و کمیت محصول
  • افزایش مواد مغذی در محصول از قبیل ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و درنتیجه خوش‌طعم شدن محصول نهایی
  • تعدیل اسیدیته خاک و درنتیجه جذب بهتر مواد غذایی توسط ریشه.
پوساندن کود حیوانی
در صورت استفاده از محلول هوکر سرعت پوساندن کود حیوانی شما افزایش خواهد یافت.

مضرات استفاده از کود حیوانی نپوسیده

همیشه به پوساندن کود حیوانی به روش اصولی توصیه‌شده است. حتی گفته می‌شود که درصورتی‌که کود حیوانی پوسیده نشده است از آن استفاده نشود.

در کود حیوانی نپوسیده بذر انواع علف هرز وجود دارد و اگر فقط یک درصد این بذرها سبز شوند مشکل بزرگی ایجاد خواهند کرد.

از طرف دیگر کود حیوانی که به‌طور اصولی پوسیده نشده باشد دارای اسپور قارچ فراوان است و می‌تواند انواع بیماری‌های قارچی را در گیاهان ایجاد کند.

همچنین تخم حشرات و آفات موجود در کود حیوانی نپوسیده وارد زمین کشاورزی شده و به کشت و کار حمله می‌کنند.

کود حیوانی نپوسیده بعد از استفاده در باغ قطعاً شروع به تخمیر می‌کند و درنتیجه‌ی این تخمیر گاز آمونیاک تولیدشده که از جذب بسیاری از عناصر از طریق ریشه جلوگیری خواهد کرد.

علاوه بر آن در فرایند پوساندن کود حیوانی، میکروارگانیسم‌ها برای فعالیت نیاز به نیتروژن دارند که برای جذب آن با گیاهان رقابت خواهند کرد؛ بنابراین ممکن است شاهد کمبود شدید نیتروژن در گیاهان باشیم.

اهمیت استفاده از کود دامی پوسیده

تمام کشت و کارها قطعاً نیاز به ماده آلی داشته و تنها استفاده از کودهای NPK و ریزمغذی برای گیاهان کافی نیست. تنها درصد کمی از این کودها جذب گیاه شده و مابقی از دسترس ریشه گیاه خارج خواهد شد.

بهترین، راحت‌ترین و ارزان‌ترین منبع برای تأمین مواد آلی خاک کود دامی پوسیده‌شده است.

درصورتی‌که قصد اصلاح خاک در زمین‌های رسی با خاک خیلی سفت و سنگین یا خیلی شنی و سبک دارید، بهترین گزینه کود گاوی پوسیده‌شده است.

تنها به یاد داشته باشید که حتماً از روش پوساندن کود حیوانی استفاده کنید و از مصرف کودهای حیوانی نپوسیده خودداری نمایید.

پوساندن کود گاوی

در روش پوساندن کود حیوانی می‌توان از کودهای گاوی، گوسفندی و مرغی استفاده نمود.

میزان عناصر غذایی در هرکدام از این کودها متفاوت است و میزان املاح کل کود گاوی از کود گوسفندی کمتر خواهد بود؛ بنابراین در باغ‌های مختلف با شرایط متفاوت لازم است که کود مناسب برای پوساندن انتخاب شود.

به‌طورکلی کود گاوی نسبت به کود گوسفندی در شرایط شوری بیشتر خاک، بافت سنگین‌تر و دوره‌های آبیاری بیشتر، بهره‌وری بیشتری دارد.

همچنین عناصر کم‌مصرف موجود در کود گاوی بیشتر از کود گوسفندی است. در مناطق پسته‌کاری که در نواحی خشک کویری واقع‌شده‌اند بالا بردن مقدار مواد آلی خاک با استفاده از کودهای حیوانی با توجه به ظرفیت جذب و نگهداری بالای رطوبت آن‌ها اهمیت بسیاری دارد.

برای پوساندن کود گاوی برای پسته و سایر درختان و گیاهان نیز می‌توان از روش گفته‌شده برای پوساندن کودهای حیوانی استفاده نمود.

طرز تهیه کمپوست از کود حیوانی

طرز تهیه کمپوست از کود حیوانی چگونه است؟

  1. انتخاب مکان مناسب: برای شروع، شما به یک مکان مناسب برای ساخت توده کمپوست نیاز دارید. این مکان باید خشک، سایه‌دار و دور از منابع آب باشد.
  2. جمع‌آوری مواد کمپوست: کود حیوانی، برگ‌های خشک، چوب‌های خردشده، کاغذ و مواد دیگری که حاوی کربن هستند، می‌توانند به‌عنوان مواد کمپوست استفاده شوند. این مواد باید به‌طور منظم به توده کمپوست اضافه شوند.
  3. ترتیب لایه‌بندی: شروع به ساخت یک توده کمپوست با لایه‌بندی مواد کمپوست کنید. یک لایه کود حیوانی را با یک لایه مواد حاوی کربن (مانند برگ‌های خشک یا چوب خردشده) جایگزین کنید. این لایه‌بندی را ادامه دهید تا توده کمپوست به ارتفاع مناسب برسد.
  4. آبیاری و برگرداندن توده کمپوست: توده کمپوست باید به‌طور منظم آبیاری شود، اما نباید خیلی خیس باشد. همچنین، توده کمپوست باید به‌طور منظم برگردانده شود تا اکسیژن به تمام مواد کمپوست برسد.
  5. صبر و انتظار: فرآیند کمپوست‌سازی ممکن است چندین ماه طول بکشد. در طول این زمان، میکروارگانیسم‌ها مواد آلی را تجزیه می‌کنند و کمپوست سالم و غنی از مواد مغذی را تولید می‌کنند.
  6. استفاده از کمپوست: وقتی کمپوست آماده شد (که معمولاً زمانی است که رنگ آن تیره و بافت آن خردشده و بوی خاکی دارد)، می‌توانید آن را به خاک باغچه خود اضافه کنید. کمپوست می‌تواند به بهبود بافت خاک، افزایش مواد مغذی و تقویت سلامت گیاهان کمک کند.

لطفاً توجه داشته باشید که این فرآیند ممکن است بسته به شرایط محیطی و نوع مواد استفاده‌شده تغییر کند.

پوساندن کود حیوانی با گوگرد

گوگرد یکی از عناصر مهم برای سلامت گیاهان است و می‌تواند به بهبود خاصیت کود حیوانی کمک کند؛ اما استفاده از گوگرد در فرآیند پوساندن کود حیوانی باید با دقت انجام شود، زیرا مقادیر بیش‌ازحد گوگرد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای خاک و گیاهان شود.

در زیر یک روش ساده برای استفاده از گوگرد در فرآیند پوساندن کود حیوانی را می‌بینید:

  1. جمع‌آوری کود حیوانی: کود حیوانی را از محل زندگی دام‌ها جمع‌آوری کنید.
  2. افزودن گوگرد: گوگرد را به همراه آب به کود حیوانی اضافه کنید. مقدار دقیق بستگی به نوع و مقدار کود حیوانی دارد، اما به‌طورکلی، باید به‌اندازه‌ای گوگرد اضافه کنید که کود حیوانی را بپوشاند و وقتی مقداری از کود را در دست می‌فشاریم از آن آب خارج نشود.
  3. ترکیب کردن کود و گوگرد: کود حیوانی و گوگرد را باهم مخلوط‌کنید تا گوگرد به‌طور مناسبی در کود حیوانی توزیع شود.
  4. پوشاندن توده کود: توده کود را با پلاستیک یا ماده دیگری پوشانده و اجازه دهید کود حیوانی و گوگرد به‌طور طبیعی پوسیده شوند.
  5. زیرورو کردن: بعد از دو هفته پلاستیک را برداشته و کودها را زیرورو می‌کنیم و اجازه می‌دهیم کودها کمی هوا بخورند که دمای کودها متعادل شود. اگر نیاز بود رطوبت کودها را دوباره تأمین کنید.
  6. انتظار برای پوسیدگی: این فرآیند ممکن است چند ماه طول بکشد. در طول این زمان، کود حیوانی و گوگرد به‌طور طبیعی پوسیده و به یک ماده غنی و مغذی برای خاک تبدیل می‌شوند.

اما همانطور که گفته شد، طبق نظر کارشناسان استفاده از گوگرد برای پوساندن کود حیوانی توصیه نمی شود.

نحوه استفاده از کود گوسفندی

برای استفاده از کود گوسفند در ابتدا باید روی کود فراوری انجام گیرد تا گیاهان و درختان شما از مضرات کود گوسفند تازه در امان باشند و در عوض از مزایای آن بهره‌مند شوند.

این فراوری می‌تواند شامل کمپوست کردن و پوساندن کود حیوانی باشد.

استفاده از کود گوسفندی در آب و خاک شور توصیه نمی‌شود. بهتر است از کود گاوی استفاده کنیم.

فرآیند تهیه کمپوست از کود گوسفندی و فواید آن به شرح زیر است:

چگونگی تهیه کمپوست از کود گوسفندی

ابتدا کود تازه گوسفندی باید خشک شود. توصیه می‌شود که کود گوسفندی دارای 50-65% آب باشد.

می‌توان با استفاده از دو روش محتوای آب کود را کاهش داد. در تهیه کمپوست در مقیاس بزرگ، ابتدا باید کود گوسفندی را با یک ماشین خشک‌کن کود خشک کرد.

همچنین می‌توان با افزودن پوسته گندم، محتوای آب کود را کاهش داد.

پس از خشک شدن کود گوسفندی، آن را در شیار توده بندی کنید و مواد خام دیگری مانند کاغذ و موادی که نیتروژن دارند را اضافه کنید.

دمای کود گوسفندی معمولاً در طول هفته اول به 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. موفقیت کمپوست کود گوسفندی در این است.

در این مرحله اگر مخلوط کود گوسفندی به‌طور منظم مخلوط شود، فرآیند کمپوست‌سازی مانند پوساندن کود حیوانی سرعت خواهد یافت.

پس از چند هفته، دما افزایش می‌یابد، بنابراین چند هفته صبر کنید و آن را بررسی کنید. وقتی دمای کمپوست بالاتر از 60 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، باید کمپوست کود به‌طور کامل مخلوط و برگردانده شود.

وقتی دمای کمپوست کمتر از 40 درجه سانتی‌گراد می‌شود، کمپوست آماده است. پس‌ازآن، کود گوسفندی زمانی کمپوست می‌شود که دمای آن به‌طور شدید نوسان نکند.

پوساندن کود حیوانی
برای استفاده از کود گوسفند در ابتدا باید روی کود فراوری انجام گیرد تا گیاهان و درختان شما از مضرات کود گوسفند تازه در امان باشند و در عوض از مزایای آن بهره‌مند شوند.

فواید کمپوست کود گوسفندی

کود گوسفندی سرشار از پروتئین، اسیدهای آلی، سلولز و دیگر ترکیبات مغذی است و میزان مواد آلی آن بالاتر از دیگر انواع کودهای دامی است.

این کود غنی از مواد مغذی است که به‌طور مستقیم از رژیم غذایی دام‌ها به دست می‌آید، پس طبیعی است که به‌عنوان یک عامل حیات‌بخش برای خاک مورد استفاده قرار گیرد.

در نتیجه، فرآیند کمپوست کردن و پوساندن این کود، روش مؤثری برای تبدیل آن به یک ماده مغذی برای تقویت خاک و حمایت از رشد گیاهان است.

بااین‌حال، بدون تخمیر مناسب، کود گوسفندی دارای انواع باکتری‌های مضر است که نمی‌توانند مستقیماً در رشد گیاهان استفاده شوند.

این موضوع می‌تواند باعث ایجاد باکتری‌ها و آفات در باغچه شود. همچنین، این می‌تواند حرارت را تولید کند تا اکسیژن را در خاک مصرف کند و نهال‌ها و ریشه‌ها را بسوزاند.

برای جلوگیری از این موضوع، کمپوست‌سازی کود گوسفندی همانند پوساندن کود حیوانی یک ابزار مؤثر است که باعث می‌شود باکتری‌ها و بذرهای علف‌های هرز کشته شوند و سلامت و باروری خاک بهبود یابد.

کود گوسفندی حاوی مواد غذایی ضروری است که برای تغذیه باغ لازم است.

این کود نه‌تنها در فسفر و پتاسیم بالا است، بلکه منبع عالی از نیتروژن نیز است. این مواد غذایی علاوه بر کمک به گیاهان برای برقراری ریشه‌های قوی، به آن‌ها کمک می‌کند.

ضدعفونی کود حیوانی

ضدعفونی کود حیوانی یک موضوع مهم است، اما باید با دقت در نظر گرفته شود.

اقدامات ضدعفونی کردن کود می‌توانند هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی را افزایش دهند که باید به مصرف‌کننده منتقل شوند.

ازآنجاکه این اقدامات احتمالاً تعداد بسیار کمی از بیماری‌های انسانی را جلوگیری می‌کنند، سیاست‌گذاران باید تأثیر افزایش قیمت‌ها بر تغذیه انسان و گرسنگی را نیز در نظر بگیرند.

بااین‌حال، در مواردی که ضدعفونی کود حیوانی لازم است، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

پوساندن کود حیوانی: فرآیند پوساندن که در آن میکروارگانیسم‌ها مواد آلی را تجزیه می‌کنند، می‌تواند به کاهش میزان باکتری‌ها و مواد مضر دیگر در کود حیوانی کمک کند.

پردازش شیمیایی: در برخی موارد، می‌توان از مواد شیمیایی مانند اوره، کودهای زیستی و گوگرد برای ضدعفونی کود حیوانی استفاده کرد.

دو مورد دیگر که برای ضدعفونی کردن کودهای حیوانی وجود دارد که برای مصارف صنعتی به کار می‌رود و نیاز به دستگاه‌های صنعتی دارد عبارت‌اند از:

تصفیه آبی: در این روش، کود حیوانی را با آب مخلوط می‌کنند و سپس از طریق پالایه‌ها یا سیستم‌های تصفیه آب می‌گذرانند تا مواد مضر را حذف کنند.

پردازش حرارتی: در این روش، کود حیوانی را به مدت‌زمان معین در دمای بالا قرار می‌دهند تا باکتری‌ها و مواد مضر دیگر را نابود کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در ارتباط با پوساندن کود حیوانی صحبت نماییم و به بررسی روش پوساندن کود حیوانی بپردازیم.

به این نکته خیلی مهم توجه داشته باشید که منظور از کود پوسیده کودی نیست که سال‌ها گوشه‌ای مانده باشد؛ زیرا کود به‌خودی‌خود استریل و عاری از آفات و بیماری‌ها نمی‌شود.

لازم است فرایند گفته‌شده برای پوساندن کود حیوانی انجام گیرد تا ظرف مدت چند ماه به‌طور کامل پوسانده شود.

به یاد داشته باشید که کود حیوانی به‌تنهایی حاوی تمام عناصر موردنیاز گیاهان نیست؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان برای رشد و به ثمر رسیدن گیاهان کافی نخواهد بود و باید از کودهای دیگری نیز طبق کمبود عناصر موردنیاز و مشورت با کارشناسان کشاورزی استفاده نمود.

امیدواریم این مقاله به شما در پوساندن کود حیوانی کمک کرده باشد.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x